Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86-13 Pro Street. S65B40 swap
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 31, 32, 33   >>
7 besök senaste veckan (218135 totalt)
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
MarcusKarlsson skrev:
Fricke.w skrev:
Ja vi får se, allternativ 1 låter lättast för o elkunnig
Kommer säkert bli helt makalöst roligt att koppla sprut i vinter thumbs down



Skrik till om jag ska peka lite åt dig!


Bra att du har koll på de där Marcus thumbs up

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Så var festivalen till ända då.
Satte mitt mål på 1:30.xxx men mycket vill ju ha mer, så en hög 1.29 trånade jag efter, men de vart de ju inge av med en så pass motorsvag bil och rejäl motvind på rakan
Inbillade mig ett tag att det var Joels vinge jag fick låna som bromsade, men det var nog den kraftiga motvinden helt enkelt, då jag tjänade marginellt med tid på sektor 1 och 3 med vinge.

Körde kval och Q1 i club som jag anmält mig till och satte 1.30.7xx på ända riktiga attack varvet, gjorde ett till försök, men fastnade i trafik efter Mjölby så det avbröts.

(När jag lunkade genom depå andra gången för att leta luckor, så blev jag invinkad av funktionär, som tyckte det gick lite väl snabbt för club och på pekade mitt val av däck (Kumho V70A) jag förklarade då att jag pratat med ledningen föra året om att köra R däck på festivalen då jag har 200hk på regbeviset och lättare trim i form av grenrör/E85 och mappning på de, på i annars o rörd motor, det skulle då vara helt okej, men i år hade man ändrat sig tydligen, då jag i gäntligen har 235hk i motorn typ?
Jag ordade inget om de, utan gick snällt upp till street i stället, för att fajtas mot 450hk bilar på R däck och super sport bilar på gat däck.
Jag ska inte ljuga, jag är väldigt besviken då festivalerna var målet med bilen i år och serien mer kör träning, men nu är dom drömmarna grusade och jag hamnar i ett ingemans land med bilen, så det blir inget King of the Woods för min del, blir bara serie körning på söndag)

Åter till körningen!!!!!
Q2 kördes i street som sagt och de var grötigt som få, fick inte till något vettigt alls i q2, försökte skapa luckor men vart mest i vägen för dom snabbare bilarna hela tiden och kom i kapp långsammare hur jag än försökte.
Så de vart inte ett enda riktigt attack varv i q2.

Q3
Här gällde de allt eller inget, visste att jag förmodligen inte hade fåt med mig tiden från Q1 i club och paniken började krypa på, de är ju här jag brukar över köra och sabba allt, men en inre kris gicks i genom och jag talade mig själv till sans och det funkade verkligen den här gången thumbs up visste att jag cirkus 2 hundradelar upp till Erik Jirhal och en final körning (6 plats) satte endast 2st attack varv på rad och första visade 1.30.703 det andra visade 1.30.501 yes!!! det kan räcka, men det gjorde det ju naturligtvis inte, telen hade ljugit och jag hade kört 1.30.708 och 1.30.706 vad säg om den konsekventa körningen nästan så det är snudd på bracket i rakt fram åka.

Stort tack till alla som angagerat sig i mina bränsle problem, dubbla pumpar fixade biffen, inte en enda tendens till starvetion med båda pumparna på, kunde tom köra den på halv tank utan problem

Så ingen final för min del och grusade drömmar, menså är ju livet bara bryta i hop och komma igen.
Väldigt taggad att försöka ta mig till final i allafall på Karlskoga i club challenge








_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Alltid lika kul att följa din framfart, och trevligt att snacka skit i depån

Utan att veta riktigt all bakgrundshistorik så tycker jag det är riktigt illa att förutsättningarna för klassindelning ändras, som det verkar, godtyckligt. Har tävlingsledningen gett sitt OK kan man ju tycka att det ska gälla...

Hur som helst, grattis återigen till 1:30

/Kristofer

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Kristofer Å skrev:
Alltid lika kul att följa din framfart, och trevligt att snacka skit i depån

Utan att veta riktigt all bakgrundshistorik så tycker jag det är riktigt illa att förutsättningarna för klassindelning ändras, som det verkar, godtyckligt. Har tävlingsledningen gett sitt OK kan man ju tycka att det ska gälla...

Hur som helst, grattis återigen till 1:30

/Kristofer


Tack Kristofer
Alltid lika kul att få snacka skit med dig och Erik.
Ska prata lite med ledningen och höra mer exakt hur dom tänker och tycker thumbs up

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
TAnu.se
Sodertalje
Här sen Apr 2014
Inlägg: 239



Ibland har vi svårt att göra en djupgående analys och veta exakt vilka däck som föraren som fyllt i en klass tänkt köra med.

King of-event är ju väldigt förenklade i regelboken, därför kan vi ibland "seeda" bilar.
Din låg på gränsen förra året och körde då i Club.
Därför kunde den seedas in i samma klass fast den redan då hade (lite) för mycket effekt.

I år har du gått upp i CC och är väl i en helhetsbedömning (jättestort tolkningsområde) en etablerad Club Challenge förare.

Därför med visst ledsam efterklokhet så frågade vi om du sportsligt ville kliva upp i Street istället- vilket du utan klagomål gjorde vilket jag tyckte var snyggt gjort.

Med facit på hand låg du däremot i rätt klass.
Det var otroligt fina ekipage i toppen av Club på KoM och du hade slagit dom med ganska trygg odramatisk marginal ändå.

Så beslutet var rätt, bara synd det var tvunget komma så sent- men det kommer inte vara första eller sista gången något sånt här händer. Av de ca 60-70st bilar som hamnat rätt finns 5-10st som "hamnar i gråzonen" som du själv uttrycker det. Är det som är nackdelen med så "öppet" reglemente och upp till arrangören försöka bedöma mycket från fall till fall hur det blir.

Tycker ändå vi gjort ett bra jobb under sex år och lär oss nytt hela tiden. Kämpa på så hoppas jag du kör KotW ändå, tror GT86an har bättre chans på Karlskoga trots en så tuff klass.

_________________
/ www.TAnu.se
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
TAnu.se skrev:
Ibland har vi svårt att göra en djupgående analys och veta exakt vilka däck som föraren som fyllt i en klass tänkt köra med.

King of-event är ju väldigt förenklade i regelboken, därför kan vi ibland "seeda" bilar.
Din låg på gränsen förra året och körde då i Club.
Därför kunde den seedas in i samma klass fast den redan då hade (lite) för mycket effekt.

I år har du gått upp i CC och är väl i en helhetsbedömning (jättestort tolkningsområde) en etablerad Club Challenge förare.

Därför med visst ledsam efterklokhet så frågade vi om du sportsligt ville kliva upp i Street istället- vilket du utan klagomål gjorde vilket jag tyckte var snyggt gjort.

Med facit på hand låg du däremot i rätt klass.
Det var otroligt fina ekipage i toppen av Club på KoM och du hade slagit dom med ganska trygg odramatisk marginal ändå.

Så beslutet var rätt, bara synd det var tvunget komma så sent- men det kommer inte vara första eller sista gången något sånt här händer. Av de ca 60-70st bilar som hamnat rätt finns 5-10st som "hamnar i gråzonen" som du själv uttrycker det. Är det som är nackdelen med så "öppet" reglemente och upp till arrangören försöka bedöma mycket från fall till fall hur det blir.

Tycker ändå vi gjort ett bra jobb under sex år och lär oss nytt hela tiden. Kämpa på så hoppas jag du kör KotW ändå, tror GT86an har bättre chans på Karlskoga trots en så tuff klass.


Allting funkar som rinnande vatten
De vart helt enkelt lite lost in translation från min sida och allt är ju nu diskuterat och genomgått över tele
Nu laddar vi om och tar en god Whisky på Gelleråsen och bara är

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327



Skönt att bränsleproblemet löste sig!


Bjuder på några bilder!
Transformeringen:


Med vinge:


Ferrarijakt:


Om Mikael/TAnu.se kikar in igen så kapar jag tråden lite:
Vilken effekt gäller egentligen? Som utomstående är det lite förvirrande, hjulhästar, gissade vevhästar (få plockar ju ur motorn och kör den separat i bänk så det blir oftast någon form av uppskattning) eller så. Finns ju lite att välja bland så att säga

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
TAnu.se
Sodertalje
Här sen Apr 2014
Inlägg: 239



Erik Nilsson skrev:


Om Mikael/TAnu.se kikar in igen så kapar jag tråden lite:
Vilken effekt gäller egentligen? Som utomstående är det lite förvirrande, hjulhästar, gissade vevhästar (få plockar ju ur motorn och kör den separat i bänk så det blir oftast någon form av uppskattning) eller så. Finns ju lite att välja bland så att säga


Inga problem, ger vi oss in i en tråd vilket vi inte brukar... så har vi ju öppnat dörren för diskussion.

Festival är som jag skrivit tidigare (medvetet) inte lika hårt styrd som serien. Den utgår väl från motoreffekt, dvs så man på en original bil utgår från regbevis... medan när det är trimmat man får anta en stor dos sportsmanship plus fingertoppkänsla.

Vanligtvis gör ju ett "Steg X" hos en trimfirma en effekt på motorhästar, plus att man i en dyno också får ut den siffran så... ja det är nog bästa svaret vi kan ge.

_________________
/ www.TAnu.se
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 415



Ursäkta trådkap..

TAnu.se: Jag har verkligen börjat intresserad mig för TA efter att ha läst och sett mycket från er, via FB.
Alla hänger dock inte på FB. En uppdaterad hemsida, med aktuella reglementen osv, vore verkligen på sin plats.

Grymt bra jobbat i övrigt!
Fortsätter ni utvecklingen i det här tempot kommer TA att vara rena folksporten inom några år

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
TAnu.se
Sodertalje
Här sen Apr 2014
Inlägg: 239



Kalle_alfaturbo skrev:
Ursäkta trådkap..

TAnu.se: Jag har verkligen börjat intresserad mig för TA efter att ha läst och sett mycket från er, via FB.
Alla hänger dock inte på FB. En uppdaterad hemsida, med aktuella reglementen osv, vore verkligen på sin plats.

Grymt bra jobbat i övrigt!
Fortsätter ni utvecklingen i det här tempot kommer TA att vara rena folksporten inom några år


Allt går läsa på FB även utan konto. Men vi är sjukt medvetna om hur mycket hemsidan är "svarta fåret" i denna i övrigt just nu rätt omfattande satsning. Men det kommer. Tack för lovorden!

_________________
/ www.TAnu.se
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Dom 2 attack varven i q3 + Fuel starvetion på film i sista start och mål kurvan, glömde knäppa på högra soppa pumpen på uppvärmningsvarvet


_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656



Alltid rolig läsning

Härlig film och grattis till bra Mantorp tid !! thumbs up

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
NicoRacing skrev:
Alltid rolig läsning

Härlig film och grattis till bra Mantorp tid !! thumbs up


Tack thumbs up

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
TAnu.se skrev:
Ibland har vi svårt att göra en djupgående analys och veta exakt vilka däck som föraren som fyllt i en klass tänkt köra med.

King of-event är ju väldigt förenklade i regelboken, därför kan vi ibland "seeda" bilar.
Din låg på gränsen förra året och körde då i Club.
Därför kunde den seedas in i samma klass fast den redan då hade (lite) för mycket effekt.


Såg nu att det ser lite tokigt ut här
Föra året körde jag club i serien och på festivalerna, men 2016 hade jag bara 2st uppsätningar AD08R alltså "gat däck" nu kannske ni trodde att jag körde R däck även då?
Men så var inte fallet, körde på serie däcken även på festival thumbs up
Så rättelse här, för inte kan jag väl ha legat på gränsen även de året på gat däck?
Är väl ändock 400hk på gat däck?

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Gelleråsen

Kom i väg 17:00 hemifrån på fredag = sent!!!
Åkte förbi Bollnäs och hämtade upp 2st bensin pumpar hemma hos Nilssons residens, Iwarssons hade strul med sina pumpar och som tur var hade Fredrik Nilsson pumpar över så race helgen kunde rädas thumbs up
Kom ner någon gång vid 23:30 har jag för mig och tog en öl å varva ner, Willy var vaken och kom förbi å hämtade pumparna

Lördag King of the Woods..........
Upp tidigt och skruva på 95DB avgaset som inte hunnits med hemma och sen bort och besiktiga in bilen.

Warm upp gick galant och jag ägnade tid till att spana in den nyasfalteringen och nya kurvan, hittade lite ställen där tid kunde sparas och fick väl en hyfsad fealing för hur nya kurvan skulle tas

Q1....
Nervöst går jag ut och tycker jag fastnar i trafik mest hela tiden, men får ett 5varv om 1:16.264 är långt i från nöjd, då jag vet att däcken visat minst 2sek snabbare än före gående år på banorna hittills, så jag vet att mer tid går att hitta då föra årets tid på AD08R löd 1:17.6xx

Q2....
Det regnar till Q2 och schanserna till en bättre tid vet jag inte finns, jag ligger ju i alla fall trots dålig tid på en 3plats och final plats från Q1, så jag tar beslutet att hoppa Q2.

Q3.......
Nu jäklar är jag sugen på att östpå och fixa mig en redig tid.
Tar ett utsvarva för att värma däck sen kliver jag på för attack Tar sats redan efter Ejes för att få feeling, men väl på väg ut ur sista kurva och in på rakan lyckas jag hamra i en lägre växel i stället för högre i mina ninja snabba växlingar ouch de där kändes inte bra för maskin tänkte jag men de verkar varva vidare i alla fall, men något låter konstigt från däck eller drivlinan?
Tar ett varv för att lyssna och känna och jag i min enfald tycker det låter som en lös däck bit som slår i hjulhuset?
Finne lets go then thumbs up
Börjar attackera men bilen känns trög och låter inte kry, men va fan jag hinner kannske få ett snabbt varv i alla fall och vara säker på final, det slamrar och slår ordentligt på dom 2 varven, men ser att jag i alla fall får in ett 1:15.316 och tredje attack varvet säger det pang efter rakan in i kurva 1 och bilen tappar drivningen, rullar av på gräset och inväntar bärgning.
Väl i depå står det klart att vänster inre drivknut har get upp, lager hållaren är spräckt och kullorna ligger inte där dom ska, ja ha vad fan gör vi nu?
Bara att linka bort till ledningen och snällt avstå från en final plats, ridå ner och jag är bered att lasta bilen och tillbringa resten av helgen med en låda öl.
Men team kamraterna och familj tycker annat, övertygar mig att vi ska åka 54mil tur och retur för att låna Joel Rosens drivaxel, på hans vilande bil och sagt och gjort så blir det, den resan blev ett minne för livet och djävulskt kul kväll/natt som innefattade sjukt mycket skratt/ öl / bada i vännen mm
Men bilen blir klar den natten och fortsättning följer




_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



Kul läsning!
Härligt när familj och vänner pushar en till att lösa problemen

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Alex H skrev:
Kul läsning!
Härligt när familj och vänner pushar en till att lösa problemen


Ja verkligen var lite ridå ner ett tag.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Söndag tävling R3 Karlskoga.

Kliver upp efter 1h sömn, vet inte varför, men just den här helgen ville inte kroppen sova helt enkelt, vart 1h sömn fredag till lördag och 1h sömn lördag till söndag

Warm up.........
Egentligen gick väl bara warm up ut på att kolla så allt funkade, Nicklas efter drog det nästa på morgonen medans jag var på förarmötet.
Som vanligt rena paniken efter morgon möte och ska jag vara helt helt ärlig, var flytten från club upp till club challenge ett drag från min sida att få pröva R däck innan effekten lägs på, men minst lika mycket att hinna få i sig frukost och gå på toa innan cirkusen drar i gång
Var många gånger första 2åren som en reserv plan sattes att göra ett varv i warm up och sen in i depå och springa på toa, många gånger det var sekunder från att olyckan i dressen skulle vara framme och man kallsvetades innan man kom ur bilen och in på toa.
I med frukost och ett toa besök, sen ut!
Börjar med utvarvet bakom media bilen, sen ett halv hjärtat attack varv i trafik om 1:16.234 och ett kyl varv efter de sen in, allt verkar funka klander fritt
thumbs up

Q1........
Ett värmar varv, sen ett 80% varv som man halkar om kring på lite, sen 3 attack varv i följ vara av det första blir snabbast om 1:14.878 sen 1:14.902 och 1:14.888 kan det måne vara vad jag och bilen klarar av?
Hamnar sedan i trafik och kör avkylning och skapar en lucka, försöker sen ett sista men det vill sig inte.

Q2........
Regnet har öst ner i mellan och banan är blöt/fuktig, jag väljer att hoppa Q2, tiden i Q1 ger mig en 6plats och final åka.

Final......
Däcken är mer än slut noterar jag i depån, rejält blå/regnbågs färgade och inget mönster kvar
men bara man up och göra jobbet, har bråckat med understyrning hela helgen tycker jag i utgången esset, får vrida tillbaka ratten och kämpa för att det ska greppa?
Går jag för fort in och tappar fäste? Är det bilen som helt enkelt är understyrd?
Inte den bästa när det kommer till att ställa in grejer, jag anpassar mig helt enkelt efter förhållandet och kör så gott det går har kört på fabriksinställningarna på KW clubsportarna på alla banor hittills i år, då jag inte vågar röra något och det tror jag inte är en bra egenskap, jag skulle behöva folk runtomkring som kan ställa in, för jag vet ju exakt hur var och när det understyr, men vågar inte skruva bort mig
Bränner av varv efter varv om låga 1:15.xxx tider och jag är långt i från nöjd, men efter halkande och understyrning lyckas jag övertala hjärnan på varv 5 att kliva på full gas 1/3 in i sista esset kurvan är rätt och det går vägen utan att hamna på gräset och 1:14.726 lyder varvet
Försöker ett till men det blir 1:15.237 så kyler däck i 2 varv och gör ett till försök men icke!
Missar i trössen och får vänta med gas och tappar sedan i ingång till esset och det var de som man säger.
Blir en 6plats även i finalen och det är jag faktist jätte nöjd med, den lilla effekt handikappade bilen har visat att det går att köra relativt snabbt och förmodligen ännu snabbare med bra förare
thumbs up så 235hk får ta lite revansch mot bilar norr om 400hk






_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327



Grymt jobbat!

Förra året lät det inte som att du vågade tro på sådan placering. Blir nog bra med mer effekt i maskineriet!

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Erik Nilsson skrev:
Grymt jobbat!

Förra året lät det inte som att du vågade tro på sådan placering. Blir nog bra med mer effekt i maskineriet!


Ja man vågar ju knappt spekulera i vad en 200hk till skulle innebära för tiderna + en riktig diff som inte enhjular/ riktiga bromsar och lite mer downforce thumbs up

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Fricke.w skrev:
Erik Nilsson skrev:
Grymt jobbat!

Förra året lät det inte som att du vågade tro på sådan placering. Blir nog bra med mer effekt i maskineriet!


Ja man vågar ju knappt spekulera i vad en 200hk till skulle innebära för tiderna + en riktig diff som inte enhjular/ riktiga bromsar och lite mer downforce thumbs up


börja modda

vet ett par subba sti stora brembo ok till salu med lite pfc skivor, billigt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86-13 Pro Street. S65B40 swap
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 31, 32, 33   >>
7 besök senaste veckan (218135 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande