Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW "M5" e28 -85 *Plenumet provmonterat*
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (7751 totalt)
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Hej,
Jag har ett projekt som är i det närmaste klart (blir det någonsin klart?)

Senhösten 2011 fick jag en 528i -85, motkravet var att ägaren skulle få behålla inredningen.
Bilen var i ett komplett skick (sånär som på inredningen) , oerhört solbränd där all plast var bortom räddning.
Sista besiktningen var i mitten på 90-talet.

Planer för en busbil med lite banträffsambitioner drogs upp och sjösattes.
Första versionen skulle bli med jägermeistertema och folierad tvärorange.

Bilen byggdes ihop med bromsad diff med högre numerisk utväxling, bromsar från en 7-serie och en trimmad 3,5-liters maskin som stod i garaget.
För att få folien att fästa på bilen behövde den flagnande klarlacken slipas av, sagt och gjort.
Men tyvärr fäste inte folien på bilen lik förb_nnat

Detta var vid påsken 2012, och det var egentligen här någonstans allting spårade ur på riktigt...
Första steget mot detta togs när jag beslutade mig för att lämna in bilen för hellack.
Den fick då rivas isär återigen, och då rev jag ner ALLT.

När den så kom tillbaks från lack så insåg jag att de begagnade lister jag införskaffat helt enkelt inte höll måttet mot den nu vackert brandbilsröda karossen.

Lösningen blev att beställa allt nytt från BMW, varje gummi och plastbit som överhuvudtaget sitter på bilen beställdes och levererades.
Detta temat här därefter fortsatt, numera har allting varit ur bilen.
Inklusive kabelhärvan som öppnades upp och kontrollerades ty det var 10-15 cm med vatten i bilen när jag fick den.

Mvh Christer










_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Sedan följde en oerhört lång renovering och monteringsprocess, faktum är att det tog nästan 7 år från att jag fick bilen tills att den besiktigades.

I korthet kan man säga att i princip allt som går att köpa nytt är nytt och det andra är renoverat.






_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare













_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Så vad det egentligen är nu är en klon på en M5 e28.

Med 99% av alla de viktigaste bitarna från en äkta M5, vissa avsteg har dock gjorts.
(Bromsar och chassie)
Länkarmarna är från M5 e34 -95 (Och Alpina) samt 750 e32, bussningarna är powerflex mjukaste.
E34ans hjullager.
Bromsar från M5 e34 , 315*28 med bitigare belägg osv.
Bakbromsarna är från en 540 e34 Touring, 300*22 mm, med bitigare belägg.

Motor och låda är från en M5.
Diffen är en motorsportdiff med högre spärrverkan och 3,73:1 i utväxling.

Rattstången är bytt mot en nyare modell för att få justerbar ratt.
Mitt kommande mål är att försöka få bilen godkänd som den står hos SFRO.

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852



Snygg bil thumbs up

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Snygg bil thumbs up

//Lasse

Stort tack Lasse

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639



Vackert! Berätta gärna lite om din E23 också!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
micke80
Karlskrona
Här sen Jun 2005
Inlägg: 88



Imponerande renovering! Påminner extremt mycket om en M5:a jag såg i USA för några år sedan. thumbs up

http://www.mye28.com/viewtopic.php?f=2&t=138331&p=1370083#p137 . . . .

Var det denna som hade vit skinninredning från början? Fanns väl egentligen bara i Sydafrikanska M5:or om jag inte missminner mig? Fanns som option till E24 dock.

_________________
Mikael Färnström

BMW E24
BMW E28
BMW E39

BMW CS #3981
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Gillar E28, snyggt jobbat!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Abbe o skrev:
Vackert! Berätta gärna lite om din E23 också!

Min gamla 745a?


_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
micke80 skrev:
Imponerande renovering! Påminner extremt mycket om en M5:a jag såg i USA för några år sedan. thumbs up

Var det denna som hade vit skinninredning från början? Fanns väl egentligen bara i Sydafrikanska M5:or om jag inte missminner mig? Fanns som option till E24 dock.


Stort tack!
Denna 528an hade vitt sportskinn , oklart vart den kom ifrån från början.
Mvh Christer

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Mmm, en av pärlorna från BMWs guldålder (typ E30/E36, E28/E34 och E23/E32 enligt mig)

Mycket fint arbete!

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Christer Lundman skrev:

Detta var vid påsken 2012, och det var egentligen här någonstans allting spårade ur på riktigt...

Urpårning är väl det minsta man kan säga...
Imponerande renovering och helrätt recept inkl val av kulört! thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Mycket fin bil!
Jag har börjat att uppskatta "replicor" mer och mer. Dels kostar ju en original E28 M5 astronomiska summor, om det ens går att hitta en, och de bilarna törs man ju inte använda. Och framför allt; en replica kan man bygga/modifiera på det sätt som man själv vill ha den vilket men oftast inte gör med en orginalbil.
Jag är otroligt förtjust i utseendet och känslan hos äldre BMW. De bumsar som jag sålt och saknar mest är M5 -90 och en manuell 735i -88. Båda var diamantschwartz.

Kul att följa din tråd!
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 417



Den va fin ,kul med alla detaljer. thumbs up thumbs up

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



jag är egentligen ingen super BMW fanboi, men HNGGG!

_________________
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Jag hittade en sammanställning kring vad som är gjort med bilen.
Den är på intet sätt komplett , men den ger en fingervisning om vad som är gjort.

Kaross:
Slipad och målad i Zinnoberröd(in och utsida) , Alenäs billackering
Stötfångarna (F&B) blästrade
Stötfångarna (F&B) målad i Zinnoberröd, Alenäs billackering
Nya lister till:
Dörrar, inre och yttre
Rut-tätningar
Skraplister x4
Motorrum
Bagage
Stötfångare fram inkl nummerplåtshållare
Bak
Samtliga exteriöra karosslister på dörrarna
Shadowline
Taklucka
Rutlist , framruta
Rutlist, bakruta
Samtliga sidorutor är våtslipade och polerade
Ny vindruta
Nya dörrhandtag , x4
Infräst "BMW Motorsport" i dörrhandtagen
Nya strålkastare, kompletta. V&H
Nya dimljus, kompletta, V&H
Lock invid dimljus, V&H
Nya ramar d:o , V&H
Nya bakljus, kompletta, V&H
Nya sidoblinkers, V&H
Nya blinkersglas fram,V&H
Renoverade insatser d:o
M5 e28ans frontläpp
M-vinge
Nya backspeglar
Nya grillhalvor, V&H
Ny njure
Nytt M5-emblem till grillen
Nya emblem, bagaget, M + 5
Nya emblem, BMW, huv och bagage
Nya spolarmunstycken
Nya torkararmar, V&H
Genomföring osv, d:o
Fälgar från M5 e28

Underrede:
Undersidan är slipad, målad och rostskyddad
Nya bromsrör, koppar
Ny bränsletank
Nya bränsleslangar
Blästrad och målat fäste för bränslepump och filter
Nytt bränslefilter
Ny bränslepump, inline
Ny bränslepump , i tank. (Komplett med armatur)
Tätningsgummi ,tankpåfyll.
Skyddsbleck, bränsletank

Motorrum:
Alla clips och skruvar i motorrummet är nya
Huvlås (kaross och huv) är blästrade och gulkromaterade
Div fästen är blästrade och gulkromaterade
Servobehållaren är blästrad och gulkromaterad
Nytt filter till servooljan
Ny dekalsats med alla original märkningar
Kabelhärvan är rengjord och våtslipad
Nya gasdämpare till motorhuven
Huvisoleringen är i ett stycke (M5)
Nya clips och fästen till isoleringen
Ny tätning mellan huv och kaross
Nytt expansionskärl, M5e34
Ny spolarvätskebehållare

Motor:
S38B36
315hk/6900 rpm
S38ans kablage anpassat till e28ans elsystem
Iridium-tändstift
Elfläkt, Spal , största sugande med kapacitet på 3740m3/h
Mont.sats , d:o
Ny startmmotor, från BMW M73 (V12)

Drivlina:
Nya motorkuddar, Meyle HD plus den högra från BMW (grön)
Nya växellådskuddar, Meyle HD
Ny hardyskiva, Meyle HD
Ny förstärkt kopplingsats med organisk lamell och
tryckplatta , inkl urtrampningslager.
Ny kopplingscylinder
Ny slavcylinder
Renoverat spakställ med nytillverkade bussningar i brons
Lättat svänghjul, 3,47kg mot ~9kg original.
Shortshift
Nytt kyl
Nya fästbyglar och gummin d:o
Motorplast, under motorn

Interiör
Rostskyddat/ljuddämpat all plåt i kupén och bagaget.
Bytt instrumentbräda (p.g.a sprickor)
Bytt rattstång till nyare modellen
Backspegel med kartläsarlampor från M3 e30
Växelspaksknopp "svamp" från lågmilad e28
Ny växelspaksdamask i skinn
Ratt , M-tech 1 från lågmilad e28, O370mm
Tvättat och impregnerat stolar, baksäte och golvmatta
Svart innertak
Instrumenthus från M5 e28.(Renoverat och nollställt)
Instegslister från M5.
Nya pedalgummin
Ny gaspedal

Framvagn:
Nya förstärkta fästen för krängningshämmaren (chassie+fjäderben)
M5ans krängningshämmare
Bussningar d:o
Överfall d:o
Krängningshämmarstag, Meyle HD
Främre länkarmar, alu från M5 /Alpina e34
Powerflexbussning d:o
Casterstag,750 e32 , Meyle HD
Powerflexbussning d:o
Nya styrstag, kompletta
Nytt parallellstag
Ny pitmanarm
Blästrad och målad balk
X-brace
Bromsskivor från M5 e34, 315x30mm
Renoverade bromsok d:o
Nya bromsbelägg , Stoptech
Stålomspunna bromsslangar
Nya hjullager, SKF
Blästrade och målade fjäderben
Benen har nya tallrikar
Bilstein stötdämpare, Sprint , ombyggda av Forza
HR-fjädrar
Allt nytt i form av brickor, mellanlager, gummin osv till stötdämparnas infästning.
Nya skruv och mutter till samtliga infästningar

Bakvagn:
Bakvagns brygga från -88 års modell med förstärkning
Nya silentblocksbussningar, Meyle HD
Nya bärarmsbussningar, Meyle HD
Ny övre diffbussning, Meyle HD
M5ans krängningshämmare
Bussningar d:o
Överfall d:o
Krängningshämmarstag, Meyle HD
Blästrad och målad bakvagnsbrygga
Blästrade och målade bärarmar
Nya hjullager, SKF
Nya bromssköldar
Ny handbromswire, V+H
Blästrad och målad excenterfäste till wire
Nya justeringar
Nya handbromsbackar, Brembo
Ny monteringssats, Brembo
Nya bromsrör
Stålomspunna bromsslangar
Nya bromsskivor från 540 e34 Touring 302*20mm, brembo
Nya bromsbelägg, Stoptech
Nya bromsok från 540 e34 touring
Blästrad och målad 188-diff från M3 e30, 3,73:1
Shimsad förspänning, ~12 kg
Drivaxlar blästrade och målade
Drivknutsdamasker rengjorda och behandlade med glycerol
Nya skruvar till samtliga bussningar
Nya skruv + fjäderbricka till diffkåpa
Nya skruv till drivaxlar, 12.9
Renoverade överfall d:o
Olja till diffen, Castrol Saf-XJ 75W140
Bilstein stötdämpare, Sprint , ombyggda av Forza
HR-fjädrar
Allt nytt i form av brickor, mellanlager, gummin osv till stötdämparnas infästning.

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17320



Det är inte mycket jag skulle ha velat ändra på den bilen utom möjligen namnet på ägarbeviset. thumbs up

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1048



Oj va vacker! Helrätt på alla vis!

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Tack för alla snälla kommentarer , det gör att det inte framstår så galet som några i min närhet försöker påskinna

Ska beställa katalysator och montera den innan det är dags att prata med Luigi på SFRO igen.

Är det någon som har koll på hur specifik de önskar att man är i sin beskrivning av fordonet och dess modifieringar?
Stort tack på förhand,
Mvh Christer

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
På M5 e34 sitter lambdasonden i en X-pipe som även sitter ihop med kattarna.
Tyvärr får denna lösning inte plats på min bil (frigångshöjden blir alltför låg).

Så nu är 4 stycken rostfria böjar ( 45° ) inköpta, ska lämna de till en plåtkonstnär på jobbet för byggnation av X-pipe.



_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW "M5" e28 -85 *Plenumet provmonterat*
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (7751 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande