Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Turbo -01 ~GT2
tråden läst  
106508 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... 11, 12, 13
 
   
JohnC
Jönköping






Här sedan: 07 Sep 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Aug 2017 13:20     Citera

Tycker att du gjort rätt åtgärder även om det gamla drevet kändes mer strömlinjeformat. Ryktet säger att en turbo kan komma upp i över 170 km/h på Anderstorp flygraka så även här gjorde du helt rätt i att fixa en splitter som inte viker sig.


_________________
John Carlsson

________________________
Porsche 944 s2 PCSR8B (såld)
Porsche 993 PCSR8C (såld)
Ginetta G20
Lotus Elise s2
Porsche Boxster S PCSR8B
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Cammo
Västervik






Här sedan: 09 Mar 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Aug 2017 16:13     Citera

Är du helt säker på att du hittade felet på lådan? Det var ju bara "halv-trasigt"


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med Porsche V8 Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxtuning.se www.macomposit.se www.gikturbo.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Fries
Öjersjö






Här sedan: 01 Aug 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2017 08:41     Re: Citera

Cammo skrev:
Är du helt säker på att du hittade felet på lådan? Det var ju bara "halv-trasigt"

Jag vet, verkar konstigt.


_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Fries
Öjersjö






Här sedan: 01 Aug 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2017 08:42     Re: Citera

JohnC skrev:
Tycker att du gjort rätt åtgärder även om det gamla drevet kändes mer strömlinjeformat. Ryktet säger att en turbo kan komma upp i över 170 km/h på Anderstorp flygraka så även här gjorde du helt rätt i att fixa en splitter som inte viker sig.


Ja alltid tråkigt att lägga på vikt igen


_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
barth
Gävle






Här sedan: 22 Apr 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2017 09:01     Citera

3:ans drev har man bytt alldeles för många gånger...
Anledning till att det händer är oftast att 4-punktslagren börjar bli dåliga så hela stocken sviktar.
Det finns totalt 6 fyrpunktslager i lådan och varje lager kostar ca 10K
Kolla lagren och byt till Guard drev brukar lösa detta.


_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Fries
Öjersjö






Här sedan: 01 Aug 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2017 09:05     Re: Citera

barth skrev:
3:ans drev har man bytt alldeles för många gånger...
Anledning till att det händer är oftast att 4-punktslagren börjar bli dåliga så hela stocken sviktar.
Det finns totalt 6 fyrpunktslager i lådan och varje lager kostar ca 10K
Kolla lagren och byt till Guard drev brukar lösa detta.


Aha, tackar! thumbs up


_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Supramannen







Här sedan: 11 Feb 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2017 09:25     Re: Citera

barth skrev:
3:ans drev har man bytt alldeles för många gånger...
Anledning till att det händer är oftast att 4-punktslagren börjar bli dåliga så hela stocken sviktar.
Det finns totalt 6 fyrpunktslager i lådan och varje lager kostar ca 10K
Kolla lagren och byt till Guard drev brukar lösa detta.


10k va nog nån gammal pris lista, tippar mer 15k nu, du har rätt man har väl bytt 10 stycken 3ans drev med ett förstärkt finns det hopp allafall


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fries
Öjersjö






Här sedan: 01 Aug 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Aug 2017 07:07     Re: Citera

Supramannen skrev:
barth skrev:
3:ans drev har man bytt alldeles för många gånger...
Anledning till att det händer är oftast att 4-punktslagren börjar bli dåliga så hela stocken sviktar.
Det finns totalt 6 fyrpunktslager i lådan och varje lager kostar ca 10K
Kolla lagren och byt till Guard drev brukar lösa detta.


10k va nog nån gammal pris lista, tippar mer 15k nu, du har rätt man har väl bytt 10 stycken 3ans drev med ett förstärkt finns det hopp allafall


Något knas har jag fortfarande. Mkt skrap när jag växlar 2->3, så det får bli förstärkta drev och 4-punktslager nästa gang...

/Fries


_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Fries
Öjersjö






Här sedan: 01 Aug 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Aug 2017 07:56     Citera

Efter att ha fått i lådan och gjort bilen färdig inför Time Attack på Gelleråsen, stod den bara där och pockade på uppmärksamhet. När sen flera vänner ringer och frågar om jag också ska ner till Anderstorp, så bestämmer jag sent på fredag att lasta och anmäla mig till Porsche Sports Cup's race på Anderstorp (PCSR). Många år sen sist, och visst är jag nyfiken på hur turbon ska fungera där, även om jag får lyfta i 35kg blyvikt och stort batteri samt ställa ner laddtrycket maximalt (1500kg/500hk).

Väl där, går träningspassen utan problem förutom att 3:an redan krånglar. Kör alla pass utan att gå ner på 2:an för att inte slita i onödan. Konstaterar snabbt att vingen måste ställas plant för att inte bromsa så förtvivlat på rakan.

I kvalet går jag ut och värmer i några varv, och passerar startlinjen samtidigt som det hålls fram svart-orange flagg. FAN! Myser runt och in i depån. Tar tid innan någon kommer fram och jag undrar vad som är problemet. "Nej, det gällde inte dig, såg du inte startnumret?". Förbannad drar jag iväg, och kör på arg-attack vilket visar sig vara precis vad jag behövde. Kapar 1.5 sek och är nöjd. 1:46.2, visar sig räcka till startruta 4 av 24. http://youtu.be/H0SisvzO5nY

I race 1 är det bara att invänta rakan, gå om och sen se till att inte bil eller däck ger sig. Försöker hålla 100m lucka till Peter och Kenneth som jag ser slåss hårt, men det är inte jätteenkelt att hålla fokus när man kör i backspegeln. Vid varvningar struligt med samtidig gulflagg, vilket gör att man inte kommer om direkt på vissa ställen, vilket bidrar till spänningen. Slutar 1:a bland oss med R-däck, endast slagen av en cup-bil på slicks.

I race 2 i stort sett samma sak, förutom att jag startar i ruta 5 bakom en GT4 på slicks som helt glömmer att dra i starten. Får kasta mig in mellan honom och mur, men får plats och kommer om. Tar resten på rakan, och sen bevakar min 1:a-plats bland R-däcken. http://youtu.be/SQPEI4cTYGA

Äntligen tillbaka, även om effektövertaget på rakan gjorde det lite väl enkelt.









_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Fries
Öjersjö






Här sedan: 01 Aug 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Aug 2017 09:02     Racereport Time Attack Gelleråsen 2017 Citera

Efter två segrar på Anderstorp förra helgen - hoppfull. Men med missad finalplats på Mantorp senaste Time Attack - misströstan. I vart fall väl förberedd med ett antal varv tillsammans med Rickard Göransson på banan, så jag vet hur fort det kan gå.

Warm up utan dramatik, dock utan några tider att tala om. Olustig känsla i bilen med mkt lös bakvagn. Fan, ska jag gå tillbaka till Michelin som jag vet att jag kan köra 1:10 tider med eller är det något annat? Dessutom tar splitter i under hela inbromsningen och i vanlig ordning svårt att få i 3:an. Justerar vinge, krängare, splitter, däcktryck och hoppas att det var åt rätt håll, men behåller däcken.

I kvalet har jag ju lärt mig den hårda vägen att sätta en tid direkt, för man kanske aldrig får någon mer chans. Går på attack redan varv fyra och sätter direkt 1:10.35, en halv sekund bättre än personbästa. Gott, den borde vara med i matchen. Kyler och går sen på igen, och klockan pekar på ännu bättre, men killarna som ligger framför på attackvarv slår av precis i långa högern ut på rakan så var det varvet kört. Kyler och går på igen. Det går riktigt bra, men så får jag köra om i yttern i högfarten innan Ejes, så var det kört. För mycket bilar som kyler i idealspår enligt min smak!
3:e tid och allt pekar på final.




I växlande väder fattar jag till slut beslutet att inte köra Q2, borde verkligen vara klar och måste spara på däck och växellåda. Nervöst tittar jag på alla andra från läktaren, och kan till slut konstatera att ingen förbättrar sig. Gott.

I final har jag bestämt mig för att satsa allt på ett kort. Pallplats eller inget alls, bära eller brista. Vet ju att det bara är tiondelar ner till 8:e tid och inte en gång till, att jag inte tar chansen!
Har Backlund och Brink framför mig, så jag vet att jag inte får problem med trafik. Kör ett mediumvarv och sen direkt på attack. Hissnande känsla in till varje apex, men hinner inte ens titta på första attacktiden. Kör ett till och konstaterar bara att Brink och Backlund banne mig inte kör ifrån mig. Kan det vara så att jag rent utav tar in lite? Passerar varv tre på 1:09.11! Kan det verkligen vara riktigt? Lyckorus, men vågar inte lita på det utan tar två kylvarv och sen påat igen. Ingen förbättring. Finns inte mer i däcken så jag ger mig och går in. Vid infarten vinkar funktionärer att jag nog ska bort och intervjuas. Kommer fram till Micke och då är det klart. VINST!!!







FINALVIDEO:
http://youtu.be/YXIZKXjeIrQ



ÄNTLIGEN FICK JAG KOMMA HEM MED STÖRSTA TIMEATTACK-BUCKLAN TILL BARNEN ;-)


/Fries


_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
barth
Gävle






Här sedan: 22 Apr 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Aug 2017 10:46     Citera

Härligt jobbat

Tight i toppen


_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Turbo -01 ~GT2
tråden läst  
106508 ggr 
<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... 11, 12, 13

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>