Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Impala SS 1963 Gatracer SFRO?
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (53732 totalt)
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
Godkväll!
Håller på med ett litet projekt, tyvärr blir det väl inte så mycket svänga.
Men lite går väl

Varit inne här och läst i många år, snappat upp att det finns mycket kunskap här.
Jag tänkte försöka dra lite nytta av den, nu när jag ska bygga ihop min ram och bur.

Planen är iaf en gatbil med bibehållet baksäte och bruksvärde.

Org. framvagn fast med skivbromsar och kuggstångsstyrning och coilovers.
Bakvagnen är en K-link.

Lägger in lite bilder så hoppas jag på att få vara kvar


Innan demontering



327an urlyft, ska ej tillbaka



Känns inte så vridstarkt?







Blästrade och satt upp ramen i jigg



Köpte en bakaxel



Med färdig kickup och armar



Mycket smådelar



Frambromsar



Oken



Pangad org. axel



Beskrivningen med

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare


Kapade bort lite som inte ska återanvändas



Placerar nya kickupen



Krängningshämmare



För mycket plåt i vägen







La på karossen, sen stod det hemskt stilla i 1 år cirka pga garage/tid/motivationsbrist

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Lissjos skrev:
La på karossen, sen stod det hemskt stilla i 1 år cirka pga garage/tid/motivationsbrist


Men nu hoppas jag motivationen har återvänt!

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1984



Haha, tänkte skriva igår på Bl att du skulle slänga upp projektet här.
Deja vu! Kämpa på thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Läckert thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Fränt! Och som sagts, hoppas motivationen återkommit!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



Kul att följa nåt annorlunda.

Diffpinnen ser hyffsat sleten ut...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Intressant bygge, inte för ja är så mkt för jänk, men att göra nått från grunden är alltid imponerande o kul!

Vad blir det för maskin i kärran då? kompressor?



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
Japp, motivationen har återvänt.
har flyttat in i nya garaget så nu är det kul igen.

väntar på en rörbock och notcher som jag har beställt så jag kan börja med buren.
blir bultbara dörrsträvor och bältessträva så gatvärdet finns kvar.
Balkchassi i grunden med 100x50x3.

Växellådan blir en automatlåda 4L80E, men kommer preppas och byggas om efter konstens alla regler så den håller och kan växlas manuellt.

Kommer styras av Holley sprutet.

Motor har jag väl i princip bara motorblocket än så länge, letar toppar nu.

Det är iaf ett Merlin Superpro järnblock. 11.625 deckhöjd, 0.400 uppflyttad kam och isärdragen i botten så det är OLDS DRCE mönster till tråget för mer plats för slag. Blocket klarar 5.500" i slag.

Min plan är att bygga en 706a.
Blir en kompressormotor med sprut, hyfsat snäll rullkam så den är brukbar.

_________________
Patrik Lissjos
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12853



Lissjos skrev:
Min plan är att bygga en 706a.

Och kompressor på det menar du?
Det blir väl nästan svårt att komma under fyrsiffriga effektsiffror då?

11,57 liter alltså, för de som inte förstått att kubiktum är det enda som räknas.
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
Jo, minuset med så stor volym är ju att en stor kompressor lär användas. blir väl 14-71 eller 16-71 troligtvis.
Helst 16-71 så man slipper ladda hårt och bygga massa onödig värme.

Jo, den där fyrsiffriga gränsen blir ju lite svår
Miljöbil ska det också bli, E85.

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare


Liten jämförelsebild mot en standard Chevy Bigblock

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19468



Kommer bara att tänka på denna

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Grupp-h

Här sen Okt 2010
Inlägg: 143



Kämpa på kommer följa detta ,trevligt bygge thumbs up

_________________
Calle Nordegren
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
Haha, riktigt så brutalt kommer det inte att bli

Ska skaffa pedalställ och huvudcylindrar.
Tänkte köra Wilwood hängande med utväxling 7.0 till 1 står det på hemsidan.
http://wilwood.com/Pedals/PedalProd.aspx?itemno=340-1287

Jag har framskivor som är 298x20 med 6 kolvs ok. Kolvdiameter 1.62/1.38/1.38.
Heter Wilwood 10059.

Bakbromsarna är skivorna likadana men med 4kolvs ok. 1.38 kolvar. Pistonarea 3.00 in2.

Skulle gissa att bilen kommer att landa runt 17-1800kg med säkert 65/35 viktfördelning.

Hur räknar jag ut vilka huvudcylindrar jag ska ha?

Tacksam för svar!

//Patrik

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419



Sådant här gillar vi skarpt thumbs up Keep up the good work.

_________________
Johnny knudsen
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare


Ligger på plats, ska bygga fästen imorrn!

_________________
Patrik Lissjos
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Fusk att ha sådär gott om utrymme runt motorn

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
Nja, blir inte så jäkla mycket plats ändå.
Blir trångt att få plats med headers, men det blir specialbygge i vilket fall.
Fördelare kan jag glömma, men det var aldrig tänkt ändå. Blir bara en kamplugg till sprutet där.

Ska börja med motorfästen nu.

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare


Gjorde fixturer så inget vred sig under helsvetsning.



Fästena klara och oslipade. 3mm plåtar och rörhylsan är 25mm utvändigt och 11mm invändigt.
Sitter fastbultat i framvagnsblaken med 4st M10 bultar.



Blev klockrent! Blir trångt med tråget dock!



Mer plats nu. Ska locka igen balken med 3mm plåt tänkte jag. Eller ska det vara grövre, tänkte bränna stående plattstål på baksidan så det blir starkare. Blir sedan ett bultat rörkryss i botten, slipper bygga om tråget så mycket plus att jag kan få ner tråget och kolla lager utan att lyfta motorn.
Använde laser och slog ut så jag fick ett rakt snitt

Vad ska jag använda för rör till krysset? Tänkte använda 5st M10 bult per sida till infästning.



Där hamnar lådan.

Blir att spänna upp ett snöre mellan främre ram och bakvagn så jag ser höjden jag ska ligga med ramprofilen.

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
Ingen som har några åsikter/tips gällande rördimensioner?

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Impala SS 1963 Gatracer SFRO?
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (53732 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande