Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Jaguar XJS V12 -82 "The Bitch"
tråden läst  
25287 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3
 
   
Saabjocke
Sverige





Här sedan: 21 Jan 2015
Inlägg: 143
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2017 12:44     Citera

Riktigt cool bil! Tycker du ska behålla den och göra en replika på den klassiska vinnar-jaggan!




_________________
Joakim Bernhardsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Peter Hällström
Kungsör





Här sedan: 11 Okt 2008
Inlägg: 30
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2017 13:10     Citera

Det var precis den jag hade för ögonen när jag fick ideen att jag skulle ha en racebil men nu har det snart gått tre år och jag prioriterar annat hela tiden, det är ju så att man skäms
Tom Walkinshaw på Bathurst är ju inspiration så det räcker liksom:
http://www.youtube.com/watch?v=M9I7GWllPFY

Jag kan ju ge er en ide om vad jag vill ha för bilen, bara ren bil utan sportstolar, Moto-Lita ratt, på plåtfälgar utan alla grejer jag köpt till kostar 20000:-, vill man ha allt inklusive adapterplatta, manuell låda, kjol-kit och allt det andra så är det nog närmare dubbla pengarna som gäller.


_________________
Peter Hällström
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Cassius
Göteborg





Här sedan: 26 Jan 2005
Inlägg: 1178
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2017 19:53     Citera

Om du inte behöver utrymmet, och du har en klar bild/dröm av att få ihop den finns det enligt mig ingen anledning att sälja nu.

Jag själv köpte 2004 en Opel Kadett. Jag var egentligen på jakt efter en Escort MK1 men.. Kadetten är ju också liten, lätt och bakhjulsdriven! Planen var redan innan köpet att bygga en mer stripp orienterad bil.
Nåväl, bilen kördes som vinterhäck en säsong, sommaren efter inköpet rasade motorn, en annan fixades ihop och efter lite stök gick den igenom besiktningen en gång till. Men runt nyår då ville jag ha nått "modernare" så jag köpte en -87 Celica (jag var vid de tillfället blotta 19 år gammal).

Kadetten ställdes av och de hände inte så mycke mer än att planer las upp i 1,5 år ca. Sen togs den fram, isär med allt och nästan ihop med en 2 liters CIH motor på 110hk. Det stoppade på att batteriet jag försökte starta med visade bra volt men inte hade någon urladdningskapacitet kvar.. Bilen blev stående igen (batteriproblemet upptäckte jag först senare). 2009 dammade jag av åbäket igen, skruvade isär precis allt, blästrade och fixade under vintern 2010. När sommaren kom så var karossen väl igenomgången och i fint skick! Planen var att till nästa år besikta med en CIH 2.4 så SFRO 1 gjordes.

Sen kom jag in på högskola.. 120 mil hemifrån.. Och då kändes det inte logiskt att ha en Audi 100 2.8Q som sommarbruks (5000:- i trafik, 0,95 blandad körning, skatt på 2500/år då) när jag väl var hemma, så den såldes och det som var tänkt som nästa projekt (en 1971 Manta SR) rostlagades, sommaren 2011 fixades resten till, de sattes in en 2.2 CIH med insprut, 5 växlad låda, bättre chassie, lackning etc och besiktning och vips hade jag en billig sommarbruks, skattebefriad och allt!

Sen gick åren... Kadetten stog och skämdes under ett skynke. Sambon jag för tillfället hade ifrågasatte ständigt varför jag hade planer för den och inte "nån vettig eller cool bil"... (De hade hon gjort ända sen 2007) Sen tog det förhållandet slut. Jag träffade en ny tjej som Inte ifrågasatte mina hopplösa ideér och tids nog kom skynket av från Kadetten igen! Nu är vi framme i 2016.. Sen har jag trixat och fixat och lagt ~3-4 veckor per år på att åka hem till norrland och köra mekmaraton. Även om de inte endast blivit Kadett.. Motorn jag tänkt dit satt i ett 2 tons as som jag också fått planer för, en sån bil man inte gärna knuffar runt. Så dom sista 2 gångerna jag varit hem har de varit den jag fixat med istället.

Nästa gång dock, då blir de Kadett! En Kadett som idag, 13 år efter inköp, snart 12 år efter avställning, och "typ" 10 år försenat är lackad och till största del ihopsatt. Alla delar jag vill ha dit finns hemma mer eller mindre. Kvar är att få in en annan bakaxel, motor+låda, fästen för stolarna, skruva på breddarna samt installera ett sprut. Inte direkt "lite jobb" men det närmar sig!

Under dessa år har jag varit inne på att sälja den måååånga gånger. t.o.m lagt ut den på annons 2 ggr! Men jag har alltid ångrat mig, och jag är verkligen glad över att jag gjort det!

Så som sagt, har du bara möjligheten! Spara den, motivationen kommer med tiden och när motivationen väl kommer så prioriterar man också därefter. Även om de bara blir en dag varje månad, så kommer den och när du väl är klar kommer ingen vara mer nöjd än du själv


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
Regards, Johan Eriksson.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Peter Hällström
Kungsör





Här sedan: 11 Okt 2008
Inlägg: 30
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2017 21:22     Citera

Jag förstår vad du menar men mitt problem är väl just utrymmet, har ingenstans att ställa den under ett skynke tills inspirationen kommer tillbaks men hittar jag ingen som vill ta över så får den stå kvar


_________________
Peter Hällström
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Jaguar XJS V12 -82 "The Bitch"
tråden läst  
25287 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Server render time: 0.0375   |||   Client render time:
 




o