Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01 #0004 - *SÅLD*
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
11 besök senaste veckan (96556 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare


Opel Speedster 2.2 -01, #0004
Ja då blev det till slut en Speedster! Redan för några år sedan funderade jag på att köpa en, våndades men valde att inte köpa en. Nu i fredags blev det däremot nästintill ett spontanköp på denna silvriga pärla!

Så, lite fakta:
-Nummer #0004, så en av de tidigaste jag nånsin har sett (chassienummer 000053 tror jag den har)
-Årsmodell 2001
-2.2a på 147hk, Z22SE
-Miltal: 2350

Så detta i kombination med att bilen är 100% original gjorde att jag kände att det var lika bra att passa på, skicket är väldigt bra med enbart enstaka stenskott fram, inga övriga lackskador, plåtarna under är helt oskadade och fälgarna i bra skick med. Den har haft 2 tidigare ägare i Sverige, varav första var (är?) ordförande i Lotusklubben, men trots detta är den inte bankörd.

Så vad skall jag ha denna till? Och vad ska göras med den?
Tanken är att denna skall ersätta Corsan, jag vill ha en ny utmaning i bankörningen så bakhjulsdrift och mittmotor känns som en ny utmaning jämfört med framhjulsdrift och motorn fram.
Redan nu efter de dryga 50 mil jag har kört med den så är jag mer nöjd med köpet än jag trodde jag skulle vara, vilken skillnad med en bil som är konstruerad för 100% nöje jämfört med en ombyggt för att vara till 100% nöje, så är det något jag ser fram emot så är det att testa den i konbana!

Först, lite fler bilder:

Utanför säljaren i Skåne


På väg hem en fredagkväll, inte världens mest bekväma långfärdsbil... men den har ju faktiskt stereo! Inget jag är bortskämd med i banracingbilarna


Hittills i helgen har den fått rulla, både som bruksbil till byggmarknad och storhandling (man får i 4 matkassar och en 10 litershink med väggfärg i bagaget, men sen är det rätt fullt...) och självklart även en 15 mil kurvig landsväg i solen, och nog är den underbar då!


Vid Lerkil på Onsalahalvön


En Speedster framkallar glädje, oavsett vem som kör

Bilder finns som vanligt på servern, http://figgz.ogun.org/speedster/120727_inkop/
Så, fram med möjligheter till körning nu! Bilen måste testas

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Vavadetjagsava!!

7 år efter första provkörningen så åkte du dit till slut.

GRATTIS!!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
OneYet skrev:
Vavadetjagsava!!

7 år efter första provkörningen så åkte du dit till slut.

GRATTIS!!

thumbs up
Tack!
Ja nog hade du rätt! (Fast jag tror aldrig jag sa emot dig)
Får allt ta och tacka dig lite extra, din Speedster var den första jag körde och nu äger jag en själv
Speedsterträff i Jönköping i veckan? Kommer vara i krokarna från måndag till torsdag om du har tid

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 366



grattis , hur många år sedan på kullen var det egentligen som du var lite väl intresserad
Äntligen hemma !

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 184



Grattis, en härlig bil att ha roligt med! Jag använder min mest varje dag så jag har ett bra liv

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Ibland saknar jag min gamla. Det är få bilar som känns så rätt på en krokig landsväg man kör för första gången. Ett tips är väl att börja med den klassiska "wet-setting" så du inte backar ut i vegetationen när du börjar ta i lite grann.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Figgz skrev:


Opel Speedster 2.2 -01, #0004
Ja då blev det till slut en Speedster! Redan för några år sedan funderade jag på att köpa en, våndades men valde att inte köpa en. Nu i fredags blev det däremot nästintill ett spontanköp på denna silvriga pärla!

Grattis Fredrik!
Och välkommen in i den krokiga vägen mot Roadsport B - eller nja, den är väl inte "prescratched"...
Verkar som det var nyttigt att komma i väg en vecka och fundera... Men skall man åka "Åpel" måste det väl vara det bästa moderna valet!

Figgz skrev:

På väg hem en fredagkväll, inte världens mest bekväma långfärdsbil... men den har ju faktiskt stereo! Inget jag är bortskämd med i banracingbilarna

Så, fram med möjligheter till körning nu! Bilen måste testas


Så det var sån vyn var när du ringde i fredags - sämre kan man ju ha det!

Anderstorp den 11 augusti verkar vara öppet för både gat- och banbilar (och sen vet du vad man kan göra på söndagen).
Fast jag misstänker att du planerar att åka till vårt västliga grannland då - kanske med tvåbilsteam? ("Frugan" verkar ju också kunna tänka sig att köra! )

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Figgz skrev:



Redan nu efter de dryga 50 mil jag har kört med den så är jag mer nöjd med köpet än jag trodde jag skulle vara, vilken skillnad med en bil som är konstruerad för 100% nöje jämfört med en ombyggt för att vara till 100% nöje


Precis så kände jag med när jag bytte kul-bil senast. thumbs up
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Grattis Fredrik till helt rätt bil Härligt med mera "Lotus" bilar Vore grymt att på sikt få se en Speedster i Roadsport C/B thumbs up Martin sponsrar givetvis med bra däck

Minns att jag var impad av momentet/trycket i NA Speedster vs Elise när jag provade thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Grattis! Den där kommer du nog ha mycket skoj i!

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



Grattis Figgz! thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Grattis till nya bilen
Vad händer med Corsan ?

_________________

--VVTS--
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Skroten !? Vem vill ha en sån...

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Ser trevlig ut den där. thumbs up
Fast rätt annorlunda, om man jämför med Corsan... Förhoppningsvis på ett bra sätt.

_________________
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Suddarn skrev:
Skroten !? Vem vill ha en sån...
thumbs up

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Inte en dag för tidigt! thumbs up
Synd att du inte hade tid att titta förbi vid inköpet!

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Om du vill botanisera ibland insturmentbräds-nummer eller chassinummer finns det en lista på tyska forumet. Detta står på din:
forum.opel-speedster-club.de skrev:
#0004 OPEL D (GG-) silber Sauger WW PF *0053

De första bilarna var alla i silver. De första bilarna var VX220, 50:e bilen var första Opel Speedster.
Gå gärna in och skriv in dig i Svenska listan på Valhalla och/eller på tyska forumet (där måste man vara reggad för att kunna läsa).
http://www.vx220.org.uk/forums/forum/16-valhalla/
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/15157-svenska-speedsterregistret/ . . . .
http://forum.opel-speedster-club.de/index.php?showtopic=15778

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Tackar alla! Det är en fantastiskt rolig bil måste jag säga, hunnit köra dryga 100 mil hittills (vilket var förra ägarens årskvot, nu kommer den rulla mer) och leendet går knappt att få bort

Corsan kommer att säljas, vore naturligtvis vara kul att ha den kvar men det känns inte motiverat med 2 banåkarbilar. Speedstern är väldigt annorlunda och tur är väl det
Kände med Corsan att den går att köra riktigt fort, den är billig i inköp&drift, helt enkelt väldigt bra. Däremot så ger den inte mig någon större personlig utveckling mer än nötande än spårval, medan en Speedster kan göra att jag måste lära mig köra på ett helt annat sätt än med fwd


Dags för en liten uppdatering nu en dryg vecka efter köpet...


Nya skyltar kom snabbt, nu äntligen med liten regskylt fram, stor passade inte alls bra...


Lågmilad är den, inte mycket den gått på 11 år.


Som många av Sveriges OS-resultat, precis utanför pallen

Idag var det ändå dåligt väder, så varför inte passa på att polera bilen lite? Nu är den ju dock silvrig så den såg varken så dålig ut före eller så jättemycket bättre ut efter på bild, men i verkligheten är det alltid fint med nypolerat och nyvaxat







Så efter en snabb maskinpolering och vaxning så tog jag några snabba bilder på vägen hem








Nästa uppdatering så skall bilen förberedas inför Rudskogen... Premiär för denna på bana blir till helgen på nya Rudskogen med norska Opelklubben, då skall jag se hur en 100% original bil funkar på bana. 175or fram, 10 år gamla...
Bilderna finns som vanligt på servern, http://figgz.ogun.org/speedster/120806_polering/

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Figgz skrev:

Speedsterträff i Jönköping i veckan? Kommer vara i krokarna från måndag till torsdag om du har tid


Ahhh! Detta missade jag. Vi får ta en träff en senare gång. En kille i Huskvarna har köpt en silver han med.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Alltid gillat Speedstern! Tummen upp! thumbs up

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
OneYet skrev:

Ahhh! Detta missade jag. Vi får ta en träff en senare gång. En kille i Huskvarna har köpt en silver han med.

Det blir nog fler gånger! Då var Huskvarna Speedstertätt i förra veckan när jag var där en vända då Minst 3 st!

Erajk skrev:
Alltid gillat Speedstern! Tummen upp! thumbs up

Tackar! Ja det är allt en busrolig bil som framkallar stora leenden även vid vanlig brukskörning.


Rudskogen nästa!
I helgen skall Speedstern ha premiär på bana, med original 11 år gamla 175or fram och allt som hör till, men jag hoppas på att det blir kul ändå
Däremot så var en sak tvungen att göras innan - byta bromsvätska! Bromsvätskan är inte bytt på många år (ev. aldrig?) så det är verkligen på tiden...

Först, inhandling av ny!

För ett tag sedan kunde man fynda Motul RBF660 i Göteborg, så jag köpte några flaskor då...


Började med att suga upp all gammal vätska ur koppen för att slippa blanda den med den nya + kunna torka ur behållaren invändigt, men kolla färgen! Det var avlagringar i vätskan och färgen på den påminde mer om gammal motorolja än bromsvätska... Äckligt är bara förnamnet, behållaren behövde rengöras med.

Ny vätska fylldes på i koppen, alla ok luftades igenom rikligt för att bli av med gammal vätska och vips så såg det fint ut i koppen igen

Även om Motulen är mörk så är den bärnstensfärgad jämfört med den gamla smörjan...
Positiv bieffekt av detta var självklart även en bättre pedalkänsla, nu känns AP-oken som de ska göra och framdäcken går oroväckande lätt att låsa, dags för bredare däck runtom!

En sak kvarstår att göra innan körningen, nämligen:

Den här lilla plasthatten sitter på växellådans ventilation, närmare bestämt här:

Ovanför växelföraren i bild så skall plasthatten sitta, men där fuktar bilarna växellådsolja vid bankörning, så jag skall bara få tag på en 12mm slang och få dit med en böj uppåt som lådan kan ventileras genom, men det får bli imorgon...


Bilderna finns som vanligt på servern, http://figgz.ogun.org/speedster/120809_motul/

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01 #0004 - *SÅLD*
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
11 besök senaste veckan (96556 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande