Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Läsvärt om Bugatti Veyron i Popular Science
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (2286 totalt)

Blir Bugatti Veyron den optimala sportbilen?
Ja
5%
 5%  [ 2 ]
Nej
94%
 94%  [ 37 ]
Totalt antal röster : 39

Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719


Trådstartare


http://www.popsci.com/popsci/auto/article/0,12543,565209-2,00.html

Frågan kanske skulle vara bättre formulerad som "Blir Bugatti Veyron den ultimata sportbilen"...men, men...

_________________
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



o på denna länk hittar man lite filmer om hur motorn funkar! otroligt väl gjort!

http://www.bugatti-cars.de/bugatti/flash/index.html?langString=en

sökväg
models -> veyron 16.4 -> engineering -> engine

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Röstade nej...

...the Enzo Ferrari, the Porsche Carrera GT, the Mercedes SLR. "For me," he says, "those, and the McLaren F1 (out of production but still the fastest car in the world), are pure driving machines. In our car you could go to the opera.

The Bugatti's level of luxury is astonishing. It's swathed in heavyweight leather and has a stadium-filling stereo, navigation, electronic everything...

So what does it weigh, Dr. Neumann? "Too much. I think we'll come out at 1,950 kg (4,300 pounds). But I wouldn't change anything: This is the weight you get if you transfer the design and engineering vision."

_________________
/Kristian Elisson
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Kristian Larsson skrev:
I think we'll come out at 1,950 kg (4,300 pounds).


Det är väl 400 kg mer än vad som var tänkt från början?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

1950 kg

_________________
Magnus Thomé
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719


Trådstartare
Nu är ju iofs inte Veyron direkt tänkt som en renodlad banbil, så frågan är väl snarast huruvida ngn gatregistrerad sportbil kan "slå" den totalt sett.

För de som föredrar banan före gatan så kommer ju en Veyron S med ytterligare minst 99hk - och förmodligen utan en del av de bekvämligheter som nämns i ovanstående artikel, så det blir kanske den man ytterst får se fram emot?

En Ringentid på under 8 min (med god marginal) har jag en stark känsla av att vi lär få se presteras av Veyron i standardutförande hursomhelst. Ska bli spännande att se!

Lite drygt 300kg mer än en Gallardo, men över 100% mer hk och snudd på lika stor skillnad i Nm dem emellan - eller, för den delen, även en Murciélago med 580hk/650Nm - båda lär utan tvivel bli ifrånkörda på Ringen av Veyron, tror ni inte?

Så, mao kanske frågan om hur man definierar en sportbil ligger mer till grund för hur man svarar? Är exempelvis en 996 Turbo eller Gallardo mindre "sportbil" än ex. en Caterham eller Elise?

_________________
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
1950 kg


Med andra ord så är svaret på frågan "Blir Bugatti Veyron den optimala sportbilen?": Nej!
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 361



Atariman skrev:

Så, mao kanske frågan om hur man definierar en sportbil ligger mer till grund för hur man svarar? Är exempelvis en 996 Turbo eller Gallardo mindre "sportbil" än ex. en Caterham eller Elise?


Bra uttryckt tycker jag, för alla har vi väl olika preferenser för vad sportbil är?
Så det enda man kan göra är att uttrycka sin egen personliga åsikt.
Jag tycker i alla fall det är ett imponerande stycke ingeniörskonst, i synnerhet att få transmissionen till
att ta hand om all denna kraft, samt även de oerhörda problemen med värme avgivning från
de fyra avgasturboaggregaten.

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Läs svaret ifrån Nordschleife i denna tråd...

http://www.rs6.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3988

"oh dear oh dear!

Fancy featuring this car on a site called How Stuff Works!!!

Almost nothing to do with the Veyron works.

The engine overheats and the engineers cannot get rid of the heat without cutting huge holes in the body.

The car is unstable at speed.

It keeps splitting gearboxes.

It shreds tyres like Italians grate Parmesan.

Its been delayed, yet again.

It does not work - its a dumb stupid fat car.

What is the solution - restrict the power and top speed, is what the management say.

Now why didn't I think of that? Because cutting the power and speed makes it no faster than cars like the Carrera GT and Ferrari Enzo, at half the cost. Sounds like a sure fire success, doesn't it.

They do have plans for another, more sensible car, I really hope that it makes sense, Bugatti is one of my favorite brands."

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Christian Carlsson skrev:
Jag tycker i alla fall det är ett imponerande stycke ingeniörskonst, i synnerhet att få transmissionen till att ta hand om all denna kraft, samt även de oerhörda problemen med värme avgivning från de fyra avgasturboaggregaten.


Fast de har ju lyckats med det ännu.
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 361



johann skrev:
Christian Carlsson skrev:
Jag tycker i alla fall det är ett imponerande stycke ingeniörskonst, i synnerhet att få transmissionen till att ta hand om all denna kraft, samt även de oerhörda problemen med värme avgivning från de fyra avgasturboaggregaten.


Fast de har ju lyckats med det ännu.


Jag förmodar att du menar "inte lyckats" och det kan nog vara så.
Men jag skulle nog tro att det beror på ett vanligt förekommande fenomen i vår tidsstressade
ekonomifokuserande tidsanda, dvs få allt färdigt så fort som möjligt, utan större tanke på om
det är tekniskt genomförbart.
Eller hur många av er själva kan med handen på hjärtat säga att era egna tidplaner håller?

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Christian Carlsson skrev:
johann skrev:
Christian Carlsson skrev:
Jag tycker i alla fall det är ett imponerande stycke ingeniörskonst, i synnerhet att få transmissionen till att ta hand om all denna kraft, samt även de oerhörda problemen med värme avgivning från de fyra avgasturboaggregaten.


Fast de har ju lyckats med det ännu.


Jag förmodar att du menar "inte lyckats" och det kan nog vara så.
Men jag skulle nog tro att det beror på ett vanligt förekommande fenomen i vår tidsstressade
ekonomifokuserande tidsanda, dvs få allt färdigt så fort som möjligt, utan större tanke på om
det är tekniskt genomförbart.
Eller hur många av er själva kan med handen på hjärtat säga att era egna tidplaner håller?


Jag för jag blir hängd av ca 100 tävlande och en massa funkisar om jag inte gör det

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 361



Fredrik - SLC skrev:
Christian Carlsson skrev:
johann skrev:
Christian Carlsson skrev:
Jag tycker i alla fall det är ett imponerande stycke ingeniörskonst, i synnerhet att få transmissionen till att ta hand om all denna kraft, samt även de oerhörda problemen med värme avgivning från de fyra avgasturboaggregaten.


Fast de har ju lyckats med det ännu.


Jag förmodar att du menar "inte lyckats" och det kan nog vara så.
Men jag skulle nog tro att det beror på ett vanligt förekommande fenomen i vår tidsstressade
ekonomifokuserande tidsanda, dvs få allt färdigt så fort som möjligt, utan större tanke på om
det är tekniskt genomförbart.
Eller hur många av er själva kan med handen på hjärtat säga att era egna tidplaner håller?


Jag för jag blir hängd av ca 100 tävlande och en massa funkisar om jag inte gör det


Gott, du har helt rätt !
Jag försökte nog bara ursäkta mig själv om varför jag aldrig blir färdig med mina egna projekt.
Fast du kanske håller både i ekonomin och "tekniken"?

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Christian Carlsson skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Christian Carlsson skrev:
johann skrev:
Christian Carlsson skrev:
Jag tycker i alla fall det är ett imponerande stycke ingeniörskonst, i synnerhet att få transmissionen till att ta hand om all denna kraft, samt även de oerhörda problemen med värme avgivning från de fyra avgasturboaggregaten.


Fast de har ju lyckats med det ännu.


Jag förmodar att du menar "inte lyckats" och det kan nog vara så.
Men jag skulle nog tro att det beror på ett vanligt förekommande fenomen i vår tidsstressade
ekonomifokuserande tidsanda, dvs få allt färdigt så fort som möjligt, utan större tanke på om
det är tekniskt genomförbart.
Eller hur många av er själva kan med handen på hjärtat säga att era egna tidplaner håller?


Jag för jag blir hängd av ca 100 tävlande och en massa funkisar om jag inte gör det


Gott, du har helt rätt !
Jag försökte nog bara ursäkta mig själv om varför jag aldrig blir färdig med mina egna projekt.
Fast du kanske håller både i ekonomin och "tekniken"?


Ekonomin , ja .... tekniken får jag hjälp av en massa mer betydligt duktiga personer än mig...... vilket kan ju vara bidragande till att det hinner klart..

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 361



Fredrik - SLC skrev:
Christian Carlsson skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Christian Carlsson skrev:
johann skrev:
Christian Carlsson skrev:
Jag tycker i alla fall det är ett imponerande stycke ingeniörskonst, i synnerhet att få transmissionen till att ta hand om all denna kraft, samt även de oerhörda problemen med värme avgivning från de fyra avgasturboaggregaten.


Fast de har ju lyckats med det ännu.


Jag förmodar att du menar "inte lyckats" och det kan nog vara så.
Men jag skulle nog tro att det beror på ett vanligt förekommande fenomen i vår tidsstressade
ekonomifokuserande tidsanda, dvs få allt färdigt så fort som möjligt, utan större tanke på om
det är tekniskt genomförbart.
Eller hur många av er själva kan med handen på hjärtat säga att era egna tidplaner håller?


Jag för jag blir hängd av ca 100 tävlande och en massa funkisar om jag inte gör det


Gott, du har helt rätt !
Jag försökte nog bara ursäkta mig själv om varför jag aldrig blir färdig med mina egna projekt.
Fast du kanske håller både i ekonomin och "tekniken"?


Ekonomin , ja .... tekniken får jag hjälp av en massa mer betydligt duktiga personer än mig...... vilket kan ju vara bidragande till att det hinner klart..


Jag förstår att du nu har ett väl intrimmat och finslipat gäng, men hur var det allra första gången?
Anledningen att jag frågar är nog den att jag allt som oftast råkar ut för spräckta tidplaner/budgetar,
och eftersom det oftast är "nya" projekt så har man svårt att ta med sig lärdomar från tidigare erfarenheter.

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Christian Carlsson skrev:

Jag förstår att du nu har ett väl intrimmat och finslipat gäng, men hur var det allra första gången?
Anledningen att jag frågar är nog den att jag allt som oftast råkar ut för spräckta tidplaner/budgetar,
och eftersom det oftast är "nya" projekt så har man svårt att ta med sig lärdomar från tidigare erfarenheter.


Vara arrangör är väldigt annorlunda mot att projektera byggnationer..... iaf för mig...

eftersom jag började på väldigt enkel nivå , så var det inga bekymmer då heller.... men vad som hänt är att sen 91 när jag började så har det organiskt växt år för år..... vilket gör det relativt enkelt... jag vet idag med rätt stor säkerhet vad vi grejjar och vad vi inte grejjar....

Så dom byggnationer och teknikprojekt vi håller på med är antingen sånt som vi vet att vi grejjar inom tidschemat eller "Plus"tjänster som kan vara långsiktiga för att göra bättre tävlingar men inte livsnödvändiga för att fixa tävlingen.

och det finns fortfarande långsiktiga projekt som inte är klara förståss....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Christian Carlsson skrev:
Jag förmodar att du menar "inte lyckats" och det kan nog vara så.
Men jag skulle nog tro att det beror på ett vanligt förekommande fenomen i vår tidsstressade
ekonomifokuserande tidsanda, dvs få allt färdigt så fort som möjligt, utan större tanke på om
det är tekniskt genomförbart.
Eller hur många av er själva kan med handen på hjärtat säga att era egna tidplaner håller?


Visst menade jag "inte lyckats ännu", dvs att de inte är klara ännu. Om det någonsin blir det återstår att se.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Atariman skrev:
Så, mao kanske frågan om hur man definierar en sportbil ligger mer till grund för hur man svarar? Är exempelvis en 996 Turbo eller Gallardo mindre "sportbil" än ex. en Caterham eller Elise?


Bra fråga!

Personligen anser jag nog en Seven vara mer sportbil än en fyrdörrars M3 iaf . Men jag har inte en Seven till banträffarna ändå.... Så det finns många vinklar att se det ifrån

_________________
Magnus Thomé
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Personligen anser jag nog en Seven vara mer sportbil än en fyrdörrars M3 iaf . Men jag har inte en Seven till banträffarna ändå.... Så det finns många vinklar att se det ifrån


Ja, personligen skulle jag nog i 1000 fall av 1000 välja ex en Gallardo/996TT före en Seven elller Elise. Men, som sagt, det ligger givetvis i definitionen av sportbil. För egen del så innebär det en bil med klart sportiga linjer i kombination med prestanda därefter, men jag ställer även krav på användbarhet (och gärna viss bekvämlighet) utanför banorna.

Som sagt, definitionen gäller "sportbil" - inte "tävlingsbil" eller "banbil".

_________________
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Men jag skulle nog tro att det beror på ett vanligt förekommande fenomen i vår tidsstressade
ekonomifokuserande tidsanda, dvs få allt färdigt så fort som möjligt, utan större tanke på om
det är tekniskt genomförbart.
Eller hur många av er själva kan med handen på hjärtat säga att era egna tidplaner håller?


Jag jobbar åt en svensk biltillverkares IT-bolag. Där gör man realistiska tidplaner och blir färdiga i tid. Alltså KAN man bli färdig i tid i bilbranchen.

VW Vejrånn blir ju bara mer och mer ett skämt. Lägg ner projektet.

Sportbil? Jag tycker det finns många bilar som kan kallas sportbil, alla Porsche utom pepparmodellen, alla Lotus, alla Ferrari (även om jag själv inte gillar märket), alla Lambo, vissa Maserati, vissa DeTomaso, t.o.m. vissa Fiat (Dino och för den delen Barchetta, jag ska inte vara knusslig). Miata, S800, S2000, NSX, MR2. Corvette, Viper och Saleen. M1, Z4 och SLK. Königgsegg och alla McLarens gatbilar genom tiderna och säkert en massa andra också.

Men inte Vejron. Punkt.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17375



Lite OT: När är en bil att anse som färdig? För mig är den färdig när den kan levereras till kund och inte när den kan visas hos handlarna.
Jag var och tittade på MB SLK häromdagen och tyckte att det kanske kunde vara en trevlig bil till sommaren. Leveranser kunde jag dock inte förvänta mig förrän tidigast i "oktober-november". thumbs down
Alla tidningar har sina provkörningsrapporter nu och man kan beställa bilen, men eftersom jag inte kan få med mig den hem så är den inte "färdig" i mina ögon.

Weiron har väl visats lite här och där under några år nu?
I mina ögon är det en autobahncruiser, ingen sportbil.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Allmänt banåkaforum
Läsvärt om Bugatti Veyron i Popular Science
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (2286 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande