Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Läsvärt om Bugatti Veyron i Popular Science
<<   1, 2
2262 besök totalt

Blir Bugatti Veyron den optimala sportbilen?
Ja
5%
 5%  [ 2 ]
Nej
94%
 94%  [ 37 ]
Totalt antal röster : 39

Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719


Trådstartare
JohanR skrev:
Citat:
Men jag skulle nog tro att det beror på ett vanligt förekommande fenomen i vår tidsstressade
ekonomifokuserande tidsanda, dvs få allt färdigt så fort som möjligt, utan större tanke på om
det är tekniskt genomförbart.
Eller hur många av er själva kan med handen på hjärtat säga att era egna tidplaner håller?


Jag jobbar åt en svensk biltillverkares IT-bolag. Där gör man realistiska tidplaner och blir färdiga i tid. Alltså KAN man bli färdig i tid i bilbranchen.

VW Vejrånn blir ju bara mer och mer ett skämt. Lägg ner projektet.

Sportbil? Jag tycker det finns många bilar som kan kallas sportbil, alla Porsche utom pepparmodellen, alla Lotus, alla Ferrari (även om jag själv inte gillar märket), alla Lambo, vissa Maserati, vissa DeTomaso, t.o.m. vissa Fiat (Dino och för den delen Barchetta, jag ska inte vara knusslig). Miata, S800, S2000, NSX, MR2. Corvette, Viper och Saleen. M1, Z4 och SLK. Königgsegg och alla McLarens gatbilar genom tiderna och säkert en massa andra också.

Men inte Vejron. Punkt.


Jag tror iofs att man måste göra en viss skillnad på tidsplaner för en (förmodad) standardbils utveckling och en bil som är satt till att testa ett flertal gränser för vad som är möjligt inom bilbyggande. Titta ex på Koenigsegg (inga jämförelser i övrigt, i synnerhet inte vad gäller ekonomiska möjligheter osv), hur många gånger blev inte den försenad (och har den egentligen öht presterat i närheten av de tider/prestanda som utlovades - varför inte lika hård kritik där isf)? Pagani är ett annat exempel, och listan kan göras lång. Förklara gärna vad som är ett skämt med att ett svårt och nydanande projekt drar ut på tiden.

Du får även gärna förklara mer ingående varför du inte klassar Veyron som sportbil, då den med största sannolikhet kommer prestera bättre tider på de flesta banor än merparten av ovanstående bilar du nämner. Beror det på vikten anser du? Inredningen/utrustningen? Designen? W16-motorn? Fyrhjulsdriften?

Dvs vilka kriterier är det som får dig att inte klassa den under beteckningen "sportbil"?

_________________
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Du får även gärna förklara mer ingående varför du inte klassar Veyron som sportbil, då den med största sannolikhet kommer prestera bättre tider på de flesta banor än merparten av ovanstående bilar du nämner. Beror det på vikten anser du? Inredningen/utrustningen? Designen? W16-motorn? Fyrhjulsdriften?


För mej får du gärna klassa den som sportbil om du vill, jag tänker inte begära någon genomgripande förklaring. Vi bor i ett fritt samhälle.

Men eftersom du frågar. Känsla! Inga vibbar för mej.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719


Trådstartare
JohanR skrev:
Citat:
Du får även gärna förklara mer ingående varför du inte klassar Veyron som sportbil, då den med största sannolikhet kommer prestera bättre tider på de flesta banor än merparten av ovanstående bilar du nämner. Beror det på vikten anser du? Inredningen/utrustningen? Designen? W16-motorn? Fyrhjulsdriften?


För mej får du gärna klassa den som sportbil om du vill, jag tänker inte begära någon genomgripande förklaring. Vi bor i ett fritt samhälle.

Men eftersom du frågar. Känsla! Inga vibbar för mej.


Ja du får givetvis klassa den hur du vill du med, som du säger: det är ett fritt samhälle. Jag var bara nyfiken på vad som specifikt fick dig att klassa den som icke-sportbil. Känsla är väl ett så gott argument som något. thumbs up

_________________
Citera
Allmänt banåkaforum
Läsvärt om Bugatti Veyron i Popular Science
<<   1, 2
2262 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande