Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum KTM X-Bow tips, erfarenheter? | 2 besök senaste veckan (3411 totalt) |
Hej,
jag har via en bekant fått erbjudande om att köpa en KTM X-Bow till ett hyggligt pris. Bilen är "street"-version med i princip alla performance-uppgraderingar och även endel andra extras som avtagbar vindruta. Jag har försökt Googla och läsa på om bilen i utländska forum, kollat Youtube och liknande för att försöka bilda mig en uppfattning om bilens styrkor och svagheter. Vad jag har förstått så är den tyngre och något långsammare än exempelvis en Ariel Atom, men däremot betydligt säkrare och "välbyggd". Effekten är tydligen inte heller några problem att få upp till 280-300 hästkrafter om man vill. Med tanke på geografiska skillnader och väderlek kommer jag inte ha möjligheten att provköra innan ett eventuellt köp. Antalet bilar i Sverige verkar vara extremt få, och även internationellt är det inget större drag på forum och liknande. Är det oroväckande? Blir det svårt att kanske göra sig av med bilen i nästa led? 7H har haft en ståendes ganska länge och verkar inte bli av med sin. Har någon här några erfarenheter? Hur är den att köra? Driftkostnader? Slitage? Jag tänker att vikten borde göra att både däck, bromsar och annat som slits ganska mycket på bana i vanliga fall borde klara sig bättre. Min andra tanke är att köpa en Alfa 4C istället. Det var så diskussionen började innan jag fick erbjudandet på X-bowen. _________________ Stevan Petrovic |
||||||
Gimmickfaktorn är väldigt hög på X-bowen i mina ögon, en 4C är ju riktigt vacker (men väldigt breeed). 4C kan man nog "nödbruksa" i kostym även i busväder... |
||||||
Exakt, just det faktum att det blir en extrem "leksak" är en sak, men samtidigt så känns den bättre lämpad för banan än vad en 4C är. Jag funderar bara på om man ens orkar åka till de olika banträffarna i en KTM om det är säg 20 mil bort, eller om man ruttnar så pass att man ändå måste köra den på ett släp. Då faller hela idéen för mig nämligen. _________________ Stevan Petrovic |
||||||
|
||||||
Automobil jämförde min Caterham mot en XBow i A-testet för några år sedan.
Xbow väcker många vill-ha känslor men är förhållandevis tung och inte riktigt lika snabb som den ser ut att vara. Kan i och för sig vara ett setup-problem med just den bilen. (Däremot tycker jag verkligen att det är en bra idé att satsa på en extrem leksaksbil och en tråkig vardagsbil med dragkrok. Ett släp är riktigt skönt att ha på vägen hem när däcken och huvudet är slut, eller när något gått sönder vilket faktiskt händer då och då ) _________________ N i c l a s E m d e l i u s Caterham CSR |
||||||
En 4C gör inte bort sig på bana Den har dessutom tak om regnet skulle vara framme...
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
En tanke är också att KTM:en är en kolfibermonocoque vilket kanske kan bli en kostsam historia om man skulle åka av och träffa något hårt. Men det är en ball farkost hur som helst!
_________________ Fredrik Pousard Se7en MNR R1 2012 - SÅLD SVKG 369 Locost Sweden 197 http://www.youtube.com/channel/UCGX4w6Luh1A4tRKNuOBDWcg/videos?view=0&flow=grid |
||||||
Även 4C har kolfibermonocoque - så det är sannolikt dyrt även där. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Nu är jag färgad när det gäller bilval, såhär tänker jag.
KTM: Gillar inte turbo motorn och att den inte är en "bil", hade troligen trailat den. 4C: Gillar inte automat, turbo motorn och bakvagnen, men det är en "bil". Passar på att slå ett slag för Exige eftersom den är uppbyggd på rätt sätt och den tävlas det friskt med (finns vetande och delar). _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Hur det verkligen är med den saken vet jag dock inte. http://www.motorauthority.com/news/1054765_alfa-romeo-developing-new-4c-gta-coupe-based-on-ktm-x-bow-platform Angenämt problem att välja mellan dessa två vagnar Jag tror att båda är trevliga bekantskaper och är "tillräckligt" snabba på bana men att brukandet skiljer sig väldigt mycket åt. 4C kan användas som bruksbil på sommaren och det går att ta en tripp till Ringen eller någon annan bana för att köra några varv eller en hel trackday. KTM är nog väldigt mycket mer hardcore och kan säkert köras till banan men jag tror man föredrar att traila vid längre sträckor. Vädret kan ju också vara en faktor... Med det sagt så tror jag att det önskade användningsområdet avgör mest för att det ska bli ett köp som motsvarar förväntningen i längden. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Troligen är det Dallara som utvecklat plattformen för båda med sin breda erfarenhet av konstruktion av formelbilsmonocoquer. Ungefär som när Cheva, Opel och Saab delade plattor men med ganska olika tuning i övrigt. Edit: såg att det förhållandet just nämndes i din länkade artikel. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Jag har kört en sådan i samband med evenemang på Gotland Ring och tycker den är ball att bränna runt på ön med. För bankörning hade jag valt något annat.
För mig fick jag aldrig ihop varför den skulle väga så mycket och vara så dyr. Men det kan ju kvitta om man gillar den och inte måste vara snabbast. _________________ Anders Hansson |
||||||
Tack för input!
Ja, utan att kunna jämföra bilarna "head-to-head" så tror jag inte jag får ett bättre beslutsunderlag än så här faktiskt. Jag har också läst att vissa blivit något besvikna av KTM:en på bana. Behöver den mer effekt? (Borde inte vara omöjligt att hitta i såfall, med tanke på att det är Audis 2-litersspis som sitter i). 4C faller nog bort, det är för långa leveranstider i Sverige (18-24 månader), och bilarna i utlandet har ett för högt påslag. Alfan är intressant när den ligger strax runt 500 000. Men om vi börjar prata 600 000 - 650 000 för bilar som finns för leverans, så lägger jag hellre till lite till och köper en Cayman / Boxster GTS. Tittar vi för bilar under 500 000 (och snarare 450 000) så står det nu istället mellan KTM:en och en 997 GT3 MK1. Porsche är betydligt dyrare i drift. Försäkring, service och delar är alla en hel del dyrare. Frågan är vilken bil som håller värdet bäst på 3 års sikt? Bilen behöver egentligen bara vara bra på på banan. Jag vill ta mitt banåkande till en ny nivå, och jag vill köra 6-10 banträffar per år nu framöver. Jag vill helst kunna ta mig till eventen utan trailer. Eller så här. Det är ett måste. Jag har inte plats för en trailer och allt det innebär. Däremot så behöver den inte funka i vardagen på något sätt. Någon nämnde Lotus. Jag var nära att köpa en Lotus för något år sedan. Men bilarna är lite udda här, jag störde mig på finishen och fick ingen "hallelujakänsla" som många får. Just att bilen är udda skrämmer mig lite med KTM:en. Får man sålt den i nästa led? _________________ Stevan Petrovic |
||||||
Allmänt banåkaforum KTM X-Bow tips, erfarenheter? | 2 besök senaste veckan (3411 totalt) |