Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Most racing for the bucks? | 5280 besök totalt |
Finns det någonstans någon som har gjort en jämförelse mellan ungefärlig kostnad och prestanda på olika bilar?
T.ex: Tid på Bilsports Superstage / Pris på bil = XX sek/krona Eller något liknande? Jag gissar att Legend och Miata hamnar ganska högt upp. _________________ SO Johansson |
||
Du kan säkert komma runt Mantorp på 2 minuter med en skrotbil rekordbilligt per sekund men knappast roligt så det är svårt att göra ett snitt på det sättet. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Vad definierar du som "racing"?
Låga varvtider, tätast fighter, mest varv per krona, mest skoj som motionär? Det blir lite olika råd beroende på personliga prioriteringar. |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Tja, som med det mesta som har med statistik att göra så går det ju givetvis att misstolka.
En Folkrace bil lär hamna högt också. Om jag går runt banan så blir siffrorna ändå bättre. Sedan så kanske detta är ett känsligt ämne för vissa, det finns en hel del lågbudget bilar som slår betydligt dyrare bilar. Jag sitter bara och funderar över frågan " Most racing for the Bucks?" och försöker komma vidare i tankegångarna. Så allt det där med låga varvtider, täta fighter och låga driftskostnader är intressant. Om jag omformulerar frågan till: Mest skoj/krona? Legend? Miata? Eller? Vad tycker ni? _________________ SO Johansson |
||
Mest pang för pengarna i svensk motorsport tror jag är långloppsracing i någon av de serier som körs.
Jag personligen kan rekommendera KMF egen serie NSHC. NSHC kör med ett stabilt tekniskt reglemente med ytterst små förändringar mellan säsongerna. tävlings formen tillsammans med reglementet ger täta o spännande race ofta skiljer det inte mer än några sekunder mellan teamen i mål efter 6 körda timmar. Där till finns det extra tävlingsmomentet med strategi och tankningar osv som gör att hela teamet engageras under hela tävlingen. MVH Tommy, Wot-racing#1, NSHC _________________ Tommy Karlsson |
||
Det är ju ett inte helt enkelt ämne, mest skoj för krona är ju lite också hur många kronor man har att spendera. Med tajt budget ligger nog Miata högt men finns nog "bättre" alternativ om man kan spendera lite mer. _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||
Om man för resonemanget skull utelämnar själva bilvalet och enbart ser på nödvändig investeringskostnad för att få starta (värde a, den absoluta baslinjen att utgå ifrån) så skulle jag säga att enklare time attack klasser är billigast eftersom inga ombyggnadskrav finns, därefter roadsport och sedan övriga klasser.
Ser man däremot på nödvändig inte fordonsspecifik kostnad/varv tex transport, startavgifter osv (värde b) så torde långlopp ligga väldigt bra till och övriga drar iväg. Alla kostnader däremellan för att bli konkurrenskraftig (värde c) och merkostnader relaterade till det individuella bilvalet tex däckstorlek, bränsleåtgång osv (värde d) kan säkerligen räknas ut som kostnad/varv för enskilt fordon och läggas till värde a och b och för att ytterligare komplicera kan man ta hänsyn till antal år för värde a och c (stabilt reglemente som ger möjlighet för spridning av kostnad) men det är ju ändå inte helt enkelt att bena ut för att få en sammantagen bild på vad/vilket som ger mest bang for buck. För egen del så ligger mitt a-värde bra till, b-värdet blir vad det kostar för min klass, c-värdet är relativt lågt och det är framförallt rena driftskostnader i d-värdet som drar iväg pga bilvalet, om man tex jämför med en Miata som kör med närapå samma förutsättningar men gissar jag; istället har ett högre c-värde men lägre d-värde. Make sense? |
||
Mest körning i tävling per krona är långlopp med typ e30/e36 och civic/golf och liknande.
Mest racing per krona tror jag Legend ligger bra till pga tre saker: 1. det är intensiva täta sprintrace 2. Efter inköp är det inte så stora utgifter, mycket billiga i drift och billig serie (iaf ännu, <1000kr/tävling förra året) 3. Det är rejsiga och busiga bilar. Krävs ett helt annat engagemang och närvaro att köra jämfört med typ de jag nämnde ovan. Finns en sak som är både plus och minus också beroende på vad man är för typ av person, man får inte ändra dem. Så det är begränsat vad du kan utveckla bilen. Tror det finns andra serier som kanske är billigare att börja i och racing är det helt klart i modsport/miata/BMW cup standard. Men lite intensivare körupplevelse i legenden tror jag. Tidsmässigt vet jag inte hur det ligger till, inte så mycket att jämföra med för legenden. På gelleråsen sist var bästa tid 1.15 blankt tror jag. De känns som de går fortare än de gör. Nästa år blir det nog lite sämre grepp pga andra däck, men ännu lägre driftkostnad och mer intressanta rejs. Time attack är väl inte racing på samma sätt, däremot nerv och tävling helt klart. För min del är det dyrare att köra evon i club/club challenge än att köra legend. Körde legend förra året pga det ovan och pga att jag är lat vad gäller att skruva och kass på plåtarbete. Körde SLC i klass 2 förra året för att få mer körtid och de element som det drar med sig, trötthet/taktik etc. Körde inte evon i time attack pga dåligt med racing/krona. (Ingen racing och dyr drift) Blir lika nästa säsong. En lat (kanske snål också) nybörjares input _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Mycket fartkänsla för pengarna? Det här håller jag på att köpa https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Vi får se hur det blir, men det känns som det kan bli mycket körupplevelse per krona. Hur det kan tänkas bli med racingserien under 2015 får man se, reglementet är ju klart. Och samarbeta med tex Legendgänget borde inte vara omöjligt? Gott om körning på Salabanan är ingen högoddsare och det känns inte omöjligt att kanske kunna köra på alla Drivers Clubs dagar på Mantorp om nu åket känns vettigt på den banan.... _________________ Magnus Thomé |
||
Tja, jag måste erkänna att jag kanske formulerade frågan fel. Vi har olika smak.
Det är lika korkat som att fråga : Vilken mat är bäst? Eller: Vilken Whiskey är bäst? Avsikten var inte att framhålla det ena framför det andra. Endast att komma vidare i mina egna funderingar. Vad jag menade var: Vad tycker DU är "Most racing for the Bucks", och varför? Personligen är jag mycket nyfiken på Legend och även Crosscarten med 600/750 motor (trots att jag tidigare tyckte att det var leksaksbilar möjligtvis moppebilar). Inköp, driftskostnad, prestanda, flexibilitet (många olika banor) är tilltalande. Men fyll gärna på med fler synpunkter! _________________ SO Johansson |
||
Spännande ämne men att räkna som i första inlägget blir ju fel
För där får ju en långsam bil högre värde än en snabb :P 1/(tid*peng) är väl rimligare då, men det blir alltid lite skevt när det ska göras matematiskt ändå _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||
Ja men du får ju längre körupplevelse med en långsammare bil. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||
Allmänt banåkaforum Most racing for the bucks? | 5280 besök totalt |