Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic -00 Kunde slutat som aska... Gälar nitade.
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
17 besök senaste veckan (77447 totalt)
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Hej!

Har under många år läst här skrivit lite men tänkte att nu är det dags för en projekttråd
Fredrik heter jag väl egentligen, 30 år ung blästermaskinskonstruktör med för bra tillgång till svarv, fräs, bockning, laserskärning, vattenskärning, blästring mm. Inget bra om man ska göra något till bilar...

Kört bana i 11 år, varit sekreterare i Hondaklubben, men är sedan 2½ år husägare och har en son på snart 2 år som gillar att få va med och skruva thumbs up

Haft ett par trådar om min förra banbil, en Honda CRX-89 som går att läsa mer om här: http://www.garaget.org/?car=273553
Den gjorde 1.02.00 på kinnkulles gamla asfal, 1.12.20 på sturup och 1.33.00 runt Mantorp.
Tyvärr rasade ett ramlager på mantorp i maj 2012, och jag fick ett bra bud på bilen en vecka efter och sålde, tyvärr

Har bara haft en tråd på Hondaklubben, men har hållt på med nuvarande Civicen i ett år ungefär, så jag ska försöka klippa ihop lite..


Min bilhistorik är ganska kort... Har bytt fler bilar på senaste åren än jag gjort resten av livet typ
2002 CRX köptes
2009 Civic -00 köptes med 17000 mil på mätaren
2011 Accord -00 Köptes
2012 i maj CRX såldes
2012 Juni Civic såldes till min chef
2012 Juni CR-Z köptes. Elbil http://www.garaget.org/?car=337100
2013 CR-Z byttes mot en Accrod 2010 diesel. Grym familjebil. Men så mycket vrid att polisen tar en körkort...
2013 Accord -00 såldes
2013 Civic -00 köps tillbaka från chefen! Och för ett par veckor sedan tickade den över till 28000mil

Så idag äger jag en Accord som är familjelok och Civicen!

När den såldes va den lite sliten, välblästrad ruta, lite rost i höger bak. I övrigt original så när som på ett insug från en Civic ESi, vindavvisare, och en rätt okej stereo.
När jag får tillbaka den: Ny framfruta, lagad rost och lackad. Fixade stenskott på huven.
Men tyvärr ett par repor på passagerardörren och på bakskärmen, men ska nog kanske kunna poleras bort.

Såhär såg den ut när jag hämtade den 2009, och enda som skiljde mot när jag hämtade den 2013 va vindavvisarna..


Vi börjar här, så får jag uppdatera lite efterhand

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Orignalstolarna gav ingen direkt upphetsning...
Men ett par halvslitna CRX stolar, och lite symaskin..

Slakta lite.


Och vips, en förarstol!
'

Smida till tre fästen.
Höger fram passa i sitt originalhål.


lite färg


Och sen bara skruva fast.


Sedan smiddes en likadan passagerarstol ihop
Började med att sprätta bort det lite dåliga tyget...


Sen ta lite tyg från en annan CRXstol...


Varva upp husqvarnan och sy Blev riktigt bra tyckte jag själv!


Vid vänster axel blev det inte helt 100, har dock rättat till det lite, så det syns mindre än det gör på bilden.



Resultatet förutom bättre sidostöd är 6,5kg lättare/stol.
6cm lägre sittposition (slipper slå i taket med hjälm)

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Nu är vi framme i januari ungefär...
Samtidigt som bil moddas, renoveras huset lite och jagar 1½åringen tre dagar i veckan (pappaledig)

Min verkstad hemma består av 60kvadrat i källaren där det finns ett svetsrum med utsug mm, en svarv, fräs, pelarborr, plåtsax, och lite annat smått.. Sedan carport och ett dåligt garage där uppe.

Här är vad som skulle bli svetsrummet:


Och efter lite puts, dubbelgips, spackel och färg..
Lite ventilationsfix kvar till kompressorrummet, men nu är det så man kan svetsa i det i alla fall, vilket har gjorts ett par gånger, och utsuget funkar kalasbra!
Har ritat ett nytt svetsbord som laserskäraren får skära till plåten till.. Det blir med spännklackar och allt






Sedan shoppades lite delar...

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Tyvärr tog jag och körde ihjäl en liten bambi...
Tog rätt hårt, ca 70-85km/h, och jag tog den rätt i huvudet med framlampan:





Fick banka ut framskärmen med fälgkors för att komma hem, satt nertrycks i däcket...

Såhär ser en framlampa ut när man har den i smådelar.


Banka banka banka..
Fick rikta fästen till framlampan, fästen till fronten, fästen till skärmen, huven fick en liten liten knäck, och för att ha en skärm så länge tog jag och banka den funktionsduglig oxå...
Tur jag hade nya JDM lampor liggandes!



Tog och monterade en EK9 type R läpp när jag ändå hade av fronten, och på med lilla regskylten. Skylten blev bulig oxå nämligen.


Såhär mekar jag på bilen.... Man måste inte ha flashig verkstad för att grejja!
Garaget är fullt av däck, en press, moped, mm...

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Forsätter monologen och hoppas någon uppskattar det trots att det inte är en BMW eller Posse


Sen va det dags för att byta lite bussningar...

Riva all hjulupphänging.


Hittade flera anledningar till varför bilen va ganska orolig i farter över 80...
Vänster trailingarmbussnignen trillade pinnen ur när jag tog ner armen.. Mao hängde inte i något gummi alls längre..
Detta på bilden är vänster främre dämparbussning.


In med allt i dieselloket och iväg till jobbet..
Först ångtvätt... 150grader och 200bar. Underredsmassa åker iväg som bara den!


Med en 150 tons press och en 80 tons är det rätt lätt att press ur bussningar..




Med en bläster som drar 8 kubik luft i minuter tar det ca 5 minuter att blästra en trailingarm..
Då tänker kanske ni, 8 kubik, är det så mycket? Ja, det krävs en kompressor på ca 80hk för att mata den...
Jobbigt med bra maskiner...


och jobbigt när man har en lackbox på andra sidan väggen om blästern..


snyggade till fjädertallrikarna oxå, vi använder blästerskåpet för tester, så vi har ett tidur som räknar när man blästerar.
Tog 21 sekunder / tallrik...


Och självklart passade inte bussningarna, jänkejäklar... Undre främre länkarmen. Där passade varken dämparbussningen, eller främre inre.
Inre va 6mm för smal, dämparbussningen 24mm..
Men eftersom jobbet har polyurethan, delrin, och massa annat på lager, och bra svarv så va det lätt fixat. Och nya hylsor fick det svarvas oxå.


I med lite bussningar...


Sedan va det stört omöjligt att få bort kärningshämmarstaget. Muttern va så rostig att den va mer rund än kantig.
Fick bli vinkelslipen.
Ny va så dyr. Så svängde inom biltema och de hade till en BMW. De skiljer 11mm på längden, men det får plats ändå på bilen! Övre länkarmen bottnar i fjädertornet innan krängningshämmaren tar emot styrleden!
139:- men eftersom den är längre måste man självklart byta både höger och vänster! annars får man konstig förspänning i krängaren!


Sedan meka lite på kvällarna när grabben somnat...

Vänster bak


Fram skall jag byta vänster styrdamask som va sprucken.
Och renovera bromsoken.


Sen fick jag räknat lite på MR, fjäderhårdheter och hur hög bilen skall vara...
Och vad jag hade för fjädrar hemma som passade ihop med dämparna..

Och då blev det kapade framfjädrar runt om. Eftersom fjädertallriken är förlängd bottnar jag inte dämparen heller.
Hade velat haft lite hårdare fram dock. 1,3Hz fram och 2,0Hz bak.
Men bilen blev lagom hög och detta vad va som fanns hemma på hyllorna.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



Fixxe skrev:
Forsätter monologen och hoppas någon uppskattar det trots att det inte är en BMW eller Posse


Know that feeling! Fast Honda är vanligare än Peugeot

Jag är lite såavis på vad du har tillgång till på jobbet och ditt fina svetsrum, men hur du står och mekar är jag inte avundsjuk på. Inte ens väggar runt om :O

Vad är planerna för 2015?

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8100



Fixxe skrev:
Forsätter monologen och hoppas någon uppskattar det trots att det inte är en BMW eller Posse

Jag uppskattar denna tråd. Det är ju en Honda thumbs up

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Klart det läses, älskar garage och byggbilder
Brukar läsa de flesta byggtrådar men jag är väl en sån där tråkig jävel som bara skriver om jag känner att jag har nåt att tillföra.... Borde nog bättre mig på den fronten.
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Då fortsätter jag lite så snart är ikapp nutid

Alex: Kul motor du fått ihop! Ungefär som min gamla 1,8 i CRXen, 8800rpm, och 232 hästar vid 7800
Nej, man går inte gärna ut o mekar om det blåser eller är för kallt..
Huset vi köpte för 2½år sedan, va från 1972, rakt genom..
Nu börjar det bli bättre, alla rum ommålade/tapetserade, källaren klinkad istället för reglad, och förra veckan fick jag hem 13 fönster och en ny altandörr..
Sedan är det nytt kök till sommaren, efter det ny altan och efter det är det dags för nytt garage!
Då kommer jag ha mina 60kvadrat i källaren och ett garage där uppe på ca 35. Det går inte att köra ner i källaren nämligen.


Då bilen är en av de sista av denna modellen, och byggdes i Japan (inte UK som många andra hondor...) så fick jag hela VTi:ns framvagn med grövre spindlar och 262mm bromsar, samma som 160hk modellen av denna bilen.
Men oj vad rostiga och kärvande kolvarna va..
Så nya kolvar och dammtätningar. Blästrade och lackade ok.


Ihop med det, på med det på bilen med de nya skivorna och Project mü beläggen.


Sen glappade knutkorset på växelföraren ca 1,5mm, vilket gjorde att spaken hade ett glapp i sidled på ca 4cm....
Först fixa till en gigg.


Sen beställa ett sådant här med noll-tollerans-glapp..


Svetsa ihop.


Sedan va avgaset kass. Svetsade ihop ett 2" biltema med en 2,5" rostfri simons med en 3" outokumpu rostfri dieselböj.
Låter lagom sportigt

Även om jag helst tigar ihop allt jag hittar, verkar som jag vet hur MIGen funkar ännu...


ljuddämparen välj gömd och bara utblåset som syns.


Och sedan va bilen i princip klar för årets första körning, Mantorp i Maj i våras.



_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Sedan är jag snuskigt förtjust i fräsha garage/verkstäder. Kanske man kan misstänka när man ser mitt smutsiga svetsrum.........

Men mitt svetsbord va kass.
Så snälla lasergubben jobba åt mig igen.
Kommer komma till lite småsaker så som jordpunkter, munstyckshållare mm.


Dessa får la duga för att hålla ihop svetsbrodet...


Ta daaa

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Blå benställning och grönt skruvstäd var det väl tänkt?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Att verkligheten inte kan fatta cadden bättre... ständigt ett bekymmer...

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Så va det Mantorp i maj ja...
Trotts lite lättad inredning, så saknar ett par 100hk på rakan..
Vikt utan mig i 960kg. (Men det va i våras, nu är det en del mindre...)

Lite lätt bodyroll... haha..
Bromsarna funkade bra till effekten.
Chassiet, mjukt. Behöver hårdare fjädrar, men behöver även då byta dämpare. Får köra så här i år.
Svårt att få med röven in i kurvorna, kan ha att göra med att bakre krängningshämmare, inte existerar alls...
1,46 något blev tiden, och där va nog 1-2sec till att kapa... Speciellt när jag på sista varven upptäckte att jag inte behöver släppa gasen alls mellan möjlby och F2... haha effektmonster!

Bjuder på tre bilder från mantorp.






_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Mats Karlsson skrev:
Klart det läses, älskar garage och byggbilder
Brukar läsa de flesta byggtrådar men jag är väl en sån där tråkig jävel som bara skriver om jag känner att jag har nåt att tillföra.... Borde nog bättre mig på den fronten.
+1 på den.

Många trevliga byggbilder på fint arbete i den här tråden, och sedan är det faktiskt roligt att läsa om helt vanliga bilar också, även av "fel" märke.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Tack

Ja än så länge är det en "vanlig" bil....
Tanka va ju att inte bygga en ren banodlad bil som CRXen va, utan en bil som man kunde köra grabben till föskolan i, köpa glass och köra någon konbana eller något varv på banan.

Men har man en gång blivit biten av ban-viruset är det nog kört

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Rumpan va ju lite svår att få med in i svängarna, och eftersom detta är snik snik modellen man kunde köpa av civicen så saknades krängare bak helt.
Köpte mig en 22mm Integra Type R krängare med överfall och alles.. bara svetsa lite fästen i chassiet...


Sedan va det dags för krängningshämmaren.
Lite fästen.




Måtta lite på bilen och svets ihop dom med ett rör mellan.


Ett par fästöron till krängaröverfallen med muttrar svetsade på baksidan


ett fäste till i varje ända svetsades dit för att inte staget skulle börja vicka då det annars bara hölls av nedre inre länkarmsbultarna. Och lite färg..


Och sen skruva dit


Vikt är ju en fiende... Och jag har som mål att bilen ska bli lätt... Riktigt lätt.
Så bilen befriades från passagerarairbagen. Dels för lättningens skulle, men även för att kunna ha barnstol.
3560gram sparade jag där!

Det jag sparade i vikt på airbagen, tog krängaren med fäste över med råge... 7190gram, så tyvärr +3630 gram


Sedan satt jag för långt från ratten efter rattbyte.
Så tog jag och svarvade till en hylsa och laserskur två flänsar så tiga jag ihop ett rattnavsförlängare
Den blev så fin i färgen att jag bara klarlackade den.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Körde konbana på vårgårda, och en helg på Ljungbyhed.
Gick som förväntat. Bra chassie och bromsar. För lite pulver.

Sedan åkte jag och köpte mig en Civic Aerodeck VTi från 1999.
Det innebär 1,8 liter vtec motor på 169hk, diffbroms mm...
Kommer slakta bilen på el, motor, låda, drivaxlar mm och stoppa ner i civicen.
Tillsammans med lite godis som kammar och grenrör, insug så blir effekten ca 200hästar. thumbs up
Kommer även längre fram ta bromsarna från denna, så då blir det 282mm istället.


Sedan va det ju detta med att det inte skulle bli någon 100%ig banbil.....



Nya däcken få ju ha "nya" fälgar. (De gamla exip går dessutom inte över 282mm som väntar i framtiden)
Eftersom det är ett lågbudget bygge så fick jag snåla och köpte ett par BBSer bara.
Dock begagnade. Så en blästring och lack är på g.


Och sedan hämtade jag 18meter rör som ska bli halvbur.


Förberedde lite inför buren, genom att ta bort krockbalken på golvet mellan b-stolparna och lite löst skit där bak. -15kg till..


Men R-däck och detta mjuka chassie... njaeeee
Så det blev ett D2 track racing kit.
På min bil med b18, rensad inredning och buren så blev egenfrekvens på chassiet med 22/18 (standardfjädrarna det kommer med) 2,9 fram och 4,2 bak.
Jag räknade och kikade vad andra kör med och vad andra kit kommer med och kom fram till 18/16. Då blir det 2,7 respektive 3,9.
Jag tror det kommer funka bra.

Varför D2?
Bilen är fortfarande ett lågbudgetbygge, och anledning till D2 istället för K-sport? Det är samma grejjer. Något annat tittades inte på pga priserna.
Känner dessutom Patrik på Streetperformance då vi gick skola ihop, så fick ett superpris jag inte kunde tacka nej till, och självklart kommer jag köra runt med Streetperformance-dekaler som tack!


_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Bandputsen renoverad och klar! En, 100mm bredd, Ejca från Värnamo är det! Modellår 1985
Tvättad, ny rem, nya kablar, ny brytare, ett par ben med hockeypuckar på.
Så jävla smidigt att ha! Själva banddelen går dessutom att vinkla rakt upp, så den tar ingen plats!


Äntligen va det dags för burbygge!
Bakre fästplattor. Samborra självklart, fan smidigt när man har pelarborr och riktiga dormer-borr!


Då jag boxar in fästet blev det att svesa muttrarna.
Ta en försänkt skruv och skruva fast, så centrerar man muttern.


Många gånger med pizzakartongpappmallar blev det innan jag va nöjd med inpassningen..


Och sedan kopiera, spegelvända, och lite mys med TIGen.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Riktigt avundsjuk på ditt svetsrum.
Resten ser också bra ut trots att det är en Honda.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Imponerande jobb med bilen och välgjort, men störigt för man känner sig som en klåpare själv

Kul med lite sansade byggen också bland alla TA-monster thumbs up

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Tack

Tyvärr är karossen lite "ärgad" efter 28000mil, men det tar jag något annat år..
Ja min verkstad i källaren är rätt trevlig nu...
Men tyvärr mekar jag med bilen under carport minst två år till..

Hehe, har man bra tillgång till skärning, svarv, fräs är allt mycket lättare och roligare

Snart är vi i realtid faktiskt oxå!

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic -00 Kunde slutat som aska... Gälar nitade.
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
17 besök senaste veckan (77447 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande