Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E34 M5 turbo (mycket bilder...)
1 besök senaste veckan (9998 totalt)
_anders
Norge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 45


Trådstartare
Hej

Har surfat en del på detta forum, och tänkte jag kunde laga en tråd om min bil. Jag är norsk, så ni får ursäkta min norsk-svensk

Bilen startade livet som en 520iA, och var komplett ombygd til '91 M5 när jag köpte den.

Da var den slik:


Startade riva den innom kort, och här är lite byggbilder:
Mycket kabel at riva ut.




Motor tilpasning:
[URL=http://s300.photobucket.com/user/amacossie/media/Foto0112.jpg.html]
[/URL]

Grenroret:




Innsugsbygge:






Strax klar för lack:


Nylackad:


[URL=http://s300.photobucket.com/user/amacossie/media/DSC_0358.jpg.html]
[/URL]

Montering av deler, och provmontering av fälgar:
[URL=http://s300.photobucket.com/user/amacossie/media/DSC_0690.jpg.html]
[/URL]





Nya innsugsplaner. ITB's från S54


Slik var bilen första året, Bilder från en reportag i Gatebil magazine.

















2jz'n bromsades til 894whp på E85 vid 1,8bars ladd. Toppen var portad och bygd av Twins Turbo i USA, med oversize ventiler, HKS 280 kammar osv. Mycket fin topp. Fikk inte mer effekt med Precision pt7175 snurran som sto på



Körning på Vålerbanen, med low-boost. Ljudet är lite off track..
https://www.youtube.com/watch?v=870nCUjH_J4


Körde väl så vidt 1,5 sesong med denna spis. Blev lite trött på turbo-lag, så motoren plockades ur och såldes. S38b38 handlades in, och byggandet startade över...


Passade jo lite bättre än 2jzan


Besökte PPF en liten tur och mycket godis blev med hem

Precision 66mm wastegate och pt8284 turbo


Maxxecu


CP-kolvar med HD-bult, stakar, Cooperring pakning, stödgördel, ventilfjädrer osv...








Första utställning:




Gillar motorrummet mycket bättre nu än med 2jz


Oslo Motorshow:




Bromsade bilen hos PPF. Strulade på lite först pga otäta avgasventiler. Men stor tack till PPF som ställde upp, och måndag var bilen i dynon igen, med nyslipade ventiler, och fresade ventilsäten thumbs up
[img]https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/10592954_10153289123600663_8184834423946808538_n.jpg?oh=3800b281b16af0d826a67c9267b94dae&oe=550C3E37[/img]

Resultatet blev 1060whp oc 1113wNm



https://www.youtube.com/watch?v=uN089ekmMes

Meningen med denna bil har varit långa powerslides och mycket däckrök. Men har i senare tid fått ögonen upp för lite mer time attack typ körning. Och skal göra lite ändringar på bilen i vinter för fort-åkning..

Skal bygga splitter, vinge och diffusor tänkta jag. Och bygga om bromsar lite. Och styrning. Och kanske få på slicks.

Kör nu med e34 M5 framvagn med styrväxel från h-styrt e46 m3. Men funkar inte helt bra, mindre sväng än org e34, samt lite ostabil med samma man går av gasen i hög fart. Så frågan är: Byta hela framvagnen til E46 och få "wishbone" typ framvagn? Eller bygga tilbaka til E34 M5? Dom är jo absolut fina och köra fort med std.

_________________
Anders Skei
-BMW M5 s38 turbo
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



trött på lagg, och då byter du till en 82mm turbo

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Super trevligt bygge, skoj att du skall börja jaga tider och åka fort thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
_anders
Norge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 45


Trådstartare
Supramannen skrev:
trött på lagg, och då byter du till en 82mm turbo


Hehe Måtte jo ha mera effekt, och denna hade jo et fint pris jämfört med f.eks pt7685. Och så gillar jag hur GT47 frame turbon ser ut i motorrummet thumbs up

_________________
Anders Skei
-BMW M5 s38 turbo
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



_anders skrev:
Supramannen skrev:
trött på lagg, och då byter du till en 82mm turbo


Hehe Måtte jo ha mera effekt, och denna hade jo et fint pris jämfört med f.eks pt7685. Och så gillar jag hur GT47 frame turbon ser ut i motorrummet thumbs up


Det håller jag med dig helt om, sjukt snygga..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
_anders
Norge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 45


Trådstartare
Men styrsnäcka från m5 eller styrväxel från e46?

_________________
Anders Skei
-BMW M5 s38 turbo
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 68



http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=20403&start=11 . . . .

Här har du en som bytt från snäcka till kuggstång på en BMW 635 som har mkt lika framvagn. Om jag minns rätt, fick han också mindre styrvinkelutslag.....

Mkt läcker M5 E34 thumbs up som har fått rätt motor nu.....

/Kent

_________________
Kent Ohlsson
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 68



Dubbelpost

_________________
Kent Ohlsson
Citera
_anders
Norge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 45


Trådstartare
Början på splitter. 9mm vattentålig plywood..Går enda in til traversbalken. Men tror inte jag vil ha den till at sticka ut så mycket. 15cm på bildet. 10cm vore betre kanske. Tänkte även fixa till en liten "hopp" på änden mot hjulen för at leda luften upp förbi hjulet, som en canard



_________________
Anders Skei
-BMW M5 s38 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Blir bra det!

Byt framvagn helt till en e39 eller e46, blir inte bra att styrväxel konvertera e34.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
_anders
Norge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 45


Trådstartare
Planen var at byta framvagn til e46, men blir krongligt med sumpen på bunnpannan. Och oljepumpan på s38 är absolut inte svetsbar :/

_________________
Anders Skei
-BMW M5 s38 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Röret går väl att modda?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
_anders
Norge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 45


Trådstartare
http://www.gsbildeler.no/bilder/8416

Så där ser den ut, och alt är gjutet alu som inte vil svetsas. Ända sättet är å kappa bort silen och gänga upp innv i röret, men det är lite för tunna väggar till at det blir bra. Vil jo inte den ska lossna vid vibration

_________________
Anders Skei
-BMW M5 s38 turbo
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243



Bygg o framvagnsbalken på e46 framvagnen istället för bunnpanna?

_________________
Johan Kihl
Citera
_anders
Norge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 45


Trådstartare
Om någon har e46 och kan mäta hur mycket travers och kuggstång bygger fram från center hjul skulle jag vära tacksam

_________________
Anders Skei
-BMW M5 s38 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E34 M5 turbo (mycket bilder...)
1 besök senaste veckan (9998 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande