Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Fabia ,ex. Lasse Larssons EM rallycross NYA BILDER
1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (15204 totalt)
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 722


Trådstartare
Har Fabian Toveks lät bygga och Lars Larsson vann både EM och SM i rallycross med.

IGMAB chassie/hjulupphängning
TROLLSPEEED motor
ÖHLINS fjädring
AP-RACING bromsar

Bilen är nu med komplett chassie,fjädring,bromsar,styrning, hjul

Det vore väldigt kul om man skulle kunna sätta ihop med den och återställa som den var och med det utseendet EM -06-07.





_________________
emil andreasson
Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 722


Trådstartare

_________________
emil andreasson
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Oj, vad kul bil!

Vad är statusen på den nu?

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 722


Trådstartare
Just nu komplett kaross/chassie med fjädring/bromsar/strning/hjul och allt.
Samt orginal paneler/kåpor, även torrsumpstank, bränslesystem , kylsystem sitter på plats.

Den står nu i garaget utan drivlina , men har motorn nyrenoverad.

_________________
emil andreasson
Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 722


Trådstartare

_________________
emil andreasson
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135



Det var ett tag sedan man såg en sådan maskin nu men har varit med å grejat en del med dom där genom åren..
Man får vara lite försiktig med laddtryck i botten på dom där annars flyttar man förbränningsrummen

Har du Tibuc-insuget?
Ser att du har motorkablaget, har du även Pectel-boxen?

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Sjukt cool thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 722


Trådstartare
Jag har inte pectel boxen , hoppas kunna hitta en.
Jasså du har skruvat med de motorerna, skicka gärna PM och förklara lite som jag kan tycka va kul😎🚗

_________________
emil andreasson
Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 722


Trådstartare










_________________
emil andreasson
Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 722


Trådstartare
Jag kollar nu rimliga alternativ för att lackera eller foliera bilen och dekaler,
Så skulle nån känna att den kan och vill göra ett jobb så är det bara att höra av sej på PM eller 0763091088

_________________
emil andreasson
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 306



Frän bil! Vad är det för motor i grunden?

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3367



Litto skrev:
Frän bil! Vad är det för motor i grunden?


Ser väldigt mycket ut som VAG 16v motor 1,8-2L??

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 722


Trådstartare
Det bygger på 1.9 diesel block och ABF topp , 2 liters.

_________________
emil andreasson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3367



Intressant! Förklara gärna varför denna kombo.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 722


Trådstartare
Jag är inte duktig på att förklara detta men om jag förstått rätt så ska det vara högre däckhöjd på detta och sedan stålfoder med nicasil , arrows vev, verdi vevstakar, cnc-portat, ramlager bultar genom tråget osv.
Det finns en duktig kille här i tråden som är bättre på att förklara, han kan nog kanske förklara så jag inte säger fel.
Men det är en kul motor och rätt i den bilen.

_________________
emil andreasson
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135



emelie skrev:
Jag är inte duktig på att förklara detta men om jag förstått rätt så ska det vara högre däckhöjd på detta och sedan stålfoder med nicasil , arrows vev, verdi vevstakar, cnc-portat, ramlager bultar genom tråget osv.
Det finns en duktig kille här i tråden som är bättre på att förklara, han kan nog kanske förklara så jag inte säger fel.
Men det är en kul motor och rätt i den bilen.


Teorin till att ha ett högre block är att kunna ha ett längre slag med vettigt vevstaksförhållande och för att få en mer vridstark maskin. På en motor med restriktor är det än viktigare att få upp momentet tidigt (läs låga varv) för man har inte flöde nog för att varva massor och på så sätt kunna få ett vettigt register att åka på.

Vi körde ett liknande koncept på den efterföljande TFSi-motorn som var ett stort steg framåt men nu går mer och mer av teamen över till MotorDesigns custom engine som är kvadratisk. Och den funkar väldigt bra med ett ännu större register..

Så vad är rätt egentligen..?

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3367



Vad är det för volym på en sådan här maskin då? Över 2L gissar jag på??

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 722


Trådstartare
2st grejer till bilen iaf , en mellanaxel mellan frontdiff- drivaxel vänster ( denna axel som går under motorn) och en lång kopplingskåpa gjord för denna motor och sellholm MPG


_________________
emil andreasson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Jovani skrev:
Intressant! Förklara gärna varför denna kombo.


Dieselblocket hamnar teoretiskt över 2L.
Detta ger även annat slag OM man använder t.ex smidda dieselveven.
Men som sagt volymen ger ju att man kan fodra ner den till mer exakt volym enligt reglemente.
De vanliga 2,0 VW blocken måste man ju maxborra för att få den fördelen.

Om jag förstod din fråga rätt?

OM man bygger gat eller trackday så kan man köra dieselvev i t.ex bensinblock och bygga mot 2,1l om man optimerar.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 226



Hysteriskt häftigt!
Hoppas verkligen att du får fart på den där!

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5559



Lillen skrev:
Jovani skrev:
Intressant! Förklara gärna varför denna kombo.


Dieselblocket hamnar teoretiskt över 2L.
Detta ger även annat slag OM man använder t.ex smidda dieselveven.
Men som sagt volymen ger ju att man kan fodra ner den till mer exakt volym enligt reglemente.
De vanliga 2,0 VW blocken måste man ju maxborra för att få den fördelen.

Om jag förstod din fråga rätt?

OM man bygger gat eller trackday så kan man köra dieselvev i t.ex bensinblock och bygga mot 2,1l om man optimerar.

Visst finns det likheter med denna motor


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Fabia ,ex. Lasse Larssons EM rallycross NYA BILDER
1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (15204 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande