|
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314
Trådstartare
31 Dec 2014 01:46
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545
31 Dec 2014 09:50
Jag tror att vi kommer att skeppa ytligare en container från Florida, innan våren är här.
Så det är nog bara att köpa och skicka till vår adress.
2 Svenaka kronor/spenderad dollar.
|
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904
31 Dec 2014 10:52
Är det inte ganska dumt att importera en 110v fläkt ifrån Usa? Man behöver ju en spänningsomvandlare för att kunna använda den.
_________________ Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545
31 Dec 2014 11:01
Andreas Millbro skrev: | Är det inte ganska dumt att importera en 110v fläkt ifrån Usa? Man behöver ju en spänningsomvandlare för att kunna använda den. |
Jo, det är ju inte så smart.
Men det finns en hel del 240 grejor också.
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545
31 Dec 2014 11:05
Är inte en lövblås en bra ide ?
|
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314
Trådstartare
31 Dec 2014 11:49
ButterflyRacing skrev: | Är inte en lövblås en bra ide ? | Har kollat lite på de men som 1 mans team vill jag ha nått man bara kan placera ut samt att jag är osäker hur bra en lövbås verkligen är jämfört med en "riktig"byggfläkt typ!?
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545
31 Dec 2014 11:55
Vad är det du ska kyla ?
|
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841
31 Dec 2014 12:10
Använd kylfläkt från bilen kanske? Dock 12volt men bra flås och billiga.
|
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314
Trådstartare
31 Dec 2014 14:23
ButterflyRacing skrev: | Vad är det du ska kyla ? | Har en rejäl alu vattenkyl och tempen håller sig stabil och bra ute på banan, utmaningen kom när jag monterade plangolv, värmen blir lite kapslad och utan fartvind så stiger tempen, huven skall modifieras en del och sen skall även 2 ventilationer monteras i golvet så problemet kanske minskar men tror inte de försvinner...
så detta är för kunna stå i depå inför race och hålla arbetstempo och efter race för hjälpa till att kyla ner...
|
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731
31 Dec 2014 15:08
har du inga feta fläktar på kylaren?
Den borde utan problem klara att stå på tomgång?
Efter kört heat så tar man ju ett avkylningsvarv i hög fart så det kyler fint ?
_________________ Erik Wedlund
Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
|
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314
Trådstartare
31 Dec 2014 15:20
erikjakan skrev: | har du inga feta fläktar på kylaren?
Den borde utan problem klara att stå på tomgång?
Efter kört heat så tar man ju ett avkylningsvarv i hög fart så det kyler fint ? | Sitter 1 spalfläkt som sugande på kylet, skulle säkert kunna montera 2st lite mindre istället....Som sagt fanns inga som helst problem innan plangolvet monterades för då försvann så mycket värme ut under bilen....
Så grejen är lite att fläkten på kylaren gör inte så stor nytta mer än att fördröja problemet lite.... När allt är varmt och typ inkapslat så skulle en lite fläkt för flytta ut den varma luften runt maskinen göra större nytta än den på kylaren tror jag....Om ni förstår
Såklart man åker ett snabbt varv på hög växel för kyla men skulle ändå vilja ha en stor fläkt för kunna få ner tempen ytligare i depån....
|
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731
31 Dec 2014 15:25
Då är det nog läge att göra lite utsläpp i huven, för fläkten borde orka suga såpass igenom kylaren den varma luften trycks ut nånstans ut från motorrummet?
_________________ Erik Wedlund
Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
|
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314
Trådstartare
31 Dec 2014 15:32
erikjakan skrev: | Då är det nog läge att göra lite utsläpp i huven, för fläkten borde orka suga såpass igenom kylaren den varma luften trycks ut nånstans ut från motorrummet? | Finns 2 vent i huven idag men skall bygga om endel för få lite mer effekt av att luften sugs ut och även så skall de som sagt dit 2 vent i golvet.... men de lär inte va för inte att många TA bilar med mycket effket och aero använder denna typ av fläkt på andra sidan pölen.... Som sagt så fort jag bara rullar över typ 50 så blir genomströmningen av luften så tempen sjunker och då kan jag tukta bilen på max utan minsta värmeproblem.....
Kanske mina små modds räcker till sen de vet jag inte ännu....men ta inte bort ballhetsfaktorn att likt dem stora teamen rulla in i depån och kasta fram fläkten hehe
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545
31 Dec 2014 16:21
Det finns golvstående garagefläktar i Usa, som är uppåt metern i diameter.
Den snygga lösningen skulle vara en elpump till vattnet, fläkten på kylaren och motorrummsfläktar från båt, som drar ut luft.
Men då behövs det ett extra batteri som du pluggar in i depån.
En elpump för att dra runt lite vatten, när motorn inte är igång...skulle inte behöva vara så stor.
Det blir nog väldigt svårt att ventilera ut värmen, då det troligtvis är strålningsvärme du brottas med.
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545
31 Dec 2014 16:33
|
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314
Trådstartare
31 Dec 2014 17:00
ButterflyRacing skrev: | Det finns golvstående garagefläktar i Usa, som är uppåt metern i diameter.
Den snygga lösningen skulle vara en elpump till vattnet, fläkten på kylaren och motorrummsfläktar från båt, som drar ut luft.
Men då behövs det ett extra batteri som du pluggar in i depån.
En elpump för att dra runt lite vatten, när motorn inte är igång...skulle inte behöva vara så stor.
Det blir nog väldigt svårt att ventilera ut värmen, då det troligtvis är strålningsvärme du brottas med. | Ja en sugande fläkt har slagit mig MEN vill inte hänga på mera vikt på bilen utan snarare ta bort vikt hehe men precis som du nämner är de ju strålningsvärme som inte kommer ut på samma sätt som när de va vidöppet under motorn....
Fet fläkt du länkade precis en sån fast 1/3 så stor hade varit perfa tror jag.... krävs inte super mycket för att blåsa igenom luften vid stillastående och då slipper jag addera mera vikt med pumpar o fläktar monterade fast....
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545
31 Dec 2014 17:40
Ripper skrev: | ButterflyRacing skrev: | Det finns golvstående garagefläktar i Usa, som är uppåt metern i diameter.
Den snygga lösningen skulle vara en elpump till vattnet, fläkten på kylaren och motorrummsfläktar från båt, som drar ut luft.
Men då behövs det ett extra batteri som du pluggar in i depån.
En elpump för att dra runt lite vatten, när motorn inte är igång...skulle inte behöva vara så stor.
Det blir nog väldigt svårt att ventilera ut värmen, då det troligtvis är strålningsvärme du brottas med. | Ja en sugande fläkt har slagit mig MEN vill inte hänga på mera vikt på bilen utan snarare ta bort vikt hehe men precis som du nämner är de ju strålningsvärme som inte kommer ut på samma sätt som när de va vidöppet under motorn....
Fet fläkt du länkade precis en sån fast 1/3 så stor hade varit perfa tror jag.... krävs inte super mycket för att blåsa igenom luften vid stillastående och då slipper jag addera mera vikt med pumpar o fläktar monterade fast.... |
Ett par motorrums fläktar väger nästan ingenting.
|
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314
Trådstartare
31 Dec 2014 17:56
ButterflyRacing skrev: | Ripper skrev: | ButterflyRacing skrev: | Det finns golvstående garagefläktar i Usa, som är uppåt metern i diameter.
Den snygga lösningen skulle vara en elpump till vattnet, fläkten på kylaren och motorrummsfläktar från båt, som drar ut luft.
Men då behövs det ett extra batteri som du pluggar in i depån.
En elpump för att dra runt lite vatten, när motorn inte är igång...skulle inte behöva vara så stor.
Det blir nog väldigt svårt att ventilera ut värmen, då det troligtvis är strålningsvärme du brottas med. | Ja en sugande fläkt har slagit mig MEN vill inte hänga på mera vikt på bilen utan snarare ta bort vikt hehe men precis som du nämner är de ju strålningsvärme som inte kommer ut på samma sätt som när de va vidöppet under motorn....
Fet fläkt du länkade precis en sån fast 1/3 så stor hade varit perfa tror jag.... krävs inte super mycket för att blåsa igenom luften vid stillastående och då slipper jag addera mera vikt med pumpar o fläktar monterade fast.... |
Ett par motorrums fläktar väger nästan ingenting. | Många bäckar små dock.... sen kan jag väll se flera användnings områden till den portabla också om man tar med de i sammanhanget....
Får se om jag springer på nått vettigt till bra pris, skoj att ha prylbög som man är också hehe, tror även att mina tänkta modds kommer göra stor skillnad...
Gott nytt också
|
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314
Trådstartare
01 Jan 2015 09:06
Ja har gjort de igen
I ren o skär nyfikenhet hittade jag inatt efter mitt nyårssällskap somnat och jag klippt några Rom & Cola en fläkt i Tyskland till okey pris så jag bara "råkade" klicka hem den hehe
Om den inte kommer till användning till bilen så kommer den garanterat vara skön att ha i garaget varma sommardagar när de skall mekas
|
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208
01 Jan 2015 14:30
Hur funkar det om du gör det enkelt för dig och öppnar huven inne i depån? Större ventilationshål kan du i alla fall inte skapa så enkelt.
_________________ Ulf Gunnarsson
|
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195
01 Jan 2015 14:51
Visst är det underbart med fylleshopping
_________________ M @ g n u s k @ l i n
Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
|
|