Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kraftig bärbar air blower?
1, 2   >>
6521 besök totalt
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314


Trådstartare
Tips på vart man hittar en kraftig eldriven air blower/friskluftsfläkt till humana priser?

Skall användas för kyla/blåsa i depån.

Typ en sånhär men gärna i sverige...
http://www.teksupply.com/contractor/supplies/prod1;ts_cooling_exhaust_ . . . .

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag tror att vi kommer att skeppa ytligare en container från Florida, innan våren är här.

Så det är nog bara att köpa och skicka till vår adress.
2 Svenaka kronor/spenderad dollar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Är det inte ganska dumt att importera en 110v fläkt ifrån Usa? Man behöver ju en spänningsomvandlare för att kunna använda den.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Andreas Millbro skrev:
Är det inte ganska dumt att importera en 110v fläkt ifrån Usa? Man behöver ju en spänningsomvandlare för att kunna använda den.


Jo, det är ju inte så smart.
Men det finns en hel del 240 grejor också.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Är inte en lövblås en bra ide ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Är inte en lövblås en bra ide ?
Har kollat lite på de men som 1 mans team vill jag ha nått man bara kan placera ut samt att jag är osäker hur bra en lövbås verkligen är jämfört med en "riktig"byggfläkt typ!?

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Vad är det du ska kyla ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Använd kylfläkt från bilen kanske? Dock 12volt men bra flås och billiga.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Vad är det du ska kyla ?
Har en rejäl alu vattenkyl och tempen håller sig stabil och bra ute på banan, utmaningen kom när jag monterade plangolv, värmen blir lite kapslad och utan fartvind så stiger tempen, huven skall modifieras en del och sen skall även 2 ventilationer monteras i golvet så problemet kanske minskar men tror inte de försvinner...

så detta är för kunna stå i depå inför race och hålla arbetstempo och efter race för hjälpa till att kyla ner...

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



har du inga feta fläktar på kylaren?

Den borde utan problem klara att stå på tomgång?

Efter kört heat så tar man ju ett avkylningsvarv i hög fart så det kyler fint ?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314


Trådstartare
erikjakan skrev:
har du inga feta fläktar på kylaren?

Den borde utan problem klara att stå på tomgång?

Efter kört heat så tar man ju ett avkylningsvarv i hög fart så det kyler fint ?
Sitter 1 spalfläkt som sugande på kylet, skulle säkert kunna montera 2st lite mindre istället....Som sagt fanns inga som helst problem innan plangolvet monterades för då försvann så mycket värme ut under bilen....

Så grejen är lite att fläkten på kylaren gör inte så stor nytta mer än att fördröja problemet lite.... När allt är varmt och typ inkapslat så skulle en lite fläkt för flytta ut den varma luften runt maskinen göra större nytta än den på kylaren tror jag....Om ni förstår

Såklart man åker ett snabbt varv på hög växel för kyla men skulle ändå vilja ha en stor fläkt för kunna få ner tempen ytligare i depån....

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Då är det nog läge att göra lite utsläpp i huven, för fläkten borde orka suga såpass igenom kylaren den varma luften trycks ut nånstans ut från motorrummet?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314


Trådstartare
erikjakan skrev:
Då är det nog läge att göra lite utsläpp i huven, för fläkten borde orka suga såpass igenom kylaren den varma luften trycks ut nånstans ut från motorrummet?
Finns 2 vent i huven idag men skall bygga om endel för få lite mer effekt av att luften sugs ut och även så skall de som sagt dit 2 vent i golvet.... men de lär inte va för inte att många TA bilar med mycket effket och aero använder denna typ av fläkt på andra sidan pölen.... Som sagt så fort jag bara rullar över typ 50 så blir genomströmningen av luften så tempen sjunker och då kan jag tukta bilen på max utan minsta värmeproblem.....

Kanske mina små modds räcker till sen de vet jag inte ännu....men ta inte bort ballhetsfaktorn att likt dem stora teamen rulla in i depån och kasta fram fläkten hehe

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det finns golvstående garagefläktar i Usa, som är uppåt metern i diameter.

Den snygga lösningen skulle vara en elpump till vattnet, fläkten på kylaren och motorrummsfläktar från båt, som drar ut luft.
Men då behövs det ett extra batteri som du pluggar in i depån.
En elpump för att dra runt lite vatten, när motorn inte är igång...skulle inte behöva vara så stor.

Det blir nog väldigt svårt att ventilera ut värmen, då det troligtvis är strålningsvärme du brottas med.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Det finns golvstående garagefläktar i Usa, som är uppåt metern i diameter.

Den snygga lösningen skulle vara en elpump till vattnet, fläkten på kylaren och motorrummsfläktar från båt, som drar ut luft.
Men då behövs det ett extra batteri som du pluggar in i depån.
En elpump för att dra runt lite vatten, när motorn inte är igång...skulle inte behöva vara så stor.

Det blir nog väldigt svårt att ventilera ut värmen, då det troligtvis är strålningsvärme du brottas med.
Ja en sugande fläkt har slagit mig MEN vill inte hänga på mera vikt på bilen utan snarare ta bort vikt hehe men precis som du nämner är de ju strålningsvärme som inte kommer ut på samma sätt som när de va vidöppet under motorn....

Fet fläkt du länkade precis en sån fast 1/3 så stor hade varit perfa tror jag.... krävs inte super mycket för att blåsa igenom luften vid stillastående och då slipper jag addera mera vikt med pumpar o fläktar monterade fast....

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Ripper skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det finns golvstående garagefläktar i Usa, som är uppåt metern i diameter.

Den snygga lösningen skulle vara en elpump till vattnet, fläkten på kylaren och motorrummsfläktar från båt, som drar ut luft.
Men då behövs det ett extra batteri som du pluggar in i depån.
En elpump för att dra runt lite vatten, när motorn inte är igång...skulle inte behöva vara så stor.

Det blir nog väldigt svårt att ventilera ut värmen, då det troligtvis är strålningsvärme du brottas med.
Ja en sugande fläkt har slagit mig MEN vill inte hänga på mera vikt på bilen utan snarare ta bort vikt hehe men precis som du nämner är de ju strålningsvärme som inte kommer ut på samma sätt som när de va vidöppet under motorn....

Fet fläkt du länkade precis en sån fast 1/3 så stor hade varit perfa tror jag.... krävs inte super mycket för att blåsa igenom luften vid stillastående och då slipper jag addera mera vikt med pumpar o fläktar monterade fast....

Ett par motorrums fläktar väger nästan ingenting.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Ripper skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det finns golvstående garagefläktar i Usa, som är uppåt metern i diameter.

Den snygga lösningen skulle vara en elpump till vattnet, fläkten på kylaren och motorrummsfläktar från båt, som drar ut luft.
Men då behövs det ett extra batteri som du pluggar in i depån.
En elpump för att dra runt lite vatten, när motorn inte är igång...skulle inte behöva vara så stor.

Det blir nog väldigt svårt att ventilera ut värmen, då det troligtvis är strålningsvärme du brottas med.
Ja en sugande fläkt har slagit mig MEN vill inte hänga på mera vikt på bilen utan snarare ta bort vikt hehe men precis som du nämner är de ju strålningsvärme som inte kommer ut på samma sätt som när de va vidöppet under motorn....

Fet fläkt du länkade precis en sån fast 1/3 så stor hade varit perfa tror jag.... krävs inte super mycket för att blåsa igenom luften vid stillastående och då slipper jag addera mera vikt med pumpar o fläktar monterade fast....

Ett par motorrums fläktar väger nästan ingenting.
Många bäckar små dock.... sen kan jag väll se flera användnings områden till den portabla också om man tar med de i sammanhanget....

Får se om jag springer på nått vettigt till bra pris, skoj att ha prylbög som man är också hehe, tror även att mina tänkta modds kommer göra stor skillnad...

Gott nytt också thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314


Trådstartare
Ja har gjort de igen

I ren o skär nyfikenhet hittade jag inatt efter mitt nyårssällskap somnat och jag klippt några Rom & Cola en fläkt i Tyskland till okey pris så jag bara "råkade" klicka hem den hehe

Om den inte kommer till användning till bilen så kommer den garanterat vara skön att ha i garaget varma sommardagar när de skall mekas thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Hur funkar det om du gör det enkelt för dig och öppnar huven inne i depån? Större ventilationshål kan du i alla fall inte skapa så enkelt.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Visst är det underbart med fylleshopping

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Allmänt banåkaforum
Kraftig bärbar air blower?
1, 2   >>
6521 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande