Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 2,0 -87 CAR Challenge #47
1, 2, 3 ... 15, 16, 17   >>
10 besök senaste veckan (127029 totalt)
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Hösten 2013 köpte jag en Alfa bil, säkert den trettionde i ordningen för mig, den fjärde 75 an. Men den här har bur, min första burbil någonsin så nu är det alltså läge att ta bankörat lite längre än några sporadiska track day repor. Alfa clubbens egen serie CAR Challenge ligger nära tillhands 10 race per sesong fördelat på 5 tillfällen, trevliga club kamrater och bra arrangemang. Serien körs i tre klasser där klass 3 är mest standard betonat vilket passar mig och min förgasar bil med 128 pigga ( nåja) hk bilens vikt vid köpet var 1130kg så någon raket är det naturligtvis inte tal om. Men jag tänkte att det är bra att börja där för att kanske få ordning på själva körningen, tidigare har jag kört betydlig snabbare bilar och naturligtvis hellre än bra.



_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Det hade varit enkelt att bara fixa vagnsboks detaljerna som yttre huvudströmbrytare, racecatalysator och högt bakre bromsljus men så lätt ska det väl inte vara. Innuti var bilen rätt klar, rensad, skrapad och målad ny lätt instrumentering och nytt fräscht elsystem det var väl kanske främst det som gjorde mig intresserad (slippa elspöken på en 80tals Alfa) Chassiet var väl ganska ok med 30 m,m torisionsstavar fram, några kapade typ Biltema fjädrar bak och Bilstein stötdämpare runt om. Orginal solida bromsskivor fram lite vassare broms belägg runt om och en välfungerande växellåda tyvärr utan diff. Ok Motorn rör jag inte den fungerar och går väldigt fint det är hk brist men det får duga i år det är nu Slutet av Februari 2014.

Det blev lita att pyssla med
Nya spindlar fram med nya hjullager, ventilerade Brembo skivor ala GTV6 med tillhörande Brembo aluminium ok, Casterstags bussningarna som tidigare var bytta mot hårdplast byttes mot kulbullt. Dedionen bak slängdes ut tillsammans med allt som var monterat på den förutom stötdämparna som ska återanvändas. En skränkt Dedion införskaffades tyvärr råkade den gå sönder när hjullagren skulle ut och tiden rinner iväg fort när man har roligt. Som tur är har jag ett avstannat Gtv projekt ståendes så från den lånades Dedionen med nya hjullager diffad TS låda med vad jag trodde iallafall fräsch enkelskivig V6 koppling, renoverade broms ok och nya fina bromsskivor. När det ändå var tomt under bilen var det väl lika bra att skrapa bort lite underredsmassa, vete sjutton om det var Värt besväret men 6,3 kilo lättare blev den. Inspekterade Hardy skivorna på transaxeln innan bakvagnen skulle monteras och så klart var samtliga helt slut så det blev en renovering även där. Ja just ja i Dedionen byttes bussningen mot en zagato led inte att förglömma. Den bakre krängnings hämmaren skippades varför? Tja alla andra verkar köra utan så därför. Nu åkte Stötdämparna tillbaka tillsammans med MT steg två fjädrar beprövat och nära tillhands i garaget.






_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Karossen var ganska befriad från rost, det var naturligtvis lite i bagaget under vänster bakljus det verkar vara standard stället nr Ono, på utsidan var den lite småbulig med lite yt rost fläckar här och där och min nya huv och bagage lucka i glasfiber var gelcote vit fick det bli en ny lack inte på hela bilen men det mesta förutom taket, ja jag vet att färg väger men det väger upp att det blir snyggt tycker jag dom båda TS sidkjolarna väger också mer än utan liksom Lester spoiler läppen fram men jag vill ha det så. Tanken som satt i bilen var en orginal 75 3,0 V6 placerad i bagaget, den slängde jag ur och i åkte en fuelcell i plast med skummgummi fyllningi den hade då ett tanklock upptill, en ledning till förgasarna returen pluggad.

Nu är det sista veckan i April 2013 bilen står på hjul startar går att köra men slirar på kopplingen så den är okörbar! Kul och kopplingen skulle ju vara fräch, det visade sig vara slav cylindern som kärvade. Nu togs ett dåligt beslut med facit i hand, en ny slavcylinder beställdes. Eftersom det nu satt V6 koppling på och jag i framtiden tänkte lyfta i en V6a känndes det självklart enkelt. alternativet var att byta till en 4 cylindrig koppling och då med annan placering av slaven men så blev det icke.
Nu med fungerande koppling ( den lät oroväckande illa !) kom nästa problem ettan och tvåans växel var inte med inte någonstans, kändes som solklara lägen men att det var treans och fyrans drev två gånger! Backen och femman var inge problem, det var en Gåta samma växellänkage som tidigare och innan jag rev och bytte var det inge problem. Vet inte hur många gånger bilen åkte upp och ner innan jag fick till det någorlunda att vålda i ettan, växla ner från trean till tvåan var som ett lotteri optimalt? Nja, vagnboken var iallafall klar och det var tävlings dags inom några dagar spännande! Vägde bilen och med passagerarstolen i stannade vågen på 1045 kilo, med den ur så är vikten 1030 kilo så det känns ju fint att fått bort 100 kilo.






_________________
Patrik Hermansson
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



thumbs up

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Jahap, då var man på plats och redo för att genomföra mina första race (förutom några strippen körningar och några backtävlingar på grus) så är det mina första tävlingar någonsin.
Vädret på Gelleråsen var inte vad man önskade direkt. Gråmulen morgon och senare spöregn, men kul som attan ändå. Tyckte balansen i bilen kändes kanon. Det är ju nästan första gången jag kör bilen så det är ju provkörning på riktigt ungefär. Växellägena är ett skämt ,ett lotteri med ettan,tvåan. men det värsta är den obefintliga sikten, dåliga torkare inget antifog medel ingen defroster gör att det är svårt att ens se var kurvorna är. Men jag kör hela dan inklusive två race och är nöjd och glad. Förutom imman på rutorna så är tanken ett problem det är inge vidare att tanka längst in i bagaget och tanken vill sugaihop sig utan avluftning .
Kopplingen fungerar men låter som om den ska skära när som hellst.



_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
En månad senare 13 juni ska race 2 och 4 köras på Kinnekullering, den dagen är jag egentligen bokad att gå på dom äldsta sönernas skolavslutningar och lillens sexårs kalas, men det blev racing i stället.
Det enda jag gjort på bilen sen sist var att dra en ventilation från tanken .
När jag skulle starta motorn på morgonen var den väldigt trög men den hoppade igång till slut och dagen genomfördes i soligt försommarväder, tank ventilationen fungerade sådär med bensinsprut i kurvorna.
I race två blev jag torpederad av en varvande klass 1 bil, det var en rejäl smäll men efter det körde jag en sekund snabbare så på nåttvis var jag rätt glad ändå.
Kopplingen däremot Måste bytas innan nästa gång ett ras känns nära.


_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Då ett stag i buren kröktes vid smällen var det tvunget att prioriteras för att få starta nästa tävling domskälen ske i mitten av Augusti, Svegs Bil & Plåt konsulterades för att laga buren, det andra tänkte jag grovrikta tillsvidare.


_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Svegs Bil&Plåt fixade såklart även resten, rekommenderas verkligen. Dom är även en suverän billackering.Skönt att slippa kladda med sånt där själv. Fick tillbaka bilen lika fin som den varit tidigare dagen innan jag skulle packa mig iväg till Härnösand för race 3 och 4. Nu var det ju en hel del att göra kvar på bilen, den hade blivit trögstartad så jag monterade en elektrisk bränslepump, batteriet slut, det jag beställt hade inte behagat dyka upp. Jag fick tag på ett i passande storlek hos den lokala gräsklippare krängaren, jag var skeptisk att det skulle vara tätt då det satt lock för vätskepåfyllning men jag hade inge att välja på. Höll på och skruvade till ett-två på natten när jag gav mig var allt fixat UTOM att byta kopplingen, intalade mig att den håller säkert en helg till.
På Fredan skulle allt bara packas inklusive familjen med allt det innebär. När racern skulle startas så var det tji, slutade med att jag fick låna fördelade och resten av tänsystemet från en annan stackars fullt fungerande bil och sex,sju timmar bort trollade.

Lördagen på Mittsverige banan bestod av Taxikörning i högsommarvärmen, tyckte bilen gick mycket bättre varvade ur helt annorlunda med den nya tändningen och den grövre krängningshämmaren fram jag bytt till var också en förbättring, även bromsarna kändes bättre, men den obytta kopplingen den var bara sämre.
Första träningspasset Söndagmorgon hände något drastiskt med kopplingen och jag bestämde mig för att inte köra nåt mer innan kvalet. När jag kom till depån upptäckte jag även att det nya batteriet tryckt ur sig syra över bagage golvet så det blev sjöljning med vatten och batteriet fick flytta in i några plastpåsar.
Kval, startar motorn lägger i ettan ( växellägena har blivit lite bättre nu men inte helt ok) släpper upp kopplingen och Pang! Där kom raset, färdig kört bara att byta om till shorts och som åskådare se två fantastiska race, och åka hem helt utan poäng.


_________________
Patrik Hermansson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



rolig läsning. välkommen till racingens otacksamma värld :-)

men lugn bara, efter några säsonger då allt går sönder hela tiden så brukar grejorna börja funka tillsammans helt plötsligt. och då är allt glömt.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SuneK
Arboga
Här sen Jan 2013
Inlägg: 92



thumbs up Kul läsning!

_________________
Sune Karlsson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Kul att ni gillar äventyret med äventyret med en gammal 75a. lite svårt att kommaihåg när man skriver i efterhand, jag har ju svårt att minnas vad jag gjorde i går. Men det blir iallafall nånting.
Mellan Maj och September har jag extremt lite tid över för oplanerad racerbilsmekning och nu i slutet av Juli var vädret overkligt bra, men på nåt vis fick jag till ett kopplingsbyte det skulle jag naturligtvis gjort redan när slavcylindern spökade i Maj.
Frisk koppling, tillfixad tank. Ny ventilation och det att jag nu kan tanka genom orginal tanklock utanför bilen lite dåligt fall, men det funkar. Växellägena däremot var sämre än på länge.
Nu var det bankörning på g, Järpens motorclub brukar köra på Molandabanan mellan Järpen och Åre jag brukar inte ha tid att vara med där men nu passade det bra att få provköra lite och kanske få till växlingarna lite bättre.
Men tyvärr var nu tvåan nästan omöjlig. En trevligdag var det helt klart fint väder och en massa likasinnade i fordon av andra märken. Banan är kul den med. (Men finns det någon tråkig bana egentligen)


_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Hemma igen besökte jag en kompis med smörjgrop, när han stog under och följde växellänkaget såg han tydligt att det var i själva spakhuset problemet låg, det var för trångt. En duvning med roterande fil och problemet var löst. För första gången denna sommar fungerade växlingarna smärtfritt, gött. Men varför vad var problemet, jo på min nya växellåda satt v6ans främre växellådsfäste och dom är något större än dom 4cylindriga. Så enkelt när man vet.

16-17 Augusti var det dags för Kinnekulle igen. Trevliga taxikörningar på Lördagen och race på Söndag.
Söndagens väder var miserabelt med regn,regn och mera spöregn. Den där defrostern skulle man återigen haft!
Dagen genomfördes utan tekniska problem iallafall. ( och utan bilder!)

_________________
Patrik Hermansson
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Åh faan, en 33:a minsann.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Två veckor före sista tävlingarna på Knutstorp fick jag för mig att det skulle vara kul att prova en TS motor, känna skillnaden med 20hk+ och såklart mera vrid. Jag hade två rovor att välja på en som gått ca 17000mil och stått i garage 4-5 år och en som gått 12000 mil men stått i ett föråd 10-11 år, jag valde den senare.
lördag eftermidag efter jobbet rensade jag ur allt under bilen och lyfte ur motorn, låter det enkelt? Det var det.
Söndagen tillägnades TS rovan, lite tvätt nya motor fästen,vattenpump och elkablage montering (baggis) kom på att jag sedan länge hade en kort styrväxel liggandes oanvänd, den skulle såklart i. Det tog kommande veckas kvällstid . Lördag igen twinsparken åkte i och allt det andra monterades, passade även på att korta avgassystemet till side pipe. Bilen har hela året varit skattad,besiktad helt gatlegal men nu är det slut på det.
Söndag nu kopplades elen ihop och högtrycks bränslepump monterades, el drogs, bränsle retur m,m m,m.
Nu rök tankventilationen, ett hål borrades i tanklocket jag tyckte det skulle funka sålänge!




_________________
Patrik Hermansson
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322



Vilken energi..
härlig läsning... väntar på fortsättningen..

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Energi ja, det är inte jobbet man sliter ut sig på, inte familjen heller. Det är nätterna i garaget men det är ju helt självförvållat så det är bara att bitaihop.

Nu är det forfarande Söndag, kommande Fredag är en tripp till Skåne planerad race 9 och 10 är Lördagen 4/10
Förutom en gasvire av rätt längd ska det vara klart för start, naturligtvis startar den inte. Drar igång operation felsökning, läser allt jag kan hitta på nätet och ringer alla jag kan kommapå men utan resultat. Tjatar ut den lokale bilen gubben till garaget men han påstår att allt är som det ska, det måste vara styrboxen som är körd säger han. Jag letar Box, ska ju ha nån någonstans men hittar den inte. Letar upp en alfa bil med samma Box som jag får låna, men njet förutom startmotorn helt död.
Måndag jobbar heldag d,v,s til 20-21 på kvällen, inget garage men mycket frustration. Ringer däremot och terrar el-gubben regelbundet. Han säger att får jag fram ett el-schema så kan han mäta upp det hela, hittar min gammla tyska 164 bok som jag lämnar i garaget på tisdag morgon, onsdag förmiddag ringer han och säger felet är hittat. Jag hade förväxlat kablarna till spjällläges givaren och VR givaren, jaha där ser man ( att det ens går)
Benny du hade rätt där med VR givaren. Den dagen hoppade jag lunchen och åkte ut till garaget för att skifta dom j-vla kablarna och som ett under motorn startade direkt och gick perfekt på tomgång.
Onsdagkvällen ägnades åt att städa i garaget (som jag lånat av en kompis då jag saknar lyft i mitt) och köra hem bilen till mig. Den gick som en dröm helt perfekt, kände ljuset nästan religöst.




_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Ledig Torsdag, nu skulle det provköras ordentligt. Den gick hur bra som hellst, jag var förvånad nånting ska väl ändå strula? Och efter nån mils tuktande började ryckningarna komma, jag tog mig nästan hem fick bogsera 4-500 meter. Bensin i tanken fanns det rann över när jag provade fylla. Boch pumpen jag satt dit var begagnad och hade legat på en hylla i många år så jag tog bort den. Det pös konstigt av den, en begagnad kopia pump lånades av en kompis och monterades. Nu startade pärlan igen, klockan var runt 1600 och vi skulle på hjulinställning. Körde en sväng efter den och det verkade funka, inte lika bra som före stoppet men det fick duga, lastning.

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Grandfinale, ring Knutstorp 4e Oktober

En fantastisk höst dag, verkade bli rena sensommar dagen, sprattupp extremt taggad. 75an startade direkt och jag backade av trailern och parkerade i depån, dimman låg på men solen var starkt på gång.
På Knutan har jag alldrig tidigare varit så det var extra kul, ny motor och kanonväder. Glädjen gick fort över kan man säga, för ute på banvisningen i långsam takt kom ryckningarna smygandes. Vi i Callenge skulle ha vårat första träningspass omedelbart efter visningen men efter att kollat däcktryck var det tji, motorn lade av och vägrade starta! Provade tanka men det rann över omgående så det verkade vara fullt, lånade en pump igen som byttes ifall det var det igen men icke vägrade starta. Nu kom en kille jag alldrig träffat tidigare som började hjälpa mig felsöka (tack igen) det var mycket vacum här och där i slangarna, till slut flödade det, bytte pump igen då den första verkade friskare, men vägrade starta. Det måste vara styrboxen nu sa min hjälp, hade såklart ingen extrabox med, men fick låna en som dessutom var Chippad. Nu startade fanskapet.
Hela förmiddagen hade gått, alla träningspass förbi, men efter lunch kval dax så då DJ-Vlar.

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Kval, står och väntar på lineuppen, just när jag ska köra ut på banan stryper motorn sig och dör, det blir till att knuffa till depån, kommer inte ihåg vad jag gjorde men får igång motorn ganska omgående och kör ut på banan.
Känner mig ganska vilse där ute och känner inte alls igen bilen, den går som ett skott bitvis varvar till 7000 rpm men däremellan stryper den sig och rycker, efter två varv känner jag att det är läge för depå innan jag blir ståendes ivägen nånstans, släpper gasen och smyger mot depå infarten, blir förvånad över alla småsladdar i denna makliga takt, i backspegeln ser jag rök så jag häver mig av banan och hoppar ut beredd på en brasa bak i bilen men ingenting där konstigt, går fram och ser olja rinna ut från fronten för att bli till en Bäck som rinner ner mot banan! Hade tur med vädret iallafall!!!

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Efter en resa med hjullastare till depån konstateras att jag skjutit en slang till oljekylaren, det blev väl lite högre olje tryck vid 7000 varv motför tidigare rova som motvilligt varvade 5500, fyllde på 4l olja och startade den verkade gå bra! Nu var såklart hela bilen inpregnerad av motorolja. Torkade bort det värsta med papper, tänkte köra bort och spola med vatten men nu när motorn startade gick den inte på många cylindrar. Det var dags för race1 och jag gav upp, lagomt less betraktades race 9 och 10 som åskådare.
Det var mycket folk och fina fordon på platts denna dag men nu när jag hadde tid att kolla runt hadde dom flesta åkt hem men vädret var ju forfarande kanon.

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Det tog väl nån vecka efter Skåne innan jag orkade ta tag i bilen och gjorde en ordentlig sanering
Kokosavfettning och het vatten funkade finfint.

_________________
Patrik Hermansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 2,0 -87 CAR Challenge #47
1, 2, 3 ... 15, 16, 17   >>
10 besök senaste veckan (127029 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande