Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Crosskart XTREME - SBF-reglemente | 2 besök senaste veckan (9000 totalt) |
_________________ Magnus Thomé |
||||
Finns nog en del att kommentera, jag tar lite saker i fullständig oordning
CKX T 1.4 Tak Min 5 cm mellan hjälm till tak kommer inte ens medellånga klara, och absolu inte jag. 0 cm snarare precis som i alla ekipage jag kör. CKX T 1.2 Golv Ska vara helt tät från front till huvudbåge. Mitt golv har ett antal avrinningshål. Så jobbigt att ösa ur liksom... CKX T 6.5 Framruta Skall vara lätt demonterbar. Hur lätt då? Min ruta är nog halvpillig att få bort. CKX T 1.1 Konstruktion Har man verkligen stämt av denna punkt mot hur köpekartarna är byggda? CKX T 3.3 Agassystem Att både ha 95 dBregeln och att avgassystem inte får utmynna utanför bilens/karossens omkrets tror jag några får problem med. Vad är målet med regeln? _________________ Magnus Thomé |
||||
CKX T 1.1 Konstruktion
Några rör längs golvet på min är nog bara 20mm i diameter. Det är ju en fabriksbyggd kart. Vad göra? _________________ Magnus Thomé |
||||
Är det stålrör eller VPrör? |
||||
Säg det _________________ Magnus Thomé |
||||
Jättebra med synpunkter, detta är ju det första reglementet vi har för denna klass och ingenting är skrivet I sten bara för det. det kommer att vara en hel del synpunkter som dyker upp under det nya året och dom skall tas I beaktning inför nästa års regelverk, men nånstans måste vi ändå börja för att få igång detta.
Detta regelverk är baserat på 3 olika regelverk från Europa där sporten är stor, och tanken var att ha ett så lika reglemente med övriga Europa som möjligt för att ej låsa fast oss med tanke på tävlingar bade på EM nivå som NEZ. Givetvis så kommer detta regelverk inte att passa alla , därför pågår ett arbete med ett Europa reglemente som mest trolig kommer att vara baserat på det Franska reglementet. Då det gäller I år så kommer nog en stor del av avvikningar från regelverket att passera med tanke på situationen. Då det gäller avståndet mellan hjälmen och takplåten så måste säkerhet gå före, personligen skulle jag inte vilja landa på taket med hjälmen kloss mot takplåten, prova att sänka stolen så mycket det går eller vicka den mer bakåt så man kommer lägre ned, I värsta fall byta ut huvudbågens rör. Då man beställer dessa kartar ny så är det vanligt att man uppger sin längd ifall man behöver en förhöjd variant. Givetvis får man ha avrinningshål, bör utan diskution skrivas in till nästa år, kommer ej att skapa några problem I år. Framruta: Detta gäller plastruta för att underlätta vid tävlingar då det börjar regna och tävlingsledningen påkallar ruta av innan ett heat I och med vi saknar spolning och torkare. Konstruktion: Dom flesta kartar har I dag en ram av 30mm, en övre och en under del samanbunden med min 20 mm rör samt en huvudbåge I 40 mm, I visa länder homologerar tillverkarna in sina chassien då dessa aviker från reglementet, detta är en sak vi får titta på till nästa år. Avgassystem: 95 db regeln kommer vi aldrig ifrån, att begränsa utmynningen är nog mest för att det inte skall sticka ut för mycket utanför bilen med risk för ihakningar och flygande slutburkar, här får man använda sunda förnuftet 901 Robert Cameron _________________ Robert Cameron |
||||
Ja det här var ju strålande! Varför skall svenska crosskart extrem strypas till max 600cc på 312kg när alla andra länder åker på 750cc på samma vikt? Och vill man åka 750cc ja då får man lägga till 100 pannor va fan?
_________________ Kristian Tervakoski |
||||
Kurisuchianu !!
Så här ligger det till, 90% av alla I Europa kör denna klass på 600cc det är bara Finnland som har 750cc, då det gäller finnlad så började det som ett eventföretag och fortfarande är inget annat fabrikat välkommen att köra tillsammans med dem på sina tävlingar. Tanken var att ha så lika som möjligt med övriga Europa då man planerar att det skall köras EM I denna klass och då är det 600cc som gäller. I vårat reglemente så är det 315kg utan förare I 600cc och för att dom som har en 750 skall kunna vara med och så att det skall bli så rättvist som möjligt så är det en straffvikt på 40 kg samt att man väger med förare, 40 kg + förare 80 kg + 315 kg =435 kg, Fördelen med 750 blir således att om du själv väger mycket så kan du räkna ifrån detta på ballasten,detta blir ett rättvisare förhålande för dom som väger mycket. Robert Cameron _________________ Robert Cameron |
||||
Blev genast Mycket mer logiskt! Tack! _________________ Kristian Tervakoski |
||||
Jo dom kommer att köra om ett SM tecken på samma tävlingar som bilarna. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Allmänt banåkaforum Crosskart XTREME - SBF-reglemente | 2 besök senaste veckan (9000 totalt) |