Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge av gammal lada - Blir nybygge och sidoprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
40 besök senaste veckan (115096 totalt)
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Japp, det bästa man kan ha. Tog in två offerter till mitt garage. Mellan 30-50 rosa sedlar skulle det gå på... Därför gjorde jag som jag beskrev en bit upp i tråden och är supernöjd

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497



PerKr skrev:
Klingan75 skrev:

Vad tror du om att lägga en plastfolie under cellplasten? D.v.s. Makadam, Plastfolie, Cellplast, Armering och betong.


Tror att du ska undvika att föra in tätskikt. Plastfolien kommer att stoppa fukt underifrån men också fukt ovanifrån som kommer att hållas kvar mot cellplasten. Fick anledning att fundera en hel del kring fuktvandring, tätskikt och kapillärbrytande skikt när vi gjorde källargolvet (det blev fiberduk - grus av någon sort - kapillärbrytande isolering (pordrän eller isodrän) - fiberduk - platta inkl armering och ledningar för vattenburen golvvärme - klinker).


Förutom den byggfukt som finns i betong vid gjutning, vad är det för fukt som kan komma ovanifrån? Förutsatt att du har ett tätskikt på betongen typ färg, Epoxy eller liknande?

I ditt fall när du körde klinker, var det utan tätskikt under?

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 513



Jag kör klinkers utan tätskikt på betongplatta utan golvvärme.
Abolut inga problem med fukt.
Men man får ju se till att lägga ner dräneringsrör och gärna dagvattenrör runt plattan.

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



TURBO-Fredde skrev:
Klart intressant bygge.
Jobbar själv som betongare och fick se detta på ett bygga jag var med på.
http://igsab.se/index.asp?pageID=158
Högglans slipat betonggolv, verkar tåla nästan hur mycket som helst och stänger inte för fuktvandring.


Jag tänker försöka slipa mitt golv, dock inte till den absolut blankaste finishen.
Jag gör det i höst, då är gjutningen drygt 1 år.
Jag vill samtidigt ta ner lite till runt golvbrunnar för att justera fallen något.
Eventuellt toppar jag med något liknande detta: http://www.nordsjo.se/produkter/inomhus/golv/professional-betonglasyr- . . . .

_________________
SO Johansson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Tänk på det förekommer oljesöl och dylikt i garage....obehandlad betong suger glatt åt sig den och sedan är det väldigt svårt få bort den ur betongen.

frestas inte meka med. bilen innan du behandlat golvet.

jag har målat golv. det hindrar oljan att tränga ner. lite absorberingsmedel, tex biltemas , fixar resten. bara sopa upp.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Det ramlar fortfarande ner vitt mögel från himlen så projektet bedrivs bäst framför datorn. Budgeten för bygget börjar ta form vilket också sätter ramen för vad som är möjligt att göra. Just nu räknar jag på de priser Byggmax har på sin hemsida utan hänsyn till eventuella mängdrabatter för att veta ungefär vart jag hamnar. Taket är t.ex. 320 m2 så det går åt en del plåt...

1. Beslutet att riva ner HELA taket ner till reglarna är fattat. Jag är helt enkelt inte nöjd med kvalitén på det arbete som är gjort.
2. Efter diskussion med försäkringsbolaget vet jag hur jag skall bära av konstruktionen för att få en helt öppen planlösning samtidigt som brandskyddet blir godkänt.
3. Jag väntar på svar från grävaren kring vad det kostar att gräva ur 30 cm och trycka ut och padda makadamen.

Det första som kommer hända när allt är uppackat i huset är att jag skall städa ur logen för att etablera nån sorts baseline och ta reda på vad jag har att utgå ifrån. Sannolikt är det några bjälkar/stolpar som behöver bytas på en kortsida.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Du får tycka jag är grisig men jag hade rivit hela delen från stallet, allt som har jordgolv.
I min värld är det lättare att gjuta en riktig platta att utgå från och regla upp nya väggar.

Ha det gött

Janne

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Janne J skrev:
Du får tycka jag är grisig men jag hade rivit hela delen från stallet, allt som har jordgolv.
I min värld är det lättare att gjuta en riktig platta att utgå från och regla upp nya väggar.

Ha det gött

Janne


Jo jag vet men då har jag inget garage på några år och det är inte ett alternativ.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Bygg nytt om du har begränsat med tid skulle jag säga istället.
Men det är ju inte alltid ett alternativ..

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
En ett år lång historia blir här nerkortad på några rader. Det velades mycket fram och tillbaka men tillsut fattades ett förhoppningsvis välgrundat beslut.

Efter att ha städat ur ladan upptäckte jag att syllen på ena kortsidan hade hamnat under marken och följdaktligen ruttnat bort. En grävare kontaktades för att för ett kostnadsförslag på att gräva ur den gamla delen med jordgolv, 125 m2. Ytterligare en grävare kom och tittade och lämnade kostnadsförslag på att schakta för en helt ny byggnad. Det visade sig att det skulle kosta ungefär samma. Här någonstans ändrades riktning och planerna på att bygga helt nytt tog sin början. Dom planerna tog tillfälligt stopp när vi insåg att det skulle krävas bygglov och vad det skulle kosta. Kort sagt blev jag så förbannad så jag bestämde mig för att renovera ändå. Efter att jag hade läst på om stolpverk och hur man renoverar dessa fanns det bara ett alternativ om det skulle bli bra och det var att plocka ner hela stolpkonstruktionen och sedan bygga upp den på en ny platta. Återigen jävlades allting och då förklarade länsstyrelsen att det skulle bli att anse som ett nybygge även om jag återanvände allt virke som var i bra skick - dvs jag behövde ändå söka bygglov. OM jag inte renoverade i sektioner. Så tillbaka till att bygga helt nytt...

Naturligtvis har vi velat fram och tillbaka med ritningarna för att få med det vi vill ha utan att det blir för stort eller dyrt. Detta handlar trots allt om en byggnad som (bortsett från garaget för våra två bilar) bara skall inrymma våra hobbies. Min frus hästar och mina motoriserade projekt.

I fredags lämnades ansökan om bygglov in och kommunen skall ha 10 veckor på sig. Ryktet säger att min kommun snarare tar 10 månader på sig...





Total byggyta är 304 m2 med det som är intressant i den här tråden är vä de ca 17x8 meter som skall bli mitt hobbygarage



Mitt uppe i det här så spårade det ur ytterligare. En annons på ansiktsboken om en traktor till vettigt pris hittades. Min fru, som är en mycket förnuftig kvinna, förstod varthän det barkade och tyckte att jag skulle köpa den. Traktorn stod 15 mil härifrån och jag kom inte på någon bättre lösning än att köra hem den på småvägar. MEN när vi skulle hämta den ringde säljaren och sa att det hade kommit ett stabilt missljud/knackande från motorn och att han inte ville släppa iväg mig ut på vägarna. Jag tänkte först strunta i alltihopa men några veckor senare prutade jag ner priset ordentligt och ordnade med en transport hem. Hemma på gården såg det då ut så här:



Jag hade tur och en servicetekniker från Gunnars maskiner kom och lyssnade på motorn och konstaterade att sannolikt var det lagerras på fyrans vevstake. Det innebar att jag var tvungen att fixa någonstans att renovera motorn på traktorn. Tanken är att använda traktorn när jag bygger garaget som jag skall bygga Cobran i. Ja ni fattar själva, dessutom skall gräsmattan klippas osv...

Det gamla stallet fick byggas om till verkstad och ett större hål fick tas upp i väggen. Dubbla 145x45 användes för att växla av. Det är inte vackert men det funkar.



Traktorn baxades in under högljudda protester från motorn. Just det, jag fick bränna ihop några stöd till lastaren så jag kunde plocka av den. Jag var rätt nervös att en vevstake skulle titta ut genom blocket och göra dagen sämre.





Jag började plocka isär motorn och det mest anmärkningsvärda var väl innehållet i tråget. Jag kan säga att glappet på fyrans vevstake är ganska generöst...



Planen är en totalrenovering av motorn och så skall hydrauliken bli lite mindre inkontinent. Helst skall det vara klart i månadsskiftet augusti/september.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare


_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



En riktig feelgoodfilm

Har du fått mycket snö i formen eller hur ser det ut?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Det smälte när det landade på marken men det är väl sådär kul att najja armering i snöblandat regn, men imorgon blir det fint väder!

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Så jäkla go känsla å bara knuffa omkull

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
knotan skrev:
Så jäkla go känsla å bara knuffa omkull


Det var svinkul, det tog ca 19 sekunder från att grävarn satte skopan mot ladan innan den låg på marken. Vi hade iofs jobbat flitigt med tigersågen under dagen så det fanns inte något kvar som stabiliserade i den riktningen som den skulle falla.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Vansinnigt fint projekt thumbs up

Hur går det?

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Jocke_D skrev:
Vansinnigt fint projekt thumbs up

Hur går det?


Jodå det rullar på för fullt, jag är väl inte så flitig med att uppdatera i tråden som jag borde.

Efter att traktorn fick motor och koppling renoverade så blev det ytterligare ett sidospår. Det behövdes ett förråd för att stoppa in alla saker som låg inslängda i ladan, typ röjsåg, motorsåg, åkgräsklippare, diverse cyklar, arbetsbänkar, plåthyllor osv. Förrådet kommer få fungera som lösdrift för hästar eller får senare.





Min svåger var hygglig och satte upp plåt och ett skärmtak



Innan vi rev ladan så plockade jag och min svåger ner så mycket som möjligt, fönster, isolering och plåt. I den arkeologiska utgrävningen upptäckte vi snart att den som tidigare försökt renovera ladan sannolikt inte jobbar som snickare. Vi döpte honom till Klåpar-Conny.




När ladan hade landat i en stor hög på marken tyckte grävarn att det var lika bra att börja elda, han hade ju trots allt bara varit där i fem minuter och hade nog tänkt att det skulle ta lite längre tid. När han väl började lyfta och riva i skräpet kändes det som rätt beslut att inte göra det för hand...





Sedan kom vi igång med schaktning. Jag agerade gropagris och brottades med dränslang i leran och när allt var någorlunda likt en makadambädd hade det gått åt 800 ton fylle... Skägget växer i takt med bygget.








Jag försöker göra det mesta själv vilket även innebar att jag handbockade 300 byglar till kantbalksarmeringen.



Kantelementen stockades och mättes in med rotationslaser.



När alla kantelement var på plats och makadambädden var återfylld till rätt nivå samt paddad upptäckte jag att paddan stod kvar inne på makadambädden...




Men det var en liten padda på 75 kg så jag lyfte ut den.



Sedan var det dags att armera, fruktansvärt långrandigt.



Samma dag som gjutningen kom portjärnen på plats, dom fick lite kompletterande armering.




Sedan kom pumpbilen och betongbilarna. Om man skall vara med och köra jättedildon så är det svårt att ta bilder samtidigt så efter några timmar var betongen på plats.




_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Efter gjutningen hade jag gärna kommit upp ur marken men jag väljer att mura ett varv lecablock först för att få upp syllen och kunna spola av golvet i stall och garage om jag skulle vilja det. Rotationslasern som jag hade lånat av grävarn var återlämnad så jag använde långpass och tumstock. Runt hela grunden tror jag att det skiljer 2-3 mm i höjd på lecablocken. Ja just det, innan jag murade så slipade jag betongen i det som skall bli foderkammare och min verkstad där golven skall målas. I stallet lämnar jag betonggolvet som det är, dvs borstat och i sadelkammare och det vanliga garaget har jag tänkt att det skall bli klinkers. När jag hade murat färdigt putsade jag lecablocken på insidan i verkstad, stall och foderkammare. På utsidan täcks lecablocken av panelbrädorna.




I samband med att grävarn kom tillbaka och fixade dagvattnet passade vi på att grusa upp runt hela bygget och förbereda för gräsmatta på innergården. I grunden i den gamla ladan hittade vi ett jättestort hugget granitblock som blev perfekt som bänk.





Min fru ville ha ett trädgårdsland också så jag bad grävarn ta bort grässvålen och sedan tog han hit lite gödsel för att jordförbättra. Det ryms 15 ton i fastgödselspridaren och han tömde halva i trädgårdslandet och resten på gärdet. Trädgårdslandet blev förresten 200 m2... Jag körde igenom med en jordfräs innan gödseln kom på och jag skall köra igenom en gång till för att blanda upp det.




Sedan var det bara att börja spika väggsektioner.



Och ungefär såhär ser det ut just nu


_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Wohoo! Trots att jag har fått lite bilder löpande i mobilen är det skillnad när man ser det på datorn.

Vilket jobb du gör, jag är imponerad

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Snyggt !

Ser ut att kunna bli galet bra

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Lagom till dagen innan midsommarafton kom den sista väggsektionen på plats. Det känns gott när man har byggt 16 meter vägg och den sista väggsektionen stämmer på millimetern med ritningen. Det som återstår att göra innan takstolarna kommer är att sätta upp resterande bärlinor på alla långsidor, spika upp alla vinklar för takstolarna och inte minst mäta och rikta väggarna.



_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge av gammal lada - Blir nybygge och sidoprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
40 besök senaste veckan (115096 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande