Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
McLaren MP4-12C, 2012
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (70128 totalt)
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Var på Autoropa Racing Days för några dagar tillbaks. Bjöd Johan Åhlund på en liten åktur och fick denna fina artikel och bilder som överraskande respons på det hela:

http://spoof.se/bilar-och-andra-fordon/mclaren-mp4-12c-prestandamissil . . . .

Lägger in lite bilder som Johan tog samt ett tagit av Felix Eriksson från Supersportbilsträffen i Stockholm sista helg.

Ref. tidigare om camber/toe. Nu ställd toe hos Håkan, Danderyds Motor. Valde toe in 2 mm fram och 3 mm bak. Blev stabil och fin också i högfart, som bevisar att min egen hemmagjorde lösning inte var helt på topp







_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Läckra bilder och bra artikel! Riktigt kul att ha en bil som får såna recensioner efter en medåkning! thumbs up

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
johmei skrev:
Läckra bilder och bra artikel! Riktigt kul att ha en bil som får såna recensioner efter en medåkning! thumbs up


Jodå. Nästa gång får vi hoppas han har med sig en hjälm och får känna på den roligaste delen, banan

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Lite on board filmning från Mantorp. Hade insugsljudet på lägsta så man hör bara så där av motorn.. Varvade bara till 6000 då fortfarande lite misfire 6000-8500. Kul ändå:-) Hittade felet senare som bara visade sig vara att mekaniker hade stramat oljelocket på fel sätt.

https://www.youtube.com/watch?v=vprMHO0Qspw&feature=youtu.be

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607



Hej Jan


Undra bara hur säsongen varit tills nu ? Mycket körande och vidare med nya inställningar på hjulupphängningen ?

Med vänlig hälsning
Björn

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Björn Athlöf skrev:
Hej Jan


Undra bara hur säsongen varit tills nu ? Mycket körande och vidare med nya inställningar på hjulupphängningen ?

Med vänlig hälsning
Björn


Hej. Jo, inte så mycket körande att berätta om faktisk... Det visade sig att en vipparm hade gått av, samt att ventil-shimsen hade fallit ner i motorn någon plats. Sannolikt har den kommit i vägen för nåt då motorn gav ett tickande ljud. Det hela slutande med ny motor från fabriken som skall monteras i dom närmsta dagar. Sen skall det köras:-)

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607



Hej Jan


Fasiken vad tråkigt !!! Hoppas verkligen att de löser sig för dig. Är detta en svag punkt på motorn ?

Hur är det , är dör kam kjedja på denna eller du måste byta rem typ var 18 månad också ?

Hoppas du får ut och köra samt njuta lite innan det är dags för vintersömn

Med vänlig hälsning,
Björn

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Jan Skj skrev:
... ny motor från fabriken ...

Notan för det gissar jag att man inte vill se. Låter som nåt som borde framkalla mardrömmar. Det tar dom väl på nån garanti?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Hej igen

Jo då, det är andra som betalar, som tur är. Va jag vet är detta fel inte alls vanligt. Det är faktisk inte en vanlig vipparm, men en arm som ligger mellan ventil och kamaxel och bara följer med upp och ner. Man använder denna lösning då hydrallöftare inte klarar så höga varv.

Två kamaxler, fyra ventiler per cylinder, ett kamkädje som driver ena kammen, som i sin tur har kuggar mot andra kammen.

Dom börjar montera nästa vecka...

Annars så har vi använd tiden till att göra ny X-pipe:-) Ger 5-7 hk mer än McLarens eget sportsystem och låter som det bör göra:-) På ena bilden ser ni original som jag hade. Stor burk där luften krockar i mitten. McLarens eget tar bort mycket av burken, men rören är kapat på samma sätt. Ni ser eftermarknadssystem till höger samt det som Erik gjorde till mig, minst lika bra! Den till höger tar dom ca 22 000 för...



_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245





Det där kommer göra underverk för klangen!

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Jo, skall bli skönt att ge fullt igen, och samtidig ha ny frän ljud:-)

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607



Hej Jan



Har allt gått bra med motor bytet samt det nya avgasrören ?

Med vänlig hälsning
Björn

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Hej Björn

Jo tack, ny komplett motor i bilen för ca sex veckor tillbaks. Den kom som ett part number på en stor pall, inklusive nya turbos, generator, AC pump, insug, alla rör och slangar mm. Faktisk hade en fjäder på kopplingen också brustit, så det blev ny kopplingsdisk också:-)

Sen kom frågan om inkörning, och där finns det mååånga olika uppfattningar.... Manualen säger man bara skall ta det lugnt första 100 milen. Dock finns det många som hävdar att dagens kolvringar oftast trycks utåt vid förbränningen, så jag chansade på att samma gäller på denna. Då har man ett "fönster" på kanske 50 mil, med helsyntet, där det gäller att få slipat in cylinderväggar medan det finns gott om kantar på kolvringarna. Receptet går ut på delvis fullgas varvat med motorbroms för att få ur "slipdammet". Resultatet skall bli 2-10% mer effekt än standard, samt mindre sot i oljan och på kolvtoppar pga bättre tätning.

Har nu körd den relativt hårt i 50 mil, vilket har varit ett nöje:-) Sen får framtiden visa om det var rätt.

Annars har den nu fått 3,6 camber fram och 2,1 bak. Kombinerad med 10 mm bredare framdäck, Cup 2, tycker jag den nu har den balans den borde haft från början.. Dock mer giftig när det släpper, men då gäller det bara att vara snabb på ratten:-)

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Lite bilder på nya avgassystemet. Det roliga är att den nu bara dämpas av turbos och kattar, inget mer, sen 2 x 3 tumms x-pipe, och det blir helt perfekt ljud och ljudnivå, samt plus sex hk:-)

Sen kan man lägga till insugsljudet i tre lägen för att få det precis lagom. På högsta i tunnel och fönster nere är det inget bra för hörseln, men roligt!




_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Mäktig maskin! Kul att du vågar använda och ändra den enligt dina preferenser. thumbs up

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Är regskylten bara en slump-kombination av bokstäverna?
Riktigt roligt klotter som tillägg iaf!

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
david-o skrev:
Är regskylten bara en slump-kombination av bokstäverna?
Riktigt roligt klotter som tillägg iaf!


He he, riktigt roligt att någon är vaken. Det var en tillfällighet, men en bra sådan. Einsteins formel säger väl "att också stillastående objekt har energi", vilket jag tyckte var ganska passande:-)

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Hade kul på Mantorp i går. Många bra bilar och lika många proffe chaufförer, så det verkligt en toppen dag!
https://www.youtube.com/watch?v=xoEPiZi5hQk

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
OK, får väl bjuda på denna också. Kurvig driftingbana gjord för andra bilar, men kul ändå:-)

https://www.youtube.com/watch?v=YqywCeZl3PA

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Hej Jan, kul film. Jag kör vita gt4:an o tänkte lägga filmen i min gt4 tråd. Första gången jag ser min egen bil i en film ur detta perspektivet vilket var kul👍

Jan Skj skrev:
Hade kul på Mantorp i går. Många bra bilar och lika många proffe chaufförer, så det verkligt en toppen dag!
https://www.youtube.com/watch?v=xoEPiZi5hQk

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
[quote="Göte RS6 Sjögren"]Hej Jan, kul film. Jag kör vita gt4:an o tänkte lägga filmen i min gt4 tråd. Första gången jag ser min egen bil i en film ur detta perspektivet vilket var kul👍

Hej Göte. Jo alltid kul att se sin egen bil sladdra omkring:-) Bara att lägga upp naturligtvis. Skicka gärna PM om din länk i fall den är publik.

J

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Våra race- och banåkarbilar
McLaren MP4-12C, 2012
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (70128 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande