Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e90 330i -06 "clubsport"
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (5901 totalt)
Rikard.T
Borås
Här sen Aug 2021
Inlägg: 36


Trådstartare
Hallå och hej.

Tänkte dela med mig om mitt senaste projekt.

Bilen ifråga är en helt original BMW e90 330i pre lci.



Tanken är att bygga om denna bil till en "vass" driftsäker track day bil.

Det som är inhandlat för tillfället är.

M3 e9x länkarmar fram. Millway bussningar till dessa ska beställas.
D2 super racing 3 vägs coilovers med custom spring rate.
Millway bakre subframe bussningar.
Ak motion data display för att hålla lite koll på temp osv.
Michelin cup 2 som kommer skos på org 17" m-sport fälgar nästa säsong.

Ytterligare saker som ligger i pipen för nästa år är 335i bromsar fram tillsammans med vettiga belägg typ carbotech eller pfc som jag är nöjd med sedan innan. Även likande belägg bak och såklart riktiga bromsslangar och vätska.

Bilen ska även få en liten bantning och målet är en halvbur med spartansk inredning, Ett cae eller ett coolerworks spakställ kommer också hitta in vad det lider.

Motorn kommer lämnas orörd så när som på ett mysigare avgas för mitt eget välbefinnande.

En riktigt diffspärr kommer också men inte tills nästa år.

_________________
Rikard Tingåker

BMW e90 330i
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Kommer följa :--)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Vad är Millwaybussningar för främre länkarmar? Främre länkarmar i bakvagnen eller i framvagnen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Rikard.T
Borås
Här sen Aug 2021
Inlägg: 36


Trådstartare
MaZ skrev:
Vad är Millwaybussningar för främre länkarmar? Främre länkarmar i bakvagnen eller i framvagnen?


Haha kanske var lite otydligt? Det är bussningarna i dragstagen fram jag menar https://www.millway.se/front-control-arm-bushing-street-bmw-e8x-e9x.ht . . . .

_________________
Rikard Tingåker

BMW e90 330i
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Rikard.T skrev:
MaZ skrev:
Vad är Millwaybussningar för främre länkarmar? Främre länkarmar i bakvagnen eller i framvagnen?


Haha kanske var lite otydligt? Det är bussningarna i dragstagen fram jag menar https://www.millway.se/front-control-arm-bushing-street-bmw-e8x-e9x.ht . . . .


Aha, om du nu skall köpa M3 där så kan du lika gärna prova att inte byta, för det sitter en solid gummibussning i M3 staget istället för den trötta hydrobussningen som sitter orginal på 330i

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Rikard.T
Borås
Här sen Aug 2021
Inlägg: 36


Trådstartare
Tjenare.

Jo jag vet att bussningen är kralligare på m3an och det kanske räcker till en början. Jag går på ditt råd och börjar åka med dom så får vi se 👍

_________________
Rikard Tingåker

BMW e90 330i
Citera
mariusc
Oslo, Norge
Här sen Mar 2012
Inlägg: 36



Rikard.T skrev:
Tjenare.

Jo jag vet att bussningen är kralligare på m3an och det kanske räcker till en början. Jag går på ditt råd och börjar åka med dom så får vi se 👍


Den eneste forskjellen mellom ikke-M og M3 på den armen er bussningen, så alternativet er å kjope Millway istedenfor å kjope helt ny arm. Jeg har provd begge deler, og det er ganske stor forskjell med Millway-lageret.

_________________
Marius Christoffersen
2009 BMW E92 M3 DKG
2010 BMW E90 335i N54
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



mariusc skrev:
Rikard.T skrev:
Tjenare.

Jo jag vet att bussningen är kralligare på m3an och det kanske räcker till en början. Jag går på ditt råd och börjar åka med dom så får vi se 👍


Den eneste forskjellen mellom ikke-M og M3 på den armen er bussningen, så alternativet er å kjope Millway istedenfor å kjope helt ny arm. Jeg har provd begge deler, og det er ganske stor forskjell med Millway-lageret.


Tänkte också på det men man skall inte underskatta fördelen med helt ny led i andra änden av staget också, har den gått 15000 mil så är det nog inte fel att byta.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Rikard.T
Borås
Här sen Aug 2021
Inlägg: 36


Trådstartare
Armarna på min bil har suttit bra länge samt jag har ett litet glapp i yttre leden till dragstaget så blir fint med fräscha grejer.

_________________
Rikard Tingåker

BMW e90 330i
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Hej!
Har försökt att hålla koll på TRW M3 armarna fram på Autodoc. En har vart slut väldigt länge. Men nu finns alla i lager.

En fundering bara. Jag förutsätter att ridex är av lägre kvalite. Men är det någon som vet om de har rätt mått för M3?
Eller är det som vanligt på Autodoc. Delarna ligger i en ruga och svårt att veta om det passar...

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 68



https://profiteile.de/autoteile/achsaufhaengung-radfuehrung-raeder/len . . . .

Har handlat här ibland istället för Autodoc som har för vana att byta ut tillverkare till sitt egna...
Har funkat ok att handla där men lika dålig förpackat som många andra, kanske ngt långsamma med leverans dock.

/Kent

_________________
Kent Ohlsson
Citera
Rikard.T
Borås
Här sen Aug 2021
Inlägg: 36


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Hej!
Har försökt att hålla koll på TRW M3 armarna fram på Autodoc. En har vart slut väldigt länge. Men nu finns alla i lager.

En fundering bara. Jag förutsätter att ridex är av lägre kvalite. Men är det någon som vet om de har rätt mått för M3?
Eller är det som vanligt på Autodoc. Delarna ligger i en ruga och svårt att veta om det passar...


Sorry för sent svar.

Som du säger så har den ena varit restnoterad väldigt länge men finns ni åter i lager. Jag köpte mina TRW från autodoc gick på 2500 cirkus för de i framvagnen. Inga problem med utbytta delar till något annat märke och de kom komplett med bortslipade M-märkningar, vilket jag ser som ett plus då de väger mindre

Idag blir det en sväng till garaget och börja riva ner bakvagnen. Uppdaterar lite senare.

_________________
Rikard Tingåker

BMW e90 330i
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Jo de ligger i kundkorgen ännu hoss mig...

Ihopmed en bunt andra grejer som egentligen är mer akut. Väntar tttiill det kommer en 42% : are.

Min bakvagn ska oxå ner snart och få strongflex som ligger på hyllan.

Lycka till med din!

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Rikard.T
Borås
Här sen Aug 2021
Inlägg: 36


Trådstartare
Haha japp mina låg till sig ett tag i korgen också thumbs up

Kul det låter som om du har lite gött mek att se fram emot, lycka till du med


_________________
Rikard Tingåker

BMW e90 330i
Citera
Rikard.T
Borås
Här sen Aug 2021
Inlägg: 36


Trådstartare
Blev ett litet pass i garaget igår kväll.


Bakvagnen har nu ramlat av bilen och det är ingen vacker sak, fy vad mycket ytrost och skräp. Samtliga länkarmar/stag kommer behöva bytas ut förutom den undre/nedre sen kommer jag skicka bakre subframe på blästring och lack för som den är nu är inte okej thumbs down

Ska man satsa på nya org länkar i bakvagnen eller finns det någon fördel med m3ans? Har inte hittat någon jättebra info ang detta.
Krängningshämmaren lär man också passa på att byta nu när bakvagnen är demonterad tips ang val utav denna mottages

Bjuder på en bild på en äcklig bakvagn.



_________________
Rikard Tingåker

BMW e90 330i
Citera
dahlbergr

Här sen Apr 2009
Inlägg: 34



Ska man ändå byta armar finns det ingen anledning att inte välja M3ans enligt mig. Jag håller på och gör samma operation på en E90. Kan inte svara för att resultatet faktiskt blir bättre då jag inte jämfört, men dom sitter nog inte på M3an för skojsskull

Ca 300g lättare per arm är dem också.

Här är en som gjort lite tester: https://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=1079383

_________________
Robert Dahlberg
Porsche 996 C2
BMW E90 330i
Citera
Rikard.T
Borås
Här sen Aug 2021
Inlägg: 36


Trådstartare
DahlbergR skrev:
Ska man ändå byta armar finns det ingen anledning att inte välja M3ans enligt mig. Jag håller på och gör samma operation på en E90. Kan inte svara för att resultatet faktiskt blir bättre då jag inte jämfört, men dom sitter nog inte på M3an för skojsskull

Ca 300g lättare per arm är dem också.

Här är en som gjort lite tester: https://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=1079383


Lite så jag tänker också, dom som sitter på nu är verkligen inte fräscha så nytt kommer det bli. Kapa lite vikt är ju en också trevligt.

Dock när man läser tråden så verkar skillnaden inte vara enorm mellan de vanliga armarna och m3ans men kanske värt det ändå pga mindre vikt.

Har du någon tanke ang bakre krängare föresten?

Mvh Rikard

_________________
Rikard Tingåker

BMW e90 330i
Citera
dahlbergr

Här sen Apr 2009
Inlägg: 34



Rikard.T skrev:
DahlbergR skrev:
Ska man ändå byta armar finns det ingen anledning att inte välja M3ans enligt mig. Jag håller på och gör samma operation på en E90. Kan inte svara för att resultatet faktiskt blir bättre då jag inte jämfört, men dom sitter nog inte på M3an för skojsskull

Ca 300g lättare per arm är dem också.

Här är en som gjort lite tester: https://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=1079383


Lite så jag tänker också, dom som sitter på nu är verkligen inte fräscha så nytt kommer det bli. Kapa lite vikt är ju en också trevligt.

Dock när man läser tråden så verkar skillnaden inte vara enorm mellan de vanliga armarna och m3ans men kanske värt det ändå pga mindre vikt.

Har du någon tanke ang bakre krängare föresten?

Mvh Rikard


Nej troligen ingen märkbar skillnad så sätt men när man ändå byter som du säger. Sen kanske aluminiumet klarar sig bättre än de tråkiga stålarmarna.

Förmodligen blir det H&R krängare, 20mm bak och 27mm fram.

_________________
Robert Dahlberg
Porsche 996 C2
BMW E90 330i
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



M3 har ju ledlager, std har gummi. Toe-staget (det långa längst bak) passar inte men det visste du väl?
Passa på att byt subframebussningarna mot M3 när du ändå har grejerna nere, de är solitt gummi ist för std som har fickor. Bromsrör och slangar är enkla att byta när du har den nere också, kanske lika gärna kan ta handbromsvajrarna också. Och hardyskivorna på kardanen... Och kolla så du inte har glapp i kulan på växelspaken, min glappade en halv cm, hade nog inte tänkt på det om jag inte hade haft en E91 som bruksbil som är supertight.
M3 bussningarna till diffen passar förresten inte, om du vill kolla själv så har jag ett set du kan få köpa av mig.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Rikard.T
Borås
Här sen Aug 2021
Inlägg: 36


Trådstartare
Hej och tack för eran input.

Blir att lägga en beställning på de två övre stagen/armarna från m3 och toestaget blir ett nytt org. Främre länkarmen är ju samma som m3 så den blir ny org också.

Subframebussningarna tänker jag byta ut till millways solida, dock har dom ej dessa i lager så får maila och kolla läget. Differentialbussningar måste också bytas ut, millway har sådana i delrin så antingen dom eller org. Skippar m3ans där då

Bromsslangar är beställda då jag klippte av de gamla pga gravrost vid nipplarna
Samma med Hardyskivorna dessa hade sett bättre dagar.

Bra input med växelbussningen/kulan. Längesedan man körde bilen men ja det fanns ett bra glapp i spaken som inte ska vara där.

Sen blir det en ny krängare bak också, kikade lite och som Robert skrev här över så verkar h&rs 20mm bli bra.

_________________
Rikard Tingåker

BMW e90 330i
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Rikard.T skrev:
Hej och tack för eran input.

Blir att lägga en beställning på de två övre stagen/armarna från m3 och toestaget blir ett nytt org. Främre länkarmen är ju samma som m3 så den blir ny org också.

Subframebussningarna tänker jag byta ut till millways solida, dock har dom ej dessa i lager så får maila och kolla läget. Differentialbussningar måste också bytas ut, millway har sådana i delrin så antingen dom eller org. Skippar m3ans där då

Bromsslangar är beställda då jag klippte av de gamla pga gravrost vid nipplarna
Samma med Hardyskivorna dessa hade sett bättre dagar.

Bra input med växelbussningen/kulan. Längesedan man körde bilen men ja det fanns ett bra glapp i spaken som inte ska vara där.

Sen blir det en ny krängare bak också, kikade lite och som Robert skrev här över så verkar h&rs 20mm bli bra.


Jo Mats har gjort resan, den har jag sett :-) Fint jobb! Finns en Ahlberg med en 135 : a som gjort finfint jobb på bakvagnen mm. här på rejsa oxå.

Kan inte stå för vilken kvalité det är på dessa https://www.j-spec.se/chassi/chassi/bussningar/bussningar/bakvagnsbuss . . . . men jag köpte spacer där och de är det inget fel på. Leveransen gick som tåget oxå.

Jag har sett på olika sidor om ställbara stag för E9x. Det kanske kunde vara nått? Tror det va bl.a. LMR om jag inte minns fel.

Jag köpte strongflex (på badass) gula till subfram H90? och röda till diffen H80? Lite mjukar till diffen. Vet inte om det spelar någon roll, men det kändes som en lagom update för mig. Hade jag siktat på ren clubsport. hade det blivit hårdare.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e90 330i -06 "clubsport"
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (5901 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande