Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325ti-02 Ringwerkzeug-LastyearofLindenhof! Ev till salu.
1, 2, 3   >>
22718 besök totalt
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Halloj!

Här skall jag nu presentera ett av mitt livs snabbaste bilköp! Velig som man är så hade jag till slut siktat in mig på en Suzuki Swift sport som andrabil här hemma och ringverktyg ett par gånger om året. Ringenpassionen är väldigt färsk med mellan 20-30 swiftvarv i bagaget på 8 besök(därav det först tilltänkta bilvalet). Men som så många gånger förut så ändrade jag mig i sista sekund när Totti här på forument skulle avyttra sin 325ti, en pm konversation senare och vi styrde norrut på morgonkvisten efter jag och sambon! Affär görs smidigt och snabbt när bilen visar sig vara precis som beskrivet och vi var på väg hem innan solen började tacka för sig .

Så som bilen är modifierad till dags datum kan läsas här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87153&postdays=0&postor . . . .

Nu till mina planer för bilen

Användning av bilen kommer stå som högsta prio och således sker där inte några särskiljt stora modifikationer än på ett bra tag mer än det nödvändiga(husrenovering tar väldigt mycket tid och det där andra nödvändiga för att ha skoj thumbs down)
På sikt är målet att kunna börja rensa ur bilen samt få dit en bur och ordentligt 4p bälte etc så man sitter säkert om man får upp farten där nere . Banlicens finns ej heller så bilen kommer mest troligen få tjänstgöra där också i framtiden så man kan få vara med och köra här hemma också!


Till en början så kommer en sådan här installeras, är beställd och väntas hem inom ett par veckor


Vidare så har en ny växelspak beställts med ny infästning i kardantunnel för att bli av med hela originalpaketet och få fina korta lägen och en växelspak som kommer en bra bit upp närmre ratten. Väntas hem i dagarna och ska bli mycket spännande att se hur pass väl den kan fungera. Uppdaterar förhoppningsvis till helgen med lite bilder .

Vidare så funderar jag mycket på däckval just nu! Skulle vilja hitta en bra kompromiss som kan ligga på hela sommare inkl ringenkörandet som är tanken/målet . Tittar lite på bridgestone re070/Yoko ad08r samt federal 595 rsr som en liten slamkrypare pga priset mest.

Alla tips och trix som man kan ha nytta av är väldigt välkomna

_________________
Martin Nymberg
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Grattis. Inte alla förunnat att ha ett Bayerskt ringverktyg! Gällande däcken så hade jag hoppat federaldäcken. Själv kör jag ner på gatdäck och byter om till rdäck därnere. Väljer du bland dom 'riktiga' rdäcken är dom flesta bra men med lite olika egenskaper.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Tackar Jag vill åt lite gött grepp på turerna på sommarkvällarna också hemmavid, och att åka tvättäkta r-däck på gata drar jag mig för pga egenskaperna i väta. Googlar man lite etc får man fram rätt bra kritik på både ad08r samt re070. Det ger sig vad det blir . Första turen söderut spås ske under April i alla fall, Finnlines har bra rabatter om man bokar innan siste mars

_________________
Martin Nymberg
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det blir säkert toppen. Man måste ju inte spåra ur direkt
önskar kärran var klar o börsen fylld då hade jag hakat på ner o gasat!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Nej precis man börjar lite lagom . Vi ses säkert någon gång där nere för några varv! Har allt och lite till att lära

_________________
Martin Nymberg
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Såg att du hade en riktig bil i parken oxå! Har några varv därnere i denna som polaren äger. En del e30 lever ju kvar i den ursprungliga compacten. I ditt fall är det mkt mer e46 än min är e36.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Ja precis, lite negativt beträffande framtida bakvagnsutveckling pengamässigt men där är mycket åkande och utveckling för min del innan en annan spärrad klump är aktuell, om det ens blir det . E30:in är ett långtidsprojekt med min bror och en kompis. Helt rensad och byggd för långlopp, men där skall förgasarsnurran som sitter i bytas mot m50 är det tänkt(ingen av oss är haj på förgasare, ska gärna bara funka och funka )

_________________
Martin Nymberg
Citera
Stefan E
Helsingborg
Här sen Mar 2011
Inlägg: 62



Gratulerar till köpet! Ska bli intressant att fortsätta följa detta projekt i nya händer
Alltid kul med Compacter. När du blivit bekväm i din egen tycker jag du ska ta en runda med en Swift och försöka säga att du valde fel bil

_________________
Stefan Erlandsson

Bmw 323ti E36 Compact -99
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Det ligger något i det du säger Stefan .

_________________
Martin Nymberg
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Swiften skall dock inte underskattas. Utöver effekten är den riktigt grym. Compacten lär behöva en del massage för att närma sig chassiemässigt.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Nej det är trevliga bilar det där. Kraften i bmw:n är dock trevligare och än bättre om man lyckad banta bort 100-200kg framöver . En annan aspekt är pengarna om olyckan är framme..

_________________
Martin Nymberg
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Skall du banta den 200kg har det spårat ut rejält. Kostnaden ja. En sak man inte skall glömma bort. Men med lite lägre självrisk kostar kanske inte swiften SÅ mkt vid en incident?

Ser framemot urspårning ala

Svetsad helbur
Öhlins chassie
S54 by ESS
10x18" magnesiumfälgar med mpsc däck
Komplett kolfiberkarross
mm mm.




_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Så långt ska vi inte ta det . 200k är en vikt jag sannolikt aldrig närmar mig men vid seriös lättning borde man kanske kunna evakuera 100+ i vart fall! Menar du hyrswiftens försäkring? Privatägd bil utgår jag ifrån att jag på sin höjd kan ha en gällande trafikförsäkring vid olycka.

_________________
Martin Nymberg
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 403



Fasiken så trevligt! Är det tanken att köra med denna ner i september när Jesper också ska ner?

_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



september? det är ju min månad för ringenbesöket thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Givetvis . Jag vill få med honom ner första turen i vår också ! Vi är några stycken som har åkt ner ett par gånger om året de senaste åren

_________________
Martin Nymberg
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 403



Twinsturbo skrev:
Givetvis . Jag vill få med honom ner första turen i vår också ! Vi är några stycken som har åkt ner ett par gånger om året de senaste åren


Ja jag har sett några bilder ifrån dessa resorna sjukt sugen på att åka ner också men vet inte när

_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
Glenn M.
Kongsvinger
Här sen Aug 2014
Inlägg: 109



Grattis Martin😊. Dette blir kul! Vi treffes

_________________
Glenn Melbye

Clio RS 201 Ringtool "Kirfel edition''
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Tack Glenn! Kommer bli riktigt roligt

_________________
Martin Nymberg
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
En liten uppdatering! Fick hem en ny växelspak ifrån det underbara landet i syd En historia med steglöst inställbar shortshift, just nu riktigt tighta lägen. Se hur man vänjer sig annars blir det att justera tillbaks lite . Kommande dagar väntas även ett rattnav samt en moccaratt hem. Funderade först på att skicka originalratten för omklädnad, men när jag kom över rattnav med airbagmotstånd samt ratt för under halva kostnaden så får jag smälta att farthållaren försvinner .

Här kommer tre bilder varav en som jag inte kan få på rätt håll då jag är fruktansvärt dålig på datorer och allt sådant

http://www.forumbilder.se/EA42H/image1
http://www.forumbilder.se/EA42H/image2
http://www.forumbilder.se/EA42H/image3

_________________
Martin Nymberg
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Liten update! Stolen kom äntligen efter många om och men.. Dock hade de lyckats skicka med sidofästen istället för glidskenor som jag skulle ha, suck! Har även lyckats klämma dit en moccaratt för att dels för att få ratten lite närmre en men även för känslans skull I övrigt så har lagt in en order på en clubsport halvbur från wiechers då detta vart deras enda alternativ till compacten, lite nöjd med att inte behöva borra i golvet också faktiskt Dock är dem fantastiskt sega, så förhoppningen om att kunna få buren innan påsk verkar grusas. I övrigt lutar det åt att ett 4-punktsbälte från rrs kommer hitta dit också. Ett par bilder följer nedan




_________________
Martin Nymberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325ti-02 Ringwerkzeug-LastyearofLindenhof! Ev till salu.
1, 2, 3   >>
22718 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande