Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Mercedes 608 Racebuss
10583 besök totalt
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
En liten tråd om min lilla lastbil, en Mercedes 608 med skåp samt tillhörande 1 alt 2 bils tält

Årsmodellen är 1985 och skåpet är från nångång på 70 talet och ska enligt ryktet vara Eddie Jordans gamla Formel 3 skåp som tidigare satt på en Bedford innan det i Tyskland fick mercedes chassit.

Skåpet är perfekt storlek för medium stor bil, så för min "största" engelska så är det gott om utrymme !


Det finns ett genomgående skåp under längst bak samt ett skåp på högersidan.
Så det mesta i bord/tältrör/tältduk/bensin/pallbockar har man under lastutrymmet thumbs up

I skåpet finns två stycken nerfällbara arbetsbänkar samt över hytten är det ett sov/lastutrymme på runt 160x210 med fönster och taklucka.

Just nu står den på vinterförvaring men det som ska göras iår innan säsongen är :
Ta bort inbyggda listaskåpen fram i skåpet samt bygga om för min verktygsvagn
Förvaringsskåp samt kyl/frys i framkant av skåpet
Stor service
Och försöka få in ett eller två ställ för att ha gokartar med sig på tävlingarna.

En större ombyggnad ligger och väntar då främre delen av skåpet är i trä (jävla engelsmän..)
Och ah, det är väl inte i bästa skick längre.
Samt att klä om skåpet på insidan till vitt våtrumsmatta för att få det lite fräshare

Och i och med att det är en racetransport så... är den påställd/turbokonverterad och har sidepipe

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



thumbs up

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Andreas T skrev:
En liten tråd om min lilla lastbil, en Mercedes 608 med skåp samt tillhörande 1 alt 2 bils tält

Årsmodellen är 1985 och skåpet är från nångång på 70 talet och ska enligt ryktet vara Eddie Jordans gamla Formel 3 skåp som tidigare satt på en Bedford innan det i Tyskland fick mercedes chassit.

Skåpet är perfekt storlek för medium stor bil, så för min "största" engelska så är det gott om utrymme !


Det finns ett genomgående skåp under längst bak samt ett skåp på högersidan.
Så det mesta i bord/tältrör/tältduk/bensin/pallbockar har man under lastutrymmet thumbs up

I skåpet finns två stycken nerfällbara arbetsbänkar samt över hytten är det ett sov/lastutrymme på runt 160x210 med fönster och taklucka.

Just nu står den på vinterförvaring men det som ska göras iår innan säsongen är :
Ta bort inbyggda listaskåpen fram i skåpet samt bygga om för min verktygsvagn
Förvaringsskåp samt kyl/frys i framkant av skåpet
Stor service
Och försöka få in ett eller två ställ för att ha gokartar med sig på tävlingarna.

En större ombyggnad ligger och väntar då främre delen av skåpet är i trä (jävla engelsmän..)
Och ah, det är väl inte i bästa skick längre.
Samt att klä om skåpet på insidan till vitt våtrumsmatta för att få det lite fräshare

Och i och med att det är en racetransport så... är den påställd/turbokonverterad och har sidepipe


Var glad för så mycket som möjligt som är i trä, annars hade du inte haft något skåp...

Har demonterat någon gammal lokaltrafiksbuss och förvånansvärt mycket är byggt i trä, och förvånansvärt bra skick efter 30 år. Ett skåp/hytt med metaller blir väldigt mycket risigare. Rätt gjort kan trät användas för att isolera ytterplåt mot innerbeklädnad och inte få så stora fuktproblem heller.

_________________
Roland Johansson
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Tyvärr är det ju en engelsman som varit inblandad = oimpregnerat / omålat trä
Golvet i sovdelen är bytt iallafall nu, men finns att göra när jag har större garage så lastbilen kan stå hemma och inte på vinter förvaring
thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Å allt som är engelskt läcker ju...

Detta måste ju vara en av Sveriges mest beresta racetransporter (speciellt skåpet då).

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Ja den har varit runt endel under runt 40 år
Plus att ja på tävlingar har ett varmt tält / skåp / sovutrymme och kan få med mig allt jag vill iprincip utan att behöva packa dragbil o släp och sån skit.

Ska montera in vinsch nu när snön är borta så jag kan dra upp bilar med handkontroll + verktygsvagnen så kan ja göra allt själv (resa tält själv är däremot som att vara cirkus artist)

Nån plats för gokartar med ska fixas så jag kan ta med på tävlingar thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Kul med även såna här projekt på rejsa! thumbs up

Kliver man upp i sovdelen från förarhytten? Ser gärna bilder på såna lösningar också...

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Från början gick man in i skåpet, sen sågades det upp en lucka i taket och nu har jag lagt igen den så man går igenom skåpet.

Anledningen är att jag har värme på under nätterna i skåpet och det är mycket skönare att kliva in i skåpet med värme än ner i hytten i kylan thumbs up

Den står tyvärr på vinterförvaring nu men direkt när det töar kommer den tillbaka för stressjobb
thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Andra projekttrådar
Mercedes 608 Racebuss
10583 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande