Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A V8 1974 bakvagns bygge
1 besök senaste veckan (7366 totalt)
Johan_P
Eskilstuna
Här sen Dec 2013
Inlägg: 15


Trådstartare
Hej. Vet ej om jag postar detta i rätt tråd men får väl flyttas till rätt om inte annat av mod.
Satt och läste lite om alla projekt och roliga byggen så tänkte att jag kunde dela med mig av mitt bygge.

För några år sen tänkte jag att jag ville bygga en rolig bil att kunna köra med på bana och på vanlig väg. Jag är ju en sån där som tycker om att åka fort men vill gärna kunna svänga och stanna när vägen svänger eller tar slut.

Jag har haft några Golfar och några Audi GT:s och lite olika Audi 80-90 som jag byggt om lite lätt. Men jag ville få tag på en bil som är bakhjulsdriven och så klart från 70-80 talet. Modellen jag fastnat för är Opel Manta A. En sån ville jag få tag på och bygga vidare på med modern väghållning och modern motor. Men hittade inge för rimlig kurs och i det skicket jag ville få tag på. Många tycker nog att man ska köpa en rost fri bil "lycka till när det är Opel" i bra skick som gör det enklare att bygga på och slippa en massa rost. Men jag tycker att dom bilar som finns som går att spara i original skick kan man låta vara. Och i stället köpa en som är ombyggd eller i sådant skick att den inte går att åter ställa till original. Nåja det är jag det. Den första jag köpte var en Opel Ascona A. En gammal banracing bil från 90 talet. Den tänkte jag att jag skulle bygga vidare på. men jag gick mer o mer i tankarna på att skaffa en Manta A. Så bilen såldes vidare till arbetskamraten.

Hitta en Opel Manta A i Eskilstuna som var i det skicket jag ville ha den i och för rätt peng.

Vad ska hända med bilen då. Jo efter mycket klurande och funderande och lite mer klurande och funderande så kom jag fram till att jag vill bygga bilen med Bmw:s bakvagn från en E39 sedan, Ja den är mycket för bred men det gör inget. Måste bygga ny ram för att kunna montera den i bilen.Och anledningen till just detta är att jag vill inte montera en stelaxel utan vill ha multilink och sen tror jag att jag inte behöver ha en delad kardan med stödlager utan kan köra med en hel kardan hela vägen från lådan till bakaxeln då axeln sitter still eller diffklumpen iaf. och det känns bra.

Och jag tänkte bygga egen framvagn då Opels framvagn blir lixom lite smal där framme. Vill inte ha 10meter spacer på den för då lär den gå som en orm på vägen. Framvagnen kommer bestå av Corvette spindlar från en c5 med länkarmar som monteras på en rörrams framvagn som kommer bultas i rambenen som Opeln har original, Fast utan dom där gummi påsarna dom har. kommer sitta stumt i rambenen.

Drivlinan: kommer vara Volvos 5 cylindriga motor. En B5244T. Och bakom den kommer det sitta en Bmw låda av någe bra modell. Har en låda från nån diesel men många säger att det kommer bli låg utväxling med den, Vet själv inte hur det kommer bli då jag inte räknat på det än. tar den senare.

chassi: är planen att köra med coils både fram och bak. Fram blir det någon form av universal i lagom längd. kommer räkna på det sen när jag vet hur allt blir. Bak har jag tänkt att köra med Golf mk2/3 coils tror det blir ganska bra om jag räknat rätt. ska få tag på ett par original dämpare först och kolla så det stämmer.

I dags läget är karossen på blästring och jag håller på och bygger en ram till bakvagnen som ska svetsas in sen i befintliga ram i bilen. Jag bygger ramen i trä i dom diametrarna jag vill använda i stål sen när jag är nöjd. Dels är det mycket lättare att jobba med trä och dels är det gratis för min del om det blir fel. och sen väger det inget heller så man kan provmontera det utan att man bryter ryggen av sig. Och när bilen kommer tillbaka så ska ramen svetsas in och buren ska monteras. full racing bur från Finess.

Min tanke med bilen är att kunna köra på bana med bilen. gärna nån form av långlopp men antar att man inte får bygga om bilarna så pass mycket så det blir nog inget med det. Vi får se hur den biten blir får väl bygga en annan annars Den ska även vara gat reggad.

Mycket text blev det så ska försöka lägga in bilder med. Inte så mycket att se just nu.

Så såg bilen ut när jag hämtade den.


Och så såg det ut sen efter några timmar.


Fick byta lite plåt. Och mer kommer jag få byta.


Prövade montera motorn och testade lite olika insug. Därför det står ett insug på motorn.
Vart sugen på att stoppa ner en v8 när man såg det så där.


Och här håller jag på och bygga ramen till bakvagnen. medans karossen är på blästring.


Har hänt lite mer än det som syns på bilderna men orkar inte lägga upp alla bilder.

_________________
Johan Petersson
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



trevligt koncept..e39 sedan bakvagnen ifrån vilken modell?
vill du ha en 210 diff så satsa på 540 (eller om du hittar
en m5 direkt)
210 passar bolt on på 540 medbringarna och är lätt
att bygga fästen till.
är du medlem i OCS?

_________________
peter johansson
Citera
Johan_P
Eskilstuna
Här sen Dec 2013
Inlägg: 15


Trådstartare
Tack

Jag var inne på att använda från 540 sedanen. M5 lär väl kosta en slant mer än 540. Och vad är det som skiljer mellan dom? är väl bara bromsar och diffen. Är inte inne så mycket på just Bmw. Den jag har just nu är från touringen men hoppas på att det är samma infästningpunkter på dom båda. Nej ja är inte medlem i OCS.

_________________
Johan Petersson
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



bromsar,diff, krängningsfjädern,
och stötdämparna har en annan placering.
med en 210 så använder du främre fästet
som e bultad i diffen och bygger om.
bakre fästet måste fästas på båda sidor om
gummibussningarna i bryggan så slipper
du snedbelastning på bussningarna.

_________________
peter johansson
Citera
Johan_P
Eskilstuna
Här sen Dec 2013
Inlägg: 15


Trådstartare
Ok. 210 den sitter på m5? som sagt kan knappt inga beteckningar på Bmw. så det kräver inte så mycket mer jobb. hmm bra att veta. tack. Ska kolla om jag hittar någon sådan bakvagn.

_________________
Johan Petersson
Citera
Johan_P
Eskilstuna
Här sen Dec 2013
Inlägg: 15


Trådstartare
Behöver lite tips på bakvagnar. Ni som åkt bana och är lite varma i kläderna. Vilken bakvagn är att föredra? Jag har funderat på Bmw:s bakvagn den från E39 eller nyare. vill gärna ha allt i samma klump så att säga. men en del säger att den inte alls är bra för bankörning och kurvtagning medans en del säger att det går jätte bra. Eller som alt nr 2 stelbakvagn. Blir då volvos 1031 axel med 4 link o wattlänk. Jag har det med ligger men är kluven där. Vilken hade ni valt? jag har möjlighet att bygga på båda.
Velar lite mellan motorvalen med. Jag är grymt sugen på att stoppa ner en v8 bara för att jag kan men annars så har jag en Volvo t5 motor som jag har som plan att stoppa ner. Så bakvagnen ska ju så klart hålla för v8:an OM det nu blir det.

_________________
Johan Petersson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Varför inte E36? Grundprincipen med den är ju i alla fall bra! Och inte lika bred som E39 helller Kan tänka mig att E39 blir Väldigt brett på en Manta A.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Har en E36 bakvagn som ska till skrot. Ingen vacker syn men du kan ju ha att prova med.
Hämtas denna vecka thumbs up För jag antar att Anneberg är det jag tänker på utanför Nässjö, så det är ju inte så långt isf.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Johan_P
Eskilstuna
Här sen Dec 2013
Inlägg: 15


Trådstartare
Hej alla glada...
Japp jag vet.. Det har gått jätte länge sen jag uppdaterade något. Nä det står inte still men det är inte långt i från heller. dålig ekonomi och lång vänte tid på att få hem grejer har varit en del av faktorerna men nu är iaf karossen hemma från blästring. Trodde de skulle se ut som ett durkslag men var faktiskt bättre än förväntat.
Pratat med sfro och tydligen får jag regga med v8. Så då får det bli en v8. För det var ju det jag ville ha från början. annars är planen som innan. Väntar fortfarande på att grabbarna på creative steel ska bli klara med ramen så jag kan montera den i karossen. Japp jag vet jag fuskar. men anser att dom bygger ju chassin så varför inte få det byggt rätt på en gång.

nåja.. så här ser det ut nu efter blästringen.










_________________
Johan Petersson
Citera
Johan_P
Eskilstuna
Här sen Dec 2013
Inlägg: 15


Trådstartare
Det går framåt eller ja egentligen inte då ramen som dom skulle bygga åt mig inte blev byggd och nu har jag inte tid att vänta längre så vart i väg och hämtat hem materialet som dom fick. Det var jätte rostigt. Dom hade lagt det på en ett lager där det regnat in vatten precis där mina grejer låg. Min vanliga tur då.
Så ingen ram och rostiga bitar fick jag hem. thumbs down

Nåja.. Jag har iaf tagit tag i saken själv nu och börjat bygga på min ram. saknar just nu riktbänk för att sätta upp sakerna i. Eller saknar och saknar. Jag har en men det ligger panel på det, å jag orkar inte flytta på det helt enkelt. Men jag har punktat ihop allt iaf för att se hur det passar efter min mall i trä jag byggde för länge sen. Och det verkar som jag har fått till det som jag vill ha det iaf. vissa delar sitter bara temporärt och ska bytas när jag kommer till nya garaget.

Så för den som är intresserad så ser det ut så här just nu.









_________________
Johan Petersson
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Tänkte på en sak. Gör fästena till bakvagnen aningen högre upp än tänkt så kan du justera höjden i alla fyra hörnen med distansbrickor i typ aluminium. och så kan du sänka bilen utan att förstöra hjulvinklarna.
Plus att du kan kompensera för eventuella dragningar/skevheter i chassit.

Dvs att du flyttar hela bakvagnsbryggan i höjd istället.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



Härligt att du tar tag i bygget , följer nyfiket framstegen! Fortsätt jobba på!

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Johan_P
Eskilstuna
Här sen Dec 2013
Inlägg: 15


Trådstartare
Coupe 76. ja det har jag redan räknat in i planeringen. Dom silent blocken som sitter där original bygger ju nästan 4 cm på höjden och min plan är att ta bort dom och ersätta dom med aluminum block eller powerflex bussningar eller något sådant. Men hittar inte till E39 men det finns till alla andra modeller. Ska även göra dom övre Länkarmsstagen justerbara just för att kunna justera camber caster etc.

Henrik T klart det jobbas på men jag har en flytt på g så jag hinner inte med att fixa så mycket. Det var därför jag lämnade i väg ramen på tillverkning men som aldrig blev av. Men nu ska jag få ett nytt garage och han jag kommer hyra av bygger chassin till dragracing så kan nog kanske få hjälp där igenom med lite tur.

Vart ju nyfiken på om det passade med dom grova måtten jag gjorde och det verkar bli bra. Blir nästan som jag har tänkt ska ändra lite små saker bara.

Det är bara för syns skull men man får en uppfattning på hur det kommer bli.





_________________
Johan Petersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A V8 1974 bakvagns bygge
1 besök senaste veckan (7366 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande