Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Formel Basic, Van Diemen -93
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
14 besök idag (74993 totalt)
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Bra info Benny! Jag håller med, det jag kan tycka är att det blir ganska mycket pengar för ett färdigt MS3
(relativt sett till vad MS2 kostar då altså, inte sett till vad man får).

Det har kommit en del annat mellan nu, men jag planerar att fortsätta med sprutet inom det närmsta, nu
har äntligen även alu-lådan som sprutet ska sitta i kommit efter ca 1,5 månaders väntan

_________________
Fredrik Moberg
Citera
kurvan90
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 5



Skip skrev:
Så pass lite kvar att göra nu att jag börjat installera kamera, laptimer och datalogger, i detta fallet består laptimern av en gammal
SonyEricsson X10 Mini. Enkel lösning för att få enkla varvtider på ratten och gör dessutom att ratten ser lite mer F1 ut
I bilen kommer även en iPhone finnas som sköter själva loggningen och ser till att GoPron blir startad (via WiFi).
Och JA, eftersom det är 2000-talet nu så har bilen självklart USB-uttag




Hej

Trevligt projekt, nyfiken på vilken app (laptimer) du använder

MVH Anders

_________________
Anders Jonsson

Formel Vee RPB- 68
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Tack Anders, det är alltid trevligt att få kommentarer. Appen jag kört på Android är Racechrono. Det enda som saknas är splittider, annars tycker jag att appen är helt fantastisk. Nu har jag inte kollat på senaste tiden, så det kan ju vara så att de lagt till splittider nu.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Får man fråga vilken klass skall denna bil tävla i ?

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Skip skrev:
Formel Basic körs som en egen klass i Norge (med en del tävlingar i Sverige) och är tänkt som en instegsklass för de som vill köra formelbil för relativt små pengar.


Initialt är planen helt enkelt att åka på lite trackdays och träningar samt att kunna köra ett race i Formel Basic-serien då och då.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Jo att det finns en liten klass för formel basic vet jag men jag viste inte om att man fick bygga om så ?

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Stämmer bra det, Formula Basic är ju en egen klass. Nu när jag modifierar den med insprutning kommer jag ju inte att få vara med där, så då är det trackday som gäller. Ev kan man kanske få in bilen i nägon historic-klass på sportvagnsmeeting om man vill köra någon tävling om året. Men det kommer vara så pass enkelt att bygga tillbaka till förgasare så man kan göra det om man vill köra en tävling i Formel Basic. Det är ju i princip bara insuget som behöver bytas, så den ombyggnaden är ju klar på under en timme.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Ok! Men historisk blir det inte Forula first som klassen heter är inte FIA klassad så några tävlingar i RHK är inte möjliga. Formel vw, ff 1600, ff 2000 mm är FIA klassade.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Nja, det blir väl mer att man i så fall får vara med utom tävlan, men man måste nog föra lite mer diskussioner med dem först

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
De senaste dagarna har det blivit lite meckat med Basicen. Tyvärr upptäckte jag att det 63,5mm triggerhjulet jag köpt blev för litet
och inte gick att installera som jag tänkt. Så för att göra något i väntan på ett nytt större hjul så skruvade jag ihop bilen igen i
originalskick, så man kan köra när tillfälle ges. Sen kollade jag även på de extramotorer jag fått med för att utröna vilka delar jag
ska använda om jag vill bygga en till motor.

Hur som helst är bilen fit for fight nu, så kommer det någon lämplig träning snart så kan det mycket väl bli en liten körning





_________________
Fredrik Moberg
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Coolt

Ljungbyhed på lördag månne?? -> http://www.japtuning.se/


_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Mja, det vore übercoolt, men jag är tyvärr upptagen på lördag. Men men, det kommer ju fler tillfällen på Ljungbyhed.
thumbs up

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Jaha...så länge fick bilen vara raceready innan jag "lagade sönder" den igen

På filmen från Sturup märks det tydligt att synkringarna i lådan inte är i mint condition, så jag bestämde mig för att helt enkelt
byta till den extra växellådan jag fick med bilen. Den är 5-växlad istället för 4-växlad så det ska bli intressant att se hur
utväxlingen blir, men om jag har förstått saken rätt så använder de flesta 5-växlade lådor eftersom det ger lite bättre kraft
i acclerationen.




_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Då var äntligen bilen ihopskruvad igen och redo för banan, synd att säsongen är över...DOH!
Det kommer bli en lång vinter. Men förhoppningsvis blir det en kall vinter så man kan skaffa
4st spikdäck och köra några varv på någon sjö.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



JA!
Klart du skall testa att köra på is med den här.
Lång-nabb är kul!
Jag är helt säker på att du kan få komma och uppvisningsköra på IS-SM tävlingarna.
Tyvärr så får du nog en bit att åka men jag kan lova dig att det är värt det.

thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Hmm...intressant idé!
Enda problemet är ju att man skulle vilja prova först i lite kallare klimat, så man
vet att allting funkar innan man kör en massa mil. Det är ju trots allt en gammal
förgasarmotor vi snackar om, så den kan ju vara lite lynnig kanske.

Fast till vintern har jag kanske iofs fått ihopa Megasquirtet och då borde den bli
lite mindre känslig för väderlek och temperatur.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Ett hett tips vid isåka är ju att höja.
Långnabben river djupa sår i isen och en FF lär ju bottna omgående.
En vanlig bil bottnar ju i spåren när det är kört ett tag.

Men de vore skoj att se på iaf. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Jo, jag har funderat en del på det faktiskt. Det går ju att få upp bilen några centimeter till att börja med.
Men sen är min tanke att ett R-däck är ganska mycket mindre i omkrets än de 13" vinterdäck som jag
tänkte att man skulle sätta dit, så även där går det ju att få upp den några centimeter.
Sen får man väl se hur långt det räcker.

Men är nabb ett absolut måste vid isåka, eller kan man klara sig på vanliga dubbade vinterdäck?
Jag har liksom aldrig kört is, så jag har ingen koll


Lillen skrev:
Ett hett tips vid isåka är ju att höja.
Långnabben river djupa sår i isen och en FF lär ju bottna omgående.
En vanlig bil bottnar ju i spåren när det är kört ett tag.

Men de vore skoj att se på iaf. thumbs up

_________________
Fredrik Moberg
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Skip skrev:
Jo, jag har funderat en del på det faktiskt. Det går ju att få upp bilen några centimeter till att börja med.
Men sen är min tanke att ett R-däck är ganska mycket mindre i omkrets än de 13" vinterdäck som jag
tänkte att man skulle sätta dit, så även där går det ju att få upp den några centimeter.
Sen får man väl se hur långt det räcker.

Men är nabb ett absolut måste vid isåka, eller kan man klara sig på vanliga dubbade vinterdäck?
Jag har liksom aldrig kört is, så jag har ingen koll

]


ha ha skåningar!!!



rallydäck är ett måste vid iskörning.

dock så när rallydäcken rivit upp isen så har man rätt ok fäste med vanliga dubbdäck...

https://www.facebook.com/groups/496582703787092/ kolla här...

du hamnar nog på 1000-1500kr/4 däck. det gav vi för 15" däck.

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Skaffa dig några bättre begagnade rallydäck för is till att börja med. OK, det kommer att sladda en del, men det är kul. Din bil har inte allt för stor effekt så jag tror du kommer att få skapligt fäste.
Sedan när du har blivit frälst av iskörning (för det kommer du garanterat att bli), skaffa dig riktiga långnabbs däck.
Det finns flera trådar här i forumet om långnabb, tex: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=61061&postdays=0&postor . . . .
(kolla in de riktiga däcken som Sandström mfl kör med)

För länge sedan, jag tror på 60-talet, kördes det is med Formelbilar, långnabb.
Jag har letat efter foton men hittar inte just nu, finns det någon annan som har foton?

Kör hårt

_________________
SO Johansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



NBC2 skrev:

För länge sedan, jag tror på 60-talet, kördes det is med Formelbilar, långnabb.
Jag har letat efter foton men hittar inte just nu, finns det någon annan som har foton?

Kör hårt
Med långnabb på formelbil blir det att ha bra skyddskläder och visir, för rent teoretiskt kan väl nabbar lossna?
Gummikorvar och småsten från asfaltsbana är ju en sak, vässade stålnabb är nåt annat.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Formel Basic, Van Diemen -93
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
14 besök idag (74993 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande