Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Formel Basic, Van Diemen -93
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
42 besök senaste veckan (75015 totalt)
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Men...så du menar att det är ett måste med rallydäck...fast det är inte ett måste eftersom andra
bilar kommer riva upp isen och då funkar det bra med vanliga dubbdäck.

Har jag förstått detta rätt...trots att jag är skåning?


sx-pojken skrev:

ha ha skåningar!!!



rallydäck är ett måste vid iskörning.

dock så när rallydäcken rivit upp isen så har man rätt ok fäste med vanliga dubbdäck...

https://www.facebook.com/groups/496582703787092/ kolla här...

du hamnar nog på 1000-1500kr/4 däck. det gav vi för 15" däck.

mvh

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Bra tips, tack!

NBC2 skrev:
Skaffa dig några bättre begagnade rallydäck för is till att börja med. OK, det kommer att sladda en del, men det är kul. Din bil har inte allt för stor effekt så jag tror du kommer att få skapligt fäste.
Sedan när du har blivit frälst av iskörning (för det kommer du garanterat att bli), skaffa dig riktiga långnabbs däck.
Det finns flera trådar här i forumet om långnabb, tex: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=61061&postdays=0&postor . . . .
(kolla in de riktiga däcken som Sandström mfl kör med)

För länge sedan, jag tror på 60-talet, kördes det is med Formelbilar, långnabb.
Jag har letat efter foton men hittar inte just nu, finns det någon annan som har foton?

Kör hårt

_________________
Fredrik Moberg
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Största problemet blir nog styrutslaget det är väldigt begränsat på formelbil. Den kommer att vända runt lätt.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Jo, visir är ju såklart ett måste, men det ska nog inte krävas nåt mer än vad man har på bana normalt.
Det händer ju då och då att jag får stenar i visiret när jag kör med Radicalen och även om det inte är
så behagligt så är det inte heller något som går igenom ett visir.


Niklas Falk skrev:
Kör hårt
Med långnabb på formelbil blir det att ha bra skyddskläder och visir, för rent teoretiskt kan väl nabbar lossna?
Gummikorvar och småsten från asfaltsbana är ju en sak, vässade stålnabb är nåt annat.[/quote]

_________________
Fredrik Moberg
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Niklas Falk skrev:
NBC2 skrev:

För länge sedan, jag tror på 60-talet, kördes det is med Formelbilar, långnabb.
Jag har letat efter foton men hittar inte just nu, finns det någon annan som har foton?

Kör hårt
Med långnabb på formelbil blir det att ha bra skyddskläder och visir, för rent teoretiskt kan väl nabbar lossna?
Gummikorvar och småsten från asfaltsbana är ju en sak, vässade stålnabb är nåt annat.

På riktiga långnabbs däck kan dubben inte lossna då den monteras innifrån med mutter på utsidan.
http://biltek.se/bildelar-produkter/isd%C3%A4ck/

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Det låter trevligt, riktigt intressant länk.
Det kan ju helt klart vara ett alternativ att sätta upp ett par tusen M6or i svarven och bygga
sig lite riktiga dubbar



super7 skrev:
Niklas Falk skrev:
NBC2 skrev:

För länge sedan, jag tror på 60-talet, kördes det is med Formelbilar, långnabb.
Jag har letat efter foton men hittar inte just nu, finns det någon annan som har foton?

Kör hårt
Med långnabb på formelbil blir det att ha bra skyddskläder och visir, för rent teoretiskt kan väl nabbar lossna?
Gummikorvar och småsten från asfaltsbana är ju en sak, vässade stålnabb är nåt annat.

På riktiga långnabbs däck kan dubben inte lossna då den monteras innifrån med mutter på utsidan.
http://biltek.se/bildelar-produkter/isd%C3%A4ck/

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Ett bra tag nu har jag behövt lite fler fälgar som passar på bilen. Tyvärr har den bultmönstret 4x95,25 så det
är inte precis gott om fälgar att få tag på. Men hur som helst slog det mig att jag har en omgång Slotmags
som jag köpte för ett antal år sedan och sen har de mest legat på vinden. De är 14" och egentligen skulle jag
helst fortsätta på 13". Men nu har jag ju dem och det enda som behövdes var att lägga till ett till bultmönster.
Piece of cake!

(Som ni kanske ser är den ena fälgen en smula stukad så det får ju också lösas innan de kan användas)

Vill ni se film från modifieringen kan ni göra det här http://www.youtube.com/watch?v=aI2FX3GFa_c






_________________
Fredrik Moberg
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Om du funderar på rallydäck för is så tror jag 14" är en knepig dimension att hitta begagnade däck, 15 och 16" är vanligare.

Om du funderar på lång- eller kortnabb så kan du ju givetvis bygga på 14" men kolla med de rutinerade isrävarna här på forumet innan du börjar. Dessa har laborerat en hel del och vet hur du skall göra och ge dig en hel del tips.

Kör hårt och lycka till!

_________________
SO Johansson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Alltså man får skilja på "långnabb" som ju är skruvade spikdubb.
Dessa används endast i Isracing och är oftast inte tillåtna på bandagar.
Det pga att slitaget på isen och spåren i banan som blir ganska omgående med 10-15cm spår.
Dessa är 35mm utstick och behöver däck med väldigt styv stomme.
Dessa skriuvas genom slitbanan och skyddas på insidan , pumpas med slang oftast.

Så kallade "rallydäck" är ju de som avnänds i vinter rally.
Kommer inte ihåg utsticket men det bör vara runt 7-8mm.
Däcken dubbas på vanligt sätt med borr i gummit och skjuts i.
Man limmar även själva dubben i gummit.

Vanliga vindetdäck är väl kul att sladda omkring på.
Men det ger inte vidare konsistent körträning , svårt att vara exakt.
Men kul är det.

Vanligast är väl just nu 16" men även 15".
De mindre dimensionerna används ju av motorsvaga bilar med små hjulhus.
Dvs de kan åka en säsong i rallyskogen innan de byts och därmed mycket liten marknad.
Åker du 15" t.ex så har de väl 65mm däckhöjd och på 15" fälg blir de nog lagom höjning av bil kanske?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Tack till alla för tipsen om däck, jag hade ingen aning att det fanns så mycket kunskap om iskörning här på
Rejsa! Jag tror att det kan vara lagom med vanliga rallydäck till de 100 hästarna jag har, långnabb kan nog bli
lite mycket grepp.

Egentligen är jag ju inte alls styrd till dimensionen eftersom bilen ändå behöver höjas. Dessutom upptäckte att
Slotmag-fälgarna i själva verket är 13", inte 14" som jag hade för mig. Det är ju lätt för mig att byta centrum
på fälgar, så är det billigast med 15" isdäck är det ju det jag ska åka på såklart.

Fortsätt gärna ge tips på saker jag behöver veta om iskörning
Vilka sjöar brukar det vara körning på vid normalkalla vintrar? Gärna tips så långt söderut som möjligt

_________________
Fredrik Moberg
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Skip skrev:
Tack till alla för tipsen om däck, jag hade ingen aning att det fanns så mycket kunskap om iskörning här på
Rejsa! Jag tror att det kan vara lagom med vanliga rallydäck till de 100 hästarna jag har, långnabb kan nog bli
lite mycket grepp.

Egentligen är jag ju inte alls styrd till dimensionen eftersom bilen ändå behöver höjas. Dessutom upptäckte att
Slotmag-fälgarna i själva verket är 13", inte 14" som jag hade för mig. Det är ju lätt för mig att byta centrum
på fälgar, så är det billigast med 15" isdäck är det ju det jag ska åka på såklart.

Fortsätt gärna ge tips på saker jag behöver veta om iskörning
Vilka sjöar brukar det vara körning på vid normalkalla vintrar? Gärna tips så långt söderut som möjligt


med 15" fälg så höjer du ju mer än 3,5 cm i markfrigång mot dina 13" ... de 15" isdäck vi körde på hade ju en rätt rejäl profil på så där vinner du nog 4-5cm i markfrigång med... att ha 7-8 cm extra i markfrigång måste väl nästan räcka JEEP för fan!!!

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



http://rallyshop.se/produkt/Pirelli-WR5

Vi åkte med såna här typer av däck med 85-profil som bygger höjd bra...

du ska väl ha smala däck eftersom du har lätt bil och låg effekt 135 , 145 eller 155 i bredd....

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Haha, det låter bra. Jag kom på att jag nog desssutom har lite 15" fälgar liggande som jag kan ändra
bultdelningen på så de passar på Basicen. Enda problemet är att jag i så fall behöver lite tjock plåt att svarva
nya centrum av. Får nog ta en tripp till den lokala stålhandlaren...det är ett så trevligt utflyktsmål

_________________
Fredrik Moberg
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Skip skrev:
Haha, det låter bra. Jag kom på att jag nog desssutom har lite 15" fälgar liggande som jag kan ändra
bultdelningen på så de passar på Basicen. Enda problemet är att jag i så fall behöver lite tjock plåt att svarva
nya centrum av. Får nog ta en tripp till den lokala stålhandlaren...det är ett så trevligt utflyktsmål


Tänk på att fälgarna ska vara rätt smala om du väljer smala högprofilsisdäck.

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Jo, så borde det ju vara, men på en del ställen har jag sett att de sätter isdäcken på ganska breda fälgar.
Är det ett måste att använda smala fälgar?
Såhär typ.


_________________
Fredrik Moberg
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



För hobbybruk är de ingen skillnad.
Oftast vill folk inte köpa smala rallyfälgar bara för att
Då blir det på befintliga även om de kan vara lite breda.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Limpdjur
Bollnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



Kränger bilen mycket så får man lite sämre grepp min betedde sig mycket bättre när jag fick på dom på 7" istället för 7.5" bredd.

Långnabb/kortnabb tror jag blir lite väl på den där, vinterrallydäck tror jag passar mycket bättre. De gäller att ha lite attack in i kurvan så man får i dubben. Med en vanlig 120hp 740 å fräscha däck så går de som på räls innan de blir för mycket snö på isen, om du inte går in för att sladda vill säga.

_________________
/Johan Lindberg
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Limpdjur skrev:
Kränger bilen mycket så får man lite sämre grepp min betedde sig mycket bättre när jag fick på dom på 7" istället för 7.5" bredd.

Långnabb/kortnabb tror jag blir lite väl på den där, vinterrallydäck tror jag passar mycket bättre. De gäller att ha lite attack in i kurvan så man får i dubben. Med en vanlig 120hp 740 å fräscha däck så går de som på räls innan de blir för mycket snö på isen, om du inte går in för att sladda vill säga.


'Man strävar ju efter att däckstommen ska vara rak eftersom det blir precis som du säger... däcket kränger och beter sig på samma vis som om det vore punka....

Volvo 142 org. plåtfälg är ju 5x15.

slang i däcken är att rekommendera med...

vi körde med en Volvo 142 med org. 15" fälg vilket funkade bra då de är smala... vi hade även en volvo 240 glt samt en saab 900

grejen var ju den att trots att de äldre rallygubbarna hade slängt i sina trimmade B23 så hängde vi med rätt bra ändå mycket beroende på att vi körde odiffat med våra slöa bilar och kunde ta innerspår i kurvorna.

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Jo, det är ju såklart bra tips, men det är ju lite lätt att det blir elitsatsning när man diskuterar. Vi är ju ändå
racers. Men vi ska ju tänka på att om jag ska köra is så är det ju inte för att vara snabbast, utan för att ha
kul. Sen är där ju ganska begränsad effekt, så jag tror att man ska ha lite lagom med grepp, inte för mycket.

Så det känns som att man kan lämna fälgbredden därhän och sen kanske skaffa däck med lite lagom långa
nabbar, verkar det vettigt?

_________________
Fredrik Moberg
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Skaffa dig 4 st bättre beg rallydäck för is, förslagsvis i 15".
Lämpliga fälgar ordnar du på något sätt.
Du kommer att få mycket kul!
OK, du kommer få några mil att åka, men det är det värt.
När du har lastat och är på rull så går milen fort.

Förresten, när hade Skåne en mästare i Is-racing sist?
Halland hittar jag, men inte Skåne. Se: http://is-sm.se/is-sm_medaljorer.html
(dock är inte denna lista fullständig)

Lycka till!

_________________
SO Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Formel Basic, Van Diemen -93
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
42 besök senaste veckan (75015 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande