Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Formel Basic, Van Diemen -93
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (74970 totalt)
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Den ser hyfsat snäll ut i rumpan... eller lurar man sig på filmen?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Jag vet andra som kört i klassen som sagt att det är lite släggeffekt med tanke på den högre vikten bak (nästan dubbelt mot fram). Men än så länge på regn märker jag inte så mycket av det. Möjligen att den är något svårare att kontrollera när den nått en viss "slip-angle".
Nu fick jag ju inga jätteställ, men de lite större ställ jag fick var ju inga problem att ordna upp, krävde bara en något större motstyrning. Skulle man däremot bli rädd och backa av på gasen hade man nog fått problem, men vilken bakhjulsdriven bil reagerar inte så?

_________________
Fredrik Moberg
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Kul!
Bra jobbat.
Jag hoppas fler följer ditt exempel, som tidigare nämnt: a lot of racing for the bucks.
Ser fram emot fortsättningen.
thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Oj vad jag ångrar att jag inte kom ut och hälsade på. Missade något där ...
Även om min grej är karossbilar gillar jag verkligen konceptet thumbs up .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
NBC2 skrev:
Kul!
Bra jobbat.
Jag hoppas fler följer ditt exempel, som tidigare nämnt: a lot of racing for the bucks.
Ser fram emot fortsättningen.
thumbs up

Tack, det vore riktigt kul om klassen kunde få nytt fäste här i Sverige. Sen kan jag väl tycka att det inte vore fel om bilarna fick en liten uppdatering (tex insprutning istället för förgasare). Det skulle nog göra att fler blev intresserade.


Eddie Varvstopp skrev:
Oj vad jag ångrar att jag inte kom ut och hälsade på. Missade något där ...
Även om min grej är karossbilar gillar jag verkligen konceptet thumbs up .

Det kan jag tänka mig Men det blir ju fler gånger. När du provat denna är du kanske mer osäker på vad som är din grej

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Till nästa träning blir det varvtider, äntligen fick jag min XGPS160.
Det var ungefär en månad sen jag beställde den, jag kan verkligen
INTE rekommendera Expansys.se! Men de är bra på ursäkter



_________________
Fredrik Moberg
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Superkart skrev:
Torkel K skrev:
Ser fram emot film från Sturup!

Gillar vekligen utseendet på bilen nu. Instämmer i kören: Varför ingen tävlingsserie i Sverige för bilar som denna? Men det är bara att konstatera: Racing-Sverige är för litet för att inhysa alla kul klasser man skulle vilja se/prova på.


Denna bilden tror jag ligger i driftkostnader som en legend ungefär. Så det är skulle nog verkligen funka med en serie. Gäller ju bara att få ihop ett gäng bilar också. Fast tanken på det är intressant. 10 stycken lite äldre och så 10 junior som är på väg uppåt i karriären vore perfekt för att få klassen att överleva.


Läste en trevlig sak på klassens Facebook sida idag. Dom har en klass för förare över 30 år eller 100 kg. Synd att säsongen är igång....

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Just det ja, dessutom verkar det som att hemsidan äntligen är uppe igen formulabasic.com
Trevligt, även om en del info verkar fattas än så länge.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Det har tyvärr varken blivit så mycket meckande eller körande med bilen sen sist. Det blir så när det är en massa annat
som pockar på uppmärksamheten. Men den senaste veckan har en del blivit gjort i alla fall. Sist jag körde hade jag
problem med att det andra spjället på förgasaren inte öppnade som det skulle, vilket gjorde att bilen storknade
när jag gick på gas ut ur kurvorna. Ett ganska störigt fel...
Men så kom jag på att bland de 2 pallarna reservdelar jag fick till bilen så låg där en reservförgasare. Så den monterades
härom dagen och voila! Helt plötsligt funkade den fint igen. Så nu återstår bara att renovera den andra förgasaren
för att få reda på vad felet var.
Förhoppningsvis blir det någon körning på Sturup eller så i slutet på sommaren.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Då har det äntligen blivit lite tid till felsökande på bilen. Förhoppningsvis kan man hinna med någon bankörning
till i år, trots att det finns mycket annat som tävlar om uppmärksamheten. Idag blev det demontering och
rengöring av förgasare. Det verkar som att en genomgång var det som behövdes, för nu går den som en
klocka igen. Hoppas det varar.

Förhoppningsvis blir det körning på Sturup den 1/9 eller på Falkenberg den 2/9, men vi får se. Inget är
bestämt ännu.

Ett par bilder från garaget.





_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Förberedelserna är igång, om allt går vägen så blir det körning på Falkenbergs kvällsträning på onsdag 2/9.
Det är bara lite småsaker som ska fixas och sen ska den vara färdig att lastas. Jag hoppas det blir av
eftersom jag är ganska sugen på lite körning och dessutom ska jag tävla på Falkenberg om några veckor
med Radicalen, så det vore bra med lite smygträning.

Jag skriver en liten att-göra-lista så jag inte glömmer något:

Nytt kamerafäste
Nytt GPS-fäste
Kolla vätskor
Ladda batteri
Provstarta igen (så jag vet att förgasarproblemet inte finns kvar)


_________________
Fredrik Moberg
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Se till att filma på Falkenberg! thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Jajjemen, nytt burfäste till min Gopro är på väg, så filmning blir det helt klart!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Skip skrev:
Jajjemen, nytt burfäste till min Gopro är på väg, så filmning blir det helt klart!


Vet du vad det är för utväxling på styrningen??? mongofråga!

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Tyvärr, det vet jag inte, men där är ju lite mer än ett varv från stopp till stopp.
Kan ev. se om jag kan hitta någon märkning på kuggstången imorgon om du vill.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Skip skrev:
Tyvärr, det vet jag inte, men där är ju lite mer än ett varv från stopp till stopp.
Kan ev. se om jag kan hitta någon märkning på kuggstången imorgon om du vill.


alltid kul med fakta... det sitter ingen servo heller va??? lite därför jag undra... bilen är ju lätt förvisso.. men men utväxlingen kan ju inte vara super extrem... radical med fler har ju elservo.... jag har helt snöat in på formula 1000 (F1000) där de kör med 1000cc sporthojmotorer med närmare 200hk.. just att få ett snarlikt motorljud av en F1-bil är ju fränt...

drömmen är ju att bygga en F1. kopia där man urgår från en Radical sr8 V8. 2,7l. 400hk. och 6-väx. seq.låda med paddlar...

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
sx-pojken skrev:
Skip skrev:
Tyvärr, det vet jag inte, men där är ju lite mer än ett varv från stopp till stopp.
Kan ev. se om jag kan hitta någon märkning på kuggstången imorgon om du vill.


alltid kul med fakta... det sitter ingen servo heller va??? lite därför jag undra... bilen är ju lätt förvisso.. men men utväxlingen kan ju inte vara super extrem... radical med fler har ju elservo.... jag har helt snöat in på formula 1000 (F1000) där de kör med 1000cc sporthojmotorer med närmare 200hk.. just att få ett snarlikt motorljud av en F1-bil är ju fränt...

drömmen är ju att bygga en F1. kopia där man urgår från en Radical sr8 V8. 2,7l. 400hk. och 6-väx. seq.låda med paddlar...

mvh



Mmja...här är en bild på kuggstången, men där står ingen info på den vad jag kan hitta, förutom JKD som jag antar är märket. En F1-kopia med en Radical-V8 vore nog ganska cool ja


_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Jaha, då var körningen på Falkenberg avklarad. Riktigt kul att köra och en najs kväll med fint väder. Av
någon anledning ville motorn klippa i velodromkurvan efter chikanen. Något som förmodligen kostade mig lite
hastighet på baksidan. Men annars fungerade allt fint. En poäng med att åka just på Falkenberg (förutom att
jag ska tävla med Radicalen där nästa vecka) var att få ett kvitto på ungefär hur jag och bilen står oss i
jämförelse med andra Formel Basic. Banrekordet för FB på Falkenberg är ca 2sek snabbare än de 50.79sek
som jag lyckades sätta. Med tanke på att motorn inte gick klockrent, att jag bara gissat fram
chassieinställningarna och att däcken är sen 2012, så tror jag att jag i alla fall inte skulle vara hopplöst efter
om jag bestämmer mig för att ställa upp i något race nästa år. Tanken lockar

Här är i alla fall filmen från det sista träningspasset på kvällen.


_________________
Fredrik Moberg
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Skip skrev:



Mmja...här är en bild på kuggstången, men där står ingen info på den vad jag kan hitta, förutom JKD som jag antar är märket. En F1-kopia med en Radical-V8 vore nog ganska cool ja

]


JKD = Jack Knight Developments... http://www.gomog.com/allmorgan/JackKnight-AssistedSteering.pdf

tävlar du mot farsan din i radical ?

sitter det en vanlig hayabusamotor i Radical PR6 ??? altså kedjedrivning från org. utgående axel till bakaxeln/diffen???

SR3.an har väl en speciell 1500cc. motor med mera borr och lägre slag i samt en extern transverse låda..

ursäkta offtopic! men tänkte om du visste?

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Det stämmer bra det, motorn är en uppborrad och strokead (även om jag inte vet om det heter transverse
låda). Det är ju egentligen Quaife som gör lådan till SR3an.

http://quaife.co.uk/quaife-products/motorcycle-engined-vehicles/

Vi har ju bara en Radical och farsan kör lite, men mest är det jag och brorsan som kör.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Skip skrev:
Det stämmer bra det, motorn är en uppborrad och strokead (även om jag inte vet om det heter transverse
låda). Det är ju egentligen Quaife som gör lådan till SR3an.

http://quaife.co.uk/quaife-products/motorcycle-engined-vehicles/

Vi har ju bara en Radical och farsan kör lite, men mest är det jag och brorsan som kör.


RADICAL SR3:

TRANSMISSION »
Six-speed sequential transverse gearbox, pneumatic paddle-activated gearshift system with auto-blipper. Gear drive system incorporating Quaife torque-biasing limited-slip differential. Interchangeable gear ratios and integral reverse gear system. RPE transmission oil pump & radiator. Lightweight steel flywheel with multi-plate clutch.


http://radicalsportscars.com/cars/sr3-rsx/

SR8 har transaxle alltså en RWD växellåda istället för bakaxelklumpen som man monterar i linje med motorn vevaxel samt drivaxlar direkt ut ifrån lådans sidor till bakdäcken likt porsche911, corvette etc.

transreverse är när man monterar lådan tvärgående "på sidan" av motorn och ej använder vevaxeln i linje om jag fattat det hela rätt...

Jag har lärt mig nå nytt! thumbs up

vad är det för dimension på kedjan på PR6 , SR3???

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Formel Basic, Van Diemen -93
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (74970 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande