Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Formel Basic, Van Diemen -93
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (74970 totalt)
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Kedjan är en helt vanlig MC kedja. (Vidare Radical diskussioner tar jag gärna i en annan tråd eller via pm)

_________________
Fredrik Moberg
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Skip skrev:
Kedjan är en helt vanlig MC kedja. (Vidare Radical diskussioner tar jag gärna i en annan tråd eller via pm)


ok thumbs up

visst är växelläng. ombyggt från org. H-läge till seq.läge på formel basic??? men vet du hur???

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
På basicen är det inte sekventiellt nä, där är ett länkage (eller wiresystem på vissa) så H-mönstret har
bibehållits. Funkar tyvärr inte speciellt bra dock :/
Nuförtiden är ju sekventiella lådor så pass billiga att det oftast är ett ganska bra alternativ. Om de är godkända
då alltså.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Skip skrev:
På basicen är det inte sekventiellt nä, där är ett länkage (eller wiresystem på vissa) så H-mönstret har
bibehållits. Funkar tyvärr inte speciellt bra dock :/
Nuförtiden är ju sekventiella lådor så pass billiga att det oftast är ett ganska bra alternativ. Om de är godkända
då alltså.


läste att seqshift inte var tillåtit..

visst sitter det MTX-låda på basic??? såg seqshiftkit till den bla. men de kostade ju 1500 engelska pund så rätt dyrt.....

Enligt de jag läst så verkar ju den 1,6l. motorn som sitter i vara rätt tacksam att trimma då den tydligen tål lite varv...

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Då börjar säsongen lida mot sitt slut och det har blivit dags att prata om vad som händer till vintern.
Jag har ju tidigare snackat om att jag skulle vilja ha en tävlingsmotor som är original och uppfyller
reglementet och en "rolig motor" som man kan ha när man vill leka på trackdays. Nu är det ju lite jobb att
byta motor och jag har därför tänkt köra med samma motor, men att man lätt ska kunna byta förgasaren
mot ett Megasquirt-sprut och turbo.

Så idag skickades en beställning iväg på ett Megasquirt och tanken är att hänga på sprutet utan turbo för
tillfället. När jag fått sprutet att funka hänger jag, om jag hinner, på turbon och sen är det latjo lajbans!

Lyckligtvis fick jag ett par motorer med bilen och den ena är en insprutare, så jag borde kunna använda
det insuget och utgå därifrån.







Sen har jag blivit lite sugen på att prova hur bilen beter sig på is, så jag hoppas få tid att bygga lite spikdäck
och sen hoppas jag på en riktig vargavinter

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Skippa det insuget och fixa ett med separata spjäll istället. Jag har en Gsx-R 1000 brygga över med 42mm spjäll med spridare och tps

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Hehe, jo jag har faktiskt också ett sånt liggande (fast uppborrat till 45mm tror jag). Men det blir mer "klydd"
och det vore skönt att ha något som är bolt-on. Men vi får se, separata spjällhus är ju ganska sexigt, så det
kan tänkas att det blir så

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Då var bygget av insug igång. Tyvärr Magnus så blir det inte separata spjällhus denna gången Valet
föll istället på en lösning som blir relativt enkel och även ganska lätt (viktmässigt då). Jag tänker helt enkelt
ta ett original förgasarinsug, svetsa dit spridar-fästen och en fläns till spjällhuset.

Idag var jag på Returbilen och hämtade en fuel rail från en Zetec samt lite spridare från en SAAB (9-5 tror
jag). Väl ute i garaget igen började jag med att borra hål för att svetsa på spridarfästena på insuget. Sen
kapade jag av flänsen från insuget med mekaniskt sprut och började pussla. Svarven fick också lite jobb
med att prov-tillverka ett spridar-fäste.















_________________
Fredrik Moberg
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Det blir säkert bra det här också och den extra effekten som du inte får klarar du dig bra utan

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Haha, tackar för det! Det blir mycket enklare att turbokonvertera med ett (1) spjällhus dessutom. Ikväll ska jag
göra klart delarna till insuget, det är inbokat tig-svetsning imorgon hos min bästis

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Då var insuget mer eller mindre klart. Igår blev det alu-svetsning och sen återstod bara att montera spridare och fuelrail, något som köptes härom dagen på den lokala skroten. Min tanke när det gäller budget var att detta lilla projektet skulle kosta max 5000kr, nu har jag redan en del av allt jag behöver (turbo, insug, oljekylare t.ex.). Men såhär ser det ut än så länge.

Styrsystem, Jätteskvätt 1 v2.2 - 1528kr
Spridare och fuel rail - 450kr
Bränslepump - 413kr
Triggerhjul - 410kr
Vevaxelgivare - 154kr

Så det ser väl ganska bra ut tycker jag.




_________________
Fredrik Moberg
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470




_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Intressant pryl. Det bra med de här motorerna är ju att det finns ganska mycket trimdelar till dem, både nytt och begagnat.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Det har inte blivit mer garageskruvande, men äntligen har Megasquirtet kommit. Så nu är det lödande som
gäller. Jag fick ett litet bakslag när jag började läsa dokumentationen. Eftersom jag tänkte köra både
tändning och bränsle förstod jag snart att jag valt fel Megasquirt (MS1) så jag kontaktade Protoshop där jag
köpt det och frågade om jag kunde få byta processorn mot en MS2 och skicka tillbaka MS1-processorn.
De var riktigt schyssta, så det var inga problem. Så systemet jag kommer köra är Megasquirt 2 v2.2









Dessutom kom bränslepumpen från bildelaronline24.se idag


_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Ganska skönt att slippa stå i ett kallt garage nu när man är lite sådär allmänt småförkyld som vi
småbarnsföräldrar ofta är på hösten. Det har blivit ganska många timmar vid skrivbordet istället så nu
börjar Megasquirtet att lira ganska fint. Min självbevarelsedrift gör att jag inte vill varva mer än 4500rpm
vid skrivbordet eftersom det börjar vibrera lite mycket. Det verkar som att modellmotorer inte är gjorda
för att släpa på tunga triggerhjul av stål


_________________
Fredrik Moberg
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Det känns lite som att du är en supermänniska Fredrik. Är det något kompetensområde du inte behärskar??

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081



Kul med byggsjälv! Vad får man betala för ett MS med box?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Det känns lite som att du är en supermänniska Fredrik. Är det något kompetensområde du inte behärskar??


Haha! Fiol har jag inte bemästrat ännu...bland annat

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Kul med byggsjälv! Vad får man betala för ett MS med box?


Den jag köpte, MS2 V2.2, kostar ca 2500kr. Sen får man ju köpa till givare, triggerhjul, alulåda mm.
Annars betalar man lite mer, men då får man ett färdigare system och blir inte alls lika tvungen att
lära sig allt från grunden. Vägen jag har valt är jobbig, men man lär sig mycket och det är kul.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Ah, vi gör ett inlägg för att hålla lite liv i tråden. Det har inte precis hänt så mycket sen sist eftersom jag
väntar på lådan till Megasquirtet. Under tiden har däremot svarven fått jobba lite med att ta upp hålet i
triggerhjulet, så det passar på pulleyn till oljepumpen.


_________________
Fredrik Moberg
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529



Megasquirt är ett strålande sprut på många sätt. framförallt då det är extremt flexibelt. Jag har kört med det sedan första version 1.01 och gillar det skarpt fortfarande trots att jag numera har råd med dyrare system. Vill man förstå hur ett styrsystem för en bilmotor fungerar är det helt perfekt.

MS finns i flera olika CPU versioner och hårdvaru (kretskortet) versioner. siffran efter MS anger CPU och siffran efter v anger kretskortet.

MS1 v2.2 är alltså CPU version 1 och kretskorts version 2.2
Det går köra tändning även på MS1 men däremot måste man ha MS2 för att tolka ett triggerhjul som är varianten missing tooth , typ bosch 60-2 som är vanligt.

Skall man köpa nytt MS så skall man lägga sig minst på MS2 v3.0 Då stöder hårdvaran både VR och Hall givare rakt av som är den sensor som läser ett triggerhjul.
Numera är MS3 v3 såpass billigt att jag tycker det är värt pengar för att få mera robust kontaktdon.

Finns en bra guide på : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=24960
inköpställe: http://www.protoparts.fi/catalog/index.php?cPath=13

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Formel Basic, Van Diemen -93
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (74970 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande