Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242 -75 snart ute på isen igen! | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 10 besök senaste veckan (43989 totalt) |
Hmm, jo det bidde en volvo igen, mot min vilja, men ur ekonomisk synvinkel var det tyvärr det enda försvarbara. Har man massor av delar på hyllan så...
Sen finns det juh bilar här på forumet som jag blivit inspirerad av.. Svartlock,TGR... Nya isbilsbygget. Prestanda okänd Syfte Bygga is/ban bil Motor B23,Dubbla separata spjällhus 48, Megasquirt. Växellåda & kraftöverföring M45 och 1030 med 4.1:1 och torsen diff Chassi orig Fälgar & Däck En bra uppsättning isdäck. och en uppsättning R-däck (snart) Gjort Förstärka bärarmarna fram. Förstärka bärarmarna bak. gula koni runt om. Rally fjädrar, bustningar fram . <- Sellholms framvagns satts torsen diff Servo Sitta still stolar bur ombydd instrumentbräda. Nytt elsystem i hela bilen. Önskelista Fuelcell Reg bes R-däck Mål Inte komma sist ur kurvan. Övrigt Att styla en volvo är som att sminka en gris, det kostar pengar, men är fortfarande fult efteråt _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
ahh... förra bilen såld, kapital till denna
torsendiff står på inköpslistan... den skall nu bockas av. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
Gula "sport" koni ligger nu och väntar på montering tillsammans med sellholm rallyfjädrar.
Nu är dilemmat att göra eller köpa bussningar _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
Sellholm tar inte många slantar för bärarmssatserna och vissa bör man ha original bak. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Ahh första kvällen i garaget..bilen åkte in, och inredningen ut.
Nu ska det skrapas asfaltmatta. Lagas lite rost... Bilen var i bättre skick än jag trodde.. dvs inte mkt rostlagning. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
Mer info! _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
Jao, sellholm.se hur vad vilka stag har du bak? behåll gummi i undre länkarm ivarjefall. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Hmm har inga bilder på hur objektet så ut innan vi började riva... men,men..
iaf så började vi rationalisera.. Stolen ser tung ut.. Stereo....? (knappast med take på att det fanns en högtalare..) Städa Skuff Ahh.. dags att rensa ur mattor.. Bara att konstatera, värmepistol is the shit! Hmm nu undrar vi vad det här väger!? Snaaart dags att börja montera.... Men innan dess, ska vi rensa klart. Svetsa lite rost, och måla upp. Dvs inreningen ska ut helt. Anders proppsar dessutom på dra om all el.. så det kan juh dröja en stund innan prylarna sitter på bilen _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
för att slippa solka ner rejsa med rostbilder, har vi inte laggt upp några bilder på lagningen.
Tänk, man lär sig aldrig att inse att rostlagning tar tid! Hur som.... det går frammåt. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
Under tiden Lasse bränner plåt så har jag dragit igång ett litet sidoprojekt.
Göra en ny design på placering av instrumenten. Nått måste man göra medan Lasse ojar sig över att svetslopporna letar sig in överallt. Detta plus att jag har börjat med lite dokumentation om det nya elsystemet i bilen. Struntar i att integrera Mega S:en i detta skede. _________________ //Anders Jegeros Får betalt för att resa runt. |
||||||
Rost är inget kul men lika bra o göra det ordentligt från början lycka till.... Blir roligare när rosten är klar kan jag intyga //marcus _________________ Marcus Gunnnarsson |
||||||
Gratis donator bil! det tackar vi staten för!
-89as 240 kommer att få donera undre motorfäste (mot framvagnsbalk) StyrServo 1031a insprutar tank, och soppa pump ossv motor å låda lägger vi väll bara undan Sen blir vi juh av med indreningen vi rev ur den andra _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
donatorbil på plats.
En febril jakt på prylar har nu startat, eftersom att allt måste finnas hemma innan månades slut då ett 5 dagars skruvpass ska göras, och sen ska bilen förhoppningsvis vara körduglig, iaf mappningsbar. Jägarn jagar elprylar, jag jagar andra saker,,, tex taxiplattor från samsteffansson Sen ska vi juh hinna skrota ner donatorbilen innan månadens slut... Whooo.. SKOJ! _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
jägarn drar el nu.. Helt ny kabelstam.
efter thinner torkningen har ett lager epoxy sprutas i invändigt. Mycket småpill som görs nu inför "storskruvningen" då resten ska försökas hinnas med under 5dagar. Det positiva är att det blir iaf mkt skruva ihop då... inte så mkt av att riva och sen bygga upp.. Batteriet kommer att hamna bak, bredvid kommer plats att förberedas för fuelcell, men själva fuelcellen kommer nog inte dit innan det är dags att åka bana. Nu sattsar vi på färdig inför is'en. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
japp
nästan iaf.. rostlagning klart. Elsystem bil 98% klart (instrumentbrädan sitter inte på platts) Batteri flyttat bak. Bakaxel på väg isär och allt annat ligger på hyllan och väntar på montering.. Just det dumma faktumet att vi måste ha den rullande så länge som möjligt innan stor skruvningen ställer till det lite... Men, å andra sidan så tror jag vi kommer att hinna!... Jägarn tog lite bilder.. får väll se om dom kommer upp _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
Så där ja nu kunde jag smita undan ett par minuter:up: .
Som Lasse sa så måste bilen rulla till storskruvningen. Detta innebar att vi var tvunga att bli klara med bytet av elsystemet innan måndagen. Detta gick gick överförväntan bra inget felkopplat bara några trådar som glömdes bort vid inkopplingen men som upptäcktes innan provning (så det bordes inte räknas) . Batteriet sitter nu bak. Huvudströmbrytaren fick komma med + att alla kablar bak går i vp-flexröret. Säkringshållaren kommer från volvo740 med "rätt" montering av säkringshållaren. Säkringar på vänstersidan torkarmotor, lyse, blinkers o.dyl. Högersida motorstyrning, soppapumpar o.dyl.. _________________ //Anders Jegeros Får betalt för att resa runt. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242 -75 snart ute på isen igen! | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 10 besök senaste veckan (43989 totalt) |