Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 3,0 TRK-Racing, MSLS kl 2 segrare 2017
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
21 besök senaste veckan (71238 totalt)
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Har varit full aktivitet runt bilen senaste veckan.
Nu är motorn i och provstartad. Tyvärr så är det något vinande missljud ifrån den.

Motorn är en S50B30 från E36 M3. Sitter ett lättat M20 svänghjul och sachs -618 tryckplatta på.
Har kopplat bort drivremmen samt kollat så att det inte är svänghjulet som ligger emot någonstans utan att hitta vad det är.
Någon som har en ide vad som kan orsaka ljudet? Oljepumpen?

Filmklipp
https://youtu.be/6-8CCVeKXgk

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Problemet lokaliserat och åtgärdat! thumbs up
Det var kedjan till oljepumpen som låg emot baffeln vi monterat i tråget. Ett välriktat slag så var det löst.


_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Lurigt fel, då va de alltså inte den gömda kompressorn som lät, som jag hoppades på.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Utöver S50B30 motorn så har bilen även uppgraderats med ett helt nytt chassi från KH-Motorsport, något vi egentligen tänkt vänta med till nästa säsong. Men eftersom vi ville ha en utprovad bil till nästa säsongstart gjordes detta redan nu.

Bilen hann precis bli körklar för att jag och Björn skulle kunna provköra på Mantorp parks test tuesday 6/9.
Tyvärr var bakdämparna lite för långa för våran ride-height med bara 1cm fjädringsväg kvar. Så för att kunna köra fick bilen höjas 4cm bak och ett par cm även fram för att få någorlunda jämn höjd. Inte helt optimalt, men en provkörning var tvunget att göras för att hinna åtgärda eventuella problem....vilket såklart uppstod.

Väl på plats konstaterades det ganska snabbt att något inte står rätt till med motorn. Saknas mycket effekt på toppen och vid mellangas i och ur kurvorna så svarar motorn inte riktigt på gasen. Skulle nog vilja påstå att den faktiskt går sämre än våran tidigare M52B28. Va fan!

Väghållningsmässigt så var det en helt annan kontroll på stötdämparna mot tidigare. Följsamt och fint mot det tidigare lite studsiga chassit.
Nu hann vi inte köra mer än ett varsitt pass för att känna lite på grundsetupen, och ett sista pass efter lite mindre justeringar på framdämparna och vingen.
I snabba kurvor är bilen lite understyrd och i långsamma tvära kurvor är den rätt så nervös i bakändan.
Innan vi gör några förändringar på fjäderkonstanter och krängningshämmare måste bilen sänkas till sin rätta ride-height och provköras mera.
Dämparna är redan ivägskickade för att kortas av och nästa test får bli på fredag, dagen innan tävlingen.

Så med bara en vecka kvar är felsökning av motorn verkligen prio1.
Har fått låna ett diagnostikverktyg för att se om det tänds några felkoder. Gissningsvis så har styrsystemet gått i limp home av någon anledning.
Tomgången var lite orolig efter banpassen, men blev normal igen efter att bilen varit avstängd med huvudbrytaren....vilket borde tyda på att det är nåt med styrsystemet att göra?

Fortsättning följer.......

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



MagnusN skrev:

Dämparna är redan ivägskickade för att kortas av


Hur görs detta? Kostsamt? Skulle också behöva korta mina bakre dämpare.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Newberg skrev:
MagnusN skrev:

Dämparna är redan ivägskickade för att kortas av


Hur görs detta? Kostsamt? Skulle också behöva korta mina bakre dämpare.


Detta blir gjort kostnadsfritt åt oss eftersom vi betalat för ett kit anpassat för våran bil.
Hur det görs vet jag tyvärr inte.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Såhär ser nya chassit ut.


_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



MagnusN skrev:
Newberg skrev:
MagnusN skrev:

Dämparna är redan ivägskickade för att kortas av


Hur görs detta? Kostsamt? Skulle också behöva korta mina bakre dämpare.


Detta blir gjort kostnadsfritt åt oss eftersom vi betalat för ett kit anpassat för våran bil.
Hur det görs vet jag tyvärr inte.


Ah okey, skönt

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



MagnusN skrev:
Såhär ser nya chassit ut.

Robban gör fina grejer thumbs up
Och man får bra support


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



super7 skrev:
MagnusN skrev:
Såhär ser nya chassit ut.

Robban gör fina grejer thumbs up
Och man får bra support


//Nisse


Hej,
Det är Kent Heijel på KH-Motorsport som vi haft kontakt med.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Så det är inte direkt av Robert det är köpt

https://www.facebook.com/Pro-Design-Suspension-713285375474739/

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Redo för Kullen!!!




Vi har fått dit de modifierade dämparna bak, fått ner bilen på rätt ride-height och finjusterat lite hjulinställningar.

Hittade felet på varför motorn inte gick som den skulle också...
Kopplade in diagnostikutrustning som visade felkoder för lambdasensor och lamdareglering.
Efter lite efterforskningar så visade det sig att vi råkat montera lamdasensorerna fel. Sensor #1 satt monterad på röret från cyl 4-6 och sensor #2 gick till cyl 1-3...
Skiftade plats på sensorerna och felkoderna försvann. En liten provkörningsrunda blev det och nu var det som en helt ny motor..!

Irriterande med ett sånt skitfel, men huvudsaken att det är åtgärdat nu!

Imorgon är det testkörning hela dagen och på lördag körs tävlingen. Kinnekulle here we come!!!

/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Lycka till! thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
En kort racerapport från Kinnekulle:
Team 86 Invite hade hyrt Kullen för en testdag på fredagen och alla team som ville kunde vara med och testa bilarna då. Så vi åkte ner tidigt på morgonen och var faktiskt först ut på banan vid utsläppet kl nio.
Jag fick äran att börja känna på bilen och chassimässigt kändes den riktigt bra, hade haft en hel helg där med Alfaklubben ett par veckor tidigare så det var inga problem att hitta runt iaf. Däremot kändes motorn fortfarande lite trött...

Kopplade upp diagnostiken och hade felkoder på kamaxelgivare, hastighetssignal och ventil kolkanister.
Inte mycket att göra åt just nu utan vi körde vidare. Motorn drog bra ifrån botten och det vara bara toppeffekten som saknades och det var ju inte hela världen på en bana som Kullen.

Träningen gick bra i övrigt, gjorde bara några finjusteringar på chassit.
Bästa tid på fredagen blev 1:00.624, vilket var snabbast i vår klass, inte illa!

Fick tag på en uppsättning kamaxelgivare i Jönköping på fredagskvällen, vilka monterades på lördagsmorgonen.
Nu var felkoden för givarna borta iaf och motorn kändes något piggare.
Felkoderna för hastighetssignal och ventil kolkanister var fortfarande kvar så full effekt hade vi fortfarande inte...

Startade som femma i vår klass (tror jag...) och efter ca en halvtimme var vi uppe på andra plats.
En avåkning gjorde tyvärr att vi halkade ner i fältet och vid första förarbytet var vi nere på typ åttonde plats...
Vi arbetade oss sakta men säkert uppåt i fältet och vid tredje förarbytet var vi uppe på en tredje plats.
Resten av dagen fortlöpte utan några större incidenter och var återigen uppe på en andra plats ett tag.
Hade dock problem med en drivaxel som lossade och lite annat småtjafs, vilket gjorde att vi till slut kom i mål på en hedrande tredje plats
Återigen med bästa tid i klassen, 1:00.861



Lite smått och gott på att-göra-listan inför finalen på Mantorp 15/10:
- Byta fett i drivaxlar till högtemp fett, standardfettet blir som vatten och läcker sen ut ur knutarna...
- Byta pinionglager och lameller i diffen
- Åtgärda felkoderna i motorstyrningen
plus en massa smågrejer så klart...

Men, huvudsaken är att både motor och framförallt chassi kändes så bra på Kullen.
Siktar på en förstaplats på Mantorp om vi kan få ut full effekt ur motorn!
Ligger på en fjärde plats totalt i serien och bara 34 poäng upp till trean.
Topp tre efter första säsongen, som var en utprovningssäsong, skulle sitta fint!!

/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



axe skrev:

Felkoderna för hastighetssignal och ventil kolkanister var fortfarande kvar så full effekt hade vi fortfarande inte...


Är du helt säker på att motorn stryper effekten med dessa felkoder aktiva?
Tänker främst på ventilen till kolkanistern.. vill ju inte missa något när jag själv byter motor

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



M|cke Fagner skrev:
axe skrev:

Felkoderna för hastighetssignal och ventil kolkanister var fortfarande kvar så full effekt hade vi fortfarande inte...


Är du helt säker på att motorn stryper effekten med dessa felkoder aktiva?
Tänker främst på ventilen till kolkanistern.. vill ju inte missa något när jag själv byter motor


Vi är ganska säkra på att det är hastighetssignalen som stryper effekten för oss.
Finns mer att läsa här: http://people.zeelandnet.nl/jeejansen/

Felet från kolkanistern vill vi enbart ha bort så att inte CE-lampan lyser konstant.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
M.Dalin
Göteborg
Här sen Aug 2014
Inlägg: 108



En riktigt bra varvtid thumbs up

Ang chassiet. Jag som låg bakom i många varv la märke till att bilen understyrde in i kurva och överstyrde ur kurva. ( även synligt på filmen jag la upp )

Vi hade liknande problem och då va fjäderkonstanten bak på tok för hård. kanske ngt att syna lite extra. som ett enkelt tips. problemet vi nu har är understyrning rakt igenom, men det löser vi förhoppningsvis med att mjuka upp den lite fram. vet vet om det funkar

Ang hastighetssignalen så är det garanterat den som stoppar varvet. den borde bryta vid 5600rpm isof.
och Fekzen har misslyckats förr. Jag antar att ni kontaktat honom och förklarat problemet.

för övrigt vill jag återigen påpeka kvaliten på ert bygge. Fantastisk finish. thumbs up
Ser fram imot kommande bataljer.

_________________
Mikael Dalin
SpeekEd Racing på Facebook
Vill mycket, kan mindre
BMW 325 Coupè Långlopp.
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
M.Dalin skrev:
En riktigt bra varvtid thumbs up

Ang chassiet. Jag som låg bakom i många varv la märke till att bilen understyrde in i kurva och överstyrde ur kurva. ( även synligt på filmen jag la upp )

Vi hade liknande problem och då va fjäderkonstanten bak på tok för hård. kanske ngt att syna lite extra. som ett enkelt tips. problemet vi nu har är understyrning rakt igenom, men det löser vi förhoppningsvis med att mjuka upp den lite fram. vet vet om det funkar

Ang hastighetssignalen så är det garanterat den som stoppar varvet. den borde bryta vid 5600rpm isof.
och Fekzen har misslyckats förr. Jag antar att ni kontaktat honom och förklarat problemet.

för övrigt vill jag återigen påpeka kvaliten på ert bygge. Fantastisk finish. thumbs up
Ser fram imot kommande bataljer.


Jag upplever den inte som särskilt understyrd, tror nog det delvis beror på olika körstil hos förarna.
Ut ur kurvorna var det väldigt dåligt grepp pga helt slut diffbroms...
Vi har plockat isär diffen och ska i med nya lameller inför nästa race.

Lite film från mitt pass, filmat från Söderbergs Personbilars fina Scirocco (kolla från 35:30-37:40)

https://youtu.be/QQRsNwZjX6o?t=35m30s

Ang hastighetssignalen så tog Fekzen bort spärren vid 5600rpm, men iom felkoden så sänks maxvarvet till typ 6800-6900rpm.
Om man raderar felkoden går bilen som ett skott ett halvt varv ungefär innan den går in i felsäkert läge ner CE lampan tänds igen...
Han skulle se om flaggan för felkoden går att ta bort, annars köper vi en simulator för hastighetssignalen. thumbs up

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
M.Dalin
Göteborg
Här sen Aug 2014
Inlägg: 108



axe skrev:

Jag upplever den inte som särskilt understyrd, tror nog det delvis beror på olika körstil hos förarna.
Ut ur kurvorna var det väldigt dåligt grepp pga helt slut diffbroms...
Vi har plockat isär diffen och ska i med nya lameller inför nästa race.

Lite film från mitt pass, filmat från Söderbergs Personbilars fina Scirocco (kolla från 35:30-37:40)

https://youtu.be/QQRsNwZjX6o?t=35m30s

Ang hastighetssignalen så tog Fekzen bort spärren vid 5600rpm, men iom felkoden så sänks maxvarvet till typ 6800-6900rpm.
Om man raderar felkoden går bilen som ett skott ett halvt varv ungefär innan den går in i felsäkert läge ner CE lampan tänds igen...
Han skulle se om flaggan för felkoden går att ta bort, annars köper vi en simulator för hastighetssignalen. thumbs up


Ja en slut diffbroms ställer till det riktigt..

ok, då va den spärren borta iallafall. thumbs up Se om han löser den andra kluriga delen oxå. kan ju hoppas iallafall.

_________________
Mikael Dalin
SpeekEd Racing på Facebook
Vill mycket, kan mindre
BMW 325 Coupè Långlopp.
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Vad har hänt här då..?

Nya lameller i diffen:




På plats igen och med drivaxlar iordninggjorda med högtemp fett:




Kopplat in ett motstånd över kontakten till kolkanistern och en box som simulerar hastighetssignal för att släcka felkoderna vi hade.




Även provkörning gjord. Slutresultatet..? Inga felkoder!




Så nu står bilen där... Färdig, med en vecka kvar till race..!
Känns nästan lite oroväckande, vi brukar ju alltid få skruva in i det sista...

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Länge sedan denna tråden blev uppdaterad.
Finalen på Mantorp förra året slutade tyvärr med bromshaveri, och mycket tid i depån innan vi kom ut på banan igen. Placerade oss på en 10:e plats.
Slutade säsongen som 5:a i klassen och 6:a i totalen. Ändå helt ok för att vara våran första säsong.

Inför årets säsong har bilen fått lite små uppdateringar.
Bl.a. Bromsskivor från E46 CSL, E46 främre bärarmar med ledlager samt svetsat dit ett "dtm-kit" på bakre bärarmarna.

8/4 var det premiär på Mantorp. Det började bra och vi hade en stabil ledning efter 5h körning. Tyvärr så var det en olycka mellan 2 bilar med en del skräp utspritt på banan, och vi lyckades köra punktering på ett hjul. Så snabbt in i depån och byta till ett nytt, och ut på banan igen på en 2:a placering. Kort därefter började det bli svårt att få i växlarna och det visade sig vid depåstoppet att infästningen till kopplingscylindern i pedalstället hade gett vika, så inget annat att välja på än att köra på enbart 4:ans växel sista 2 timmarna. Nu låg vi på en 3:e plats efter Spekked Racing.
Trots bara en växel körde vi på stabila 1.35 tider och lyckades faktiskt köra ikapp oss till en 2:a placering sista 15minuterna innan målgång. Så lyckad premiär trots problemen. Vi satte bästa varvtid i klassen på 1:31:646

20/5 var det dags igen för tävling på Mantorp.
Nu var det betydligt varmare väder och redan på fredagsträningen konstaterades det att motorn gick varm med kylaren vi hade. Efter en del telefonsamtal till lokala "racers" fick vi tag på en racekylare i alu sent på kvällen, bara några hundra meter ifrån där en av teamets medlemmar bor. Ibland ska man ha tur.
Inför tävlingen på lördagen ställdes väckarklockan på 04.15 för att hinna med lite uppfriskande depåmekande innan tävling.
Nya kylaren gjorde susen och tävlingen flöt på bra för våran del förutom en otäck kollision mellan två bilar som gjorde att tävlingen rödflaggades under 40min.
Med 1,5 kvar av tävlingen ledde vi med 2 varvs marginal då plötsligt våran förare kom limpandes in i depån. Drivaxelhaveri!! Snabbt fram med en reservaxel och byta snabbt som f*n....mindre än 15min senare var vi ute på banan igen, dock på en 3:e plats som vi höll fram till målgång. Återigen bästa varvtid i klassen med 1:30.431

17/6 var det dags för Sviestad
Det var första gången vi körde på sviestad med våran nya setup sedan vi bytte chassi och motor förra säsongen. Konstaterarpp fredagsträningen att bilen är ganska så överstyrd ut ur långsamma kurvor. Då vi inte har justerbar krängare bak så provar vi att styva upp den främre istället.
Blir väl aningens bättre och får duga till tävlingen.
Tävlingen startar bra och vi tar ledningen efter första stinten. Sen hamnar vi lite i otakt med de andra teamen då vi har lite olika tankningsstrategi, men ligger och pendlar bland top3 placeringsmässigt. Då råkar vi självklart ut för ytterligare ett tekniskt haveri! Det nya spakstället vi hade tillverkat efter första tävlingen hade gängat upp sig så att växelföraren hängde löst under bilen och växellådan hamnat i friläge. Tur i oturen så hände detta precis innan depåinfarten så vi kunde rulla av banan och knuffa bilen till depåplatsen. Några minuter efter detta så rödflaggades tävlingen pga att ambulansen behövde komma in till gokartbanan innanför racebanan, där en man hade fått ett hjärtfel. Riktigt obehagligt att se på när HLR pågick en bra stund innan ambulansen var på plats, men fick höra av tävlingsledningen sen att han hade överlevt.
Precis när rödflaggen hävdes hade vi hunnit skruva ihop spakstället igen och hade inte tappat mycket tid alls. Låg nu på en 2:a plats med marginal både uppåt och nedåt.
Nu ska det väl ändå bara vara att köra hem 2:a platsen utan problem? Trodde vi ja...med 1,5h kvar började det vibrera i ratten och inför sista stinten började det nästan bli okörbart. Blev ett kort depåstopp för att kontrollera att framhjulen verkligen satt fast, vilket de gjorde. Sänkte dempot rejält för att bilen skulle hålla i mål och sista varven såg man utifrån hur hela vänster framhjul vobblade. Vi tog oss iaf till slut över mållinjen som 2:a och kunde konstatera att stommen på däcket hade gett vika och var helt ovalt. Hade tur som kom i mål utan punktering. Bästa varvtid blev 1:04.279

Status just nu är ett långt sommaruppehåll inför nästa tävling på Kinnekulle 16/9.
Efter 3 tävlingar leder vi nu våran klass och i totalen ligger vi på en tredjeplats.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 3,0 TRK-Racing, MSLS kl 2 segrare 2017
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
21 besök senaste veckan (71238 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande