Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 3,0 TRK-Racing, MSLS kl 2 segrare 2017
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
12 besök senaste veckan (71188 totalt)
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Riktigt snyggt allt vart! Stort lycka till nu å knyckla inte till den de första ni gör!! thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Två dagar kvar till race och bilen är redan klar!
Nästan iaf... Vi ska byta kylare och få på lite dekaler bara.

Så här blev slutresultatet:









/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455



mycket snyggt !

Lycka till

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Ja, det är verkligen en fantastiskt snygg och prydlig racingbil ni byggt. Ser genomtänkt och fint ut. Lycka till i sommar!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Tack för de positiva kommentarerna

Idag blev det lite dekor också


_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
I lördags var det seriepremiär för MSLS på Mantorp.

Efter en massa skruvande in i det sista så stod faktiskt bilen färdiglastad och klar på fredag förmiddag.


Väl framme på Mantorp lastade vi av och fick bilen besiktad och klar.
Vi hann köra ett trettiotal varv på fredagens träning och det mesta fungerade som det skulle.
Dock kändes bilen en aning orkeslös, vilket förmodligen berodde på kaminställningen.
Inget att göra något åt nu, dagen innan racet.

På lördagens race märkte vi att bilen började gå illa ut på rakorna, speciellt efter vänsterkurvor...
Och problemen blev värre och värre desto mindre soppa vi hade i tanken...
Fan, vi skulle ha satt i den där catch-tanken som vi pratade om...

Nåja, inte mycket att göra nu utan det var bara att bita i det sura äpplet...
I övrigt fungerade bilen kanon, kändes snabb i de kurviga partierna, men tyvärr helt orkeslös och hostande ut på rakorna.
Trots det fick vi ner varvtiderna på låga 1,34 med 1,34.060 som bäst. Vilket är långsammare än i höstas men helt ok med tanke på att bilen gick så pass illa.
Kan nog bli helt ok tider när vi har mer än halva effekten...

Vi tog oss iaf i mål på en 12e plats totalt och en 5e plats i vår klass.


Nu är bilen utprovad och klar så vi vet vad som behöver åtgärdas inför nästa race på Sviestad den 7e maj.

Tvättad efter racet, hel och fin fortfarande


/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
M.Dalin
Göteborg
Här sen Aug 2014
Inlägg: 108



Fick möjligheten att titta på bilen live och den är en sann inspiration.
Mycket välbyggd och snygg thumbs up
snor nog lite inovationer till min egen

_________________
Mikael Dalin
SpeekEd Racing på Facebook
Vill mycket, kan mindre
BMW 325 Coupè Långlopp.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Grattis får man säga thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
M.Dalin skrev:
Fick möjligheten att titta på bilen live och den är en sann inspiration.
Mycket välbyggd och snygg thumbs up
snor nog lite inovationer till min egen


Kul att höra!

Lillen skrev:
Grattis får man säga thumbs up


Tackar!

Bjussar på ett par bilder från banan när det är jag som sitter bakom ratten



_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Bra tider med tanke på soppastrulet.

Använder er bil som förebild för vår egna långlopps E30!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Länge sedan det uppdaterades något här... Men, nu har vi iaf genomfört ytterligare två tävlingar, bägge på Sviestad.

Efter soppastrulet på Mantorp så monterades en catchtank och en matarpump till den.



Hann inte med så mycket utprovning inför nästkommande race den 7/5 på Sviestad, men vi hade fortfarande problem med att bilen gick illa på mellanregistret.
Väl på plats till fredagens träning gjorde vi ett försök att byta alla ingående komponenter i tändsystemet (tack till team LBR för lånet av delar!) och det gjorde susen, nu gick bilen som den skulle! thumbs up

Raceday 7/5:
Vi lottade körordningen och jag fick äran att starta även detta race, denna gång från femte startruta i vår klass.



Tog det lite lugnt de första inledande varven och när startfältet började dras isär så ökade jag successivt tempot, bilen kändes riktigt bra. Körde stadigt låga 1.06-tider, med 1.06.09 som bästa tid.
Körde rätt omgående upp oss på en fjärdeplats och började jaga trean.
Kände att jag plockade in på tätbilarna sakta men säkert för varje varv, och efter att tag var jag i kapp trean. Lyckades till slut passera, vilket inte var det lättaste då den andra bilen var rätt mycket snabbare på rakan, men till slut lyckades jag trycka mig förbi i de kurvigare partierna.
Jakten på andraplatsen började. Kände att jag var lite snabbare och började närma mig...

När jag slutligen fått kontakt så tvärdör bilen... Var helt strömlöst... Va fan...
Bara att vänta på bärgning... Så surt..!
Väl tillbaka i depån kunde vi konstatera att generatorn packat ihop...
Efter en del jagande så fick vi faktiskt låna en ny generator av team Blommenhof som hade med en i reserv, grymt schysst!!
Då det inte var en exakt likadan så fick vi modda både infästning och el-inkopplingen, men vi fick liv i den iaf!
Ut på banan igen efter 3h stillestånd. Nu var vi självklart hjälplöst sist, men ville köra ihop så mycket poäng som möjligt för serietotalen.
Rullade på bra några timmer, sen går gasvajern av...
Bärgning igen...
Blev en krigsreparation av vajern med buntband och vajerlås
Efter det rullade det faktiskt på resten av tävlingen utan några ytterligare problem och vi kunde slutligen gå i mål sist i vår klass. Men, vi fick iaf ihop 220 varv thumbs up
Jag fick äran att gå i mål också




Inför säsongens tredje lopp, också det på Sviestad den 4/6, så var det bara lite smågrejer som behövde fixas. Byta generator och gasvajer så klart, men också lite finlirande med justering av cornerweight.



Dags för race igen...
Bilen gick hur bra som helst på fredagens träning och det var bara att invänta lördagens race.
Återigen var det kanonväder, har verkligen haft tur med vädret vid samtliga tre race!

Denna gång startade vi lite längre ner i startfältet, iom den dåliga placeringen vid förra racet.
Men, efter två 65min pass var vi uppe på en andraplats och hade lyckats få till en bästa varvtid på 1.05.9
Det var väldigt jämnt mellan de första fem bilarna och efter tredje förarbytet hade vi ramlat ner på en femteplats. Bara att jaga på.
Tyvärr hakar två bilar ihop på utgången till start och mål rakan. Den ena bilen går in i räcket och den andra går ut i gräset och lägger sig på taket. Loppet rödflaggas.
Som tur var blev det inga personskador utan bara plåtskador och bägge bilarna får bryta.
Bägge bilarna låg strax före oss och vi är uppe på en tredjeplats när loppet dras igång igen.
Fortfarande väldigt jämnt i toppen och när ledarbilen får problem och måste gå i depå är vi uppe på en andraplats, strax efter den nya ledaren.
Klantigt nog glömde vi kolla oljenivån i motorn innan start och nu börjar oljetrycket sjunka i kurvorna...
In i depån och fylla olja, vilket vi tappar tre-fyra varv på, men ligger fortfarande tvåa när vi kommer ut igen.
När 1,5h återstår börjar vi tappa bromsverkan!
Inget att göra, bara att hänga i, kan inte åka i depå när bilen bakom endast är tre varv efter.
Jag ska köra sista passet och hoppar in i bilen med ca 65min kvar.
Bromsarna är riktigt dåliga och jag måste börja bromsa jättetidigt för att få stopp på bilen, särskilt efter rakan på baksidan.
Bara glömma att försöka gå ikapp ledaren utan får istället koncentrera mig på att försöka hålla bakomvarande bil efter mig.
Efter en dryg timmes svettande lyckas jag iaf ta bilen i mål på en andraplats!




Då var säsongens mål med en pallplats redan uppnått! Gött!

Problemet med bromsarna visade sig vara bakbeläggen som var helt slut.
Nya hårdare belägg är redan beställt.
De vi hade var rekommenderade när vi körde utan bromsvåg förra året för att vi inte skulle låsa upp bak.

I övrigt är det nog inte så mycket som behöver göras på bilen inför nästa race på Mantorp den 2/7, bara lite allmän genomgång.

/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Lite sen racerapport.....

Efter att ha startat säsongens första två tävlingar med bränsleproblem och ett generatorhaveri, var vi efter andraplaceringen på Sviestad taggade inför helgen.

Vi startade långt fram i fältet tack vare föregående resultat och låg och tampades om topplaceringarna redan från början.
Mitten på racet började det regna och det blev ordentligt halt, vilket gynnade de långsammare bilarna. Var riktigt jämnt i toppen mellan de olika klasserna.

Med bara 15min kvar av 8h låg vi på en 3:e plats i klassen och 6:a totalt med några varv tillgodo till bilarna bakom oss.
Det var alltså bara för oss att köra på säkerhet och knipa en pallplats.
Då händer det som inte får hända. MOTORRAS.....ridå!!! 😡

Tappar våran placering och slutar som 5:a i klassen och 10:a totalt.

Helgen var ändå lyckad med jämn och rolig racing, och det var otroligt underhållande att köra i vått underlag. 👍🏻
Nu tar vi nya tag inför Kinnekulle i september, och kommer igen....snabbare än tidigare.

/Magnus

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Rasade en M52? Är de möjligt

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Vi ha bevisat att det går 😀
Troligen är det en ventil som gått sönder först.




_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Kör ni med M52 originalfjädrar? Nån som övervarvade eller missade en växel?

Har en topp i Sala du kan få köpa för 1000kr

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Whop!

Har en M52B28TU som väntar på att få hoppa ner i vår E30. Vad ska man köra med för fjädrar om inte original?

Vår M50B25 har ju tappat kompen troligtvis pga övervarvning. Tydligen vanligt på dessa motorer.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



>Newberg
Vi körde med original ventilfjädrar. Varvstoppet är höjt till 7000rpm, och så vitt jag vet är det ingen som växlat fel.
Tack för erbjudandet, men vi har redan en ny motor som ska i....mer om det lite senare.

>Gustav_H78
Enklast och billigast är nog dubbla ventilfjädrar från en M50IV motor. Bättre, men lite dyrare är ventilfjädrar, brickor och retainers från en S50B30 motor.
Vi har fjädrar från en sån liggandes om det är av intresse.

/Magnus

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Ah ja, varvar man 7000 med original-fjädrarna så va de nog bara en tidsfråga Fjädrar från en M50IV kan jag rekommendera, har jag kört på flertalet motorer å funkar klockrent.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



MagnusN skrev:

>Gustav_H78
Enklast och billigast är nog dubbla ventilfjädrar från en M50IV motor. Bättre, men lite dyrare är ventilfjädrar, brickor och retainers från en S50B30 motor.
Vi har fjädrar från en sån liggandes om det är av intresse.

/Magnus


Tackar! Men vi skippar höjt varvstopp och så förbjuder vi felväxlingar inom teamet ;-)

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Gustav_H78 skrev:
MagnusN skrev:

>Gustav_H78
Enklast och billigast är nog dubbla ventilfjädrar från en M50IV motor. Bättre, men lite dyrare är ventilfjädrar, brickor och retainers från en S50B30 motor.
Vi har fjädrar från en sån liggandes om det är av intresse.

/Magnus


Tackar! Men vi skippar höjt varvstopp och så förbjuder vi felväxlingar inom teamet ;-)


Vi sänkte varvstoppet i våran box.
Sedan är det en körteknisk sak...att få det att hålla.
Men....jag vet inte om man ska avslöja alla knep...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



ButterflyRacing skrev:
Gustav_H78 skrev:
MagnusN skrev:

>Gustav_H78
Enklast och billigast är nog dubbla ventilfjädrar från en M50IV motor. Bättre, men lite dyrare är ventilfjädrar, brickor och retainers från en S50B30 motor.
Vi har fjädrar från en sån liggandes om det är av intresse.

/Magnus


Tackar! Men vi skippar höjt varvstopp och så förbjuder vi felväxlingar inom teamet ;-)


Vi sänkte varvstoppet i våran box.
Sedan är det en körteknisk sak...att få det att hålla.
Men....jag vet inte om man ska avslöja alla knep...

thumbs up

En lokal racing förare från stan lyckades köra sönder att antal motorer
innan motorbyggaren insåg att förarens körstil var boven i dramat
Övervarv delux vid nedväxlingarna

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 3,0 TRK-Racing, MSLS kl 2 segrare 2017
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
12 besök senaste veckan (71188 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande