Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tekniska regler, SLC KL.1B - 2015
6918 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
1. ALLMÄNT
1.1 Tillåtna bilar är bilar som är eller har varit typbesiktigade i Sverige och medtagna på SLCs
klassningslista. Så kallade minibussar, pick-ups eller vans är förbjudna. Bilen skall ha fast tak eller specifikt godkännande att just den bilen är ok. Typ Ginetta G20 i standardbetonat utförande.
för närvarade har följande bilar undantag från takobligatorium, Ginetta G20, Mazda mx-5, Opel Speedster, Lotus elise & exige
1.2 Skyddsbur enligt SBF:s racingbestämmelser är obligatoriskt.
Burar av äldre snitt samt av utförande som ej överensstämmer med SBF:s regler, kan ges dispens efter kontroll av tekniskt ansvarig hos SLC.
1.3 Säkerhetsbälte skall vara monterat enligt SBF:s racing-bestämmelser eller SFI standard.
1.4 Eldsläckare om minst 2 kg är frivilligt. Skall vara säkert fastsatt med stålband om den är monterad.
1.5 Vägg mellan motorrum och förarutrymme samt mellan bagagerum och förarutrymme skall tjänstgöra
som brandsäkert skott och skall därför tätas där luftspalter och hål finns. Tätning görs med plåt eller
brandhärdande plastmateriel (ej polyuretanskum).
1.6 Ljus framåt: Minimum 2 halvljus. Flodljusets centrum får ej sitta högre än originalljusets centrum.
Gäller vid regn, dimma, mörker eller andra förhållande med dålig sikt då tävlingsledningen anbefaller
tänd lyset på.
Ljus bakåt: Minimum 2 fasta röda 5 W lampor och minimum 2 bromsljus minimum 21 W. Montering
innanför bakrutan rekommenderas. Vid regn eller dimma skall det finnas en fast 15 W röd lampa
bakåt. Ljusen skall väl markera ut bilens hörn.
1.7 På vardera huv och bagagelucka skall minst 2 extra låsanordningar finnas, huvlås borttages men
gångjärn bibehålles.Alternativt borttages både huvlås och gångjärn, då huv respektive lucka förses
med 4 extra låsanordningar (typ snabblås) eller 2 remmar.
Om huv av plastmaterial används, och är fastsatt med pinne och lås-sprint, skall täckbrickorna runt
hålen vara minst 60 mm i diameter.
1.8 En lätt åtkomlig bogserögla skall finnas fram och bak. Öglan skall vara markerad med från karossen
avvikande färg och får inte sticka ut utanför bilens begränsningslinje. Öglan skall vara massivt metall
eller wire med fast ögla och ha en innerdiameter av 60 mm.
1.9 Förarstol skall vara av godkänd racingtyp enligt SBF's regler. Överåriga stolar är godkända.
1.10 Vindrutetorkare skall finnas och fungera.
1.11 Huvudströmbrytare skall finnas enligt SBF's gemensamma säkerhetsregler.
1.12 Mekaniska delar får bearbetas om ursprunget alltid med säkerhet kan fastställas,då får denna
korrigeras, balanseras, lättas eller modifieras genom bearbetning.

2. KAROSSERI OCH CHASSI
2.1 Karossens yttre kontur och form skall bibehållas. Undantag skärmar, stötfångare och spoilers. Golvet
får endast ändras för att ge utrymme för ljuddämpare, hjulupphängningar och transmission.
Torpedvägg skall vara original till plats, form och material, dock får det beredas plats för
tändfördelare, huvudbromscylinder och insugsdämpare. Kardantunnel får endast ändras för att ge
plats för växellåda/kopplingskåpa utan att motorn flyttas bakåt. Borttaget material skall ersättas av
samma sorts material som är permanent fastsatt. Öppning för ventilation till förare får göras i taket
med scoop av rallymodell som ej sticker högre upp än 40 mm och har en max-area av 200 mm X 150
mm och inte medför någon skaderisk.
2.2 Materialet i följande delar är fritt: Motorhuv, bagagerumslucka, skärmar och dörrar. Dock skall
förardörr vara original med slät insida och dörrhålet skall ha ett fönsternät av NASCAR-modell som är
fastsatt i kaross eller bur och har ett fastsättnings system som ej är eftergivligt. Bakre dörrar får
fastsvetsas. Vindrutan skall vara original. Övriga rutor får utbytas mot minimum 2 mm ofärgad
lexanplast. Rutorna får ej ha solskyddsfilm.
2.3 Stänkskärmar och skärmbreddare skall anbringas över hjulen och effektivt täcka 1/3 (120o) av hjulets
omkrets och minst hela hjulbredden. Skärmens bakre kant kan dock ligga högre än hjulcentrums
horisontallinje. Skärmbreddare skall vara en integrerad del av skärm eller kaross. Tjockleken på dess
material skall vara samma som skärmen i övrigt. Om skärmbreddare av plast - gummi monteras på
plåtskärm tillåts grövre material. Förstagning av kant i skärmöppning är tillåten med rör max diameter
10mm, med 2 mm godstjocklek (runda rör).
2.4 Öppningar för ventilation får tas upp i motorhuven, förutsatt att inga rörliga komponenter blir
synliga.
2.5 Förstärkningar och/eller lättningar av karosseri är fritt, men får inte ersätta baskonstruktion. Alla
förstärkningar skall vara utförda innanför bilens karosseri.
2.6 Borttagande av klädsel, inredning, isolering och andra detaljer som inte påverkar karossens bärighet
rekommenderas.
2.7 Stötfångare fri, men skall sitta väl integrerad med kaross. Får demonteras om fästena tas bort.
Stötfångarens yttre del får demonteras under förutsättning att fästjärnen inte sticker utanför eller att
återstående delar av stötfångaren inte har vassa kanter. Förstärkning av stötfångare eller fästjärn är
inte tillåten.
2.8 Aerodynamisk anordning är tillåten under förutsättning att den inte har vassa kanter. Dock får spoiler
fram inte sticka ut framåt mer än 20 cm från kaross. Spoiler bak får inte sticka ut bakåt mer än 30 cm
från kaross och vara högre än 10 cm från Taket (Ej inkluderat Endplates). Spoilers eller kjolar får inte
vara bredare än kaross.
2.9 Bilen får ej vara utrustad med dragkrok.

3. FRAM- OCH BAKVAGN
3.1 Hjulupphängningar är fritt.
3.2 Styrning, fjädrar och stötdämpare är fria. Mellanlägg i spiralfjädrar är ej tillåtet.
3.3 Aktivt fjädringssystem är ej tillåtet.

4. HJUL, DÄCK OCH AXLAR
4.1 Endast mönstrade däck av standardtyp och godkända enligt DOT eller E-märkning (dvs s.k R-däck,
är tillåtna). Däcket skall ha ett mönsterdjup på minst 1 mm på minst 75% av däckets bredd. Däcket
skall ha fabrikgjorda mönster bestående både av längs och tvärgående mönster. Ytterligare skärning
av däcket får göras för bättre vattenavrinning.
4.2 max däckbredd tillåten är 225
4.3Fälgar fritt. Centrummutter tillåtet.
4.4 Original hjulbas och original bakaxelplacering skall bibehållas.
5. BROMSAR
5.1 Bromsok fritt. Skivor fritt
5.2 Tvåkrets erfodras ej, bilar som har enkrets skall ha väl fungerande handbroms.
5.3 Bromsklossar bör vara asbetsfria.
5.4 ABS-system är tillåtet.

6. FÖRARUTRYMME
6.1 Ratt, rattstång, växelspak och stol får placeras på valfri sida av bilen.
6.2 Pedalställ får fritt ändras eller flyttas enligt punkt 6.1.
6.3 Manöverorgan skall i övrigt placeras så att föraren fastspänd i stolen, utan svårighet når dessa.
6.4 En invändig backspegel, samt på höger och vänster sida utvändigt monterade backspeglar skall
finnas.
6.5 Hastighetsmätare med kilometerräknare av originaltyp bör finnas. Se SLC Tävlingsregler.
6.6 Instrumenten skall sitta i en instrumentpanel som ej har vassa kanter.

7. ELSYSTEM
7.1 Elsystemet är fritt.
7.2 Batteri skall vara väl fastsatt med anordning av metall. Både över- och underram skall finnas. Hela
batteriet skall täckas med isolerande slagtåligt material. Montering av batteri i förarutrymme är inte
tillåtet om inte detta är originalplacering. Eller om det konstrueras en helt lufttätt låda med avluftning ut ur kupen och tillräcklig stabil för att batteri inte kan lossna inåt kupen i eventuell krasch.
Får ej placeras närmare än 20 cm från bensinpumpar.
7.3 Kablar och elektriska manöverorgan är fria.

8. MOTOR
8.1 Motor får vara av valfritt märke, dock skall den baseras på en standardmotor till ett massproducerat
fordon. Maxvolym 2,5 liter.
8.2 Trimning fri, dock skall block och topp vara serieproducerad för gatbruk (dvs homologeringstoppar ej
godkänt). Turbo eller annan överladdning förbjuden.
8.3 Avgassystemet skall monteras så att dess mynning riktas bakåt eller åt sidan (bakom framdörrens
bakkant). Max ljudnivå enligt dom krav som banägarna ställer upp. Mätmetod kommer enligt krav av banägaren. Insugssidan vara dämpad med luftburk eller dylikt till samma nivå som
avgassidan. Det är den totala ljudnivån från fordonet som mäts oavsett vad som orsakar det.
generellt är det f.n 95 Db som vi kommer få av banägarna.
8.4 Alla ledningar får fritt dras även inne i bilen. Elledningar får dock inte dras i anslutning till bränsle- eller
bromsledningar, avståndet skall vara minst 10 cm. Torpedgenomföringar skall göras med täta
gummibussningar. Alla ledningar skall klamras väl.
8.5 Bränsle, olje och kylvattenledningar i förarutrymmet skall inte vara av plast. De skall täckas och
skyddas mot brand, slitage och andra skador. Lämpligt att montera plåtskydd över dessa.
8.6 Bränsletank skall vara av standardmodell med högst 1 påfyllnings- och 1 luftrör med max diameter 2.5
tum eller säkerhetstank. Tanken skall vara försedd med tätslutande lock med max diameter på 2 tum
som ej sticker utanför bilens kontur om detta inte är original montering. Urluftningen skall mynna ut
utanför bilen och vara försedd med backventil. Tanken/tankarna får placeras på originalplacering eller en säkerhetstank får placeras enligt SBF:s regler för placering av säkerhetstank alternativt enligt specifikt godkännande av SLC. Påfyllning får flyttas till ej krockutsatt karossdel (ex. övre hörn i
baklucka). Säkerhetstankar med utgånget datum kan tillåtas efter konsultation med SLC.
8.7 Maxvolym 75 liter för standardtank och 120 liter för säkerhetstank. S.k catch-tank får ha en maxvolym
av 1 liter. OBS i maxvolymen för bensintanken inräknas även påfyllningsrör, matarrör och ev.
catchtank.
8.8 Endast handelsbränsle tillåtet. Blyfri bensin rekommenderas.

9. KOPPLING, VÄXELLÅDA OCH TRANSMISSION
9.1 Endast 2-hjulsdrift är tillåten, men original placering av drivhjul får ändras. Bilar med 4-hjuls drift får
konvertera till 2-hjulsdrift (valfri ända).
9.2 Växellåda fritt.
9.3 Koppling skall manövreras med foten.

10. TANKANLÄGGNING
10.1 Om tankanläggning skall användas måste FISA:s Appendix "J" Art 252.8.3 vara till fullo uppfyllt.
Tankanläggningen får ha en maxhöjd på bensinen på 2 meter och får ej vara trycksatt. Ställningen
som tanken är uppsatt i skall vara hjulförsedd med en bas på minst 2 gånger 1 meter. Tanken skall
vara försedd med en avstängningskran innan påfyllningslangen. Tanken får hålla en maxvolym på
120 liter. Tanken skall vara försedd med lämpliga slangar som har s.k. "Drybreak connections" dvs
kopplingar som bryter utan att man måste trycka in eller vrida på något för att bensinen ska sluta
rinna. Kopplingarna får hålla en maxdiameter på 2 tum. Det är även tillåtet att använda bensinflaskor
som är tillverkade för racing.

ELLER
Det är även tillåtet att använda modifierade jeepdunkar antingen som handhållna med avluftningsventil eller uppställda i hållare, då är det tillåtet att max modifiera ihop 3st samtidigt alternativt egen byggd tank på max 60 liter som är totalt läckfri .
Det ska finnas avstängningsventil vid behållaren och längst ner vid handtaget samt en max diameter på slutröret på 1 tum. när man INTE använder drybreak kopplingar.
Ventilen vid handtaget ska ha "dödmansgrepp" typ pistolhandtag mackbensin eller liknande funktion.

11. PERSONLIG SÄKERHETSUTRUSTNING
11.1 Enligt FIA standard ELLER utrustning godkänt av SFI.

12. DOKUMENTATION
12.1 Skall finnas, så tydlig identifiering kan göras av motor. Ex. utdrag från FISA-handlingar eller
verkstadshandbok.

13. BEGRÄNSNINGAR
13.1 Arrangören förbehåller sig rätten att lägga på minimivikter, däcksbreddsbegränsning,
Bensinmängdsbegränsning, insugskona eller annan lämplig åtgärd på enskild bil för att få ner
prestandan på bil som avviker starkt från klassens allmänna prestanda.
Bil som inte stämmer helt överens med tekniska reglementet, tex motorstorlek KAN tillåtas köra i klassen efter omröstning av SLCs fn 15st Foundersteam som har rösträtt. och då krävs det minst 2/3 tredjedels majoritet för att godkännas.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Allmänt banåkaforum
Tekniska regler, SLC KL.1B - 2015
6918 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande