Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips inför köp av Porsche 924? (splittad tråd)
1 besök senaste veckan (558 totalt)
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Ken-1 skrev:
Hej, jag brukar inte syssla med att skriva en massa inlägg här men jag skulle vara intresserad av att få reda på vad man skall vara uppmärksam på vid köp av en 924.

Hur står det till med hållbarheten hos originaldrivlinan på en med 2liters audimotor? Visst har de transaxel, alltså lådan vid bakaxeln? Vad har de för bakaxelkonsturktion? Var sitter kopplingen, är den vid motorn kanske?


Att man skall se upp för rost har jag förstått , men finns det annat som man skall akta sig för? Är alla reservdelarna dyra specialdelar som måste beställas från tyskland eller går det bra att få tag i piratdelar?

Skulle vara intresserad av att köpa en som projektbil, är det så att man skall satsa på de som är gjorda efter -80? Jag läste att de blev galvade då. Passar vähållningsdetaljer från 944:an på en 924?

Mycket funderingar men någon kanske orkar svara på en del...


Angående vilka fälgar som passar så kolla här: http://www.kompressor.no/felger/boltesirkel.htm , där borde alla aktuella och tänkbara bilar finnas.


Skall se vad jag kan ståtill tjänst med:

Drivlinan: Turbon och S-modellen har en kraftigare kardan och drivaxlar än 2-litaren, antar att den sitter där av en orsak. Men så länge du kör med orginaleffekten skall det nog inte vara några problem. Ja, lådan är bak, och om ajg minns rätt koppling fram (hann aldrig gå sönder på min, så jag funderade aldrig på det). Bak är det snett bakåtriktade länkarmar, med en tvärliggande torsionsstav.

Saker att se upp med: Rost vet du, har för mig att 80=halvgalv 81=helgalvad kaross, så hittar du något av de bruna, välj en annan (undantaget framskärmarna, som tydligen kan få utbrott på de mest välvårdade ex). Elsystem kan ställa till med en del. kolla så att alla mätare funkar och visar likadant oavsett belastning på systemet. inredningarna häckar ner sig fort, sen är det frågan om det är något du prioriterar. Toppen tar stryk om man inte byter olja som man skall, men oljerök syns ju lät... De kan skramla lite i ventilerna, men det beror ofta på en sinnes-sjuk inställningshistoria. Men se upp, låter det FÖR mycket så är kamaxel, lyftare och liknande INTE billigt. Chassi i allmänhet, jag har kört ett par ex som inte skall ha gått mer än 15-18000 mil och de har varit TVÄRSLUT, gungigare än min 30000-milaAudi, de skall vara som en förvuxen Gokart nästan. Höger motorfäste tar en del stryk eftersom motorn lutar sig över det, infästninarna till växellådan kan även glappa en del, men det är inget som direkt försämrar funktionen, det bara låter illa. Så, det var nog det mesta.

Delar: Beror på, slitdelar hittas hos din lokala tillbehöraffär, mens mer udda saker får handlas dyrt hos agenten eller specialister. Sen kan det löna sig ibland. köpte Porsche orginal bromsbelägg, som kostade 3x vad de kostade hos den lokala biltillbehörsfirman. Men efter 3500 landsvägsmil, 20 slaloms och 7-10 banträffar finns det material kvar. Sanslöst bra.

924-944 utbyte. Vet inte riktigt, spårvidden skiljer ju en del, men gå in på www.944sverige.com eller www.924.org så bör du hitta svaren.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Allmänt banåkaforum
Tips inför köp av Porsche 924? (splittad tråd)
1 besök senaste veckan (558 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande