Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4M Coupe -06
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 28, 29, 30   >>
43 besök senaste veckan (180022 totalt)
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Eldh skrev:
Lyckades programmera lite mha Alexander Wilborg.. Tack!

ESP-läget M-Track finns ju på e46 M3 CSL men är inaktiverat på vanliga M3 & Z4M.
Går dock att aktivera:
http://www.z4-forum.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=69148&start= . . . .

Uppkopplat genom OBD uttaget



Istället för av/på finns nu 3 lägen.

Ett kort tryck på DSC knappen - M-Track-lampan tänd (på Z4M i form av DTC-lampan som aldrig används annars, den är för Z4 3.0Si.)

Knappen intryckt i 5sek, all ESP off som innan:



Återstår lämpligt testtillfälle!


Detta skulle va intressant till min M3 E46

Fin bil fö. thumbs up

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2150


Trådstartare
Tackar!

Ja du kan följa länken skulle jag tro. Byta ut "E85" mot "E46" bara.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247



Ja riktigt intressant med M-track mode! Det kanske man skulle ta och försöka sig på med min E46a med

Fin bil i övrigt med!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2150


Trådstartare
Tackar!

Jaaaa såklart, samma dag man ska ställa av för vintern händer det grejer.

Var till Thoréns glas för att få igång torkare/automatljus efter deras byte av rutan, ngt fel blev det där (och inte verkar de vilja fixa det).

Backar ut, kör iväg o får direkt helt ruggiga misständningar.. Vafan!
Klarade mig hem iaf och funderade lite panikartat. Tändspolarna lär vara känsliga på S54..? Har bytts åtminstone 1 gång tidigare enl kvitton.





Hade några spolar från en gammal M3 som tur var. Cyl 5 var slut!

Allt frid o fröjd igen.

Nu gäller bara att få Thorens Glas att göra sitt jobb klart..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2150


Trådstartare
Har inget bättre för mig denna sista (?) vecka i trafik så jag slog till på en sista justering för att få i princip CSL-inställningar.
Hade totalt 3mm in, nu 1mm in precis som framhjulen.

Får se på vårens första bandag hur det känns. Antagligen knappt märkbart.




_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18598



Kör man samma dag på känd bana så känner man det väldigt väl, det är min erfarenhet i alla fall.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2150


Trådstartare
Ok intressant. Sannolikt blir det väl ngn annan bana än Falkenberg

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18598



Glömde sedvanlig brasklapp: "Det beror nog på den specifika bakvagnen man har också"

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 583



Jag ställde camber -2.5/axel, ett mellanting bana/gata.
Köparen gillade det på Falkenberg vid första körningen, gick lite väl brett, men det kan också vara hårda/dåliga Rdäck...

Samuel på Millway har -3.5 runt om, tror jag...

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



crille_hallden skrev:


Samuel på Millway har -3.5 runt om, tror jag...


Då hade jag kört som han...

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2150


Trådstartare
Ok!
Jag kör ju mer gata än bana ("gentlemans racer"..?) så jag testar detta ett tag nu för att även se däckslitage etc. I runda slängar CSL-värden alltså (utom cambern fram), om jag översätter graderna rätt.

Fram
Camber -1.75
Toe in 1mm

Bak
Camber -2
Toe in 1mm

MaZ skrev:
Glömde sedvanlig brasklapp: "Det beror nog på den specifika bakvagnen man har också"

Inte för att våra bakvagnar är sådär fruktansvärt olika..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2150


Trådstartare
En glimt inifrån vinter-idet.

Blev en BMW-ruta till slut ja.. jäkla klåpare (Thoréns Glas i Gbg).


Zzzzzzzzzz...

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



crille_hallden skrev:


Samuel på Millway har -3.5 runt om, tror jag...


Nja, inte riktigt. Nu får jag be att återkomma med exakta värden om det önskas. Men jag har alltid mer fram än bak. Men -2,5 bak och -3,5 fram är mer rätt isåfall.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2150


Trådstartare
Slog till på ett lätt begagnat set KW V3 annonserat här på rejsa. Prisvärt och i närheten. Tack för tipset Alexander!



Är visserligen otroligt nöjd med min nuvarande setup både på gata och bana men har läst en del rätt övertygande recensioner av KW V3. Antar att ÄNNU mer grepp på bana och ÄNNU bättre komfort på långresan inte behöver vara ngt dåligt.

Får se när jag får möjlighet att montera.



Edit: kollat igenom paketet, lite gängpaj på ett av krängarstagen.
Går sånt att beställa nytt från KW? Gäller även verktygen för fjäder och dämparjuseringar som fattas.
Har dock läst att kittet inte funkar med t.ex CSL-hjulen jag har utan spacers fram? Vilket jag nog inte kommer köra med. Isf ser det väl lite mörkt ut

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Eldh skrev:
Slog till på ett lätt begagnat set KW V3 annonserat här. Prisvärt och i närheten.. Tack för tipset Alexander!



Är visserligen otroligt nöjd med min nuvarande setup både på gata och bana men har läst en del rätt övertygande recensioner av KW V3. Antar att ÄNNU mer grepp på bana och ÄNNU bättre komfort på långresan inte behöver vara ngt dåligt.

Får se när jag får möjlighet att montera.

Edit:
Kollat igenom paketet, lite gängpaj på ett av krängarstagen:



Går sånt att beställa nytt från KW? Gäller även verktygen för fjäder och dämparjuseringar som fattas.
Har dock läst att kittet inte funkar med t.ex CSL-hjulen jag har utan spacers fram, vilket jag nog inte kommer köra med. Isf ser det väl lite mörkt ut för detta kit.


Staget ser ut att hålla standard längd mät den och beställ sen meyle HD stag från typ eBay.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 583



Samuel Lindkvist skrev:
crille_hallden skrev:


Samuel på Millway har -3.5 runt om, tror jag...


Nja, inte riktigt. Nu får jag be att återkomma med exakta värden om det önskas. Men jag har alltid mer fram än bak. Men -2,5 bak och -3,5 fram är mer rätt isåfall.


Jag hittade vår kommunikation Samuel.
Under 2016 körde du dessa värden.

"Hej igen. Camber fram -3,5. Bak -3,0. Total toe fram +1,4mm. Bak +2,2"

Så minnet svek mig. 😁

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103



Eldh skrev:
Slog till på ett lätt begagnat set KW V3 annonserat här. Prisvärt och i närheten.. Tack för tipset Alexander!

Edit:
Kollat igenom paketet, lite gängpaj på ett av krängarstagen:


Går sånt att beställa nytt från KW? Gäller även verktygen för fjäder och dämparjuseringar som fattas.
Har dock läst att kittet inte funkar med t.ex CSL-hjulen jag har utan spacers fram, vilket jag nog inte kommer köra med. Isf ser det väl lite mörkt ut för detta kit.


Kolla med Hans på Autoprofil i Mölndal, han är svensk återförsäljare av KW och har nog den absolut bästa kundservicen jag har varit med om! Fixade nya delar till mina genom honom.

PM om du vill ha hans kontaktuppgifter!

/L

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2150


Trådstartare
Tack för tipsen!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Jasså det blev affär!

Klart du skall köra med spacers fram. Det lär väl knappast behövas mer än 10mm för att det skall funka?

På e36an finns ju en version med krängningshämmarfästen i bärarmen. Kanske kan göra nåt liknande på Z4?

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2150


Trådstartare
10mm räcker för att det blir andra problem..
Jag ska mäta upp som sagt o se om ryktena stämmer.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Gängan på kränghämmarstaget behöver inte va ok längst in. Där ska egentligen inte va nån gänga som kan skadas.
Köp en gängfil på biltema så slipper du köpa nya stag. thumbs up

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4M Coupe -06
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 28, 29, 30   >>
43 besök senaste veckan (180022 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande