Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT Quattro -00, Röramschassi
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (21353 totalt)
DAP
Kristianstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 546


Trådstartare
Tänkte jag skulle ta och slänga upp en liten projekt tråd om mitt bygge. Får hoppas det finns nån som gillar tokiga projekt

Målet är en bil som skall rulla 98% bana och resten blir runt korv kiosken här hemma vid.
Vikt och effekt målet är 600hp 1.8L VP Racefuel och 1000kg med förare tankad och körklar


Kaross: Audi TT quattro kaross som har modifierats totalt. Lättad väldigt mycket, förstunden är vikten okänd. Golv och rambalkar och allt annat som är bärande har kapats bort.
Ett Chromemoly chassi har sedan ersatt allt detta. Dock så är chassit inte färdigt ännu men innan jul skall den stå färdig på hjulen för en första besiktning hos SFRo som amatörbyggt fordon
Frontpartiet skall gjutas i en detalj (flippfront) i glasfiber. Bagagelucka och dörrar kommer också att gjutas av i glasfiber, detta vet jag dock ej när det kommer att bli.

Motor: Motorblocket är Audi orginal APX 1.8 Liter.Motorblocket förstärks med motorgördel från Eurospecsport som är lite moddad.Stifftad mot blocket. Nya aluminium galvar till blocket där vevaxeln går igenom, bearbetas ur Alumold.
Alla packboxar vänds i motorn för att uppnå bästa vakuum i motorn. Torrsumpspump från Autoverdi, 4-stegs med vakuum funktion. Drivning av pumpen och generatorn är byggd efter egna principer. Speciall byggt oljetråg för torrsump med 3 stycken inbyggda silar och skvalplåtar. Orginal smidd veveaxel som har balkanserats och viktjusterats. Vevstakar från Autoverdi med orginal slaglängd och 20mm kolvbult. JE kolvar med 9:0:1 i comp förhållande. Orginal toppackning 3-skivig i stål.
Pinnbultar till toppen från Raceware. Pinnbultar till bottendelen från ARP. Nya speciall lager i motorn.
Speciallbyggt svänghjul efter egna ideer och ritningar. CNC bearbetat ur verktygsstål, stiftat mot vevaxeln med 3 stycken 10mm stift.
2-skivig AP koppling, 184mm diameter 950nm.
Maxportad toppad av Lars Bergendahl på LIBA Motor. Portad utifrån en söndersågad orgionaltopp som mall.Nya race ventiler från Ferrea i en blandning mellan inconell och rostfritt, både insug och avgas ventiler är bytta till dessa. Nya mekaniska ventil lyftare och ventilfjädrar från Eurospec sport i usa. Likaså nya mekaniska kamaxlar med ställbara kamdrev på från Eurospec sport i usa med hemliga kamaxel värden.
Nya titan retainers från Ferrea, både till insug och avgas och med underläggs brickor i titan för fjädrarna. Speciall byggt grenrör med pulssplit funktion och lika långa pipor.Byggt i en rostfri legering och med laserskurna flänsar för bästa finish.
Turbonetics T61 BB snurra med speciall mods för att funka bra till 1.8L. HKS Wastegate S/S Racing 50mm. Turbonetics Godzilla dumpventil. 3 1/2 downpipe och avgas system med 1 st slutdämpare och utan kat. Ljudämpare från Burns stainless i usa.
Speciall byggt insug med uträknad plenum och luftfördelare och fullradie trattar. Byggt med 8 stycken spridare, varav 4 sitter i och går bara in när laddtrycket börjar komma typ.8 stycken bosch spridare på 500cc vardera. 75mm spjällhus från BBK.
Speciall byggda fuelrails.
Aeromotive A1000 bränslepump som matas av 2 stycken walbro pumpar som sitter i tanken och och som först matar en inbyggd catchtank som håller ett tryck av ungefär 1bar som sedan matar ut till den stora A1000 pumpen. Areomotive bränsletrycksregulator. Bränsletank är byggd i 3mm aluminium efter egna ideer.
19 raders setrab oljekylare. Earls oljeförflyttare och oljetermostat. Griffin vattenkylare i aluminium med 1 styck spal elfläkt. 1 styck meziere elvattenpump för kylsystemet. Intercoller speciallbyggd efter egna ideer. Handknackade gavlar.cellpaketets storlek B*H*D = 600*450*120. Morosos torrsumpstank med förvärmning i form av 5 stycken 600watts elslingor för att uppnå arbetstemperatur innan bilen är startad.Speciallbyggda motorfästen. Plus mycket mer godis.


Hjulupphängning: Speciallbyggda bärarmar fram med uniballs i alla leder. Topplagring för dom främre stötdämparna. Dubbla A-armar bak i hjulupphängningen.Stötdämparna runt om kommer att bli Sellholm coilovers med alla tänkbara justeringar. Ställbara krängningshämmare runt om från Sellholm.


Transmission: orginal 6-växlad växelåda och orginal bakaxel klump med haldex. Uppdaterad styrning till haldexen från Tyskland för parmanent drivning :-)


Fälgar: BBS Lemans. 8.5*18" fram och 9.5*18" bak.

Däck: Michelin Pilot Sport Cup.235*40*18 fram och 265*35*18 bak.

Inredning: 2 stycken sparco Corsa stolar med sabelt 4-punktsbälten i bredden 3". Plus en massa kolfiber och aluminium golv. Flockad instrumentbräda med kolfiberinlägg.

Elektronik: Motec styrsystem i form av M48 Pro. Tändningen sköts av ett MSD Dis-4 slutsteg med 4 stycken MSD blaster SS tändspolar.Motec dashdisplay med alla tänkbara funktioner.
WBo2 Bredbandslamda.


Bromsar: Porsche 6-kolvs ok fram från 996 GT3 med 365x32mm skiva. Bak sitter det 345x32mm skiva med ett Porsche 993 GT3 4-kolvs ok. Alla skivorna runt om har egentillverkade flyttande nav som har bearbetats ur 7075-T6 aluminium.Tilton stående pedalställ med inbyggd bromsvåg som är justerbar från instrumentbrädan.Pedalstället har koppling, broms & gas.



Har garnterat glömt en hel del och sen under byggets gång så blir det juh bara värre med.





Tack till:
Moses Bil & Lack och hela familjen freyer
Janne på Sellholmtuning
Razvan på Stylabilen.nu
Jocke på EAAB
Lars Bergendahl på LIBA Motor.
Alla kompisar som ställer upp med hjälp och galna ideer, Plus alla andra som känner sig berörda.
[/b]

_________________
Oscar Larsson

POWERed by
--------------------------------------
Moses Bil & Lack AB
Porsche center Borås
GT Motorsport
SMR
Design By Bond
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



kul projekt!
men var är bilderna???

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
DAP
Kristianstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 546


Trådstartare
Lite bilder på rörams chassit.






















Lite bilder på dom kommande hubarna som skall sitta där bak.
Skall bearbetas mer och lättas.





En bild på dom bromsarna som kommer sitta där bak. Nya flyttande nav (bellhouse) skall tillverkas.


En bild på skivorna som skall sitta fram Kommer från en Audi A4 STCC bil. Oken som ni ser på bilden är mina bak ok, man blir juh sugen att se hur det ser ut. Har inte fått mina fram ok ännu


Bilder på pedalstället från Tilton.



Lite bilder från när vi offrade en topp






Lite bilder på lite elktronik prylar från Motec



Bredbandslamda


JE Kolvar !


En liten halv stabil koppling som inte skall slira i första taget !




Verdi Vevstakar som håller vad dom lovar









BBS fälgarna !



Vattenpump


Verdi torrsumps pump !!


oljeförflyttare





Lite bilder från när vi plastar formen för frontpartierna.











MVH
oscar L

_________________
Oscar Larsson

POWERed by
--------------------------------------
Moses Bil & Lack AB
Porsche center Borås
GT Motorsport
SMR
Design By Bond
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Vad ska bilen användas till? Bara busbil eller blir det rejsing på riktigt?

_________________
Mattias Meldert
Citera
DAP
Kristianstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 546


Trådstartare
meldert skrev:
Vad ska bilen användas till? Bara busbil eller blir det rejsing på riktigt?


Bankörning rakt igenom. plus lite gatkörning runt kiosken här hemma vid

MVH
oscar L

_________________
Oscar Larsson

POWERed by
--------------------------------------
Moses Bil & Lack AB
Porsche center Borås
GT Motorsport
SMR
Design By Bond
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



plastade ni fronten ovanpå den gamla? Dvs ni gjöt från en positiv plugg?

Hur mycket behövdes det spackla för att få den jämn? Hur tjockt material är det i fronten? Är den sladdrig?



Ja, jag funderar själv på att plasta front
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Anders Jeppsson skrev:
plastade ni fronten ovanpå den gamla? Dvs ni gjöt från en positiv plugg?

Hur mycket behövdes det spackla för att få den jämn? Hur tjockt material är det i fronten? Är den sladdrig?



Ja, jag funderar själv på att plasta front



Nu har du väll ändå glömt att tänka ett steg till, det där är ju en gjutform.

Ca 3 mm material med några sandwich förstärkningar på lämliga ställen ska nog ge en bra front,

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
DAP
Kristianstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 546


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
plastade ni fronten ovanpå den gamla? Dvs ni gjöt från en positiv plugg?

Hur mycket behövdes det spackla för att få den jämn? Hur tjockt material är det i fronten? Är den sladdrig?



Ja, jag funderar själv på att plasta front


Vi plastade ovanpå orginal detaljerna när det satt på bilen. Vi har inte gjutit något ur formen ännu ! skall gjuta på lördag är det tänkt.

Vi passade in alla detaljerna till 100% på bilen så att man skulle slippa så mycket efterarbete i formen för att få den bra. Vi fixade till alla springor och ojämnheter mellan detaljerna med en typ av modellera
SEn plastade vi ca= 5 lager plast och väv. Formen skall sättas på bilen igen imorgon och så skall vi gjuta fast plywood skivor på högkant för att få formen ännu stabilare och lättare att handskas med !

Slutprodukten vi skall gjuta på lördag skall endast vara 2 lager tjock fast sen skall vi gjuta in cellplast ribbor för att få den stabilare och framför allt skall vi gjuta in detta på undersidan av själva huvdelen för att få den stora plana ytan stabil.

MVH
oscar L

_________________
Oscar Larsson

POWERed by
--------------------------------------
Moses Bil & Lack AB
Porsche center Borås
GT Motorsport
SMR
Design By Bond
Citera
Steiner
Lund
Här sen Aug 2005
Inlägg: 93



Blir inte den nya delen störr eftersom den gjuts ovanpå originaldelen. Eller är det jag som är korkad

_________________
Victor Steiner

www.VombsMotorsport.com
Citera
Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004
Inlägg: 192



DAP skrev:

Transmission: orginal 6-växlad växelåda och orginal bakaxel klump med haldex. Uppdaterad styrning till haldexen från Tyskland för parmanent drivning :-)


Varför ta Haldex-modifieringen från Tyskland?? När du kan köpa den i Sverige med support på ACE-Competition.

Bara undrar...

Annars ser det RIKTIGT bra ut

_________________
Henrik Eldholm
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Steiner skrev:
Blir inte den nya delen störr eftersom den gjuts ovanpå originaldelen. Eller är det jag som är korkad


det är du som är korkad

Klumpen man ser på bilden är en plugg, som den nya fronten kommer gjutas i.
Citera
DAP
Kristianstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 546


Trådstartare
Henrik Eldholm skrev:
DAP skrev:

Transmission: orginal 6-växlad växelåda och orginal bakaxel klump med haldex. Uppdaterad styrning till haldexen från Tyskland för parmanent drivning :-)


Varför ta Haldex-modifieringen från Tyskland?? När du kan köpa den i Sverige med support på ACE-Competition.

Bara undrar...

Annars ser det RIKTIGT bra ut


Funkar ej om man inte kör med orginal styrsystem har jag hört ryktats om, för det har jag slängt på skroten för längesen liksom ! Jag kommer att köra med parmanent AWD.

MVH
oscar L

_________________
Oscar Larsson

POWERed by
--------------------------------------
Moses Bil & Lack AB
Porsche center Borås
GT Motorsport
SMR
Design By Bond
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Ett par nyfikna frågor:
1. Varför behålla MacPestonbena fram när resten är totalt omgjort?
2. Vad har knivarna för fjäderkonstanter?
3. Var hadde du tänkt lägga rc bak och fram?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Anders Jeppsson skrev:
Steiner skrev:
Blir inte den nya delen störr eftersom den gjuts ovanpå originaldelen. Eller är det jag som är korkad


det är du som är korkad

Klumpen man ser på bilden är en plugg, som den nya fronten kommer gjutas i.



Appappapp... Orginalkarossen (med modellleran i skarvarna) är ju pluggen, dom har sedan gjutit en form på den, invändigt i formen gjuter dom sedan en ny plastkaross som blir en exakt kopia av pluggen (dvs orginalkarossen + modelllera)

_________________
Mattias Meldert
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



meldert skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Steiner skrev:
Blir inte den nya delen störr eftersom den gjuts ovanpå originaldelen. Eller är det jag som är korkad

**Tänkte iaf rätt..**

***petig jävel***


jaja, det var iaf det jag menade

inte så lätt med nomenklautur alltid..
Citera
DoHC
Bjärred
Här sen Apr 2005
Inlägg: 106



Herrejösses grabbar. Ni har väl inte glömt triangulera någonstans...? Imponerade! hur många meter rör kommer ni göra av med?
Christian

_________________
Christian Almström
Alfa Romeo Bertone 2000 1973
Ford Escort RS 2000 Mk1 1975
Citera
DAP
Kristianstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 546


Trådstartare
DOHC skrev:
Herrejösses grabbar. Ni har väl inte glömt triangulera någonstans...? Imponerade! hur många meter rör kommer ni göra av med?
Christian


hehe de e juh roligt me rör tror jag e uppe i 75-80 meter rör ungefär.

mvh
oscar L

_________________
Oscar Larsson

POWERed by
--------------------------------------
Moses Bil & Lack AB
Porsche center Borås
GT Motorsport
SMR
Design By Bond
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Hej och välkommen oscar!

Jösses va du grejar med den fine bilen, ska bli intressant att följa detta projektet. thumbs up Glöm nu inte att ta med kameran ut i garaget varje gång bara för byggbilder är alltid lika intressant.

_________________
Peter Karlsson
Citera
hexxon
Växjö
Här sen Maj 2005
Inlägg: 116



Har du beräknat plenum själv? För såvitt jag kommer ihåg så var det en ren kopia på ett MIS-insug?

Ser riktigt roligt ut! Ser fram emot att se bilen på bana i framtiden, lycka till!

_________________
Patrik Eklund

POWER by Cosworth
"Development is only necessary to rectify the ignorance of designers" -Keith Duckworth
Citera
skånsk ondska
Landskrona
Här sen Aug 2005
Inlägg: 6



Den har jag sett Live hos när jag var med polaren o hämta en jagga där uppe. Ser ruskigt fett ut.

För övrigt så kan det vara jag som byggt haldexkopplingen så var inte säker på att den funkar som den ska hehe


MVh

_________________
Staffan Lindegren
Citera
Rad
Sthlm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14



...hur går det boys? Vore kul o se var det slutade...

//Robert

_________________
Robert Andersson
//Avatarbilen é inte min, sitter bara å torrbryter;)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT Quattro -00, Röramschassi
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (21353 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande