Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt X en liten vattentunnel för aero testning
<<   1, 2, 3   >>
32674 besök totalt
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Michael Bäck skrev:
caperseven skrev:
Ett problem berättade en kompis på GKN i trollhättan när jag hade samma ide med skalbilar med luft som
media var att man inte kan skala om ett värde rätt av ,exvis 30ms och skala med bilens skala... nu finns det folk här som kan detta betydlig bättre än jag kan angående formler, men en skalbil i så små format skulle kräva överljudshastighet för att få korrekta värden, men som ha berättade att om man använde vatten som media istället så funkar det med att skala rätt av.

Hoppas på nån som kan detta med formler kan visa

Jörgen


Jo detta är jag medveten om men för jämnförande mätningar när det gäller
förändringar fungerar det fint. Även för att se hur luften strömmar kan vara
intessant samt att köra vingprofiler i full skala. Några precisa värden är svårt att få
i en sån här liten vindtunnel inte ens dom i fullskala är 100%
tillförlitliga även om dom är mycket mycket bättre.
Men för att lära sig lite lär det fungera fint sen får vi se om man kan få upp lufthastigheten lite
för att testa vad det gör för påverkan.

Även vattentunnel skulle vara intessant att testa.


Har för mig att luft beter sig väldigt olika under 70-80kmh än vid högre hastigheter och frågan är då om man har någon nytta av värdena under denna hastighet? vi brukar ju vilja köra snabbare än så menar jag .
Kompisen tyckte att har man så små modeller så satsa på att bygga en vattentunnel istället, är enklare enligt hans tycke...så kör på bara thumbs up

Jörgen

_________________
Jörgen Bock
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Låter i sammanhanget extremt mycket lättare.
Ännu hellre en lång bassäng så du kan släpa modellen längs botten för att slippa märkliga effekter pga att marken står still.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Trevligt med mycket input thumbs up ska läsa på en del om vattentunnel så får vi se

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Då har man grottat ner sig några timmar i hur en vatten tunnel fungerar.
Nått liknande bilden nedan ser ut att kunna vara vettigt.



Så det blir väl att försöka sig på nått likande.
Skickade iväg lite frågor till Graham som jobbar
på experimental fluid dynamics lab vid univeritetet i Toronto.
Som har lite intressanta videos på Youtube

https://www.youtube.com/channel/UCHqgnBEbgkljvHQUg9MQfKA

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



ser ju ut o vara nåt thumbs up

jörgen

_________________
Jörgen Bock
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188



Linköpings universitet har en vattentunnel, du kan säkert få ett studiebesök.

http://www.iei.liu.se/flumes/aircraft-design/experimental_aerodynamics?l=en
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Varför inte gå "all in" och skala ner luftmolekylerna .........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494



per_cooper skrev:
Linköpings universitet har en vattentunnel, du kan säkert få ett studiebesök.

http://www.iei.liu.se/flumes/aircraft-design/experimental_aerodynamics?l=en


Den där länken måste ligga långt nere i arkiven ... Det ser inte riktigt ut så där längre, men ja, det finns en vattentunnel (jag jobbar på LiU men har inget att göra med vattentunneln i mitt dagliga arbete).

Michael: Om studiebesök skulle vara intressant, släng iväg ett meddelande så kan jag ge dig rätt kontaktuppgifter. De på hemsidan är inte riktigt korrekta längre.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



Kanske kan vi samlas ett gäng och gå dit tillsammans. Kan ju vara intressant att titta på.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Varför inte gå "all in" och skala ner luftmolekylerna .........


Hur menar du nu

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494



Det är mycket intressant, och det finns en del annat fordonsrelaterat på campus som kan vara värt att titta på om ni kommer på besök. Formula Student-teamet är ett föreslaget stopp på turen: http://elithracing.se/

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Fick lite svar från Graham sent igår kväll
ska kika vidare på olika lösningar.

Nån som har bra kolla på vattenpumpar?

Har kikat lite på bevattningspumpar men
det är lite snålt med kapaciteten på dessa
samt att man vill har hastighetsstyrning av pumpen.

Eller så får man lösa flödesstyrningen med ventiler.
Ha ett vattenmagasin & pumpfunktionen separat
som bara evakuerar vattnet & lyftet det till magasinet.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Hur stort flöde?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Cammo skrev:
Kanske kan vi samlas ett gäng och gå dit tillsammans. Kan ju vara intressant att titta på.


Skulle kunna vara nått ifall ett flertal är intresserade så skulle
ett Rejsa besök vara vettigt thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Michael Bäck skrev:
ButterflyRacing skrev:
Varför inte gå "all in" och skala ner luftmolekylerna .........


Hur menar du nu
Vätgastunnel tex.
Det är väl bara att hitta en gas med lämplig ljudhastighet (som borde vara nån form av grepp på viskositet mm).
Vätgas 1270m/s
Helium 1007m/s
Resten är ganska nära luft.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Michael Bäck skrev:
ButterflyRacing skrev:
Varför inte gå "all in" och skala ner luftmolekylerna .........


Hur menar du nu
Vätgastunnel tex.
Det är väl bara att hitta en gas med lämplig ljudhastighet (som borde vara nån form av grepp på viskositet mm).
Vätgas 1270m/s
Helium 1007m/s
Resten är ganska nära luft.


Känn som lite lätt överkurs

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
MaZ skrev:
Hur stort flöde?


Runt 9-12 L/s

Då blir det ca 10cm/s flödeshastighet.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Himlar skrev:
per_cooper skrev:
Linköpings universitet har en vattentunnel, du kan säkert få ett studiebesök.

http://www.iei.liu.se/flumes/aircraft-design/experimental_aerodynamics?l=en


Den där länken måste ligga långt nere i arkiven ... Det ser inte riktigt ut så där längre, men ja, det finns en vattentunnel (jag jobbar på LiU men har inget att göra med vattentunneln i mitt dagliga arbete).

Michael: Om studiebesök skulle vara intressant, släng iväg ett meddelande så kan jag ge dig rätt kontaktuppgifter. De på hemsidan är inte riktigt korrekta längre.


Kontaktuppgifter vore absolut av intresse för att få lite mer kunnskaper hur det fungerar

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Michael Bäck skrev:
MaZ skrev:
Hur stort flöde?


Runt 9-12 L/s

Då blir det ca 10cm/s flödeshastighet.


oj, det är en rätt ordentlig pump det. Dags att börja fundera på hur stora säkringar du behöver kanske...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
MaZ skrev:
Michael Bäck skrev:
MaZ skrev:
Hur stort flöde?


Runt 9-12 L/s

Då blir det ca 10cm/s flödeshastighet.


oj, det är en rätt ordentlig pump det. Dags att börja fundera på hur stora säkringar du behöver kanske...


Jag har tittat vanliga bevattningspumpar som klarar 105L/min 6st av den
typen då blir det 10,5l/s.

Fast det känns onödigt med 6st pumpar iofs lätt att justera hastigheten genom
att aktivera det avtalet man behöver.

Ska kanske börja med lite lägre flöde & utöka om det behövs

Ska kika vidare ikväll.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Michael Bäck skrev:
Jag har tittat vanliga bevattningspumpar som klarar 105L/min 6st av den
typen då blir det 10,5l/s.

Fast det känns onödigt med 6st pumpar iofs lätt att justera hastigheten genom
att aktivera det avtalet man behöver.

Ska kanske börja med lite lägre flöde & utöka om det behövs

Ska kika vidare ikväll.
Måste allt vatten gå igenom pumparna då? Skulle det inte funka med en "O" formad kanal där du sätter fart på vattnet med några jetmunstycken?

Titta på hur de skapar motströmssimmning i cirkulära simbasänger.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Andra projekttrådar
Projekt X en liten vattentunnel för aero testning
<<   1, 2, 3   >>
32674 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande