Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9-3 Aero Sportsedan 2004
<<   1, 2, 3   >>
25 besök senaste veckan (30856 totalt)
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Lillen skrev:
Den var ju riktigt snygg och smakfull innan framhjulen byttes.
Hoppas på en mer enhetlig lokk snart igen.

Kul med Saab annars!


Roligt att du gillar Saab. Men tyvärr kommer ja aldrig byta fälgar eller ta bort dekalerna. Bilen är en replika på en riktig tävlingsbil och kommer därför va så lik den som möjligt

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Här kommer lite på bilder från när ja prova på Timeattack på Knutstorp! Riktigt bra arrangerat, men väder och lite problem med bilen satte stopp för bra varvtider. Under mitt snabbaste och torraste pass gick en packbox till styrservon sönder, den i sin tur spraja olja på avgassystemet som sedan börja brinna. Som väl va släcktes elden på nerkylningsvarvet och skadorna blev inte värre än en kass packbox och ett avgassystem som lossnat i framkant












_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Grymt bygge! Ska bli kul att följa framöver.

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
ZVR skrev:
Grymt bygge! Ska bli kul att följa framöver.


Tack så hemskt mycket! Roligt att höra

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Hej igen!

Nu var det väldigt längesen ja uppdatera denna tråden, men bättre sent än aldrig som de brukar heta! Kan meddela att både jag och bilen lever och en hel del har hänt sen förra inlägget!

Ja har självklart kört en hel del på bana, med både timeattack och min bilklubb Saab Turbo Club of Sweden. Har varit på ett antal utställningar, kört konbanor och varit med i Bilsport några gånger. Fick ett helt eget reportage om mig och min bil, och dessutom slog bilsports testförare Thomas Gullabo Jansson rekord i Superstage för en gatlegal Saab med tiden 1.26.04. Sen var ja med i en klubbkamp där ett antal bilklubbar representerades och fajtades i Superstage.

Gällande mitt replika-projekt har jag tagit lite nya beslut och tagit stora kliv i rätt riktning. Exempelvis har ja tänkt om lite kring vilket utseende bilen ska ha. Tidigare sa jag att min bil skulle se ut som Diners Club Saab 9-3 när den tävla året 2003, men på grund av att det utseendet var betydligt svårare att uppnå så har nu valet fallit på att bilen ska se exakt likadan ut som deras när när dom körde 24 timmars på Nurburgring 2004. Har fått mycket hjälp av Joakim Thörjesson på Fridafors bilservice med att hitta delar från den riktiga tävlingsbilen och när ja väl hade två framskärmar och de bakre breddarna i kolfiber från säsongen 2004 så föll valet på de andra utseendet.

Nedan ser ni bilder på hur utseendet på bilen kommer vara när ja är klar. Vissa delar som exemepvis framfälgarna blir däremot svårt att hitta, men ja kommer göra så gott ja kan för att få bilen så lik som möjligt!








På bilderna här under ser ni hur breddningen ser ut fram och bak på tävlingsbilen. Ni ser även då hur den riktiga bilen ser ut idag där den står på Saabmuseet i Trollhättan.




_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Man kan väl säga att ja gjort som så många andra på vinterhalvåret, det vill säga fixat delar och förberett inför kommande säsong.

I vintras lyckades ja och Joakim Thörjesson på Fridafors bilservice leta upp allra de sista delarna till mitt projekt dvs komplett breddningskit, med andra ord delar som blivit över efter Diners Club Racing Team.

De vi hittade var två framskärmar i kolfiber som suttit på deras bil, två bakre breddare i kolfiber och de nedre breddarna som går ner på stötfångaren. Likaså lyckades ja få tag på en tillhörande front, däremot var detta bara en kopia på deras.

Båda framskärmarna och en sida av bakbreddarna var i ganska dåligt skick då dessa säkerligen fått sig en del smällar under ett lopp. Så dessa behövdes lagas och lappas ihop samt lackas.

Här har vi en av skärmarna. Som ni ser på bilden är själva kanten sprucken så den fick plastas och lagas på in och utsidan.


Här har den plastats och spacklats och är redo för lack.


Lackad och lagad. Slipa ner en spricka lite längre upp på skärmen och med tanke på att en dekal skulle sitta där sen så slapp ja lacka där

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
I samma veva passa ja på att laga den andra skärmens "battlescars". Var ju en del skavanker på den också!





Fick bli o plasta på insidan av gälarna och spackla på utsidan.


Slutligen fick de bli lite ny färg längs hela skärmkanten och på gälarna.

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
En sida av de bakre breddarna var nog de delarna som var i sämst skick. Sprucken på flera ställen och en hel bit saknades där man fäster den i sidokjolen. Ja har ju aldrig lagat och lappat ihop några bildelar innan, men man får ju prova nån gång. Som tur var så var den andra sidan i mycket bra skick efter en rejäl rengöring thumbs up

Här har vi de hela delarna.


Fick slipa ner hela den andre sidan och skrapa bort all tejp dom försökt laga skärmen med när dom tävla.


Delen längs ner var borta, så där prova ja att lägga på ett alu-nät där ja lag glasfiber på baksidan och spackel på framsidan.


Färdigspacklad och slipad!


Även den nedre delen var i riktigt dåligt skick med skrapmärken och knäckta kanter här o där. Så den fick slipas ner och spacklas den också.


Färdig och redo för lack! Har tyvärr inga bilder på de bakre breddarna i lackat skick men de lär komma upp i tråden inom kort. Är ju snart dags för montering!

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Fick äntligen tag på en front till mitt projekt. Inte de lättaste, men till slut fick ja en


När ja andå var uppe i närheten av Trollhättan för att köpa fronten så passa ja på att köpa fyra BBS CH 18x8,5 av syrran. Dessa har ju samma mått och är exakt likadana som dom som sitter på Diners Club 9-3:an. Dessa kommer däremot sitta på bilen runt om fram tills ja får tag på Speedline 2017 eller liknande fem-ekrade som ska sitta fram.


Som ni ser på bilden var både bilen och jag ganska sugen på nya skärmar och den nye fronten!


....och till slut satt dom där, skärmarna iallafall.


Man kan väl säga att bilen blev aningens bredare!


Även fronten och BBS-fälgarna hitta dit så småningom.


Lacka listerna också, dom ska dock lackas om snart igen med tanke på att nyansen blev för ljus.


Resultatet blev helt okej, men listerna ska lackas om ändå. Ska även sätta dit nät i luftintaget i fronten och fylla fronten med de rätta dekalerna. Dimljus kommer också komma på plats är det tänkt.

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103



Riktigt fint bygge! Ska bli kul att följa Alltid kul med lite andra märken..

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Heja Heja!

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Rembry skrev:
Riktigt fint bygge! Ska bli kul att följa Alltid kul med lite andra märken..


Tack så mycket! Roligt att du tycker de thumbs up Ja att bygga en sån här replika är så vitt ja vet ganska unikt.

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
ZVR skrev:
Heja Heja!


Tack tack

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Körde årets första banträff den 6:e april med Saab Turbo Club of Sweden på min absoluta favoritbana, eller min hemmabana som ja också kallar den, KNUTSTORP

Hela dagen gick kanonbra! Bilen fungera felfritt och både front och skärmar satt kvar efteråt. Blev förmodligen inget personbästa med tanke på en chikan som satts upp innan krönet. Prova även mina nya Federal 595 RS-R i dimension 255/35-18 på mina BBS 18x8,5 och även dessa fungera bra. Hade bra grepp hela dagen utan vare sig överhettning eller att dom upplevdes hala när dom var kalla.


På denna bilden ser man det oundvikliga, nämligen att hjulen borde sitta lite längre fram gentemot skärmarna. Anledningen till detta är för att den "riktiga" tävlingsbilen hade nån cm längre hjulbas. Men i övrigt tycker ja de ser bra ut. Bilen ska bara sänkas en bit efter att de bakre breddarna monterats.


Den ser allt lite hög ut fram! Breddningskitet är verkligen anpassat efter en betydligt lägre rideheight!


Hitta en ganska bra bild på den riktiga som ja satt ihop med en som togs under banträffen. Man ser ju både en hel del likheter och skillnader på bilarna. Ja kan väl lungt påstå att det är ett långtidsprojekt man tagit sig an, såvida man inte vinner en rejäl summa, men den chansen ...

Lite komiskt är att båda bilarnas vänstra framlampa är trasig vid fototillfället

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
I helgen blev de lite mer jobb med bilen! Fick hjälp av min kompis Arne Ekelund på Ekelunds bil och transport med lite kap och svetsjobb thumbs up

Först rita vi upp där skärmarna skulle kapas . .


Kändes lite udda att sätta kapen i bilen, men de blev bättre några minuter senare


Sedan banka vi ihop de båda kanterna efter vi kapat och punkta ihop dessa, sedan limmades kanten efter de. Sen var det bara att skruva fast kolfiberbreddarna.


Sedan var det bara samma visa på andra sidan. Dessvärre var passformen inte lika bra på denna med tanke på att de båda delarna i princip varit skrot tidigare och lagats så gott de kunnat.


De blev ett helt okej resultat ändå kan ja tycka. Är ju trots allt ingen trailerqueen som ska stå inne på geneve-salongen ja bygger.


Fast denna sidan blev näst intill perfekt

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103



Riktigt fint, gör en redig skillnad i utsendet!

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Rembry skrev:
Riktigt fint, gör en redig skillnad i utsendet!


Tack ska du ha! thumbs up Känns ju som man är ett stort steg närmare målet nu när de bredare skärmarna är monterade både bak och fram

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902



Ser kanon ut. Grymt bygge

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
SRD skrev:
Ser kanon ut. Grymt bygge


Tack, kul att du tycker de thumbs up

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Efter att ja fått hem bilen förra veckan så fick de bli en obligatorisk tvätt




_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Klicka för större bilder!

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9-3 Aero Sportsedan 2004
<<   1, 2, 3   >>
25 besök senaste veckan (30856 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande