Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 -95 - Update 13/4, behöver hjälp! Misständer
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (14404 totalt)
Jlmmy91
Borås
Här sen Jul 2013
Inlägg: 23


Trådstartare
Tjena.

Tänkte nu lägga upp ett projekt här på min e36 M3 som jag köpte i september förra året, blev tyvärr inte så mycket körande utan den ställdes av rätt fort och så började jag fixa med den.

Planen är att få en grym banbil att piska med på sommaren med framförallt så skall den funka som en vanlig daily driven, skall satsa mycket på väghållningen till en början sen får vi se vad som händer.


Sen är det ju alltid kul att dela med sig här och få lite hjälp och tips, har sätt en del projekttrådar med e36 här så antar att det finns många kunniga

Delar som är beställda

- D2 coilovers
- Supersprint race

När jag fick hen bilen så var den otroligt matt i lacken, så gjorde en grundlig rubbing/polering och sen en vaxning. Då kom den dakargula lystern tillbaka igen och det blev riktigt bra.



Dtm läpp och nya lister runt bilen monterades också





Så i väntan på mina coilovers så är tanken att jag skall fräscha upp i hjulhusen, byta bussningar och stag och se över allt allmänt liksom, lacka och fixa lite

Fick även tag i en fin m3 vader inredning, så man slog till direkt.. Sen är planen att i förskaffa en Sparco evo stol också så man kan svitcha lite vid bankörning.





Detta var allt för denna gången och uppdate kommer så fort inom kort, hoppas ni vill följa tråden och tips och så är välkommet.

Mvh / Jimmy



_________________
Jimmy Nordling

Bmw e36 🔥🔥
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



Grattis till en fin bil!
Ser ut som du fick en jäkla lyster i lacken thumbs up
Gillar även att du har orangea blinkers

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Jlmmy91
Borås
Här sen Jul 2013
Inlägg: 23


Trådstartare
Gabriel Wendel skrev:
Grattis till en fin bil!
Ser ut som du fick en jäkla lyster i lacken thumbs up
Gillar även att du har orangea blinkers


Tackar!
Jo det fick bli det, lite oldschool look.. Tycker det passar in fint mot det gula!

Mvh

_________________
Jimmy Nordling

Bmw e36 🔥🔥
Citera
Jlmmy91
Borås
Här sen Jul 2013
Inlägg: 23


Trådstartare
Hej.

Vi börjar med en fråga direkt om någon vet, minns att när jag körde bilen innan jag ställde av den så luktade det lite avgaser inne i kupén vid rutan/tankluckan nere.

La mig under bilen idag och fick se att det var en spricka precis i flänsen nedanför grenröret.. Antar att detta kan vara tjuven? Och då bör värdarna bli dåliga också om man skulle besiktiga den nu?

Någon som har tips? Har helst ingen lust att lossa grenröret nu, men vill isåfall försöka få det så bra som möjligt, sprickan är kanske 1cm lång och precis i en skarv i

Vill helst inte kleta någon pasta på osv, men tänkte typ om avgasbandgae skulle funka att linda runt, eventuellt om man fixar en plåtbit runt och slangklämma, känns inte bra alls men men

Tips tas gärna imot, mvh

_________________
Jimmy Nordling

Bmw e36 🔥🔥
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Flexröret som spruckit ett ganska vanligt fenomen. Gissningsvis får du plocka av grenröret och byta flexröret. Fråga mig inte hur jag vet det

Lycka till med bilen. Skoj med nån som kombar trackday med orginalstuk thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1497

Namndispens
Namndispens

Jlmmy91 skrev:
Hej.

Vi börjar med en fråga direkt om någon vet, minns att när jag körde bilen innan jag ställde av den så luktade det lite avgaser inne i kupén vid rutan/tankluckan nere.

La mig under bilen idag och fick se att det var en spricka precis i flänsen nedanför grenröret.. Antar att detta kan vara tjuven? Och då bör värdarna bli dåliga också om man skulle besiktiga den nu?

Någon som har tips? Har helst ingen lust att lossa grenröret nu, men vill isåfall försöka få det så bra som möjligt, sprickan är kanske 1cm lång och precis i en skarv i

Vill helst inte kleta någon pasta på osv, men tänkte typ om avgasbandgae skulle funka att linda runt, eventuellt om man fixar en plåtbit runt och slangklämma, känns inte bra alls men men

Tips tas gärna imot, mvh


Hej, här skall du få ett bra tips. Det finns ett företag i Mölndal som heter A-Alt. Avgassystem AB, de har hjälpt mig två gånger att svetsa sådana här sprickor utan att man/de behöver montera ner grenrör och halva bilen.

Det är ett gäng rökande finnar som är duktiga svetsare som jobbar där. Det är några år sedan sist, men då tog de ca 900 kr för jobbet. Först fick jag en tid för att de skulle kolla in vad som behövde göras och sedan en ny tid två veckor senare när de utförde jobbet. Andra verkstäders alternativ/förslag var "att det går inte att svetsa det som gäller är nytt grenrör för 14 000 + arbete..."

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Jlmmy91
Borås
Här sen Jul 2013
Inlägg: 23


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Flexröret som spruckit ett ganska vanligt fenomen. Gissningsvis får du plocka av grenröret och byta flexröret. Fråga mig inte hur jag vet det

Lycka till med bilen. Skoj med nån som kombar trackday med orginalstuk thumbs up


Hur det är det att plocka bort grenröret? Brukar det vara bökigt att komma åt muttrarna osv?
Thx, jo precis... Inget värsting projekt direkt om man jämför med alla här men kul att dela med sig lite bara

blixten

Ohfan sedär
Skall kolla upp detta då, sprickan är ju precis rakt under också så det bör ju underlätta en del.

Tackar

Mvh

_________________
Jimmy Nordling

Bmw e36 🔥🔥
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Där var pärlan! thumbs up
Det ska bli kul att se den live.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Kul med projekttråd thumbs up Har du kollat nått mer på reläproblemet?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Jlmmy91
Borås
Här sen Jul 2013
Inlägg: 23


Trådstartare
Niklas:

Japp! Kände att jag får dela med mig lite, absolut! Hur går det för dig? Fick du lossat all din inredning?

David:

Tack, ne faktiskt inte men måste ta tag i det.. Men lutar fortfarande åt att det kan vara boxen så skulle nästan hittat någon som kan felsöka den. Alt att prova en annan för att se om det försvinner

Bjuder på några bilder nu när inredningen har monterats också








Mvh

_________________
Jimmy Nordling

Bmw e36 🔥🔥
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



Ser sjukt go ut! Kör också dakargul med svart vaderinredning i skinn. Gillade inte den gula färgen först men den har växt på mig det sistone Min skulle också behöva en rejäl polering.

Vi får nästan ta en e36 garage-träff i gbg-området med tanke på alla som poppat upp det senaste.

Så här ser min ut i dagsläget


//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Jlmmy91
Borås
Här sen Jul 2013
Inlägg: 23


Trådstartare
Tack!

Din såg fin ut också, kul med en till Dakar i närheten.. Måste säga det desamma i början var jag lite tveksam till lacken men man vänjer sig och gillar den mer och mer, framförallt gjorde en polering väldigt mycket!

Absolut det tycker jag vi skall göra, jag är på!

Mvh

_________________
Jimmy Nordling

Bmw e36 🔥🔥
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Två stiliga exemplar!

En miniträff i någons garage hade varit kul, alltid roligt att ljuga om hur fort vi ska köra Antar att det blir utan M3:orna, iaf min kommer inte ut förrän i slutet av april.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Jlmmy91
Borås
Här sen Jul 2013
Inlägg: 23


Trådstartare
Tjena!

Äntligen kom mitt Supersprint idag, har dock inte monterats än då jag väntar på mina D2 coilovers fortfarande och sen skall jag fräscha upp under och i hjulhusen så då är det ju ivägen. Beställde även nya förstärkta stab stag fram idag också.

Sen måste jag försöka lösa den lilla sprickan jag har i flexröret på grenröret på något sätt.






Mvh

_________________
Jimmy Nordling

Bmw e36 🔥🔥
Citera
Jlmmy91
Borås
Här sen Jul 2013
Inlägg: 23


Trådstartare
Hej!

Nu var det längesen som jag uppdaterade här, men nu sitter mina coilovers på plats och även supersprint systemet

Fick tag i ett par throwingstars fälgar till att börja med.



Sen kom äntligen mina efterlängtade coilovers.




Äntligen nere på backen igen



Hände dock en tråkig sak efter en provtur, har mig själv att skylla då läppen inte satt 100% fast.. Men vid 200km/h då ville den inte vara med mer^^





Har dock uppstått ett problem och skulle behöva all hjälp jag kan få. Det känns som att bilen misständer och det känns som det blir värre?

På tomgång så känner man att hela bilen gungar, tomgången är likt en V8a.. Den går bra över 3000varv men just på låga så tvekar den.

Den dricker en del bensin känns det som också och släpper man gasen under körning så liksom den nästan baktänder/smattrar lite lågt.

Har bytt tändstift utan resultat, någon som bet vad det kan vara?

La märke till att två stycken tändspolar såg ut såhär?



Art numret och allt är fel om man jämför med dom andra?
Tacksam för svar, mvh

_________________
Jimmy Nordling

Bmw e36 🔥🔥
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



Prova att koppla ur de tändspolar du misstänker när bilen står på tomgång - händer det inget så har du svaret.

Annars kan det vara LMM som strular - prova koppla ur den med vid tomgång.

Har 6 tändspolar som ligger i garaget om du behöver.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Jlmmy91
Borås
Här sen Jul 2013
Inlägg: 23


Trådstartare
Provade att koppla ur Tändspolarna men tyckte det var svårt att höra/märka.

När jag rycker lmm kabeln så får den böttre tomgång en stund men sen känns det som det blir samma igen :/
Svårt att dra en slutsats av det.

Kan man blanda tändspolar bara?

Mvh

_________________
Jimmy Nordling

Bmw e36 🔥🔥
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



Har du kollat felkoder?

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Jlmmy91
Borås
Här sen Jul 2013
Inlägg: 23


Trådstartare
Yes, inga felkoder alls vilket också är skumt.
Han sa att det kan vara för att det är ett sånt "litet fel"

Den går ju somsagt grymt bra på höga varv och när man drar på.

Mvh

_________________
Jimmy Nordling

Bmw e36 🔥🔥
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 672



kolla kamgivare/vevgivare/lambdasonder! jag har varit med om att det har varit fel på dessa utan att det har genererat felkoder! och även att lambdafel har orsakat snarlika symptom...

//M

_________________
Martin Skoog

BMW E36 Touring, BMW Cup
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Den blir finare och finare thumbs up

Har du tätat läckaget i avgassystemet (flexröret)? Det sitter ju innan lambdasonden och kan kanske få sonden att läsa felaktiga värden? Vet iofs inte om motorn reglerar mot lambda på tomgång men det kan vara värt att kolla upp.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 -95 - Update 13/4, behöver hjälp! Misständer
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (14404 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande