Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Solstads saab biltransport
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (82135 totalt)
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Det beror lite på från vilken vinkel man ser på det.
Jag kör SPVM tävlingar som oftast sträcker sig från torsdag till söndag. Boende är ett måste då.
Mellan SPVM tävlingarna kör jag en del klubbmästerskap eller trackdays. Det är endagskörningar och inget behov av boende. En husbil är dyr i inköp, drift osv plus att jag måste alltid dra rejsbilen på släp i 80km/h.
Med en Solstadsvariant kan jag skaffa en husvagn vilken är förhållandevis billig kontra husbil och som dessutom brukar vara bättre rustad för boende och ta med den på SPVM tävlingarna. För endagskörningar bara Solstadsvarianten och 120

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Det beror lite på från vilken vinkel man ser på det.
Jag kör SPVM tävlingar som oftast sträcker sig från torsdag till söndag. Boende är ett måste då.
Mellan SPVM tävlingarna kör jag en del klubbmästerskap eller trackdays. Det är endagskörningar och inget behov av boende. En husbil är dyr i inköp, drift osv plus att jag måste alltid dra rejsbilen på släp i 80km/h.
Med en Solstadsvariant kan jag skaffa en husvagn vilken är förhållandevis billig kontra husbil och som dessutom brukar vara bättre rustad för boende och ta med den på SPVM tävlingarna. För endagskörningar bara Solstadsvarianten och 120


Ja då är det ju bra ned en dragkrok. Doch är det 750kg på den vagn om man bara har b-kort.

_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Fixade nav styrningar till broms skivorna och en fäst skruv idag, kollade lite hur bakskärmarna skall monteras och även prov monterat nya hjulen. Nu får lackeran ta över å måla den och medans ska jag dona med resterande bak bromsar och även frambromsarna,




_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Kapade bort och blästrade överhänget för några dagar sedan. Insåg att det är mer jobb att laga den gamla änn att bygga ny från scratch. Sagt å gjort så blev den klar idag. Bokade även besiktning i måndags så 12 mars är dedline satt. Fick även beställa nya fram bromsar för dom var bortom räddning. Tog nya skivor ochså

_________________
jimmy salomonsson
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Kul att följa!

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Kul bygge!
Angående motorn kan man ju gå lite vild och borra till 94 mm och stoppa i en 2.3 liters vev från en 9000 motor. Behövs slipas lite men det har gjort tidigare. Utgår man från en 2,1 liters motor som har lite större borr än 2,0 så kanske man kan göra en "budget".

Men det är ju en del jobb.

Kul tråd!

_________________
Karl Vestgöte
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Karl V skrev:
Kul bygge!
Angående motorn kan man ju gå lite vild och borra till 94 mm och stoppa i en 2.3 liters vev från en 9000 motor. Behövs slipas lite men det har gjort tidigare. Utgår man från en 2,1 liters motor som har lite större borr än 2,0 så kanske man kan göra en "budget".

Men det är ju en del jobb.

Kul tråd!


sätt nu inga ideer i rullning hehe. tror jag kommer nöja mig med 16ventilaren,till en början, men är ju alltid kul å trixa med olika motordelar,

_________________
jimmy salomonsson
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



jag har en kompis som har en 2.1 botten i luleå... och annat

_________________
Mattias Broberg
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Lite koolt vore det med bigblock 8-ventilare..
Axelsson engineering slipar om kamaxlar till bla saab, man kan få över 14 mm lyft om man slipar om en std H-motor kamaxel....

Tänk om hen satte på trionic 5 styrsystem på då hade hen programmerbart sprut..

Rulla rulla

_________________
Karl Vestgöte
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Ja blir ju bra botten med 2.1 motorn, men men det är en annan saga,
Idag svetsade jag fast överhänget och monterade bak lampor, imorgon ska jag montera frambromsarna med skivor och eventuellt montera bort dörrarna så min lackerare kan börja måla nångång.. Fick för mig att det skulle vara klart med lack förra helgen men så var det inte,,

_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Nu har det kommut en leverans med godis. Helg pyssel.


_________________
jimmy salomonsson
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Kul att se hur den ser ut under flaket, undrar om det går att bygga en "crewcab" så man kapar bakom baksätet eller blir den alldeles för lång då?

Fina fälgar, sitter det snobbringar på?

/Karl

_________________
Karl Vestgöte
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Karl V skrev:
Kul att se hur den ser ut under flaket, undrar om det går att bygga en "crewcab" så man kapar bakom baksätet eller blir den alldeles för lång då?

Fina fälgar, sitter det snobbringar på?

/Karl


Jo det är en extra crome ring som sitter på. Har man crew cab blir last längden OCH vikten lidande så är nog inte jätte lockande , en väldigt lång bil är hems å köra, denna är just på gränsen, har kotrat överhänget bara för att få den lite bättre

_________________
jimmy salomonsson
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Ooh, Såna bromsok var ett tag sen man såg. Inledde min karriär som mek på en Saabverkstad och 1998 var de där fortfarande relativt gångbara, Har bytt många såna bromsok. Riktigt usel konstruktion

Men på den biltypen du har är det såklart en fördel med p-broms fram.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Hehe jo dom är inte så vackra inte. Någon sim vet vars man får tag i nya lastkännings ventiler? Hittar inte med bara en utgång

_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Svetsat klart allt fix på flaket och gjort klart vinkeljärnen. Fick liv en ena last ventilen, ska seöver den andra i veckan, bilen rullade in i lackboxen idag,
Kvar är att montera skärmar, reggplåt , lysen , tank påfyllning , och dra lite el, och nya broms rör, och sedan bara montera ihop skiten efter lackeringen, en rekond inne i bilen på det sedan ska den vara redo för besiktningen. Spänn öglor ska oxå monteras,


_________________
jimmy salomonsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



Spännande projekt! Min dröm är en solstad"Saab" byggd på en Citroën DS.

/Carl

_________________
Calle Olsson
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364



salmon skrev:
Hehe jo dom är inte så vackra inte. Någon sim vet vars man får tag i nya lastkännings ventiler? Hittar inte med bara en utgång


Prova hos Herrlins Bil & Rikt, 0451-20873. Roger Jobbade hos Robert när firman låg i Röke och han stod för många av lösningarna på de bilarna. Han håller fortfarande på och bygger transporter av diverse utgångsobjekt.

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Nya kolvar till bak oken tillverkat i rostfritt

_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Klart. Luftning kvar

_________________
jimmy salomonsson
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



VA!? Inte stålomspunnet???

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Andra projekttrådar
Solstads saab biltransport
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (82135 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande