Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A 1971 16v Turbo & Kompressor
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (31097 totalt)
Smilesante
Töreboda
Här sen Jan 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Tjenare, nyligen registrerad på forumet och tänkte dela med mig av mitt projekt:)

Min opel är redan bekant med många av er och många känner säkert till historian bakom den och även hört de allra senaste om den också, så här kommer ni kunna läsa om min återuppbyggnad av bilen, projektet startade för några månader sen så ni ligger lite efter i början men klistrar in alla uppdates fram till dags datum så ni kan läsa igenom de hela:)

Stay tuned

_________________
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta A 16v Turbo & Kompressor
Nissan 200sx s14,5 1uz Singeturbo
Citera
Smilesante
Töreboda
Här sen Jan 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Första uppdaten i tråden då vi drar en liten historia först, specen kan nog dem flesta redan här, bilen vi snackar om är alltså redan väldigt känd för er som funnit med i bilkretsarna för snart 12 år sen den färdigställdes och även för många som kommit in senare:) Hilmerssons manta, för 11 år sen såg jag bilen själv när jag va 9 år gammal och brorsan (Coupe76) tog med mig till "en dag på räcerbanan" på Kinnekulle-ring. Redan då tyckte jag den va enormt häftig och har egentligen inte kunna släppa tanken av att vilja ha den sedan dess. åren gick och mantan blev till salu 2007, av åldersmässiga och ekonomiska själ kunde jag inte köpa bilen utan gick istället söder om Göteborg och ställdes in i ett garage och mer eller mindre försvann när Ronnie sålde den, där har bilen stått fram till 2014 fram till ca en månad innan jag äntligen kunde köpa min drömbil. alltså är bilen knappt startad sedan 2007.

bild från gatebil 2014


påväg hem från gatebil gick de snett, bilen kördes på lastbilstransport och stog därför i lutning under resan hem till göteborg och läckte bensin, när bilen lastades av vreds tändningen på och en gnista i bagaget tände eld på bilen.



som tur var fanns det släckare nära till hands och bilen kunde räddas från att bli totalförstörd iaf. och det är här jag kommer in bilden och tanken är att jag vill rädda och återskapa denna sjuka bil till de det en gång varit.

Hoppas detta kan vara en intressant tråd för er att följa mitt bygge att återskapa min drömbil och lyckas få fram samma galna resultat som förr

Ny uppdate inom kort :thumbright:

_________________
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta A 16v Turbo & Kompressor
Nissan 200sx s14,5 1uz Singeturbo
Citera
Smilesante
Töreboda
Här sen Jan 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
när vi talar om skadorna, de stora viktiga delarna har klarat sig bra från elden!! det som igentligen har förstört mest är brandsläckaren som var av pulvertyp, om vi kollar på själva branden så det som tagit skada är:

Kaross,lack osv som syns på bilden
bränsledelar och slangar
fälgar och däck, bussningar, bromsrör och bromsok
inredning innertak
mycket ytbehandlade delar som måste göras om
mycket av elsystemet har blivit förstört både framtill och baktill
lampor och vinge
motordelarna har klarat sig ganska bra från brand men brandsläckaren och rök har förstört mycket av finnish och funktion då nästan allt kärvar ihop och behöver renoveras.

tanken är nu att återskapa bilen näst intill exakt så som den varit, alla delar jag byter ut och renoverar kommer bli hemmabyggda, jag har redan 4 st nya centerbulltsfälgar, alla delar kommer lackas och ytbehandlas ungefärligt som tidigare och karossen kommer lackas och göras iordning av mig själv, både av ekonomiska och känslomässiga själ då bilen är helt och hållet egenbyggd utan några köpedelar nästan över huvud taget. 8)

när bilen kom hem blev jag väldigt nyfiken på som många andra vilka skador bilen kunde tagit åt sig, de som syns är ju vad man vet, dock ville jag väldigt gärna få en mer exakt bild på skadorna och även utesluta dolda skador i tex elsystem/styrsystem efter kortslutning av elden och dyligt. så mitt första mål var att försöka pilla igång bilen.

de första blev att överblicka vilka synliga skador bilen fått. karossen, körde en riktigt grundlig tvätt för att senare gå på och polera fram så bra resultat jag kunde, jag blev faktist väldigt glad när jag såg resultatet, va mycket av de jag trodde va förstört som endast var fastbränt sot och pulver, ser dock lite bättre ut på bilen de finns mycket bubblor i lacken osv.
efter ganska många omgångar såg bilen ut såhär: :roll:


efter branden såg motorrummet ut såhär, ni som sett den tidigare och även på gatebil vet ju om vilken otrolig finnish det fanns här, den här bilden är tagen mitt på ljusa dagen och solen lyser in i motorrummet som ni kan se på framhjulen och lite på ramen, här har jag många timmar framför mig


efter väldigt många tvättar i motorrummet kollades elen över, elhärvan både framåt och bakåt har smält av samt batteri och lampor bakåt,, nya kablar drogs lite provisoriskt till det viktigaste, soppapumpar och vattenledningar osv byttes ut, efter mycket kabeldragning mätande och rengöring konstaterande att troliga de mesta va redo att teststartas. sagt och gjort så verkade styrboxar och det viktigaste fortfarande funka och bilen hoppade igång efter några timmar, lycka på hög nivå!!


tog dock fram tills det nästan blev mörkt innan vi va klara
en bättre överblick över motorrummet, blev inte så mkt bättre av många tvättar :thumbdown:


men dagen var lyckad iaf nu vet jag att de viktigaste klarat sig bara de för lite kärlek:) :roll:

_________________
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta A 16v Turbo & Kompressor
Nissan 200sx s14,5 1uz Singeturbo
Citera
Smilesante
Töreboda
Här sen Jan 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
i vantan på nya garaget så kunde jag inte jobba så där jättemycket med bilen då utrymme saknades för att kunna grejja men vädret va helt okeej så då började jag med att försöka rädda karossen, när skadorna begränsades väldigt mycket efter alla tvättar och poleringar så vill jag få fram en bra yta att lägga rostskyddsprimer på så länga tills lack och undvika att karossen skulle ta mer skada mot rost och liknande, så ser ju bilen väldigt mycket trevligare ut också

så jag rullade ut bilen och började med bakskärmen. hittade många spännande lager med färg och lacker medans jag slipade, bland annat den lila färgen som bilen hade i sina första versioner när den hade v6a lyckades även komma en regnskur också men va gör de



bakskärmen började bli ganska plåtren så plockade av bilen och fortsatte på bagageluckan



nostalgi


men bort ska all färg, allt ska bli plåtrent


får inte glömma insidan, här va de svårt att komma åt med slipmaskin så lämnade denna på blästring


sedan lass det en rostskyddsprimer så länge och bilen såg direkt mycket fräschare ut


tänkte jag kunde passa på att bjuda på en bild också på den fina sidan som klarat sig väldigt bra efter lika många tvättar och poleringar som den skadade sidan vi kan kalla denna motvivationssidan så länge :drool:


allt för denna uppdate men de kommer mer snart de e era kommentarer som är en stor motivationshöjjare!!

_________________
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta A 16v Turbo & Kompressor
Nissan 200sx s14,5 1uz Singeturbo
Citera
Smilesante
Töreboda
Här sen Jan 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
har varit lite kaos med jul osv men nu har iaf mantan fått kommit in i sitt nya garage så de är nu allt kan sätta igång på riktigt har även fixat utsidan på framskärmen som också blivit brandskadad tills jag fick detta garaget

lite bilder på bilen.





bjuder på en på "inspirationssidan" också







allt för denna uppdate mer att vänta vääldigt snart gott fölk

_________________
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta A 16v Turbo & Kompressor
Nissan 200sx s14,5 1uz Singeturbo
Citera
Smilesante
Töreboda
Här sen Jan 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
nu sätts de fart

börja med att få upp bilen i luften och dörrarna plockades av 8)




en stund senare såg de ut såhär :roll:



börjat bygga upp en ställning som ska bli slip och lackbox åt tomkarossen där magin kommer ske är tanken :roll:



allt för denna uppdate komemr mer väldigt snart 8)

_________________
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta A 16v Turbo & Kompressor
Nissan 200sx s14,5 1uz Singeturbo
Citera
mats ivarson
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 61



Hej,

Roligt tråd som kommer följas.

Mvh
Mats

_________________
Mats Ivarson
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Riktigt roligt att du tagit beslutet att återställa bilen, man behöver inte ändra något på det bygget som i mina ögon var nära perfekt thumbs up Ljudet ska vi inte prata om...mumma!

Jag minns själv när jag såg den live första gången

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Så coool bil:

Kommer ihåg dom gamla filmerna på den på nätet i Minecraft grafik.

thumbs up

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Ny fy farao tänkte jag först..
Men detta kommer nog bli bra!

Ja, många gånger man drömt om denna bilen!

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Carmatic Racing Team
Täby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 144



Kolla in länken från Classe's Garage On Tour

https://www.youtube.com/watch?v=J_f9f3jwpvE

_________________
Carmatic Racing Team
Claes Gustafson
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Lite OT men kolla även in hilmerssons hemsida så ser ni klassen på detta bygge (och hans andra projekt): http://www.hilmersson-racing.com

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Smilesante
Töreboda
Här sen Jan 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
började med att bygga vidare på min slipbox



när allt va klart såg det ut såhär





instalera även ett utsug som går ut ur lokalen



bilen inplastad



efter detta va det bara att börja slipa började med att ta bort de jag själv hade fixat för att hindra rosten

plåtrent


spackla och slipa lite så såg de ut såhär efter en stund dock mycket kvar



började även matta ner resten av karossen också



samma som gjordes på brandskadan i bak gjordes i fram och sedan la jag på spackel till skärmen



mycket slipa blir de har igentligen aldrig hållt på med sånt här heller så man kanske använder sig av fel teknik också fort går de inte iaf



la på ett lager sprayspackel för att se ungefär hur jag ligger till



under tiden slipas de plåtrent i bagaget när det var bransdskadat



sen bättra på lite på framskärmen



passar även på att ta itu med en gammal skada som var på framskärmen lite plåtslageri och slipning/spackling så ska de nog bli bra



mycket slipa blir de och dammigt


_________________
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta A 16v Turbo & Kompressor
Nissan 200sx s14,5 1uz Singeturbo
Citera
Smilesante
Töreboda
Här sen Jan 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
som ni såg på förra uppdaten blev de gaska mycket lappande på framskärmen för att få de någorlunda så jag blev inte nöjd med de och även fått lite tips och ideer/hjälp från lackerare och plåtslagare som la sig i lite då angående mitt "dåliga" arbetssätt:) och detta uppskattas ju så klart så här kommer en bild på den nya spacklingen



detta tror jag blir mycket bättre och efter bara lite slipning så såg resultatet ut så här än så länge lite kvar dock



allt för denna uppdate

_________________
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta A 16v Turbo & Kompressor
Nissan 200sx s14,5 1uz Singeturbo
Citera
Smilesante
Töreboda
Här sen Jan 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
har jobbat för fullt med bilen och nu börjar lackningen bli väldigt nära har fått hem epoxyprimer och även första litrarna med topplacken är det någon som vågar gissa sig på kulören här?

här kommer lite bilder





nu är bilen inplastad och fin också









allt för denna uppdate gissa på nu![/QUOTE][/quote]

_________________
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta A 16v Turbo & Kompressor
Nissan 200sx s14,5 1uz Singeturbo
Citera
Smilesante
Töreboda
Här sen Jan 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
tjenare, har i går börjat lacka bilen

jag börjar med att dränka bilen i 2k epoxyprimer eftersom mycket är plåtrent och brunnet sen blir de ju samma nyans överallt sen också:)

jag väljer att använda min egna box och jag väljer att själv hålla i sprutan av ekonomiska själ, jag prioriterar hellre pengarna på att visa upp bilen in action sen istället och jag tycker de är kul att bevara bilens kultstämpel att allting är hemmagjort och där även lacken då ska den ju givetvis bevaras dock kommer det bli en ny kulör

Lacken jag har valt är en helt och hållet egenblandad kulör som jag inte kommer avslöja i denna uppdate

jag valde att dela upp lakeringen i invändigt och utvändigt/motorrum för att kunna hinna med bättre då jag arbetar ganska långsamt och får fuderamycket innan jag placerar lacken så nästa steg blir så lätt som möjligt utan att ta i överallt i blöt lack att tilläggas ska också att jag aldrig någonsin tidigare har hållt i en lackspruta så hur detta går får vi se här kommer lite bilder:)





slutresultatet efter primer invändigt



allt för denna uppdate

_________________
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta A 16v Turbo & Kompressor
Nissan 200sx s14,5 1uz Singeturbo
Citera
Smilesante
Töreboda
Här sen Jan 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Till en början, lackades hela karossen i en 2k epoxy primer från hagmans. efter detta la jag på min nya först önskade färg som var egen kombinerad och hette Anton Metallic green uppfinningsrik som man är... första intrycket var kanonbra!! verkligen de blev en super duper färg! men efter några dagar när lacken hade torkat igenom och verkligen lagt sig som de kommer se ut i framtiden... va jag inte så nöjd längre, och lacken gjorde sig väldigt dåligt i kamera om inget annat. df blev de aldrig direkt några bilder.

Efter lite funderande tänkte jag följande, jag vill bygga min drömbil. min drömbil har alltid varit 529 orange, min drömbil är inte nytänkande bara för att få prägla sin egen stämpel på bilen utan drömmen är ju sedan många år tillbaka just som bilen såg ut i 12 år innan branden. bestämde mig ganska snabbt då för att skaffa hem en ny basfärg som skulle bli vit och lackera bilen i för att ge 529 sin riktiga lyster. nu börjar dock tiden rinna ut lite, en veckas jobb i onödan. dock har bilen fått många nya lacker skyddande och bra färg samt att jag även har fått bekanta mig lite med färgsprutan som jag aldrig hållt i tidigare i livet, så ångrar inte direkt mina val utan hade man aldrig testat hade man aldrig fått reda på svaret heller

Nu kommer vi till nästa problem. beställa lack, som sagt jag börjar känna tidspress, måste få bort lackboxen ur garaget så kan man börja jobba med resten, efter flera besök i många lackfirmor kommer jag fram till att just den blandningen med ingredienser till 529 orange är blybaserade och en speciell orange som var svår att få tag på, samt även väldigt miljöfarlig, och ett nytt recpet fanns inte att tillgå i mina kretsar iaf, efter mycket letande och frågande så lyckades Färgtillverkaren octoral räkna fram ett nytt anpassat recept som både stämde till punkt och pricka i nyans och även stämde överens med dagen miljökrav på färg:) så nu har även miljön gett mantan höga poäng i sin nya kostym sagt och gjort beställdes lacken och med bra service gick de väldigt fort och bilen lackerades först invändigt.



efter detta var det dags att lacka utsidan också, tuvärr krånglar uppladningen av bilder så kommande bilder fungerade inte att ladda upp, jag får göra ett nytt försök senare

jag blev väldigt nöjd över lacken, visst den är inte hundra, men de är ändå en rejsbil och jag lägger hällre dom tusenlapparna på att använda bilen istället för att lämna in för en dyrlack och inte våga använda bilen sen lackboxen plockades ner och lät lacken härda ordetnligt med hög värme i garaget många timmar (dagar). efter detta började jag plocka ihop bilen lite smått, började med instrumenteringen och även handbromsen efter polering och uppfräschning av alla delar, även lister och bakre sidorutor kom på lägger in en liten efterbil här för att ni ska kunna se framstegen med karossen från branden iaf jag är väldigt nöjd och ni vet ju hur bilen såg ut tidigare



efter detta började jag bara mer och mer plocka ihop bilen, de tar lite tid när alla delar ska föröka putsas upp och även mycket måste bytas ut och renoveras nästan allt är ju hela tillverkat så man får hålla på eget material pressar och svarv/borrmaskin osv för att få de att funka bakvagnen stog näst på tur och även soppasystemet med nya ledningar och slangar i aluminium och pressade högtrycksslangar, även en sellholm styrväxel kan vara bra att ha för att slippa ratta så mycket



alla bilder och info jag hade för tillfället då bilduppladdningen krångla men kommer mer inom kort

_________________
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta A 16v Turbo & Kompressor
Nissan 200sx s14,5 1uz Singeturbo
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 510



Sicket tempo.... allt det där på bara några timmar

Men riktigt grym bil som även jag drägglat över. Kollade på några Manta A:or för några år sedan, tack vare Hilmersson, innan jag insåg att 70-/80-tals coupen jag skulle ha var en Datsun 240Z (vilket tog ytterligare några år innan det blev rätt ).

Helt rätt med en originalkulör, själv tänker jag dock inte ta Datsuns orange (vilket karossen hade original) utan lutar nog mer åt Porsches L20E Signal orange. Men ska kolla och jämföra lite mot 529.

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Kim Frederiksen
Skurup
Här sen Feb 2006
Inlägg: 392



SÅ BRA att se att denna bil kommer bli räddat!! thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Ser fram till att följa detta projekt!

_________________
Kim Frederiksen

Nissan S14a -97 2.2 Mazworx

BMW 325iM Touring <--- Saknat..

Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car...
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 376



thumbs up för jobbet med Mantan

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6052



Tittade in i tråden imorse och vart imponerad av graden arbete som du lägger på att renovera bilen.

Är dock lite undrande till hur tanken kunde läcka när bilen stod i lutning på trailern?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A 1971 16v Turbo & Kompressor
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (31097 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande