Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3M Coupe 1999 SÅLD | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (49729 totalt) |
Var uppe på kinnekulle igår och körde med NOGS. Trevligt arrangemang och VÄLDIGT varmt. Målet var att slå 1.01.8 och helst sätta en låg 1.00-tid. Körde bilen och banan betydligt bättre än förra gången men greppet var en bristvara i värmen. Efter 3 körda varv per pass ökade varvtiderna konstant med ca 2 tiodelar. Lyckades till slut med 1.01.7 vilket iaf var snabbare än sist. Bilen skötte sig perfekt och var aldrig över 110 graders oljetemp trots värmen. Var där med trevligt sällskap vilket alltid gör saken roligare.
Nu väntar lite vila med nya oljor, vätskor och lite annan massage. Hamnade även på bild /AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||||
_________________ Jonas Sommar E46 M3 Laguna Seca https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393 E30 M3 Lysholm Såld http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539& |
||||||
Nej det hoppas jag verkligen inte! Här överlämnas den till varma händer för vidare transport till ett Spa /AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||||
Härligt! En favoritbana. Vilket sammanhang är det? Är själv i krokarna nästa vecka (ringen).
|
||||||
Tänkte nästan att denna förvirring skulle uppstå! Därför skrev jag ETT spa Bilen skall få diverse skönhetsbehandlingar och uppgraderingar _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||||
|
||||||
Den Spa-transporten känner jag igen... Bilen är i väldigt goda händer kan jag lova! Vågar du skvallra om vad som ska hända? _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||
Jo, jag känner mig trygg Det är en väldans massa som skall göras och tänkte återkomma om det när det är klart. Nu är det mer gatbil än race - tänkte vända lite på det förhållandet. Den skall dock kunna rulla igenom SBP utan större problem. /AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||||
Ett bältesstag integrerat i buren mellan stötdämpartornen/hjulhusen som man slingar bältet runt. Har så i M3:an och hade likadant i Golfen och det funkar bra. Har även sett varianten med ett stag i huvudbågen för bältet. Jag TROR att det vanligaste är att man slingar bältet i båda varianterna.
_________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||||
Då var bilen tillbaka ifrån FartFabriken!
Då tid är en bristvara och orken börjar tryta med åren så togs ett moget beslut av att lämna bort bilen för diverse uppdateringar som jag själv tänkt göra under hösten/vintern 2015-2016. Hade pratat en del med Simon på Fartfabriken, och även hört mycket gott om dem från andra håll, gällande att de skulle få uppdraget att bygga ihop min M3e30. Den bilen såldes dock innan Simon och FartFabriken hann lägga händerna på den. Nå väl - jag mötte upp Simon på Eurostop i Halmstad för överlämning av bilen. Där gick vi igenom den listan på åtgärdspunkter som jag mailat till Simon. Han hade mycket professionellt skrivit ut den och satt in den i en fin pärm Efter detta åkte jag hem... Den lilla listan innehöll följande: Drivlina: - Läckage servoslangar? - Byta olja motor 5,5 liter/vxllåda 1,3 liter/diff 1,4 liter - Montera FF vxlspakskit - Vanoskontroll (gick jämt med s5030 i olättad e36) Chassi: - Montera KW Clubsport kit - Montera Millway topplagringar - Montera Millway bakre topplagringar - Bussningar Millway bärarmar fram - Bussningar Millway bakvagnsbrygga samt bärarmar bak - Bussning Millway diff - Montera Millway justerbart bakvagnskit - Rideheight/cornerweight - Hjulinställning Kaross: - Bygga vingfästen bak och montera vinge - Montera FF stolsfästen passagerarsida samt bälten inkl FIA plattor - Montera Sabelt bälte även på förarsida - Montera diffusor (styling) - Montera Sparco ratt och snapoff - Bygga splitter fram - Valsa skärmar fram/bak samt kapa ur huv lite mer fram - Montera spacers bak - Bromskylningsslangar tar i däck (fixa om möjligt) - Koppla in vattentempgivare för extern mätare När jag köpte bilen satt det på ett XYZ chassi. Det fick nu byta plats med ett nytt KW Clubsport chassi som köptes genom PRD Motorsport. [img]https://www.bildtagg.se/file/thumb/F9SILimg-5447[/img] Nästan direkt började FF att plocka ner och bygga om bakvagnen Delarna tvättades och gjordes iordning Z3an är känd för att få sprickor i karossgolvet bak och bad Simon titta på detta - men ingenting hittades vilket känns skönt Då Z3an är orolig i bakvagnen vid inbromsning och min ålat sig en del så har tankar länge funnits på en vinge bak. Karossformen gör det inte jätteenkelt att bygga fästen som är funktionsenliga och dessutom snygga. Jag hade en bild i huvudet som jag förmedlat till FF - men de sket i den och byggde nåt som var enklare och betydligt snyggare. Min krav var att det skulle ge bra aerodynamiska egenskaper OCH se snyggt ut. Fick följande förslag av Simon att ta ställning till Detta stämde som sagt inte överens med min bild av vingfästen - men efter att det fått sjunka in lite så kände jag att det både blev snyggare, bättre och enklare än min idé - så jag gav klartecken att fortsätta Gällande splittern så hade jag skickat ett förslag till Simon gällande utstick och bredd. Fick en "live-uppdatering" när splittern byggdes Vanos är ett vanligt samtalsämne på BMWs S-motorer - funkar den eller funkar den inte?? Vanosen skulle kontrolleras och bäst görs detta genom att bänka bilen och se kurvan. Detta blev resultatet En mkt fin kurva som visade att allt var på sin plats. Max whp 283,4 vid 7200 varv och 312,5 wNm vid 2800 varv. Kändes riktigt skönt att få detta bekräftat När Simon ringde och berättade om bänkningen och de kommit tillbaka till garaget kom han på att han hade en Grupp N-box liggande som skulle passa min bil. Vi kom överens om ett pris - men eftersom jag är väldigt petig och inte gärna lägger pengar på nåt som "tros" ge effekt ville jag även ha en till bänkning med originalbox och en med Grupp N-boxen. Enligt de eftersökningar jag gjorde skulle det som skiljde gat-S50b32 mot Grupp N-maskinerna vara andra kammar (ingen större skillnad), tunnare toppackning, kallare termostat och nåt mer. Bilen sattes upp i bänken igen - först med originalbox 285,9 hk och 312 Nm Sen med Grupp N-boxen 299,5 hk och 334,9 Nm Båda kurvorna Detta var betydligt större förändring än vad jag hoppats på! Väldigt nöjd med hur registret mellan 3000-7000 varv ändrades till det bättre. Efter detta var det inte mkt att tveka på gällande köp av boxen. Efter att ha sett lite goa bilder på spakställ i både Frapps och Simons egna trådar började jag tjata om att jag skulle få tillgång till FartFabrikens spakställ så fort det kom ut till "vanliga" kunder. Vilken finish och framförallt känsla! Rent mekaniskt och känns som att köra en M12 gängstav i en hink med muttrar. Helt underbart och sjukt skön att växla med på banan Ville även ha bilen lite bredare bak då hjulen satt en bit in i hjulhuset. Spacers bak monterades så spårvidden ökade med 30 mm totalt bak. Nu sitter fälgarna fint i linje med skärmkanten Sist var det dags för hjulinställning och corner weight. Bilen vägde in på 1282 kg med full tank. Gällande hjulvinklarna så var det endast castern som blev lite sämre. Verkar som om höger bärarm inte är helt rak. Får ta en titt på detta i höst/vinter. Hur blev då helheten rent estetiskt sett??? Detta var ett lite axplock av det som gjordes! Alla övriga punkter är såklart också gjorda men inte så roliga att se bilder på. Summering - har ni tankar på att anlita FartFabriken, så gör det! Kan inget annat än att ge dem mina varmaste rekommendationer! Väldigt kunniga, påhittiga och trevliga personer att ha att göra med. Tar sig alltid tid att svara på mina frågor och funderingar. //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||||
Nu snackar vi Z3m Fighter
Bra val av byggare. Hoppas du får till en test runda till i år för ytterligare chassi justeringar. /Jonas _________________ Jonas Sommar E46 M3 Laguna Seca https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393 E30 M3 Lysholm Såld http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539& |
||||||
Too much ain't enough som de säger men väldigt respektingivande!
Mkt intressant med effekthöjningen! Kan du berätta mer i detalj om vad som ingick där? |
||||||
Min motor är helt original, endast ett kolfiberinsug med original LMM ingjuten. Det som gjorts är att min ECU mappats/chippats om med programvaran till Grupp N-versionen av s50b32. /AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||||
Ser grymt ut! Bra jobbat Fartfabriken.
Hur känns skillnaden mellan HR kittet och XZY? Eller det kanske är svårt att jämföra alls med mer DF och en mer sorterad bil _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3M Coupe 1999 SÅLD | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (49729 totalt) |