Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3M Coupe 1999 SÅLD
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (49729 totalt)
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961


Trådstartare
Var uppe på kinnekulle igår och körde med NOGS. Trevligt arrangemang och VÄLDIGT varmt. Målet var att slå 1.01.8 och helst sätta en låg 1.00-tid. Körde bilen och banan betydligt bättre än förra gången men greppet var en bristvara i värmen. Efter 3 körda varv per pass ökade varvtiderna konstant med ca 2 tiodelar. Lyckades till slut med 1.01.7 vilket iaf var snabbare än sist. Bilen skötte sig perfekt och var aldrig över 110 graders oljetemp trots värmen. Var där med trevligt sällskap vilket alltid gör saken roligare.

Nu väntar lite vila med nya oljor, vätskor och lite annan massage.

Hamnade även på bild


/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 381



Antar att bilen inte kommer bli mjukare i lederna efter denna massage?

_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961


Trådstartare
ScratcH skrev:
Antar att bilen inte kommer bli mjukare i lederna efter denna massage?


Nej det hoppas jag verkligen inte! Här överlämnas den till varma händer för vidare transport till ett Spa



/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



när åker du spa ??

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Härligt! En favoritbana. Vilket sammanhang är det? Är själv i krokarna nästa vecka (ringen).

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961


Trådstartare
Franzetti skrev:
när åker du spa ??

Eldh skrev:
Härligt! En favoritbana. Vilket sammanhang är det? Är själv i krokarna nästa vecka (ringen).


Tänkte nästan att denna förvirring skulle uppstå! Därför skrev jag ETT spa

Bilen skall få diverse skönhetsbehandlingar och uppgraderingar

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Haha woops!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



AL skrev:
ScratcH skrev:
Antar att bilen inte kommer bli mjukare i lederna efter denna massage?


Nej det hoppas jag verkligen inte! Här överlämnas den till varma händer för vidare transport till ett Spa



/AL


Den Spa-transporten känner jag igen... Bilen är i väldigt goda händer kan jag lova! Vågar du skvallra om vad som ska hända?

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961


Trådstartare
Gabriel Wendel skrev:
AL skrev:
ScratcH skrev:
Antar att bilen inte kommer bli mjukare i lederna efter denna massage?


Nej det hoppas jag verkligen inte! Här överlämnas den till varma händer för vidare transport till ett Spa



/AL


Den Spa-transporten känner jag igen... Bilen är i väldigt goda händer kan jag lova! Vågar du skvallra om vad som ska hända?


Jo, jag känner mig trygg thumbs up

Det är en väldans massa som skall göras och tänkte återkomma om det när det är klart. Nu är det mer gatbil än race - tänkte vända lite på det förhållandet. Den skall dock kunna rulla igenom SBP utan större problem.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961


Trådstartare
Skall beställa en bur - skall jag beställa med skruvfästen för bälteskrokar eller en med ett bältesstag?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Ett bältesstag integrerat i buren mellan stötdämpartornen/hjulhusen som man slingar bältet runt. Har så i M3:an och hade likadant i Golfen och det funkar bra. Har även sett varianten med ett stag i huvudbågen för bältet. Jag TROR att det vanligaste är att man slingar bältet i båda varianterna.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961


Trådstartare
Då var bilen tillbaka ifrån FartFabriken!

Då tid är en bristvara och orken börjar tryta med åren så togs ett moget beslut av att lämna bort bilen för diverse uppdateringar som jag själv tänkt göra under hösten/vintern 2015-2016. Hade pratat en del med Simon på Fartfabriken, och även hört mycket gott om dem från andra håll, gällande att de skulle få uppdraget att bygga ihop min M3e30. Den bilen såldes dock innan Simon och FartFabriken hann lägga händerna på den.

Nå väl - jag mötte upp Simon på Eurostop i Halmstad för överlämning av bilen. Där gick vi igenom den listan på åtgärdspunkter som jag mailat till Simon. Han hade mycket professionellt skrivit ut den och satt in den i en fin pärm thumbs up Efter detta åkte jag hem... Den lilla listan innehöll följande:

Drivlina:
- Läckage servoslangar?
- Byta olja motor 5,5 liter/vxllåda 1,3 liter/diff 1,4 liter
- Montera FF vxlspakskit
- Vanoskontroll (gick jämt med s5030 i olättad e36)

Chassi:
- Montera KW Clubsport kit
- Montera Millway topplagringar
- Montera Millway bakre topplagringar
- Bussningar Millway bärarmar fram
- Bussningar Millway bakvagnsbrygga samt bärarmar bak
- Bussning Millway diff
- Montera Millway justerbart bakvagnskit
- Rideheight/cornerweight
- Hjulinställning

Kaross:
- Bygga vingfästen bak och montera vinge
- Montera FF stolsfästen passagerarsida samt bälten inkl FIA plattor
- Montera Sabelt bälte även på förarsida
- Montera diffusor (styling)
- Montera Sparco ratt och snapoff
- Bygga splitter fram
- Valsa skärmar fram/bak samt kapa ur huv lite mer fram
- Montera spacers bak
- Bromskylningsslangar tar i däck (fixa om möjligt)
- Koppla in vattentempgivare för extern mätare

När jag köpte bilen satt det på ett XYZ chassi. Det fick nu byta plats med ett nytt KW Clubsport chassi som köptes genom PRD Motorsport.
[img]https://www.bildtagg.se/file/thumb/F9SILimg-5447[/img]

Nästan direkt började FF att plocka ner och bygga om bakvagnen


Delarna tvättades och gjordes iordning







Z3an är känd för att få sprickor i karossgolvet bak och bad Simon titta på detta - men ingenting hittades vilket känns skönt


Då Z3an är orolig i bakvagnen vid inbromsning och min ålat sig en del så har tankar länge funnits på en vinge bak. Karossformen gör det inte jätteenkelt att bygga fästen som är funktionsenliga och dessutom snygga. Jag hade en bild i huvudet som jag förmedlat till FF - men de sket i den och byggde nåt som var enklare och betydligt snyggare. Min krav var att det skulle ge bra aerodynamiska egenskaper OCH se snyggt ut. Fick följande förslag av Simon att ta ställning till






Detta stämde som sagt inte överens med min bild av vingfästen - men efter att det fått sjunka in lite så kände jag att det både blev snyggare, bättre och enklare än min idé - så jag gav klartecken att fortsätta thumbs up

Gällande splittern så hade jag skickat ett förslag till Simon gällande utstick och bredd.
Fick en "live-uppdatering" när splittern byggdes


Vanos är ett vanligt samtalsämne på BMWs S-motorer - funkar den eller funkar den inte?? Vanosen skulle kontrolleras och bäst görs detta genom att bänka bilen och se kurvan.


Detta blev resultatet


En mkt fin kurva som visade att allt var på sin plats. Max whp 283,4 vid 7200 varv och 312,5 wNm vid 2800 varv. Kändes riktigt skönt att få detta bekräftat

När Simon ringde och berättade om bänkningen och de kommit tillbaka till garaget kom han på att han hade en Grupp N-box liggande som skulle passa min bil. Vi kom överens om ett pris - men eftersom jag är väldigt petig och inte gärna lägger pengar på nåt som "tros" ge effekt ville jag även ha en till bänkning med originalbox och en med Grupp N-boxen. Enligt de eftersökningar jag gjorde skulle det som skiljde gat-S50b32 mot Grupp N-maskinerna vara andra kammar (ingen större skillnad), tunnare toppackning, kallare termostat och nåt mer.

Bilen sattes upp i bänken igen - först med originalbox 285,9 hk och 312 Nm


Sen med Grupp N-boxen 299,5 hk och 334,9 Nm


Båda kurvorna


Detta var betydligt större förändring än vad jag hoppats på! Väldigt nöjd med hur registret mellan 3000-7000 varv ändrades till det bättre. Efter detta var det inte mkt att tveka på gällande köp av boxen.

Efter att ha sett lite goa bilder på spakställ i både Frapps och Simons egna trådar började jag tjata om att jag skulle få tillgång till FartFabrikens spakställ så fort det kom ut till "vanliga" kunder.




Vilken finish och framförallt känsla! Rent mekaniskt och känns som att köra en M12 gängstav i en hink med muttrar. Helt underbart och sjukt skön att växla med på banan thumbs up

Ville även ha bilen lite bredare bak då hjulen satt en bit in i hjulhuset. Spacers bak monterades så spårvidden ökade med 30 mm totalt bak. Nu sitter fälgarna fint i linje med skärmkanten


Sist var det dags för hjulinställning och corner weight.







Bilen vägde in på 1282 kg med full tank. Gällande hjulvinklarna så var det endast castern som blev lite sämre. Verkar som om höger bärarm inte är helt rak. Får ta en titt på detta i höst/vinter.

Hur blev då helheten rent estetiskt sett???











Detta var ett lite axplock av det som gjordes! Alla övriga punkter är såklart också gjorda men inte så roliga att se bilder på.

Summering - har ni tankar på att anlita FartFabriken, så gör det! Kan inget annat än att ge dem mina varmaste rekommendationer! Väldigt kunniga, påhittiga och trevliga personer att ha att göra med. Tar sig alltid tid att svara på mina frågor och funderingar.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Ser toppenfint ut, gillar stuket klart!


Och som du säger är det en förbannat trevlig hög bönner!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256



Läckert thumbs up Okonventionellt och rått!

_________________
Martin Nymberg
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 381



Nu snackar vi Z3m Fighter
Bra val av byggare. thumbs up
Hoppas du får till en test runda till i år för ytterligare chassi justeringar.

/Jonas

_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Too much ain't enough som de säger men väldigt respektingivande!
Mkt intressant med effekthöjningen! Kan du berätta mer i detalj om vad som ingick där?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961


Trådstartare
Eldh skrev:

Mkt intressant med effekthöjningen! Kan du berätta mer i detalj om vad som ingick där?


Min motor är helt original, endast ett kolfiberinsug med original LMM ingjuten. Det som gjorts är att min ECU mappats/chippats om med programvaran till Grupp N-versionen av s50b32.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Ser grymt ut! Bra jobbat Fartfabriken.

Hur känns skillnaden mellan HR kittet och XZY? Eller det kanske är svårt att jämföra alls med mer DF och en mer sorterad bil

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Hur fan kan maxvrid ligga på 2800 rpm original, låter galet?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



ca 3300 borde max vrid org vara vid

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961


Trådstartare
Någon härifrån som skall till Rudskogen på söndag?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3M Coupe 1999 SÅLD
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (49729 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande