Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3M Coupe 1999 SÅLD
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (49726 totalt)
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 371



Hur fungerar vingen? Stor skillnad?

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961


Trådstartare
Efter att ha fått tillbaka bilen ifrån Fartfabriken var jag VÄLDIGT sugen på att prova den på banan såklart!

Jag tvingade med mig Mattias Redebratt till Kinnekulle och Lotus-klubbens körning 150814 för att få köra bilen. Började med att glida runt bana i maklig takt och känna på bilen och att allt satt som det skulle. Chassit var nu ställt efter KWs grundrekommendationer. Ju mer jag gasade desto mer sjönk tiderna. Hade gången innan kört 1.01.7 och det var ju med bilen innan ombyggnaden. Kom rätt snabbt ner på låga 1.02 tider och tänkte att nu kommer det gå undan idag. Kände att bilen var mkt mer stabil i inbromsningarna och i högre farter under t ex bron, svårt att veta vad som exakt gjorde vad då ALLT på bilen ändrats. Nu var målet att komma ner på låga 1.00 tider, men ju mer jag laddade desto mer understyrde bilen. Jag fick i vissa kurvor ta omtag på ratten för att komma dit jag ville. I kvarnkurvan behövde jag inte ens styra utan kunde gasa och understyra ut ur kurvan. Mattias körde ifrån mig så det stod härliga till. Börja justera på chassit och bilen gick mot ännu mer understyrning... Ringde en kompis som kört mkt Z3M och han beskrev att M coupen är lite tvärtom. Den gillar hård framvagn och mjuk bakvagn för att inte understyra - dvs tvärtom mot "vanlig" chassiteori. Jag hade inget annat väl än att testa och ställde om bilen. Bilen blev bättre men långt ifrån som jag vill ha den.

Efter mkt om och men satte jag en 1.01.1 tid vilket jag var nöjd med. Det var väldigt varmt och mina Kuhmo V70 ifrån 2010 klarade ca 4 varv innan greppet försvann. Mattias och jag fick några fighter och 3.20 in i nedan film hamnar jag i bild (film ärligt stulen ifrån Mattias Redebratt)



På vägen hem i bilen ringde jag Z3M gurun JanneZ3 - vem om inte han kunde hjälpa mig? Janne hade även kört exakt samma chassi som jag på en av sina Z:or och kom ihåg inställningarna. Jag tog upp bilen på lyften och ändrade inställningarna till nästa körning. Nu var bilen stenhård fram och mellanmjuk bak.

Av en slump fick jag veta att Trackday.no skulle köra på Rudskogen 150823. Kollade med några vänner om de var sugna men alla hade annat för sig. Då får man väl åka upp själv... Hade tidigare bara kört Rudskogen i den gamla bansträckningen och de som kört den nya verkar ju vara eld och lågor. Körningen skulle börja kl 14 och pågå till kl 20. Så avresan hemifrån gick runt kl 11 då det är ganska exakt 20 mil och motorväg i stort hela vägen upp.

Kom upp till banan och det var inte de billigaste bilarna som hade samlats. Porsches, Ferraris, Aston Martin, Audi R8or mm. Jag skulle köra i snabba gatbilarklassen och vid första påsläppet blir jag avvinkad och en herre kommer fram till mig. Han säger - Du får inte köra i denna klass, det är enbart gatbilar här. Jag försökte övertyga honom att det är en gatbil. Han blev inte övertygad. Då kom jag på att jag i Transportstyrelsens app hade lagt in bilen och kunde visa honom att den var gatreggad och besiktad. Då kunde jag äntligen rulla ut. Det första passet mös jag bakom ratten och skrattade flera gånger åt höjdskillnaderna på banan. Vilken skillnad på bana gentemot den jag körde för en massa år sen. Allt ifrån depå, toaletter höll toppklass.

Träffade en trevlig norrman som hade en systerbil till den M3e30 2,7 som jag ägde tills början av sommaren. Var i stort identisk med min och det fanns såklart mkt att prata om. Har ända sen jag sålde den undrat hur snabb den var mot t ex Z3an. Han var rutinerad på banan och jag tog rygg på honom. De gånger vi kom ut lika på rakan drog han mig med ca en billängd totalt på hela rakan - min Z3a är snabb

Bilen då - den kändes betydligt bättre och snabbare. Fortfarande understyrd och ingen överstyrning alls i sikte... Satte till slut 1.40.5 vilket jag var nöjd med. I slutet av dagen började även hjullagren fram sjunga fint.

Några bilder och film ifrån dagen
M3e30 vs Z3M i vem har längst huv







Coolaste bilden för dagen


En herre kom fram och frågade varför bilen var så hög... När jag tittade efter så slog det mig att han hade rätt.


Även i svängarna fanns det väldigt mkt luft i hjulhusen


Film ifrån snabbaste varvet



På vägen hem ringde jag Simon på Fartfabriken och frågade hur tanken kring höjden var. Han sa att bilen var så låg den kunde. De hade t o m tagit bort höjdjusteringen bak för att den skulle bli så låg som möjligt.

På måndagen mailade jag KW i Tyskland och skickade mina bilder. De rekommenderade mig fjädrarna ifrån Competition chassit och sa då att bilen skulle bli ca 25mm lägre. När jag uppskattade potentiell sänkning så blev det någonstans mellan 30-35 mm fram och bak, så dessa fjädrar beställdes.

Nu kände jag mig nöjd med säsongen och hade kört 5 ggr på Kinnekulle och en gång på Rudskogen så bilen ställdes in. Dock var det en sak som gnagde i huvudet - jag skulle ju under minuten på Kinnekulle i år. Kollade av kalendern och såg att Opel hade körning 150913. Jag anmälde mig och började fundera på om en 30 mm spacer och mina 255or skulle gå på fram?? Och det gick fint


Beställde även nya hjullager fram som byttes. I övrigt inget annat gjort med bilen sen Rudskogen. Bara fyllt upp tanken. Så som det skall vara thumbs up

Var ett glatt gäng som åkte upp ifrån Gbg
Mattias Redebratt i sin M3e46, jag, Scratch i M3e46T och en gammal kollega i sin trimmade Z3M Coupe


Var väldigt mkt bilar och gick ut för att känna på bilen med 255orna fram, alltså Maxxis RC-1 runt om. Bilen är nu väldigt understyrd igen och känns som RC-1orna viker sig när de körs som framdäck - vilket jag även hört ifrån andra som kört dem. Hörde även ett fint klonk i framvagnen så in i depå och lokaliserad klonket och byta framfälgar till de med Kumho V70 245or på. Visade sig att muttern som håller ihop fjäderbenet med topplagringen snurrat upp sig lite


Jag är av uppfattningen att man inte skall skruva PÅ bankörningen utan gör det hemma (hatar för övrigt att skruva - vill mest köra) och har varit på Mattias en del om detta då han gör allt ifrån däcksbyte till vanos-justeringar på plats. Tillägnar därför denna bild till honom då jag nu även fått min del av skruvande på plats...


Ut igen och börja ladda. Bilen understyr mindre men alldeles för mkt fortfarande. Tiderna ligger på låga 1.01 tider och det är mkt svårt att få fria varv. Går in i depå för att återigen skruva och ställa om chassit... Mjukar upp framvagnen lite och se på fan, kommande passet fyrhjuls släpper bilen lätt vilket påminner mig om uppförandet på M3e30n. En härlig känsla efter allt skruvande. Går in i depå igen och mjukar upp framvagnen lite till. Bilen får ett mer nerutralt uppförande och fyrhjuls släpper kontrollerat. Med detta i ryggen börjar jag försöka jaga sub minuten tider. Kör många låga 1.01 tider trots mkt trafik och man får verkligen planera körningen för att inte hamna bland en massa bilar. Jag och Mattias går in i depå och kyler av oss och bilarna för att göra ett sista försök.

När vi kommer ut kör jag några varv med ganska lite trafik. Tiderna blir 1'03.0", 1'02.2", 1'01.6", 1'00.5", 1'03.4", 1'00.5", 1'00.8" och 1'00.6" och kan ses på filmen nedan.



Går in i depå och kyler av och sätter en 1'00.5 till innan det är dags att packa ihop. Får endast 12 fria varv denna dagen. Nio stycken av dem är på 1.00-tider och fyra av dem på 1.00.5.

Lite bilder ifrån dagen tagna av JimmyG






Har i år kört mer än någonsin - blivit totalt 7 körningar, 6 på Kinnekulle och 1 på Rudskogen. Även om jag inte nådde under minuten så är jag nöjd. Började i år på Kinnekulle med 1.04.8 som snabbast och avslutade ca 500 varv senare med fyra 1.00.5 tider.

Vinterplanerna ser ut som följer
Nya bärarmar fram hö + vä (har olika caster fram nu)
Lättare huv
Avgasets mellandel i lättare material samt race-kattar
Nya fjädrar runt om med sänkning ca 25mm
Öka spårvidden fram, gärna 3 cm per sida
Flytta ut fronten lite så 255or går helt fritt fram
Nya belägg fram/bak

Min understyrning stör mig mycket och jag känner att jag därför vill öka spårvidden fram. Gällande spårvidd så har bilen idag 181 cm bak på bredaste punkten och 171 cm fram. Finns det nåt optimalt förhållande att sikta in sig mot? M3e30 som är en referens för många, har 2% smalare spårvidd fram än bak. Detta medför att jag bör öka spårvidden fram på Z:an med 6 cm för att få samma förhållande som M3e30. Har även sneglat lite på "riktiga" Z3 rejsbilar och de är ALLTID breddade över framaxeln likt denna


Har pratat med Fartfabriken om att köra deras breddare fram och de skulle "testa" på en Z3a i deras närhet.

Kör idag med feta spacers - 55mm bak och 40mm fram. Alla säger att det är totalt livsfarligt att köra med så breda spacers men finns det några konkreta räkneexempel eller annat som BEVISAR det? Givetvis hade jag kört fälgar med väldigt lågt ET men det är ju en stor investering att köpa två nya uppsättningar fälgar. Tittar nu på APEX ARC-8 i 17x10" med ET25. Då kan jag gå ner 15mm i spacers både fram och bak. Tar gärna emot tips på 17" fälgar som kan passa min bil och "nya" spårvidd.


Nu blir det vila ett tag ifrån bilar och sen när lusten infaller börja skruva lite lätt.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Tror inte alls att du behöver bekymra dig över så små spacers. Kolla på tex Porsche som ofta åker helt brutala spacers bak. Dom har dessutom mycket mer pulver.

Sen om du har det i fälgen eller i spacers kan kvitta tycker jag.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961


Trådstartare
mblixt@gmail.com skrev:

Sen om du har det i fälgen eller i spacers kan kvitta tycker jag.


Lite så som jag resonerat med. Vad tror du gällande 255or på 9" fälgar? Bör man hellre ha 10" breda?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Jag tycker så brett som möjligt både bak och fram och hyfsat samma bredd reglera understyrning med fjädrar /k-hämmare , (mjukare fram ). finjustera med dämpare om möjligt.


Edit jag skulle behöva lägga några dar där nästa år, vill med under minuten!!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Gott att du börjar få känslan av justeringarna dit du vill ha dem thumbs up På filmen från Kullen där du ligger bakom Mattias ser det riktigt bra ut tycker jag, lugnt och harmoniskt med bra flyt. Kanske kan du släppa ut bilen lite till efter bron och på så sätt få med dig lite mer fart. Även där du kör under bron på tillbakavägen kan du testa att ligga lite närmre högerkanten för att få lite högre fart upp mot krönet. Det kanske inte gör nått på tiderna men kan vara värt att testa i alla fall. Nästa år, då tar vi 59:an!!!

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



En riktigt bra säsong när du hunnit köra såpass mycket, det är ju lite därför man håller på.
Kul att se lite film, det tar inte många sekunder innan man blir sugen på nästa körning.

Vi får ta det lite lugnt och ladda batterierna så kommer motivationen snart att skruva så vi får lite fart på kärrorna.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Fina effekt siffror ! Märkte du någon skillnad när du körde?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Dubbelt

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
Fina effekt siffror ! Märkte du någon skillnad när du körde?


Ja det tyckte jag att jag gjorde. Det jag kände mest vara att den drog betydligt bättre direkt när nästa växel kom i. Måste hänga ihop med att vridmomentkurvan flyttades upp så pass mycket.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Jag har aldrig varit något större fan av Z3, men fasen sicken läcker bil du har! Vi är många som ska under minuten på kullen nästa år

_________________
Mattias Nordenström
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961


Trådstartare
Kinnekulle med autotech idag



Går och lägger mig med detta i minnet



/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



Grattis!! thumbs up

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961


Trådstartare
Denna bilen bara går och går... Bytt motorolja och filter, gamla gått 107 mil bana. Köpt lite slitagedelar såsom lambdasonder, TPS givare, nya bromsbelägg, lite nya glödlampor, o-ring till oljestickeröret mm.

Kinnekulle med Alfa-klubben idag. Bästa tid 59.62. Känner mig trygg med bilen nu och den fyrhjulssläpper kontrollerat när det går lite för fort eller man har fel linje.



//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961


Trådstartare
Då var det ny säsong och vintern har varit allt annat än lugn. Blivit väldigt mkt gjort på bilen som i slutändan skall göra den mycket snabbare och tryggare men nu i början kräver en del fix och inställningar.

Började utsortering och inställningsresan på Kinnekulle i måndags 1/5 med Autotech. En kanonkörning på alla sätt och vis med förhållandevis lite bilar.

Hade med mig en privat drönarechaufför som filmade mkt - Tack Nisse! Nedan ses lite utav resultatet





//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Bra kört, kommer bli snabb när du har justerat in allt.
Skall plugga spårval och försöka jaga dig fler gånger

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2148



Kul film! Hur mkt lättare blev huven?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961


Trådstartare
Efter fyra helt felfria säsonger så kom då säsongen med problem...

Bilen var färdig i god tid innan första körningen på Kinnekulle den 1 Maj, där Nisse977 filmade med sina drönare


Till säsongen hade bl a ny splitter byggts


Märkte på körningen den 1 Maj att det gick betydligt långsammare än normalt - körde 1.00.5 som snabbast mot 59.49 i slutet av 2016. Tänkte inte mer på det utan trodde det var rattrost.

Åkte upp till kullen två veckor senare för att testa igen och körde då 1.01.5 som snabbast och tänkte att det var lite konstigt. När jag kom hem på kvällen tog jag ut driftboxfilen och upptäckte följande


Så fort bilen skulle accelerera tappade jag tid. VMax på rakan 2016 187 km/h mot VMAx 2017 164 km/h Bilen gick precis som vanligt, jämnt och fint över hela registret men moset saknades.

Utöver den bristande accelerationen så dog bilen lite här och var och startade ibland inte. Läste av felkoder och hittade ett flertal - så det var bara att börja lista ut vad som var huvudfelet och vad som var följdfel. Hittade efter mkt om och men att huvudrelät till ECU glappade. Bytte det och raderade felkoderna och bilen slutade dö och inga felkoder uppstod.

Jag trodde vanosen var boven på effekttappet så det var bara att beställa hem vanosrenoveringskit och börja med det


Efter att alla o-ringar och packboxar var på plats var jag sugen på Rudskogen för att testa. Körde med trackday.no men läste ur loggar och där diffade VMax med -20 km/h

Kände mig rätt trött på bilen men vad göra - bara fortsätta leta. Tyvärr hittade jag inget men mest för skojs skull åkte jag upp till Rudskogen igen för att köra. Körde dock lika snabba varvtider som för två år sen trots en diff på -20 km/h på rakan. När jag gick igenom loggarna såg jag en genomgående högre hastighet i alla kurvor på mellan 5-20 km/h. Vid acceleration tappade jag men i kurvorna tog jag in förlorad tid. Känns lovande inför 2018 thumbs up



Till slut gav jag upp och ringde runt för att säkerställa en bra och duktig verkstad som hade lite erfarenhet på s50b32 och vanosar. Fick rekommenderat JMB Optimering av en säker källa och körde dit bilen i slutet av september. Magnus som har JMB gav ett trevligt och tryggt intryck. Eftersom det inte var någon brådska skulle han titta på den när tid fanns.

Efter tre veckor fick jag ett samtal att den var klar. Han hade tagit upp den i sin bänk och såg att den tappade kraft och att lambdan stack iväg. Han bytte bränslepump och livet var glatt igen Jag som alltid tyckt att lambdamätare endast hörde överladdat till får nog tänka om. Utöver bränslepumpen så kontrollerades/justerades både kammar och ventiler så allt är nu som det skall. Kan varmt rekommendera Magnus och JMB Optimering.

Det som var mest intressant var att se hur mkt effekt som saknats under 2017

Före (siffror är motoreffekt)


Efter


Känns skönt att allt är fixat nu men inte så konstigt att det gått långsamt i år när jag kört med ett effekttapp på 47 hk.

Inför 2018 skall nya tändstift, olja och oljefilter bytas - sen är den redo för nya körningar.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Z3 coupen ser så jäkla rå ut! Skönt att få felet utrett. thumbs up för bilen

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Vad är det för breddare du kör med fram?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961


Trådstartare
Westersund skrev:
Vad är det för breddare du kör med fram?


De är byggda till min bil av Justas Juss i Halmstad. Kollade runt lite på universal först, men fanns inget som passade ens i närheten. Problemet ligger såklart i att huven är en del av skärmkanten. Huven är breddad med och totalt handlar det om ca 65mm per sida.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3M Coupe 1999 SÅLD
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (49726 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande