Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Aristo V300 Vertex edition 2002
2 besök senaste veckan (1714 totalt)
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 157


Trådstartare
Ibland händer det saker i livet som inte är planerat eller som man inte har kunnat förutse... tänkte nu skapa denna för att mer för egen del hålla lite koll på vad som kommer ske framöver och försöka sätta lite ord på livets väsentligheter.

Nu kommer detta inte bli en supertråd med massa vinklar och mått, ingen egenproduktion av delar av div exotiska material.
Jag kan typ inget, är totalt inkompetent när det kommer till alla olika komponenter eller delar som bilen består av. Mitt mekande består av att byta däck, småpilla med saker som gått sönder, bytt filter, lampor etc...

Så med det sagt... kom gärna med tips och idéer efter hand, jag försöker svara på ev frågor men förvänta er inte allt för uttömmande svar

Vi kan väl börja vad bilen är, för de få som lär klicka in här och känner sig undrande...

Toyota Aristo är en Lexus GS-kaross med uppgraderat chassi och en Toyota Supra motor, mer känd som 2JZ-gte vvti, alltså rak sexa med dubbelturbo.
Detta är sista årgången av gen 2 och det blev ingen fortsättning då Lexus introducerade gen 3. Då hade ju företagen delat på sig. Man gör fortfarande mycket tillsammans inom företagen men inte rena badge swaps.

Håll till godo!













Denna bil var ett rent spontanköp... nästan i alla fall!
Planerna fanns från början under 2016 att investera i en ren banbil, kontot fylldes på, mycket annonser och inlägg lästes. Vad skulle vara den minst ovettiga bilen att börja köra med? Eftersom jag halkat in i TimeAttackdrogen efter ett mail till Mikael Jarosinski som slutade med att jag ramlade in verksamheten, så var fokus på en bil för club- eller club challenge klasserna.
Sen bestämde sig familjen för att lämna dåvarande boendet i Katrineholm och flytta tillbaka till den större staden där nu hela släkten var samlad. Hus såldes och köptes, prisskillnaden mellan småstad och storstad åt upp allamedel till nöje. Var bara att pausa allt och nöja sig med att stå bredvid banan och flukta på alla trevligheter som rullades ut.
Har nu under dessa år fått nöjet att åka med div mer eller mindre urflippade byggen men det finns fortfarande en viss ångest att inte själv kunna få köra ordentligt...
Nytt år, fortfarande sug efter en banbil, men då kom kära hustrun på att hon absolut inte ville att man skulle banköra... tydligen har jag dåligt med spärrar och det fanns en oro för att hornen och bilens bromsförmåga inte skulle klicka.
Som sagt fick jag genom racingen kontakt med Micke (en av de långa) som driver TimeAttacknu.se men även Superior Imports, där han genom åren plockat hem en större mängd bilar från Japan. Efter lite fiskande kom det fram en bil som ansågs intressera mig, lite unik och familjen kan få plats och en motor med ordentlig potential för lite mer aktiv körning. Den var lågmilad, var fräsch i inredningen samt hade väldigt lite skavanker i lack och ingen rost! Vi visste inte riktigt vad som fanns i den, dock stod den redan i Sverige!! Suget blev lite för stor efter att ha nördat ner sig på nätet! Det var ju en riktigt spännande sak den där stora sedanen... Just GS hade jag faktiskt lite koll på efter jobb på hyrbilsfirma innan och det kan aldrig vara fel med den kvalitet som Toyota/Lexus rykte ofta bevisar.
En vårvinterkväll bilades det ner till Katrineholm (av alla platser) där bilen stod hos Martin på Gson Tuning. En kort vända runt stan och man var övertygad... denna var ju helt rätt! JDM Here we go!!

Bilen skulle nu reggas men innan dess installerades en boost controller, bilen väger ju en del och lite högre laddtryck kan ju ej skada vid trafikljusen

På plats vid besiktningen i Nyköping blev det guldstjärna och tumme upp!





_________________
Fredrik Liljeroth
TimeAttackNU.se crew
Citera
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 157


Trådstartare
Fortsättning då...

Bilen kom hemlevererad till södra förorterna och första turen blev direkt till Värmdö. Vi upptäckte efter lite körning att det fanns viss obalans och att däcken kanske eventuellt inte var helt färska.
Dock vid snabb titt fanns ändå gummi kvar så det kanske skulle bli bättre efter lite inkörning, den hade ju trots allt stått still nästan ett år...

Den klarade sig nästan hela semestern, men vid återbesök i Katrineholm hos Martin som nu skulle bygga avgassystem såg vi att det kanske behövdes nytt gummi...







Tre stycken Feritta-dämpare kom på plats istället för orginalsystemet, vilket helt tog död på motorn underbara morrande! Meningen var nu att vid tomgång få det härliga mullrandet från den raka sexan, vid ordentligt pådrag få ett lättare vrål men att det vid vardagskörning fortfarande skulle vara behaglig ljudnivå för samtal i kupén.
Det lyckades riktigt bra!

Däck beställdes också och det gav en mycket behagligare resa. Det gjordes även en hjulinställning som senare visade sig vara ren bluff... inte en skruv hade ändrats mot innan!! Men orkade inte ställa till med något och det tog visst dryga halvåret att boka ny tid på annan plats. Men då blev det rätt gjort!

_________________
Fredrik Liljeroth
TimeAttackNU.se crew
Citera
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 157


Trådstartare
Mer text...

Under Elmiamässan så råkade det kanske komma med en öppen dumpventil hem. Det är ju så himla roligt med en bil som nyser och pyser!! Det blir aldrig tråkigt... ja, det är lite småtramsigt kan endel tycka, men jag hade ingen bilburen ungdomstid! Jag skyller på det... och att jag är ett faan av Fast n' furious och Need for speed!
Sen är det kul att tandläkarbilen (som en nära vän beskriver den) som ser ganska intetsägande ut för allmänt ointresserade lämnar ett rökmoln efter sig och pyser lätt aggressivt!!





Sen har bilen rullat på. Lite mindre saker som dykt upp var beläggen som en dag bara sa tack och hej då...
Som tur är finns Pean nära tillhands och fixade snabbt ett bra erbjudande som även levererades till Kinnekulle!




Nästa upptäckt var att bilen började kännas svampig och ostadig i bakvagnen. Vilket inte alls är kul när man blir lite inspirerad eller skall packa fullt!!








Det visade sig att dämparna från Tein var helt sopslut!! I fastaste läget som brukligt skall vara fast och stötigt, sjönk bilen fem cm och bakdäcken skrapade emot innerskärmarna!!

Efter samtal med tidigare nämnda Micke, togs kontakt med Streetperormance som genast ordnade fram en uppsättning D2 Sport och bästa Thomas Wennerström erbjöd sig och sitt garage för montering!
Då Micke även driver media och PR-verksamhet, spelades en produktfilm in åt Streetperformance! Spännande men långdragen aktivitet! Resultatet var dock helt klart över förväntan! Bilen blev som ny!!







_________________
Fredrik Liljeroth
TimeAttackNU.se crew
Citera
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 157


Trådstartare
Såhär blev filmen... Otroligt överraskad över resultatet!! Man kanske skulle byta yrkesbana...

Peters härliga berättarröst som varje bilintresserad känner igen, David och Mickes otroliga noggrannhet när det kommer till mediaproduktion och åter igen ett supertack till Thomas, som lånade ut hus och sig själv! Vad skulle livet vara utan fantastiska vänner!


_________________
Fredrik Liljeroth
TimeAttackNU.se crew
Citera
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 157


Trådstartare
Nu till varför allt detta skrivande har tagit sin början... det är ju trots allt en biltråd för bygg, race och annat nördande...

En eftermiddag i november 2018 fick jag en blackout i bilen påväg hem från jobbet.
Vi hamnade i en slänt och knäckte på vägen en elstolpe. Det gick inte fort (40-50 km/h) men det resulterade ändå i att dottern fick axel halvt ur led samt en spricka i nyckelbenet, jag vred höften rejält samt spricka i fotled och knä.
Jag vaknar till med händerna på ratten, tittandes rak fram och ställer frågan till dottern -"Vad har hänt?"
Efter omständigheterna gick det bra, det kunde ha blivit mycket värre om inte stolpen stått där och vi hade fortsatt ner i skogen. Dock var min första tanke på bilen... inte hur vi mådde!!




_________________
Fredrik Liljeroth
TimeAttackNU.se crew
Citera
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 157


Trådstartare
Planen nu är i alla fall att reparera (jag menar naturligtvis uppgradera, eller hur Cammo) men det har varit otroligt svårt att hitta mekplats i södra Stockholmsområdet. Jag har inget garage än så länge.
Däremot så har det ju letats en del efter ev reservdelar på div siter, men tillgången är inte superstor.
En kaross hittades på blocket, men den blev tyvärr såld innan jag hann höra av mig.

Då är alla dessa forum fantastiska!! Jag slängde ut en smådum fråga på Facebook via en Lexusgrupp om det inte fanns någon med en extra GS stående som inte behövde vara i superskick men ändå ok högersida... eftersom det är den jag behöver!! Det tog en halv dag, sedan dök det upp ett svar! Under helgen bestämdes träff, bilen kollades igenom och det blev ett ok!
Det fanns lite att göra och jag behöver nog lära mig att jobba med glasfiber, spackel mm men som reservmaterial kommer den duga fint. Dock är inredningen i superbra skick!

Sååååå... nu har jag två...







Målet är nu att göra följande så fort det finns en garageplats:

- Riva och kontrollera vad som är trasigt och vad som går att använda
- Ur med motor för att serva och gå igenom skicket.
- Ev skicka karossen på kontroll för att se om den behöver riktas
- Bygga upp de områden som är förstörda
- Lacka om bilen eller delar av den som behövs
- Kontrollera stötdämparen som sitte på höger sida fram
- Beställa det som skall ersättas - uppgradera det som ändå på sikt behövde upp ett snäpp...

Sen kommer det där med rolighetsfaktorn... nu när ändå bilen är smälld... skall man satsa på att ordningstals den orginal och ta värdefalllet det trots allt ger eller skall man spåra lite lätt eftersom jag känslomässigt gillar bilen och skulle kunna tänka mig att utveckla konceptet lite...

Varsågod och kom gärna med tankar och idéer!! Jag är öppen för det mesta!! Jag vet vad min käre vän Micke anser om detta
Men som sagt så är jag lite Need for speed- skadad och gillar FnF...

Vad gillar NI?!
















_________________
Fredrik Liljeroth
TimeAttackNU.se crew
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



En bilmodell jag aldrig hört talas om, men roligare än de flesta bilar man ser! thumbs up
Efter att ha saboterat ett antal bilar så att de inte får användas på vägen så har jag kommit fram till att man ska spåra ur lagom mycket. Hur kul är det att ha en trailerqueen?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 157


Trådstartare
Tanken är ju att bilen skall användas och inte vara ett utställningsexemplar
Den kommer (nog) inte åka så mycket på bana, det beror helt på hur mycket som behöver förstärkas eller bytas ut.
Det är ju trots allt en familjebil av den större sorten, men det vore lite kul att få ett något aggressivare utseende utan att förstöra bruksvärdet.

_________________
Fredrik Liljeroth
TimeAttackNU.se crew
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Jag röstar för ngt åt den vita från FartJägarna (tm)

'lagom' Urspårad

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 157


Trådstartare
bop skrev:
Jag röstar för ngt åt den vita från FartJägarna (tm)

'lagom' Urspårad


Ja, den är ju perfekt för rusningstrafik i Stockholm skulle nästan tro att det är mer dragracing än bana, men den är riktigt läcker!!

_________________
Fredrik Liljeroth
TimeAttackNU.se crew
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Stance förbättrar inte kurvtagningsförmågan direkt även om mer camber än original hjälper på banan

Men annars... fega inte (tycker jag) thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 157


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Stance förbättrar inte kurvtagningsförmågan direkt även om mer camber än original hjälper på banan

Men annars... fega inte (tycker jag) thumbs up


Stance är inte riktigt min grej, är nog mer inne på ett lite mer racestuk... är mer jag

Är det någon av förslagen ovan som gillas?! Och som sagt, den skall fortfarande vara vardagsbrukbar

_________________
Fredrik Liljeroth
TimeAttackNU.se crew
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Rent estetiskt, och utan att behöva ta ansvar för saker som kostnad (vilket jag ju slipper eftersom det är din bil), hade jag satsat på något liknande 502 Factory-bilen (den gröna), men med breddare fram från Royal Garage-bilen och bak från Breed/SerialNine:




Resten ... Det vore ju coolt med en trackday-version av Hotboi-drifters (fokus på estetik, men körs ändå hårt). En Aristo känns jobbigt stor och tung för att bli sådär obehagligt snabb, men en låg "stancad" bil som är lite irriterande svår att köra ifrån vore skoj!

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 157


Trådstartare
Himlar skrev:
Rent estetiskt, och utan att behöva ta ansvar för saker som kostnad (vilket jag ju slipper eftersom det är din bil), hade jag satsat på något liknande 502 Factory-bilen (den gröna), men med breddare fram från Royal Garage-bilen och bak från Breed/SerialNine:




Resten ... Det vore ju coolt med en trackday-version av Hotboi-drifters (fokus på estetik, men körs ändå hårt). En Aristo känns jobbigt stor och tung för att bli sådär obehagligt snabb, men en låg "stancad" bil som är lite irriterande svår att köra ifrån vore skoj!


Tack för tanken! Var en spännande idé!
Den är trots allt väldigt lättkörd. Efter bytet av dämpare ligger den riktigt bra på vägen och är väldigt följsam. Det enda är nog att det skulle behövas lite kraftigare bromsar fram om man skulle vilja bana lite mer aktivt.

_________________
Fredrik Liljeroth
TimeAttackNU.se crew
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Aristo V300 Vertex edition 2002
2 besök senaste veckan (1714 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande