Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Impreza WRX STi (PSE) 2004
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (35306 totalt)
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Som rubriken nämner är det en bil med några bokstavskombinationer och ack så älskvärd


Här med fälgar som blivit sålda

Om modellen:
Det är en s.k. "limited edition", enligt uppgift 1 av 1000 tillverkade, för att fira Petter Solbergs WRC-titel 2003. Subaru Sverige påstår att 42 st hamnade i vårat baconformade land, då i tre olika färger. Min är en av få med färgen isblå, som mig veterligen inte fanns på någon annan svensk modell än just Petter Solberg Edition.
Jag har läst på den säkra källan internet att det såldes 6 st isblå i Sverige, utöver det finns det några WR1or (englands motsvarighet till PSE kan man säga) som hittat hit med samma färg.

Om bilen:
Jag är fjärde ägaren och köpte den augusti 2013 av en kille i västerås som verkade ha tagit väl hand om den (bättre än mig, får jag väl tyvärr säga). Då hade den rullat ca 11500 mil.
Här hittar man annonsen från andra ägaren, som även är duktig på bilder:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1026413&sid=2a4a91b285fff7a . . . .

Vi köp hade den sänkfjädrar som var hårdare än vad dämparna orkade med och det resulterade i gungig färd på motorväg, så originalfjädrarna åkte på. Tyvärr lite fulare, men men

2014 års look:


Bortsett från original har den:
Motormässigt:
Walbro soppapump, 3" ferrita och justerad ECU ca 330-340 hästar påstås det
Cusco motor- och växellådsfästen
Chassimässigt:
Perrin droplinks bak och whiteline antilift kit
"Kevlarbelägg" och slitsade skivor fram
Alltså inte så märkvärdtigt
Till sommaren kommer den få rulla på en uppsättning Compomotive MO6 tillsammans med något roligt däck


Banåka:

Jag har testat på lite olika med den här bilen och det är ju, som ni vet, hiskeligt roligt.
Något enstaka försiktigt varv på Gröndal har det blivit, en körning med 5100.se på mantorp så har jag även bockat av en sak från min "bucket list".
Jag har besökt Nürburgring! Ett litet kliv för Rejsa men ett stort kliv för Erik, kan man säga. Inte så märkvärdigt på detta forum men stort för mig

Nürburgring var ju underbart, men lite långt bort. Mantorp var kul men inte riktigt så att min bil kändes hemma där. Däremot har jag fastnat för konbanekörning. Brukar bli några körningar med Subaruklubben och även några körningar med lokala klubben som kör på Arboga flygfält.

Någrat egobilder:






Planer för framtiden:
Suget för coilovers har börjat infinna sig och funderar på att flytta batteriet till skuffen för mer lättåtkomlig motor och bättre viktfördelning. Nya däck till Compomotivefälgarna (Införskaffades i höstas, sitter kinagatdäck på nu).
Sedan blir det nog bara köravgifter, bensin och underhåll pengarna läggs på. Budgeten är något begränsad då jag blivit student, men jag har en del sparpengar undanstoppade.

Kanske kan fixa något youtubeklipp vid tillfälle, även om det inte är så märkvärdigt
Jag är inte snabb men jag har kul, senaste subarukörningen pratades det om att även om jag inte ledde bland varvtiderna hade jag nog bredast leende

Mvh

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



thumbs up

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136



fint blobeye!

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Det blev ingen batteriflytt till skuffen då det blev lite mer hastigt behov av nytt batteri än jag trott. Däremot blev det ett mindre batteri.
Sparade in ca 3kg och fick plats för min tillbehörsel (relän för mätare och hel-/extraljus)

Sedan råkade det hända en sak...

Fick hem det här:


Före


Efter


Ska höjas lite bak, tror jag
Edit: Hur påverkar det väghållningen?

Men var ut en sväng och kände på (massa lösa saker i skuffen så var inte mycket pressa) och det känns bra, inte tokstötigt. Kanske ska ha några klick hårdare

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



thumbs up vart de kW Erik

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Missade ditt inlägg, sorry

Nej, det blev ST som är ett dotterbolag till KW

Den stora skillnaden mellan dessa och KW V2 är, enligt internet, att jag fick med topplagring, de är gjorda i "galvanized steel" istället för rostfritt och de var märkbart billigare



Efter lite körning så kan jag säga att de är ganska hårda men följsamma. De sväljer inte ojämnheter speciellt bra i låga farter (jämförbart med original) i högre fart sväljer de asfaltsskarvar och lagningar bättre än original, vilket känns bra.

Sedan maskerar de farten bättre, så det går lite fort ibland på mindre vägar :P


Ska försöka få tummen ur och se vad en lokal firma tar för cornerweight och hjulinställning

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



Erik Nilsson skrev:
Missade ditt inlägg, sorry

Nej, det blev ST som är ett dotterbolag till KW

Den stora skillnaden mellan dessa och KW V2 är, enligt internet, att jag fick med topplagring, de är gjorda i "galvanized steel" istället för rostfritt och de var märkbart billigare



Efter lite körning så kan jag säga att de är ganska hårda men följsamma. De sväljer inte ojämnheter speciellt bra i låga farter (jämförbart med original) i högre fart sväljer de asfaltsskarvar och lagningar bättre än original, vilket känns bra.

Sedan maskerar de farten bättre, så det går lite fort ibland på mindre vägar :P




Ska försöka få tummen ur och se vad en lokal firma tar för cornerweight och hjulinställning

Blir nog ett rejält lyft på bana/kongården i år för dig

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148



Eftersom du gillar konbana så måste jag nästan tipsa om Sviestad utanför Linköping, den är riktigt rolig (enligt mig i alla fall) och lite mindre. Aktion hela tiden kan man säga... kan vara värt ett försök.

Och trevligt med mer STI:er.

_________________
Andreas Lindström
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
1500 för hjulinställning och cornerweight
Inte så blodigt.

Har kanske möjlighet att få hjulinställningen billigt via en kompis. Ska fundera lite.
Fricke.w skrev:
Blir nog ett rejält lyft på bana/kongården i år för dig

Det är förhoppningen, annars får jag nöja mig med att den ser lite rejsigare ut :P

Antel skrev:
Eftersom du gillar konbana så måste jag nästan tipsa om Sviestad utanför Linköping, den är riktigt rolig (enligt mig i alla fall) och lite mindre. Aktion hela tiden kan man säga... kan vara värt ett försök.

Och trevligt med mer STI:er.


Har bara kört hoj på den banan. Finns det återkommande "allmänhetens åkning" där eller hur ser upplägget ut?

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148



Jopp, finns öppen körning där. 17:e maj är nästa dag, kalendern finns här: http://www6.idrottonline.se/LinkopingsMS-Bilsport/Sektioner/Banracing/ . . . .

Kommer inte ihåg kostnaden just nu, och du måste ha licens eller lösa endagslicens vid körning.

_________________
Andreas Lindström
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Kanske dags att uppdatera lite. Det har inte hänt mycket direkt då det varit tentaperiod, MC-körning och sommarfester.

Mappandet har fortsatt i sakta mak. Lite justeringar, men borde ta någon helg och verkligen sätta mig med det och utgå efter newbie subie tuning guide.

En hjulinställning har blivit gjord. Antar att det blev typ prodrivevinklar
Max camber fram, lite mindre bak än fram topplagringarna justerade för en kombination av ökad camber och caster.

Så här blev höjden efter en cornerweight



Bilen är ganska tjock tydligen, 1599kg med full tank, normalt skrot i bilen och förare på 78kg (tror jag han sa att han vägde)
58,6% fram och nu fördelat 50% på diagonalerna (som en cornerweight ska vara)


Sedan har jag skaffat fyrpunktsbälte:




Ska installera för passagerarsidan också

Schroth quick fit. Rätt smidigt. Man monterar 2 extra spännen (ett i baksätesbältets nedre skruv och ett i förarbältets nedre skruv) sedan använder man fram-, resp bakbältets spännen.

Påstås vara "road legal" och ha Anti SubMarining-tjofräs som gör att man inte ska glida under.

Dock är det mest tänkt att det ska användas på bankörning.



Testade även köra lite på flygfältet, coilsen skötte sig även om fältet är lite väl ojämnt (kan ju hoppas att hjulinställningen fortfarande mår bra :P ) och kom då fram till att ska jag gasa i 28 graders värme behövs nästa objekt på listan.

Så i tisdags beställde jag dessa:



Oljekylsadapter med termostat och en 16-raders kylare

Framtiden får utvisa om den ryms eller inte, inte fått den än :P

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



Blir nog bra de där.
Har du tänkt försökt spara orginal vatten kyl/värme element, eller åker de väck
Du kör vell lite vinter tid med din?

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Härlig inställning, det här blir kanon. Att ha kul skall man inte förkasta, det behöver inte gå fortast för att man skall ha det bredaste mungiporna

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Såg att jag pratade om lite youtubeklipp i trådstarten så "here goes":

Januari 2014:
Var så pissig vinter att det anornades konbanekörning på arbogafältet och jag slog om till sommarhjulen.
Bjuder på gnällbältiskan
https://www.youtube.com/watch?v=L4ndvrQAy88

Mitt långsamma snabbaste varv på ringen:
https://www.youtube.com/watch?v=MMcvh4n91ic
Ångrar att jag slog av i slutet. Tänkte att det varit så mycket gulflagg och så att det inte skulle hjälpa att gasa och riskera något, hamna under 10an hade ju varit guld

SSC's årsträff 2014
https://www.youtube.com/watch?v=eLuyEYAguqU



Fricke.w skrev:
Blir nog bra de där.
Har du tänkt försökt spara orginal vatten kyl/värme element, eller åker de väck
Du kör vell lite vinter tid med din?


Även om jag sällan startar från annat är varmgarage de få vändor som blir under vintern så är det nog en god idé. Man får ju upp oljetempen snabbare även på sommaren med den antar jag


Fredrik Hård skrev:
Härlig inställning, det här blir kanon. Att ha kul skall man inte förkasta, det behöver inte gå fortast för att man skall ha det bredaste mungiporna


Exakt, och hellre lägga pengarna på nöje än rekord
Även om rekorden kan vara kul att skryta om :P

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Liten uppdatering sedan sist:

Tiden springer iväg och jag har fullt upp. Eftersom min utbildning ska läggas på is är det lite "sista chansen" med vissa kurser, det plus att jag vill få lön snart igen har gjort att jag ska testa att plugga i 200% takt i början av hösten. Så nu kommer nog inte mycket hända

Oljekylaren har inte monterats. Jag har slang till den och har börjat fundera på infästning, men det blir ett senare bekymmer. Vintern kanske?

Sedan fick jag planer på att skaffa lite fräna intag till bilen:
Köpte ett par dimljuskåpor av en på SSC forumet

Dessa ska agera intag för bromskylning och på högersidan även kalluftsintag till luftburken.
Borde vara bättre än att den suger i sig varmluft från motorrummet
Även detta är uppskjutet till vintern :P

Mina Compomotive har blivit försenade på lacken, men dyker förhoppningsvis upp imorgon

Sedan gjorde jag en ny hjulinställning för att inte köra så mycket på utkanten av däcken.
När jag körde på SSC's årsträff så märkte jag att bilen fortfarande var lite elak mot ytterkanten av däcken.
Då körde jag -1,75° och -1,15° camber fram resp. bak
Nu är den inställd på -3° och -1,75° fram resp. bak och nu börjar det vara lite för mycket camber-hållet :P
Man märker av lite annat bromsbeteende och så kommer detta troligen resultera i högt slitage av insida vid lugn körning (vilket iofs inte sker för ofta :P )

Problemet med denna mängd camber i kombination med de snälla fjäderben jag köpt är att den fjädrar ihop lite för mycket (inbromsning+sväng) så att den tuggar på innerskärmarna som nu har fina hål i sig
Detta trots originalfälgar och rätt dimension/modell på däck


Det som blir spännande då är när jag ska få på större däck på 18" :o

Men men, den som lever får se.
Skiter det sig får jag väl byta fjädrar eller krängare och se om det löser problemet

Sedan inför en wacky wednesday på gröndal så såg jag till att fixa nya belägg.
Så nu sitter det carbone lorraine RC5+ på

Godspeedbrakes' kevlarbelägg höll inte måttet, hade trott de skulle leva längre och damma mindre. Men jag kör väl tydligen för hårt för det


Besiktade den idag med blankt papper. Dock påpekades det att hjullagret vänster fram håller på att ge sig.


Dessutom blir glappet i bakvagnen värre och värre. Så jag har en del att pyssla med i vinter.


Att göra:
Byta hjullager
Fixa oljekylare
Fixa bromskylning/CAI
Byta bussningar i bakvagn
Fixa mjukheten som äter upp mina hjulhus

Detta kommer ta tid då jag har tidsbrist och CSN inte tillåter allt för flådig livsstil :P

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



thumbs up

Subaru på CSN vågade jag mig inte på å sålde min innan studierna. Men kul att du gör, å skriver och kör!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



CL beläggen kommer funka bra Mina RC6 är elaka på gata tillomed, och ingen tillstymmelse till fade på gelleråsen

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Målet är att kunna ha kvar den, krisar det ekonomiska får den vara avställd bara. Men har jobbat ihop ett sparkonto som jag kan "äta" av

RC5+ beläggen har hittills skött sig utan anmärkning. Bortsett från att de verkar bli lite mer skrikiga för varje gång :P

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Ibland går det sådär att vara studentmässig...

Snubblande över ett prisvärt Link G4 plugin som är på väg hem till mig just nu (hoppas jag)

Shit happens

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



Erik Nilsson skrev:
Ibland går det sådär att vara studentmässig...

Snubblande över ett prisvärt Link G4 plugin som är på väg hem till mig just nu (hoppas jag)

Shit happens



_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Erik Nilsson skrev:
Ibland går det sådär att vara studentmässig...

Snubblande över ett prisvärt Link G4 plugin som är på väg hem till mig just nu (hoppas jag)

Shit happens


Tänkte faktiskt oxo köra Link G4 sedan

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Impreza WRX STi (PSE) 2004
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (35306 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande