Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad söker jag för bil? "Daily Drifter"
4736 besök totalt
Robin86
Höör
Här sen Sep 2013
Inlägg: 51


Trådstartare
Hallå! Är sugen på att köpa eller bygga en såkallad "daily drifter" . Helt enkelt en bil jag kan besiktiga men som funkar att köra lite drifting med. Hade tänkt lägga runt 40k. Förstår att det inte blir några "monster" men tänkte höra vad ni har för förslag. Tanken är svetsdiff, lätta, stolar, hydraulisk mm . Helst en drivlina som är hyfsat driftsäker.

Har kikat en del på bmw 330. 328 , 535 , 540 mm.

Men skulle behöva lite mer förslag och tips?

Tacksam för hjälp! Mvh

_________________
Robin Fogelberg
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Tjena Robin,

jag skulle säga det beror på Behöver du mer än 200hk för att hålla en bil på ställ och ha kul? Om inte skulle jag nog satsa på en e36 328, köpa styrkit av T-parts i med hydralisk handbroms och svetsa diffen.

Min kompis har gjort precis detta och bilen har ätit upp 50däck i år utan några större pålitlighetsproblem

Provade denna förra våren: https://www.youtube.com/watch?v=Xip3OgTT45E (det ska stå 190hk i början)

Alternativ är ju 200sx (som jag valt) då kan du få lite med pulver och kanske lite roligare att köra, men pålitliga är dom ju inte.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Intressant tanke på vad för bil-kombo man kan ha thumbs up Jag har själv klurat på ett litet snäpp upp i pris, en E36 M3 för drifting.... Finns väl för väldigt vettiga pengar nu?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Hur mycket "Daily"?

Det jag tänker på är hur störd du kommer att bli på en svetsad diff till vardagskörning.

Om det är över 1000mil vardagskörning per år så finns det andra lösningar än svetsad diff som är enklare att stå ut med (men som offrar lite på driftsidan).

Ska det bara vara besiktat för att slippa släpet (och köra med dragkrok och släp för däck/tillbehör) så är svetsdiff inget problem (precis som allt annat går det ju att skapa problem med tillförlitligheten överallt).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Min upplevelse av svetsdiff är inte att det är särkilt jobbigt på gatan. Och då bor jag så jag måste fickparkera varje dag

Niklas hur mkt har du kör på gatan med svetsdiff? Vad var det som du tyckte var jobbigt?

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Tobias Nyström skrev:
Min upplevelse av svetsdiff är inte att det är särkilt jobbigt på gatan. Och då bor jag så jag måste fickparkera varje dag

Niklas hur mkt har du kör på gatan med svetsdiff? Vad var det som du tyckte var jobbigt?
Erfarenheter blir gamla rätt fort, men i en 140 för 25 år sen så sprätte det och lät en hel del vid lågfartsmanövrar.
Att en skojbil beter sig är ju inga problem, men i vardagshäcken (enda bilen som ska göra allt) hade jag undvikit det.
Det finns de som stör sig på en hårdare lamelldiff vid vardagskörning, så det är nog rätt mycket upp till personliga preferenser.

En del vill ha skoj med en vardagslimousin, andra trivs med rensad bil och hörselkåpor som vardagstransport.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Robin86
Höör
Här sen Sep 2013
Inlägg: 51


Trådstartare
Här hade det hänt lite =) Kör inte mkt med bilen "privat" ner och handlar och gymmet det är väl allt hehe. Har kört svetsdiff i e36 innan och det är inte som stör mig direkt.

Det roliga är att jag satt och tänkte på EXAKT samma setup som du nämnde angående 328 Tobias haha. Hittade en i närheten av mig som gott knappt 19 som jag kan få fär 15- billigt blir det iaf haha

200sx har jag tittat MKT på men har hört för mkt om dom är jag rädd för =(

_________________
Robin Fogelberg
Citera
Robin86
Höör
Här sen Sep 2013
Inlägg: 51


Trådstartare
en fråga ni kanske kan svara på: Hur mkt " rensat" får man köra med? Om vi tänker på besiktningen..

_________________
Robin Fogelberg
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad söker jag för bil? "Daily Drifter"
4736 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande