Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E12 525 -77 Even till salu
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
7 besök senaste veckan (79368 totalt)
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Dags o skapa en egen tråd för denna tror ja, istället för att skräpa ner min andra tråd om E21an..

Det är (eller ska bli isf....) en trevlig vagn för gatåka, långturer, semester , såväl som konbana / banåka

Detta var utgångsobjektet:







Tar det från början med avsikt att få komma till aktuellt nuläge, alltså nutid...

Det är en 525 E12 -77, som ja konverterat med 525 tds E34 motor, låda, kardan, bakvagn mm.

Efter en rejäl rostlagning med säkert 1m2 plåt, golv o sparklådor osv så är åter inredningen och diverse på plats.
Har nya framskärmar som ska lackas, likaså huven o BBS-frontspoilern ska lackas. Kommer bli solid blanksvart, vilket resten av bilen även lackas i senare. Ingen finlack utan blir enklast möjligt. Racefinish!




Motor o drivlina sitter i, och fungerar. Blev en KCr box oxå, så runt 170hk/340nm ska det vara nu.





Har gjort nån form av renvering o uppfräschning på allt man varit o skruvat på.

Bromsar renoverade med 4-kolvs vent E3 fram, E34 bakbroms bak.

Koni o hårda fjädrar bak.

Fram är inte klart än, men lutar åt GAZ tillverkade efter mina mått.
Samt avstämda fjädrar även fram

Krängare är E34 orig. bak, och fram är det E12 original fast infäst som på E34 på fjäderbenet istället för länkarmen som E12 har orig. Så en högra konstant trots samma krängare, blev så då formen var lite speciell på hämmaren o krånglig att tillverka i grövre material.







Det ja var medveten om var bakvagnens lite längre länkarmar, vilket medfört att bakhjulen hamnar väl långt bak nu. Balken är kortad för att passa E12, men jag skulle ha flyttat fram den 25-30mm oxå, vilket ja inte gjorde då...
Så tanken är o bygga om silentblocken iställlet i plast med excentrisk hål o på så vis få fram den ca 20-25mm iaf. gör inget om det blir liiite ökad axelavstånd, men som det är nu är lite väl....



Skärmkanter, framförallt bak, skall rullas ut en smula till en början, even har ja en tanke på nån form av skärmbreddning senare (innan lack dock), tror det skulle se rätt bra ut och hjulen kan flyttas ut lite till


Invändigt ville ja ha lite skönare BMW-känsla så fick bli:
E36 sportskinn, E30 M-tech 2 o lite annat som förgyller!





För att kunna regga in den med dieselmotorn är det lite småsaker kvar, Bl.a så ska E34 hastighetsmätaren kopplas in (inte helt säker på hur bara....
Även varvräknaren är tänkt ska fungera, (även den E34 tds)
Samt för att ha det bekvämt mellan lekstunderna ska även en farthållare kopplas in
Även stereo sitter i, och dragkrok därbak.....


Hartge 15" kommer den rulla på, och senare ska även 4 andra fälgar med R-däck fixas.

Borde gå o ha både kul till affären o på en racerbana.
Härligt med dessa lite äldre o enklare bilarna, bara bygga som man behagar, det passar mig!

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Såhär blire med rätt spacers bak:






Och bild på fjäderben fram o bak.
Fram ska byggas om med kortare fjäder o dämpare.
Bak ska få utfjädringsstopp-wire.



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Håller på med fjädrar fram på denna.

Behöver hitta passande fjädrar som matchar bak.

Bak sitter Koni sport med 92nm/mm

Fram blir det GAZ måttillverkade

Fjädrarna orig är 165mm, så en fjäder runt 160-165mm är det ja säker med hyfsad konstant.

Tänker mig denna fjäder i färdigkapat utförande som 190mm och runt 120-140nm/mm


Så, om nån vet av någon chassiefjädrar, grovsig sådan, med dia på 160-165mm, som nerkapat till 190mm matchar hyfsat på min konstant, så vore ja glad!
Tacksam för info/ideér!


EDIT: vad kan det bli för tråddia och aktiva varv på en sådan fjäder: 190mm lång, 160mm dia, 120-140nm/mm
Finns det nån vänlig själ som kan räkna på det åt mig ??



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Kommit fram till, o accepterat ekonomiskt , att, jag skaffar gängade rör på rallyshop, använder dom 500lbs fjädrar har på hyllan. Bakfjädrar har ja nu räknat ligger på ca ca 380lbs, så runt 33% styvare fram, borde bli rätt lagom o börja med.

Rören med säten ska beställas.

Dämparna ska måttbeställas, koni från SDV eller Gaz från england, med justerbar rebound.
Runt 3000-3500 för både Koni o Gaz, vilka är bäst (läs minst dåliga)??


Köpes:
-------------------------------

Vad ja nu vill ha tag på är topplagringar, med 20mm uniballs, låg modell, samt 2st hjälpfjädrar 50 el 100mm med ett lågt N värde.

Har någon nått av ovan är ja spekulant på detta, Topplagringar samt hjälpfjädrar alltså till bra pris!






_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Blev 4st fälgar idag:

8x16 ET18, passar perfekt på E12an
Både fysiskt o designmässigt thumbs up

Ska skaffa gatdäck till dessa, 205/50-16 tror ja blir super!
Så får Hartgefälgarna 4 R-däck vad det lider!







Coiloverrör o säten beställde.

Hittade oxå 2st topplagringar fram, på nära håll.... ....E21an kommer få nya framöver

Nu saknas bara tunnare 2,25 hjälpfjädrar, för väl köpa nya....


Kommentera gärna, ja blir inte ledsen för det....

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Kul projekt! thumbs up

Är utan banbil just nu och en av tankarna kring nästa projekt är just E12, skulle vilja ha en veteran av många praktiska skäl och E12 är en av de modeller jag skulle kunna tänka mig, i något slags "soft" utförande så man kan njuta av den till vardags också.
Därför undrar jag hur mycket gemensamt den har med i första hand E28 men även då E34, jag tänker mest på tillgången till "åka-fort-delar".
Sedan får vi se om det blir just en E12, men fråga kan man göra.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Davve skrev:
Kul projekt! thumbs up

Är utan banbil just nu och en av tankarna kring nästa projekt är just E12, skulle vilja ha en veteran av många praktiska skäl och E12 är en av de modeller jag skulle kunna tänka mig, i något slags "soft" utförande så man kan njuta av den till vardags också.
Därför undrar jag hur mycket gemensamt den har med i första hand E28 men även då E34, jag tänker mest på tillgången till "åka-fort-delar".
Sedan får vi se om det blir just en E12, men fråga kan man göra.



Tack!

Jo, det är en rätt skön gammal klassiker detta.
Likheten med E28 finns där, även om det mesta inte är exakt samma saker.
Dörrarna är dock lite, och ja tror framrutan plus lite fler saker, men till stora delen är E12 mer lik E3/E9, alltså t.ex. 3,0s/si, där är fram o bakvagn samma inkl bromsar, motor o låda samma osv.

Kompatibelt är det som vanligt en del saker på BMW maner mellan bilarna, E28 o även lite E34, dom brukar ju utveckla det dom redan tagit fram till nästa modellserie.

Jag har en till riktigt fräsh E12 525 stående, en -75a som är till salu. väldigt lite rost, o riktigt fin inv.
Motor har kokat så måste fixas, men skickar med en kanonfrisk 525 M30-motor inkl låda.
Den motorn är en av dom tystaste M30 ja hört, brukar annars ticka lite om dom.



Skicka PM om du är intresserad för mer info o bilder osv.


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Lackat o donat i dagarna, så nu är plåten på väg ihop.
Bild senare.


Fick oxå hem lite prylar idag:


Coiloverrör med säten o hjälpfjädrar





Samt silentbussningar


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Fått ihop karossdelarna, så nu ser den okej ut fram iaf.....ska lacka resten framöver.

(huven blev kul, lacka ute med biltema 2k, var 5 grader o färgen torka långsamt, var ensam så fick inte in huven, hann bli frost på kvällen så nu är det ett formminne över hela huven i lacken...bara göra om)





Och bara för o retas o vara udda så slängde ja på lite lysen oxå.... mörkt häruppe ibland!




Gjorde utfjädringsstopp till bakdämparna oxå, gör sitt jobb thumbs up






Nästa är väl o borra om powerflex silentblocken, med 25mm offset för hylsan, så bakvagn kommer 25mm längre fram! Låter befintlig hylsa sitta för stabiliteten i plasten, och borrar samt sätter en till bredvid.



Samt bygga om fjäderbenen med coiloverrör, 2,25" fjädrar:






Blir bra detta, ska bara tillverka styrningar mellan huvud o hjälp.

Behöver flytta ner krängarfästet, som ja nyss svetsat fast..... för o få dit en 70-80mm gänga


Sen är det mätareländet som måste göras nått åt.....har en liiiiten förhoppning att man kan driva E34 mätare (hast/vartal) helt utan elektroniken. Men det är kanske bara drömmar....
Vill ju regga o besikta!

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Kändes inte riktigt motiverat o köpa fjäderstyrning mellan huvud o hjälp för nästan 500kr, så ja tillverka egna.

Inte lika snyggt men kommer göra sitt jobb iaf.







Tanken är att ta topplagringarna som sitter på E21an, dom är ändå lite lite glapp o ska bytas ut.
Caster o camberjustering kommer bli möjligt.



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Trevlig e12 chassierelaterad länk:

http://www.firstfives.org/bboard/viewtopic.php?p=10358


Killen börja med 450/275 och efter test landade på 600/450 där det kändes bra, fortfarande fullt körbar på gata. Visst subjektivt, men ändå en början

Ja har räknat lite o kommer börja med 500/375 och 23mm/15mm krängare


Möjlighet att öka krängare fram är svårt, utan att bygga eget tyvärr. Såvida man inte hittar en 535 E12 krängare, den är 24mm....inte så troligt o hitta en.
iof kan man bygga om för att montera staget längre in på hämmaren. Boka till en annan, har redan förberett för en hämmare i bakkant, med E34 överfall.

Bak är det E34 std, så där finns några storlekar att välja.

Samt Koni just. bak, blir troligen billiga Magnum Gastryck till en börja fram, o när ekonomin tillåter beställa GAZ i sommar.
Sen med topplagring för o justera camber o caster bör det gå o få lite väghållning även i denna kärra!


Såg BMW hade motorsportbussning till casterstaget i ETK, undrar om dom finns kvar att beställa
Måste kolla upp : 31132202395 ( är väl utgånget....)
http://www.etk.cc/bmw/SV/search/selectGroup/47162/31_0002/31132202395

Är ju annars en enkel bussning, även på länkarmen. Läge o förändra lite!
Kanske hitta liiite längre bärarmar oxå.... (rörbärarmar.... )

Ett alt. är ju bumerang från E36, bara göra om fästena i karossen.
Hmm, det kan funka, bara göra om motorbalken med en inre spindelledshållare från E36.
Sen nån form av plastlagring för caster, som då vänds med denna del framåt.
Värt o kolla närmare på, friska armar ligger på lagret!

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Tror det finns en enkel lösning på mätarna, främst är det hastighetsmätare som behövs för o få den godkänd på gata/SBP så klart.

Tar E34 kretskortet o lägger på lämpligt ställe (even bakom mätarhuset) o drar kabel däremellan till mätarna.
Rätt signaler för kretskortet har ja redan från diffen o styrboxen.

En designstudie:



Såg helt okej dessa, och ja som har en silverfärgade stående....





_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Fina bilar!

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Ja visst är det.. snygga linjer

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



E21 Racing skrev:
Såg helt okej dessa, och ja som har en silverfärgade stående....




Å jag som har hugg på ett set RS 16"...

Min kusin hade en olivgrön tysk 528 E12 81:a med ABS som gick riktigt, riktigt bra. Det tyckte ett par bankrånare i Rom oxå för de stal bilen när han var där på semester.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
BBS RS är ju helt rätt fälg på dessa vagnar. Skulle gärna få tag på 4 ja med. Får så länge hålla till godo med Remotec krysseker 16. Ska ta o polera upp fälgbanorna på dessa innan nya däck åker på.



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Byggt om fjäderbenen.

Fick kapa/dela på ena röret en dm under topp, då övre delen på röret vid gänga var grövre, så gängade röret ej gick över.
Konstigt var att bara ena fjäderbenet var så, det andra var samma dia hela vägen.
Blev ju svets på ovansidan på det ja delade, så svetsa båda upptill, med sätena på plats.

Nåväl, nu sitter fjädersätena där för all framtid, lite lack o rostskydd av gängor, sen montering

Lite synd man inte har rätt stötdämpare liggande redan bara, hade varit fint! Men ekonomin tyckte nå annat.....


Topplagringarna får en lite gummidamask på undersidan oxå, så bör det skydda en del mot vatten/smuts osv. Blir max camber utan att slipa i tornet, och lite ökad caster. Börja där så får man se vad det blir för värden o beteende.







_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Rilli_chefen
södermanland
Här sen Jan 2015
Inlägg: 9



fasen va bra det blir! känns som jag får läsa på en hel del när det blir dax för mig att ta tag i fjädringen..
eller så terroriserar jag dig med pm som vanligt Haha

_________________
R_ickard G_raff
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Jo men tackar!

Blir hyfsat iaf, kör lite lågbudget på detta bygge, rätt kul det med, man får tillverka o använda det man har.

Tyvärr missa ja en sak nu när ja tänkte o byggde ihop coilovers o topplagring:
Stötdämparens topp är för kort, får inte plats med alusäte, topplagring och mutter.....

Surt, nu får ja inte ihop det fram utan nya måttbeställda dämpare...(tänkte köpa billiga std till o börja med, tills ja hade råd med nå bättre) Samtidigt vill ja få ut den, så blir väl o beställa ändå.... skit....

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Rilli_chefen
södermanland
Här sen Jan 2015
Inlägg: 9



jag kan inte annat än hålla med, det är nått visst med att kuckla ihop saker men ibland är det väl bara att bita i det sura...

är det alusätet som ställer till det i tjocklek jämfört med original sätet?

måttbeställda dämpare låter dyrt och så skulle man ju gissa på lång väntetid...

_________________
R_ickard G_raff
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Visst är det så, roligare o lyckas göra nått själv än o köpa färdigt.

Ja, precis sätet är mkt tjockare i alu mot orig i plåt, plus topplagingen är oxå några mm tjockare. Var tajt från början med orig.delarna faktiskt.

Fått pris av SDV på koni mellan 3-3500kr, samt av GAZ England på runt samma summa. Det känns överkomligt för bra (i den prisklassen) stötdämpare. Lev.tid var bara runt 2 veckor.

Hade dock inte planerat köpa dom nu.....


Nån som känner till nått alternativ till Gaz/Koni inom samma prisklass, eller billigare??
Kollat på Bilstein sport/sprint, och finns själva dämparen för ca 1500kr (rallyshop) men saknar ju röret då.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E12 525 -77 Even till salu
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
7 besök senaste veckan (79368 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande