Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Caroli/yz125....
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (20371 totalt)
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Råkade snubbla över en gokart med en yz125 motor i delar.. nu skall ramlager bytas samt det skall ev byggas paddleshift och handkoppling är tanken. Tänkte även försöka mig på någon form av hedenhös gearcut... ett relä som bryter strömmen till tändspolen på någotvis.. inte säkert det behövs eller går.. men ska klura lite iaf.. tips och ideer mottages gladeligen. Även om någon har lite delar liggande så hör av er. Funderar även på frambromsar då den gissningsvis är något övermotoriserad för bara bakbroms...

tanken är att när den är klar skall den få pryda garageväggen när den inte används.

Här är grejerna hopmonterade temporärt...


_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Något liknande dethär funderar jag på att få tillverkat.



Någon här som kan ta fram en bussning att fästa allt i rattstången, alt vart man kan köpa något tex krängningshämnarupfästning i form av dubbla överfall tex..

Vill även få dit kopplingshandtaget på något sätt...

_________________
Patrick Hansson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165



ett hydraul rörs klammer i rätt dimension funkar bra som fästelement
http://www.esska.se/esska_shared/ExtraImages/GRXS00000000/02.jpg

_________________
jimmy salomonsson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
salmon skrev:
ett hydraul rörs klammer i rätt dimension funkar bra som fästelement
http://www.esska.se/esska_shared/ExtraImages/GRXS00000000/02.jpg


Det ser kanon ut..

Är det plast eller kan man få det i tex alu??

_________________
Patrick Hansson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165



CMXI skrev:
salmon skrev:
ett hydraul rörs klammer i rätt dimension funkar bra som fästelement
http://www.esska.se/esska_shared/ExtraImages/GRXS00000000/02.jpg


Det ser kanon ut..

Är det plast eller kan man få det i tex alu??


her sett aluminium men inte att köpa nånstarns, plast håller väldigt bra ändå, vill man att det ska nypa hårdare så filar man bara lite på kanterna.

_________________
jimmy salomonsson
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



Stauff har alu, borde kanske gå att hitta någon återförsäljare.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Gött mos. Ska skissa lite men det ser ljust ut. Håller på att montera ihop motorn efter ramlagerbytet... skönt när motorrenoveringen tar 4h samt kostar under 1000 lappen..👍

_________________
Patrick Hansson
Citera
Jimen
Trollhättan
Här sen Jan 2009
Inlägg: 34



Fränt

Ang gearcut så behövs det inte egentligen då alla som kör på riktigt bara sparkar i nästa växel utan problem.
Det kanske är pga att det krävs lite kraft utan som du vill ha det?

_________________
Med vänliga hälsningar
Jim Andersson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Jimen skrev:
Fränt

Ang gearcut så behövs det inte egentligen då alla som kör på riktigt bara sparkar i nästa växel utan problem.
Det kanske är pga att det krävs lite kraft utan som du vill ha det?


Det är mer för byggandets skull jag funderade på gearcut.. hade tanken att det kunde spara lådan lite..

motorn är ihop igen.. gjorde ett tafatt startförsök.. men inget liv än...men den ska väl igång snart hoppas jag..... 👍

_________________
Patrick Hansson
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Behövs ingen gearcut utan du klarar det bra ändå

Vart har du tänkt köra med denna skapelse? menar inget illa men på dom allra flesta Kartbanorna i sverige så får du inte köra med din kart och då beroende på att det inte "finns " nån sån kart som du bygger i reglementet och då gäller inte banlicensen för klubben längre.
Så därför så brukar inte klubbar tillåta detta..men men det kan ju alltid finnas undantag

Jörgen

_________________
Jörgen Bock
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
caperseven skrev:
Behövs ingen gearcut utan du klarar det bra ändå

Vart har du tänkt köra med denna skapelse? menar inget illa men på dom allra flesta Kartbanorna i sverige så får du inte köra med din kart och då beroende på att det inte "finns " nån sån kart som du bygger i reglementet och då gäller inte banlicensen för klubben längre.
Så därför så brukar inte klubbar tillåta detta..men men det kan ju alltid finnas undantag

Jörgen



Man ska inte tänka så långt och mycket.... det får väl bli väggprydnad av skiten..

Startade idag efter byte av lager, kolv och packboxar och allt gick bra tills jag råkade slita av växellänkaget när jag skulle provköra...💪💪💪�


Så nu måste det byggas nytt i vilket fall....

_________________
Patrick Hansson
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Kör på bara thumbs up thumbs up

Jörgen

_________________
Jörgen Bock
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Kanske ny rejsklass... såg inte ett dugg kul ut dedär...
http://youtu.be/Caf9nrdhaN4

_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Funderar en del. Ska nog sätta dit en vanlig vxl-spak fast nårmare ratten. Inte för att det är enklare utan för att det känns bättre helt enkelt..

Dock blir kopplingshandtaget monterat bakom ratten...

Hoppas på att se den köra i påsk.. tänkte låsa den i 2:a växeln och skicka iväg bror min som är på besök då...

Hoppas även att han har en svets med sig så jag kan bygga vidare..


_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Dubbel....

_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Provåk utfört...

I med bror min i karten och iväg... koppling och växlar verker funka..

Dock så visar det sig att tidigare svetsare ej riktigt fått med drevet riktigt.. så det släppte efter en 50m...



Så nu ltas det ett framdrev till en Yz125 till en vad jag kan mäta fram en 428kedja..

Eller så konverteras allt till en 420... 520 blir nog lite för stora länkar då de båda dreven sitter väldigt nära varandra....

Vi får se vad som går att finna....

_________________
Patrick Hansson
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



CMXI skrev:
Provåk utfört...

I med bror min i karten och iväg... koppling och växlar verker funka..

Dock så visar det sig att tidigare svetsare ej riktigt fått med drevet riktigt.. så det släppte efter en 50m...



Så nu ltas det ett framdrev till en Yz125 till en vad jag kan mäta fram en 428kedja..

Eller så konverteras allt till en 420... 520 blir nog lite för stora länkar då de båda dreven sitter väldigt nära varandra....

Vi får se vad som går att finna....


äre en såna där kallad svetsad gearcut????

roligt bygge dock! bygg gearcut strömbrytaren men nån riktig kvalite annars så börjar den nog jävlas...

bra att ha 1.an "framåt/vänster paddel" för då kan du köra gearcut bakåt/höger på paddeln från 2.an och uppåt vilket gör att motorn inte dör när du lägger i 1.an... thumbs up

sitter det gummislang mellan expansionskammare och ljuddämparen????

ska du ha handkoppling på vxlspaken???

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
sx-pojken skrev:
CMXI skrev:
Provåk utfört...

I med bror min i karten och iväg... koppling och växlar verker funka..

Dock så visar det sig att tidigare svetsare ej riktigt fått med drevet riktigt.. så det släppte efter en 50m...



Så nu ltas det ett framdrev till en Yz125 till en vad jag kan mäta fram en 428kedja..

Eller så konverteras allt till en 420... 520 blir nog lite för stora länkar då de båda dreven sitter väldigt nära varandra....

Vi får se vad som går att finna....


äre en såna där kallad svetsad gearcut????

roligt bygge dock! bygg gearcut strömbrytaren men nån riktig kvalite annars så börjar den nog jävlas...

bra att ha 1.an "framåt/vänster paddel" för då kan du köra gearcut bakåt/höger på paddeln från 2.an och uppåt vilket gör att motorn inte dör när du lägger i 1.an... thumbs up

sitter det gummislang mellan expansionskammare och ljuddämparen????

ska du ha handkoppling på vxlspaken???

mvh


Gammal tråd glömt att svara..


Ja detta är ett sant gettobygge

Chassiet är jättefint men monteringen av motorn skulle kunna uppgraderas..

Men försökte starta upp den efter vintern när den stått bortglömd i ett hörn..

I med startgas och pang... lustigt ska det slå lågor där???... inge komp??... Hoppsan.. stor bit av kolven saknas och cylindernhar en rejäl repa....

Nåja.. Är det någon som får span på Kolv samt cylinder till en Yz125 1997 så får ni gärna höra av er...



Annars får den hänga på väggen.. eller kanske bytas mot en tvåtusing om någon är sugen på ett tokroligt projekt!!

_________________
Patrick Hansson
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



CMXI skrev:
[quote="

Gammal tråd glömt att svara..


Ja detta är ett sant gettobygge

Chassiet är jättefint men monteringen av motorn skulle kunna uppgraderas..

Men försökte starta upp den efter vintern när den stått bortglömd i ett hörn..

I med startgas och pang... lustigt ska det slå lågor där???... inge komp??... Hoppsan.. stor bit av kolven saknas och cylindernhar en rejäl repa....

Nåja.. Är det någon som får span på Kolv samt cylinder till en Yz125 1997 så får ni gärna höra av er...



Annars får den hänga på väggen.. eller kanske bytas mot en tvåtusing om någon är sugen på ett tokroligt projekt!!


bumpar tråden 1 år senare....


byt kolv och nållager bara... toppackningar är o-ringar som man återanvändas bara de passar i cylindern... cylinderfotspackningen kan du limma med packningsklister...

jag kan ha beg. kolvar från en yz 125 -01. liggande som du kan få om du betalar frakten...

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Oj.. det var länge sen...

Cylindern har gjort sitt... . Har en yz250-93 motor som står I ett hörn som är tänkt att monteras..

Dreven ligger där oxå.. men svårt att montera när karten hänger i taket..

Får väl ta tag I det när det blir lite varmare ute.. dock måste avgassystemet svetsas om och växelsystemet är inte äns påbörjat...

_________________
Patrick Hansson
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



CMXI skrev:
Oj.. det var länge sen...

Cylindern har gjort sitt... . Har en yz250-93 motor som står I ett hörn som är tänkt att monteras..

Dreven ligger där oxå.. men svårt att montera när karten hänger i taket..

Får väl ta tag I det när det blir lite varmare ute.. dock måste avgassystemet svetsas om och växelsystemet är inte äns påbörjat...


en sjysst 250 2-t har ca 45hk. och 45-50nm. tror inte dina bakaxelfästen kommer palla det vridet.

komplettera med ett lager till på andra sidan kedjan + fästen.

slier du loss axeln så böjer du axeln med störta sannolkhet.

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Caroli/yz125....
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (20371 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande