Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Caroli/yz125....
<<   1, 2
20375 besök totalt
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
ni som kan... sitter det extra lager på en Kz2 tex? De borde till och med ha mer sås än denna motorn.. Och i värsta fall så får man väl hitta en riktig kart om det skiter sig. Har inga ambitioner att lägga speciellt mycket tid eller pengar på denna. Den får nog gå med det som finns.. den gör sig bra som prydnad i taket och har planer på att skaffa en ordentlig kart i framtiden.. men familjen, hus, trädgård, jakt,cross, Trial och en öl då och då prioriteras just nu.

Men man blir lite sugen på att ta en bira och gå ut i garaget o montera motorn iaf.. så nu får jag egentligen avböja all kommentering i tråden..den väcker tankar som jag djupt förtryckt hela vintern...


_________________
Patrick Hansson
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



CMXI skrev:
ni som kan... sitter det extra lager på en Kz2 tex? De borde till och med ha mer sås än denna motorn.. Och i värsta fall så får man väl hitta en riktig kart om det skiter sig. Har inga ambitioner att lägga speciellt mycket tid eller pengar på denna. Den får nog gå med det som finns.. den gör sig bra som prydnad i taket och har planer på att skaffa en ordentlig kart i framtiden.. men familjen, hus, trädgård, jakt,cross, Trial och en öl då och då prioriteras just nu.

Men man blir lite sugen på att ta en bira och gå ut i garaget o montera motorn iaf.. så nu får jag egentligen avböja all kommentering i tråden..den väcker tankar som jag djupt förtryckt hela vintern...



effekten (HK) är rätt orelevant i detta fall då det är vridet (NM) som ger kraften...

En 125 cross har runt 40hk. och 25nm

En 250 cross har 45-50hk. OCH 45-50 NM!!!!!!!!! detta är samma siffror som en Yamaha YZF 450 lämnar så då kanske du får en bättre uppfattning om hur potent en 250 2-t.motor är...

jag byggde en gokart med Suzuki RM 250 motor på... vart bara en sväng för när däcken vart varma och greppade så slet axeln sig loss och axeln vart duktigt sne.....

den gick jävligt bra innan dock.

Efter det dog intresset för den då kedjan gick av samtidigt och slog sönder motorn...

Kanske inte nödvändigt med extra lager men att förstärka infästningen till lagret i ramen samt stöttor framår då kraften blir framåt!

bygg lite seriöst thumbs up

Lycka till!! mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
sx-pojken skrev:
CMXI skrev:
ni som kan... sitter det extra lager på en Kz2 tex? De borde till och med ha mer sås än denna motorn.. Och i värsta fall så får man väl hitta en riktig kart om det skiter sig. Har inga ambitioner att lägga speciellt mycket tid eller pengar på denna. Den får nog gå med det som finns.. den gör sig bra som prydnad i taket och har planer på att skaffa en ordentlig kart i framtiden.. men familjen, hus, trädgård, jakt,cross, Trial och en öl då och då prioriteras just nu.

Men man blir lite sugen på att ta en bira och gå ut i garaget o montera motorn iaf.. så nu får jag egentligen avböja all kommentering i tråden..den väcker tankar som jag djupt förtryckt hela vintern...



effekten (HK) är rätt orelevant i detta fall då det är vridet (NM) som ger kraften...

En 125 cross har runt 40hk. och 25nm

En 250 cross har 45-50hk. OCH 45-50 NM!!!!!!!!! detta är samma siffror som en Yamaha YZF 450 lämnar så då kanske du får en bättre uppfattning om hur potent en 250 2-t.motor är...

jag byggde en gokart med Suzuki RM 250 motor på... vart bara en sväng för när däcken vart varma och greppade så slet axeln sig loss och axeln vart duktigt sne.....

den gick jävligt bra innan dock.

Efter det dog intresset för den då kedjan gick av samtidigt och slog sönder motorn...

Kanske inte nödvändigt med extra lager men att förstärka infästningen till lagret i ramen samt stöttor framår då kraften blir framåt!

bygg lite seriöst thumbs up

Lycka till!! mvh


Bygga seriöst??

Hur gör man då??

Det blir väl lite uppstyvat här och där då orginal kanske det var runt 15hk i motorn som egentligen skall användas.

Men prio om det finns någon är att få allt att sitta där det ska.. sen får vi se hur problem som ovan löses..

Tex är jag inte övertygad att membranpumpen som sitter på är tillräcklig för ändamålet, ej heller ifall kylaren är stor nog, men en sak i taget.. det sitter endurokabelhärvan, kanske kunde göra något skoj med det??

_________________
Patrick Hansson
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



CMXI skrev:
[

Bygga seriöst??

Hur gör man då??

Det blir väl lite uppstyvat här och där då orginal kanske det var runt 15hk i motorn som egentligen skall användas.

Men prio om det finns någon är att få allt att sitta där det ska.. sen får vi se hur problem som ovan löses..

Tex är jag inte övertygad att membranpumpen som sitter på är tillräcklig för ändamålet, ej heller ifall kylaren är stor nog, men en sak i taget.. det sitter endurokabelhärvan, kanske kunde göra något skoj med det??




ramen håller nog då den flexar...

Det som går sönder är infästningen mellan ramen och axellagren som är byggd i 3-4mm. plåt. med M8-M10 skruv ... det är ofta jävligt lite gods runt skruvhålen....

lär dig skillnaden på effekt (hk) och vrid (NM)

en minimoto 2-t. på 40cc kan leverera 15hk. i effekt men vridet är fortfarande bara 5-10NM.

Anledningen till att man kan plocka ur så många hk är ju pga motorns höga varvtal 15 000rpm.

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
sx-pojken skrev:
CMXI skrev:
[

Bygga seriöst??

Hur gör man då??

Det blir väl lite uppstyvat här och där då orginal kanske det var runt 15hk i motorn som egentligen skall användas.

Men prio om det finns någon är att få allt att sitta där det ska.. sen får vi se hur problem som ovan löses..

Tex är jag inte övertygad att membranpumpen som sitter på är tillräcklig för ändamålet, ej heller ifall kylaren är stor nog, men en sak i taget.. det sitter endurokabelhärvan, kanske kunde göra något skoj med det??




ramen håller nog då den flexar...

Det som går sönder är infästningen mellan ramen och axellagren som är byggd i 3-4mm. plåt. med M8-M10 skruv ... det är ofta jävligt lite gods runt skruvhålen....

lär dig skillnaden på effekt (hk) och vrid (NM)

en minimoto 2-t. på 40cc kan leverera 15hk. i effekt men vridet är fortfarande bara 5-10NM.

Anledningen till att man kan plocka ur så många hk är ju pga motorns höga varvtal 15 000rpm.

mvh


Haha.. du pojke, skillnaden är jag väl medveten om...

Du kanske missförstår min ironi..

Men jag tanker inte lägga en massa timmar på att bygga om detta chassie när man ka köpa ett till för 1000-1500kr om det skulle gå åt skogen.. Då är det smidigare att strypa gasen så den inte går på fullt tex.. kraften finns där ändå..

_________________
Patrick Hansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Caroli/yz125....
<<   1, 2
20375 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande