Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona 1975
1, 2, 3, 4, 5   >>
25 besök senaste veckan (63294 totalt)
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Tjena, tiden har kommit för min Ascona att få en stor makeover och bli lite mer av en leksak till racingbil.

Liten övergripande av de som ska fixas till är:
Kaross:
nya braddare bak eventullt fram också
plast huv och baklucka (framskärmar är redan plastiga )

Chassie:
volvo 240 bakaxel upphängd i 3 länk
aussielocker tillsvidare
skivbromsar bak
eventuellt 5 bult fram
coilovers bak
bilstein dämpare och grusrally stötsämpare

Interiör:
bort med allt onödigt junk
Finess båge
dashlogger
hydraulisk handbroms
plastrutor

Motor och drivlina
Opel cih helsmidd högkompad 2.0 racingmotor
stålsvänghjul
itb + insprutning
kylare i skuffen
getrag 240 någonstans på mitten

denna spec kommer ändras hela tiden eftersom det alltid finns mer och nya saker man hittar på och vill prova

Eftersom jag redan hunnit börjat skruva en del så kommer en rätt stor update nu

Utgångsprojektet, som tillsynes ser rätt bra ut men det gömde sig mycket skit därunder



Motorn som kom med bilen, typ ihop limmad turbo motor som knappt gick att köra



Nästan rostlagt klart, nu ska plastskärmarna passas in, liten ungersk kasspassning men det är ju en racebil


Byggde mig ett litet stöd för skärmen + att nu slipper allt grus å skit hamna i dörrarna




Preppat och lackat bilen nu, den blev rejsigt matt grå, väldigt nöjd för att vara första gången jag lackat







Och nu till de lite mer nutida uppgraderingarna

Började med att snickra till en vipparmsbrygga med tillhörande muttrar som är låsbara och en adapter till termostathuset så det inte tar i spjällhusen




Byggde sedan om frambromsarna med omborrade honda skivor och 240 4kolvs ok




Mat paus, halv frysta pankakor, i brist på micro fick strålkastaren bidra med lite värme thumbs up


Vid det här stadiet tyckte jag att jag var klar.....men snackade runt lite med mina rally åkar polare och dom tyckte bakaxeln var gjord av papper och att en 240 axel är att föredra...så in i garaget igen och det var nu det spårade ur helt

Tigade ihop ett par insugsadaptrar till ITB:erna

Nya motorn Auto verdi stakarm, borrad 96.05 med smidda högkompskolvar och totalseal ringar


Ett 4-1 grenrör och webrar på för att ge smak av hur motorn kommer att se ut



Ramlade över itb:er från en suzuki gsxr-1000 tror måtten är 48 vid tratt och 42 vid spjäll och inga munstycken å skit som är i vägen i kanalerna



Hej då till prOPELler axeln


Luftig det blev i hjulhusen bak utan bakaxel

Började med att plocka ur tanken...










...Slutade med att jag rensade ut hela inredningen och rensade lite i kabelstammanrna

Lyckades vara så pass klantig att skruvade ur en skruv i bakstycket på växellådan vilket fick ett stag i botten av lådan att hoppa loss
Bara att plocka isär allt och undersöka om det gick att laga vilket det som tur var gick att göra











Nya bakaxeln kom med lastbilen och inte långt därefter stötdämparfärsena




Kapade bort bussningarna ur axeln och svetsade dit nya stålskivor istället, även stätdämparfästena svetsades dit




Köpte mig lite länkhuvud M16 till länkarmar och M14 till momenstaget

Svarvade lite svetsändar en kväll på jobbet






Gjorde ett brott test på två bitar som blev över som jag svetsat ihop. 4,5 ton och då vek sig röret

SSvetsat klart och justerat in axeln i hjulhusen, det blev riktigt bra om jag får säga det själv




Bara att snickra vidare
I helgen som va så började ja å polarn att mäta in momentstaget

Garagets sopkvast fick agera måttstock i brist på annat för att få en uppskattning på längder av rör

Svarvade till en riktig liten specialare till främre bussningen till staget


Första staget på plats... det tar sig


Andra staget punktat



Lånade in lite fälgar för att hur axeln sitter i hjulhuset....satan dom sitter ju som gjutet prefekt där

Svängde även förbi polarn och störde han i hans 240 t5 projekt


Slut på update för den här gången

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



Kul projekt! Blir nog härligt riv i nya motorn!

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Henrik T skrev:
Kul projekt! Blir nog härligt riv i nya motorn!


Tackar! Det tror jag det ska bra, effekten är uppskattad till en bit över 210 hästar

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Jag är inte riktigt med på vad staget med gummibussningen har för funktion - är det för att hantera bakaxelns rotation (dvs trycka upp mot golvet)? I så fall känns den minst sagt för klen... Original verkar ju ha haft en bastant aluminiumkonstruktion för att hantera de krafterna.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Jag är inte riktigt med på vad staget med gummibussningen har för funktion - är det för att hantera bakaxelns rotation (dvs trycka upp mot golvet)? I så fall känns den minst sagt för klen... Original verkar ju ha haft en bastant aluminiumkonstruktion för att hantera de krafterna.


Jag ska försöka förklara hur jag tänkt med bussningen och staget.
Bussningen ska hantera axelns vridningar när den rör sig upp och ner även lite sidledsrörelser som blir tack vara panhardstaget.
Bussningen sitter inte i golvet utan i en 5mm vinkeljärn som sitter svetsat i balken som går under bilen (den balken syns på bilden), sen är bussningen skruvad igenom de vinkeljärnet och igenom golvet. Vinkeljärnet ska boxas ordentligt och golvet ska inte ta upp några krafter.

Om man jämför detta med Opels original upphängning av axeln så sitter det en "strut" ut till en modell stor gummibussning som i sintur sitter i en egen balk som också sitter i gummibussningar.

Jag har tittat runt på diverse forum och sett att det byggs många egna balkar som sitter skruvade i där original balken satt och då är dessa helt bussningslösa och sedan sitter själva staget i en bussning på den balken, och det kommer resultera i ett ganska kort momentstag.

Efter att ha studerat en del 3 links geometri så tänkte jag helt enkelt varför inte bygga fast bussningen i en redan befintlig balk och få ett längre momentstag och kapa lite i golvet.


hoppas det svarade på din fråga

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Själva infästningen i golvet/karossen är jag inte orolig för - det är styrkan i det enda röret som går fram till bussningen jag är tveksam över.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Själva infästningen i golvet/karossen är jag inte orolig för - det är styrkan i det enda röret som går fram till bussningen jag är tveksam över.


Aha ursäkta mitt missförsånd, då kan jag informera att på bilderna som ligger upp nu så är det bara 60% klart, jag håller på att göra klart de resterande 40%.
Den var bara temporät uppsatt för att kunna få rätt vinkel på de stag som går från övre fäst örat på axeln till de nedre staget

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



OK - väntar med spänning på fortsättningen!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Nu när det var så fint väder så fickc det bli en sväng till skroten och leta delar

Hittade till och med det jag letade efter men han inte plocka med allt innnan stängning

240 nav och reserv drivaxlar, nu blir det 5bult runt om

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Gjort klar momentstaget nu, tycker det är en stadig konstruktion



Sen tog gasen till svetsen slut så då fick kreativiteten hamna i att bestämma layouten i bagage luckan

Något i den här stilen tror jag blir finimang


_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Efter en kväll vid svarven och fräsen så har jag lyckat göra en ny bussning med hållare till momentarmen

Ett litet pussel vart de, bara svetsandet kvar





_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Nu är nya bussningshållaren till momentstaget monterat
Hjulupphängningen bak är bu helt testad, inga låsningar någon stans

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Påbörjat de aldeles för roliga jobbet att skrapa bort all underredsmassa.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Kjelle.G
Upplands väsby, Stockholm
Här sen Apr 2014
Inlägg: 6



Snyggt bygge thumbs up nu blir man sugen på en opel igen
Vad har du för coilovers ibak?
Mvh Kjelle.

_________________
Kjell Gladh
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Nu ser konstruktionen mer färdig ut!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Kjelle.G skrev:
Snyggt bygge thumbs up nu blir man sugen på en opel igen
Vad har du för coilovers ibak?
Mvh Kjelle.

Tackar tackar Klart du måste skaffa en opel igen
Coiloverna kommer ifrån en golf 2a, Dessa var de enda coilovers jag kunde hitta som passar nästan rakt upp i opel tornen
thumbs up

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Nu ser konstruktionen mer färdig ut!

Den är lite stabilare nu när jag fick svetsa på lite flera rör

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



Blir nog bra den där bakvagnen, tänkte göra nåt liknande på min Ascona. Enda problemet är att jag har för lite garagetid...

Kommer bli riktigt bra den här racern!

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Henrik T skrev:
Blir nog bra den där bakvagnen, tänkte göra nåt liknande på min Ascona. Enda problemet är att jag har för lite garagetid...

Kommer bli riktigt bra den här racern!


Än så läge så verkar det fungera riktigt bra, men står fortfarande i valet om jag ska bygga krängningshämmare nu eller om jag ska provköra och se hur svajjig den är.
Huvudsaken är iallafall att man kommer ut i garaget

Tackar det ta lite tid men i slutändan så kommer det bli racer av den här Open också

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Bygg krängare, det behövs

Lyckades få min gamla Ascona runt mantorp på 1.27.4 som bäst!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
erikjakan skrev:
Bygg krängare, det behövs

Lyckades få min gamla Ascona runt mantorp på 1.27.4 som bäst!


Okej då ska jag bygga till en sådan ockås

Det var en riktigt bra tid!
jag har kikat in din Ascona tråd ett antal gånger, väldigt mycket inspirerande läsning där

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona 1975
1, 2, 3, 4, 5   >>
25 besök senaste veckan (63294 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande