Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Citroën Xantia Activa 1996 - Time Attack Pro
tråden läst  
34381 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3, 4  Nästa>>
 
   
Meantek
Tullinge/Taipei






Här sedan: 26 Mar 2013
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2016 20:05     Citera

Haha, jösses vad ghetto att köra TA med en Xantia. Älskar bara tanken.


_________________

Building chains of missing links, since 2007.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
JS_Racing
Helsingborg






Här sedan: 08 Okt 2012
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2016 23:08     Citera

Heja!

Se nu till att få detta i hamn, så lovar jag att ställa upp som mekaniker


_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Himlar
Linköping






Här sedan: 11 Mar 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Dec 2016 13:26     Citera

Janne: spacers är klart intressant, antingen till denna eller till "lekbilen" som också är en Activa. Vi kan höras mer på PM efter julhelgerna

Oscar: DP Engineering är coola! Just motor funderar jag på, jag tror det blir "billig Ebay-turbo" och inte så mycket mer i första iterationen, för att sedan bygga en någorlunda vettig XU på ett annat block jag har. Den här varianten har ju inte ens 16V-toppen, så det finns lite utvecklingspotential. Längre framöver ser Prince-motorn som sitter i 308GTi och RCZ väldigt trevlig ut, framför allt som helt motorpaket. Litet, kompakt och lätt, med vettig effekt och om jag inte minns fel diffbroms original.

Jonas: Ghetto? Vad menar du?

Johan: Deal! Klar lär den bli, frågan är bara vilket år. Jag siktar inte på premiären 2017, om man säger så


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
zoddri
Umeå






Här sedan: 01 Maj 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Dec 2016 15:14     Citera

Du är ju inte riktigt frisk. Men tur nog på ett bra sätt, jag följer med spänning thumbs up


_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
BMW F650 -98 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Meantek
Tullinge/Taipei






Här sedan: 26 Mar 2013
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Dec 2016 17:54     Re: Citera

Himlar skrev:
Just motor funderar jag på

En liten TU med jätteturbo funkar rätt hyfsat. Typ AX Superproduction. XU körde de WRC med, de är ju inte så dumma heller.


_________________

Building chains of missing links, since 2007.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Chefen
Bjurholm






Här sedan: 15 Okt 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Dec 2016 21:12     Re: Citera

Och vad kan man tänka sig att en tvåliters turbomotor med cirka 250-300 hästar drar under ett träningspass på en svensk bana? Så man kan uppskatta platsen som behövs och hur många kilon jag flyttar uppåt och bakåt i bilen


för en sån liten mskin räcker det väl om du fyller slangarna
nä men seriöst så räcker 20l länge på en liten maskin. Kan åka ca 15-20min på 20l i min 450hk Wankel...


_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Himlar
Linköping






Här sedan: 11 Mar 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Dec 2016 17:26     Citera

Jonas: Bra och bra, jag vet inget annat sätt i alla fall

Jonas: TUn skulle nog också fungera med rejäl turbo, men det får bli XU i första läget. ML5-lådan ska ju tåla mycket mer än de manuella som parades med TUn, vilket känns bra. Dock blir diffbroms ett problem med ML5an, men det kanske går att hacka in någon annan diff än en specialbyggd Quaife?

Per: Nja, inte bara slangarna ... EBK på kolvmotor är väl ändå en grej? Men bra att ha referens på tankstorlek! Jag kanske går lite över det, av bekvämlighetsskäl, men då har jag något att gå på. Tackar!


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Tord
Ekerö






Här sedan: 07 Jun 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Dec 2016 22:29     Citera

40 liter timmen i speedstern med 2liters turbo och 260hk på hjulen... inte för att vi körde så många långstintar...


_________________
Tord Ringenha11
Hånglian
Kebabracing
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Meantek
Tullinge/Taipei






Här sedan: 26 Mar 2013
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Dec 2016 09:11     Citera

FR Autosport är ju Peugeot-onanist i grund och botten. Martin skakar garanterat fram motor- chassi- och bromslösningar ur Peugeot Sport-katalogen.


_________________

Building chains of missing links, since 2007.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
peder_306
Göteborg






Här sedan: 29 Jan 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Dec 2016 14:15     Citera

Hej Hiimlar.

Vet att du inte hänger så himla mycket på Peugeot forumet, men just nu försöker vi få ihop 5 personer för en Quafie diff till ML lådan

Kika förbi på i prestanda


_________________
Peder Balerado
Kör: Peugeot 306 Dimma Coupé
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Cammo
Västervik






Här sedan: 09 Mar 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Dec 2016 17:42     Citera

Jag dog lite nu . Har missat denna. Kommer bli skitfränt att se den i PRO. Fast jag är milt skeptisk till att det kommer funka. Följer med spänning.


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med Porsche V8 Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxtuning.se www.macomposit.se www.gikturbo.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
sirhiss
Danmark






Här sedan: 29 Jan 2011
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Dec 2016 18:49     Citera

Super fedt med en speciel bil i time attack jeg ville nog bygge mig en god xu10j4rs med turbo dem korer der et par af i Danmark med ca 450 hk........Men det er lidt meget til fwd. KEEP UP THE GOOD WORK


_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica
Super 7 Projekt
A4 cab. 1,8T
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Meantek
Tullinge/Taipei






Här sedan: 26 Mar 2013
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Dec 2016 13:24     Re: Citera

peder_306 skrev:
Hej Hiimlar.

Vet att du inte hänger så himla mycket på Peugeot forumet, men just nu försöker vi få ihop 5 personer för en Quafie diff till ML lådan

Kika förbi på i prestanda

Du menar att ni är fem pers som letar växel bland klubbmedlemmarnas soffor för att få råd med en diff?


_________________

Building chains of missing links, since 2007.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Himlar
Linköping






Här sedan: 11 Mar 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Dec 2016 11:22     Re: Citera

Meantek skrev:
peder_306 skrev:
Hej Hiimlar.

Vet att du inte hänger så himla mycket på Peugeot forumet, men just nu försöker vi få ihop 5 personer för en Quafie diff till ML lådan

Kika förbi på i prestanda

Du menar att ni är fem pers som letar växel bland klubbmedlemmarnas soffor för att få råd med en diff?


Den blir lite som en andelslägenhet, jag fick första och sista veckan på året! Vilka TA-deltävlingar finns det i slutet av december ...?

Tord: Tackar för hjälpen!

Peder: Tack för tipset, det var länge sedan jag hängde där men jag får fixa en uppdatering. Och en diff är ju alltid bra att ha ...

Henrik: Vi får se hur det går, jag förstår skepsisen men tycker det är värt ett försök. Jag tror (så klart) att det finns en massa bra poänger med att välja den bil jag valt, men det är inte mycket mer än teorier just nu. Om inte annat har jag i alla fall roligt när jag bygger

Flemming: 450 hk i en framhjulsdriven bil? Både motor och transmission ska väl hålla, men det känns svårkört. Jag siktar lite lägre i början och lär mig börja köra på bana först


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Alex H
Malmö






Här sedan: 01 Feb 2009
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Dec 2016 00:39     Citera

Anledningen bakom köpet för ML är just pga BE-lådan är specad till 250Nm vilket inte är mycket, borde motsvara ca 200hk ur en turbo-maskin.
ML-lådan är specad till 350Nm vilket gör stt lådan förhoppningsvis håller lite längre. Är rätt vanligt att kompressorn 306 äter växellådor, speciellt trean och fyrans drev.

Håll vridet lågt, och varvet högt så ska det nog bli kul


_________________
A-l-e-x-a-n-d-e-r - H-e-d-s-t-r-ö-m

BMW 330d e91 -10
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500

Stort tack till: FR Autosport
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Himlar
Linköping






Här sedan: 11 Mar 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Jan 2017 00:02     Citera

Idag försvann bakdörrar, innertak och resterande interiörpaneler från bilen. Sedan började jag prova förarposition lite sådär preliminärt. Lågt och långt bak är tanken:




_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Meantek
Tullinge/Taipei






Här sedan: 26 Mar 2013
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Jan 2017 07:11     Citera

Det är ju bara att montera dit baksätet igen.


_________________

Building chains of missing links, since 2007.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Himlar
Linköping






Här sedan: 11 Mar 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Jan 2017 07:40     Citera

Jag har hört att man ska sitta långt bak? Och om man som mig inte direkt är flugviktare ("inte direkt" ...) är det ännu bättre


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Besar
Malmö






Här sedan: 17 Nov 2014
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Jan 2017 08:59     Citera

Blir lite svårt att växla ser det ut som


_________________
Besar J
Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09
http://www.garaget.org/Besar
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kristofer Å
Södertälje






Här sedan: 17 Sep 2012
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Jan 2017 09:10     Citera

Långt bak är förstås bra för viktfördelning men tänk på att det kan vara bra att kunna nå inte bara växelspaken utan tändning, fläktreglage och andra knappar när du sitter fastspänd. Det går förvisso att placera allt man behöver lättåtkomligt i ett sånt här bygge, men värt att ha i åtanke kanske.

Gillar idén och bygget och ser fram emot uppdateringar


_________________
Kristofer Åhlin
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Himlar
Linköping






Här sedan: 11 Mar 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Jan 2017 15:51     Citera

Bra synpunkter! Spakstället ska flyttas, spontant till någonstans där handbromsen är idag och något högre upp (behöver man handbroms på en ren banbil?), och sedan får jag ordna en kontrollpanel framför den med viktiga brytare som tändning, bränsle etc.

Nu blir det nog lite ergonomifokus framöver, så jag vet hur jag ska sitta och var jag ska placera allting för att nå ordentligt innan jag börjar modifiera andra delar av karossen alternativt börjar förbereda för burbygge.


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Citroën Xantia Activa 1996 - Time Attack Pro
tråden läst  
34381 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3, 4  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Server render time: 0.0600   |||   Client render time:
 




o