Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
JSR MkI -20XX
tråden läst  
53488 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa sida>>
 
   
JS_Racing
Helsingborg






Här sedan: 08 Okt 2012
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Mar 2015 21:55     JSR MkI -20XX Citera

Tänkte dela med mig av ett av alla dumma projekt som har flugit genom huvudet under åren
Har varit medlem vid Lunds formula studentlag i ett par år, och har fullständigt förälskat mig i dessa bilar Så givetvis är man ju tvungen att bygga en egen, och tanken från min sida är att försöka tråckla igenom detta bygge genom SFRO:s nålsöga.

Utgångspunkter för bilen
- Ensitsig med central förarposition
- Fokus på lättvikt -> max tjänstevikt 450 kg
- Mittmonterad mc-motor
- Gatregistrerad men med fokus på banåka

Så här ser designen ut för tillfället
Chassi: Kolfibermonocoque med kärna av aluminiumhoneycomb
Motor: Honda VFR800, 110 hk (10500 rpm), 82 Nm (8500 rpm), vikt 72.4 kg
Framvagn: Dubbla A-armar med pullrods, 1400mm spårvidd, 13x8 fälgar för banåka, 16x7 för gatan
Bakvagn: Triangulerad De-Dion, spårvidd 1350mm, 13x9 fälgar för banåka, 16x7 för gatan
Bromsar: 4-kolvsok från ISR med 250mm flytande skivor
Hjulbas: 1950mm

Jag hoppas även att kunna bygga aktiv aerodynamik, likt DRS som används i F1, dock tänkte jag ta detta ett steg längre än Sponton, och montera detta ofjädrat!

Har ni några frågor så fråga på!


_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
JS_Racing
Helsingborg






Här sedan: 08 Okt 2012
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Mar 2015 21:59     Citera

Får väl hänga på trenden med att lägga upp en fredagsbild, så här kommer en bild på bromspedalen jag fräst fram, väger in på 120g med skruvarna, så får nog ta fram filen så man kan säga att den väger under 120g



_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Himlar
Linköping






Här sedan: 11 Mar 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Mar 2015 22:07     Citera

Det här får ju mina idéer att framstå som sansade, det gillas!

Några frågor bara:
*Hur har du tänkt hantera mötet alu-kolfiber och få styrka i fogen?
*Varför De-Dion?
*Går du all in Formula Student-stuk och kör paddelväxling också? Hur löser du i så fall det?
*Hur validerar du aeron?
*När kommer du turboladda?


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
JS_Racing
Helsingborg






Här sedan: 08 Okt 2012
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Mar 2015 22:59     Re: Citera

Himlar skrev:
Det här får ju mina idéer att framstå som sansade, det gillas!

Några frågor bara:
1.Hur har du tänkt hantera mötet alu-kolfiber och få styrka i fogen?
2.Varför De-Dion?
3.Går du all in Formula Student-stuk och kör paddelväxling också? Hur löser du i så fall det?
4.Hur validerar du aeron?
5.När kommer du turboladda?


1. Kärnan limmas in med en limfilm, vid lastinföring används inserts och skumkärna med lite olika densitet beroende på lastens storlek.

2. De-dionen ger visserligen högre ofjädrad vikt, men den tillåter en klart enklare chassi-struktur, vilket jag nyttjar till åtkomst till motorn, vilket de som skruvat med MQ-bilar vet att det lätt kan bli "tajt" kring motorn. Kräver även färre delar, mindre antal fästpunkter i chassit, och jag har nära och bra till dragracingbana, där camberförändringen under bump är fördelaktig.

3. Jajemän, tänkte köra med flatshifter, så det blir paddlar vid ratten, och då jag inte ska behöva använda kopplingen mer än vid start/stopp så tänkte jag skippa kopplingspedalen, och kör handtag uppe vid ratten för att kunna göra främre delen av chassit smalare.

4. Enkelt, ta varvtid vid lämplig bana utan aeropaketet, sätt på aeron, mät ny varvtid, om den inte är bättre får man hem till garaget och knåpa vidare

5. När plånboken blivit så tjock att jag börjar ha problem med hur de ska spenderas


_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Klingan75
Frillesåstrakten






Här sedan: 18 Mar 2009
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Mar 2015 12:51     Citera

Grymt intressant bygge! Jag är intresserad av hur du kommer lösa SFRO <-> CF Monocoque. SFRO är ju uttalat restriktiva till detta även om något bygge gått igenom. Det jag menar är att jag är nyfiken på vad SFRO kommer kräva i form av beräkningar osv.


_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

John Deere 2120
AC Cobra 427 S/C Replica

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
JS_Racing
Helsingborg






Här sedan: 08 Okt 2012
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Mar 2015 13:44     Re: Citera

Klingan75 skrev:
Grymt intressant bygge! Jag är intresserad av hur du kommer lösa SFRO <-> CF Monocoque. SFRO är ju uttalat restriktiva till detta även om något bygge gått igenom. Det jag menar är att jag är nyfiken på vad SFRO kommer kräva i form av beräkningar osv.


Har pratat med min besiktningsman och fått ett ok från honom att bygga i CF, har via formula student varit med och byggt två bilar med CF-monocoque, nästan tre :P
Där måste vi visa att vår konstruktion är minst lika bra som den rörram som finns specifierad i reglementet och jag hoppas kunna göra något liknande då SFRO har angett minsta rördimension.


_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Rena
Malmö






Här sedan: 07 Sep 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Mar 2015 15:29     Citera

Sånt här projekt har jag drömt om många år, skall bli spännande att följa! Lycka till!


_________________
Fredrik Renå
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
JS_Racing
Helsingborg






Här sedan: 08 Okt 2012
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Mar 2015 20:12     Re: Citera

Rena skrev:
Sånt här projekt har jag drömt om många år, skall bli spännande att följa! Lycka till!


Tack så mycket! Ska försöka göra det så intressant att följa som möjligt


_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
JS_Racing
Helsingborg






Här sedan: 08 Okt 2012
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Mar 2015 19:55     Citera

Har lekt lite med skolans 3D-printer, då jag har designen av ratten som ett skolprojekt. Kommer använda mig av ett rattnav från omp som bara har en stor styrande yta, istället för de med splines, hoppas att det håller sig glappfritt bättre än de vi använt i formula student.



_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
JS_Racing
Helsingborg






Här sedan: 08 Okt 2012
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Mar 2015 21:14     Citera

Vart iväg för någon helg sedan och skulle hämta en motor, men fick med mig hela hojen istället Slutade med att istället för att köpa enbart motorn så blev det ett komplett motorpaket då jag själv stod för demonteringen.

Efter ca 30 min så va alla kåpor av och man kunde börja skymta moroten.



Efter nån timmes skruvande så vart det "Lift off"



Moroten i all sin glans, skulle dock behöva en riktig genomgång för att bli av med all oxid och skit.



Så nu gäller det "bara" att även få in motorn i den digitala världen också, så man kan låsa designen på alla komponenter och börja fundera på hur man ska tillverka chassit

Skrev tenta igår, så roade mig med att testa den 3D-printade ratten i en av formula studentbilarna, så ska nog bli bra detta! Har beställt lite verktyg och material så att man kan börja tillverka den färdiga detaljen snart efter veckor med strul med skolan.



_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
OscarW





Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 04 Nov 2012
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Mar 2015 18:53     Citera

Kul projekt Johan, ganska lik några av våra formulabilar ser jag. Hur ser tidsplanen för bygget ut?

Du får tänka på att den här bilen ska ha lite längre livslängd än formulabilarna som gärna får dö efter några månaders intensivt testande. Detta påverkar materialval, dimensionering och konstruktion ganska ordentligt. Vår vän Fredrik är inne och nosar på detta när han frågar dig om alu-hc -> kolfiber, det går absolut att få till det men det är inte "bara att köra limfilm" för att lösa det hela långsiktigt. Det behöver inte vara svårt att bygga en stark och säker kolfibermonocoque men det krävs en hel del kunskap om den ska bli hållbar och pålitlig under hela sin livslängd. Defekter kan vara svåra att upptäcka och brott kan ske plötsligt långt under den last komponenten är dimensionerad för om man inte konstruerat och byggt någerlunda korrekt. Rätt gjort däremot kan livslängden bli i princip obegränsad.

Jag skulle vilja efterlysa tydligare direktiv från SFRO när det gäller användning av kompositmaterial i bärande strukturer på ombyggda och amatörbyggda fordon. Jag förstår att detta är svårt med tanke på att SFRO troligen har väldigt begränsat med kunskap och erfarenhet när det kommer till dessa material (rätta mig gärna om jag har fel), men det är troligen nödvändigt för att det ska fungera långsiktigt. Risken är annars att ett felaktigt bygge resulterar i att dessa material blir förbjudna på fel grunder eller ännu värre, att någon bli skadad (jag pratar rent allmänt nu, menar inte nödvändigtvis att ditt bygge inte kommer bli bra ).

Vad sa SFRO egentligen om detta, kräver man "rätt" bakgrund av byggaren i form av erfarenhet, teoretisk kunskap och så vidare (fråga: hur definierar man rätt bakgrund??) ? Eller räcker det att man visar upp färgglada fem-bilder utan egentlig betydelse och gör några enklare tester med låg relevans för strukturens slutgiltiga egenskaper efter tio år i ur och skur? Varför fick DU ett ok? Du får gärna specificera lite mer vad du fått för input och kriterier från din besiktningsman, antingen här, via pm eller mail. Hade varit kul att höra!
Tänk på att om SFRO ställer alltför orimliga krav kanske det inte ens lönar sig att bygga i CF vs. stålrör, rent viktmässigt alltså.


Lycka till!


_________________
Oscar Wiberg
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Rena
Malmö






Här sedan: 07 Sep 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Mar 2015 09:44     Citera

En liten fundering för en amatör som håller sig under vikt/effektförhållandet 15 kW/100 kg. Vad säger SFRO om den höga effekten o lätta bilen?


_________________
Fredrik Renå
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
JS_Racing
Helsingborg






Här sedan: 08 Okt 2012
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Mar 2015 22:42     Re: Citera

OscarW skrev:
Kul projekt Johan, ganska lik några av våra formulabilar ser jag. Hur ser tidsplanen för bygget ut?

Du får tänka på att den här bilen ska ha lite längre livslängd än formulabilarna som gärna får dö efter några månaders intensivt testande. Detta påverkar materialval, dimensionering och konstruktion ganska ordentligt. Vår vän Fredrik är inne och nosar på detta när han frågar dig om alu-hc -> kolfiber, det går absolut att få till det men det är inte "bara att köra limfilm" för att lösa det hela långsiktigt. Det behöver inte vara svårt att bygga en stark och säker kolfibermonocoque men det krävs en hel del kunskap om den ska bli hållbar och pålitlig under hela sin livslängd. Defekter kan vara svåra att upptäcka och brott kan ske plötsligt långt under den last komponenten är dimensionerad för om man inte konstruerat och byggt någerlunda korrekt. Rätt gjort däremot kan livslängden bli i princip obegränsad.

Jag skulle vilja efterlysa tydligare direktiv från SFRO när det gäller användning av kompositmaterial i bärande strukturer på ombyggda och amatörbyggda fordon. Jag förstår att detta är svårt med tanke på att SFRO troligen har väldigt begränsat med kunskap och erfarenhet när det kommer till dessa material (rätta mig gärna om jag har fel), men det är troligen nödvändigt för att det ska fungera långsiktigt. Risken är annars att ett felaktigt bygge resulterar i att dessa material blir förbjudna på fel grunder eller ännu värre, att någon bli skadad (jag pratar rent allmänt nu, menar inte nödvändigtvis att ditt bygge inte kommer bli bra ).

Vad sa SFRO egentligen om detta, kräver man "rätt" bakgrund av byggaren i form av erfarenhet, teoretisk kunskap och så vidare (fråga: hur definierar man rätt bakgrund??) ? Eller räcker det att man visar upp färgglada fem-bilder utan egentlig betydelse och gör några enklare tester med låg relevans för strukturens slutgiltiga egenskaper efter tio år i ur och skur? Varför fick DU ett ok? Du får gärna specificera lite mer vad du fått för input och kriterier från din besiktningsman, antingen här, via pm eller mail. Hade varit kul att höra!
Tänk på att om SFRO ställer alltför orimliga krav kanske det inte ens lönar sig att bygga i CF vs. stålrör, rent viktmässigt alltså.

Lycka till!


Tidsplanen? Tror jag visar lite av den om du kollar tänkt årsmodell :P Bygget lär stå still lite nu den närmsta tiden då det lutar åt att man skall flytta och hålla på med allt det innebär. Det ligger dock nån månad fram i tiden, så lite skall väl kunna hända innan dess.

Definitivt skall den hålla klart längre än den livstid många av FS-bilarna har, däruti ligger tanken iaf, blir så dyrt att byta chassi efter varje säsong

Vad gäller SFRO så står det i deras bygghandbok " Monocoque-ramar är väldigt ovanliga på amatörbyggen och SFRO är mycket skeptiska till att godkänna sådana." Tror en del av detta ligger just i det du nämner, nämligen att besiktningsmännen ofta inte besitter den kunskap och erfarenhet som krävs för att få detta att fungera långsiktigt.
Det jag har diskuterat med SFRO och min besiktningsman, som jag blivit vidarbefodrad till då det gällde kompositchassi, är att den typ av bil som jag avser att bygga skulle kunna lämpa sig för just ett kompositchassi. Då detaljdesignen inte är spikad, så har vi inte gått in mycket djupare än så, utan vi kommer titta med på kravspecifikationen när jag känner mig redo att fortsätta diskussionen. Gustav ( Therealpinto) kanske kan ge dig mer info ang SFRO och deras beslut och beslutsprocess.
Jag kan ju erkänna att just kompositer är ett område jag bara börjat nysta i, och har mycket att lära mig kring, och även detta är en orsak till den dåligt definerade tidsplanen, då jag själv vill känna mig så pass säker på mina kunskaper/erfarenheter att jag känner att jag kan bygga ett chassi. I "värsta" fall får man ju gå över till en rörram.


Rena skrev:
En liten fundering för en amatör som håller sig under vikt/effektförhållandet 15 kW/100 kg. Vad säger SFRO om den höga effekten o lätta bilen?


Frågade Gustav här på forumet om vad som gällde kring vikt/effekt begränsningen, svaret ser du nedan:

therealpinto skrev:
JS_Racing skrev:
Vad gäller för att få ansöka om dispans och få bygga med 20kW/100kg?


Vem som helst "får" ju ansöka men de dispenser (en handfull) som beviljats har gällt amatörbyggt fordon med modern motor komplett med avgasrening/katalysator osv, och ett fordon som ska klara de högre retardationskrav som beskrivs i de föreslagna nya reglerna. Det har väl hittills varit Cobra-replikor i första hand eftersom det är en bil som "handikappas" av låg vikt (få moderna V8-motorer under 300 hk).

SFRO jobbar på en generell förändring, det fanns med i förslaget på helt nya regler för amatörbyggt fordon som fastnade på en del annan formalia. Så nu jobbar vi på en annan väg, men det är inte klart med något resultat än.

Gustaf


Så som jag tolkar de nya reglerna är att man skall klara av en retardation på minst 7,5 m/s² istället för 6,0 utan att låsa hjulen. Som sagt, ansöka kan man ju göra, sen får jag se vad utslaget blir.
SFRO har även nyligen startat en namninsamling kring just vikt/effektbegränsningarna då de vill ändra detta.

http://www.sfro.com/index.php/bil/89-sfro-vill-andra-regler-for-effekt-och-b

Hoppas detta svarar på din fråga


_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
JS_Racing
Helsingborg






Här sedan: 08 Okt 2012
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Mar 2015 22:38     Citera

Eftersom skolan inte fixar det som var sagt från början, så har jag fått skaka fram material själv till mina rattformar, och har fått hjälp av en av våra sponsorer från formula student, Herman Anderssons Plåt AB som ställer upp och hjälper mig med vattenskärning och råmaterial till delarna som skall fräsas fram.

Har idag suttit och CAM-berett formarna, så nu är det bara att vänta på materialet som jag får på tisdag nästa vecka, sen sätts fräsen igång





_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Tänndal
Stockholm






Här sedan: 12 Maj 2009
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Apr 2015 20:35     Citera

Kul bygge thumbs up
Var också inne i samma tankar tiden efter Formula Student för att lugna byggbehovet men jag tror att du kommer tröttna på storleken (framföallt att man bara kan sitta en i den).
Dessutom så är så lättade komponenter i hjulupphängningen som på bilden i första inlägget inte hållbart i längden om du tänker köra gata. Gå upp något i dimension och framförallt bur över huvudet med tanke på hur lågt du kommer sitta i förhållande till vanlig trafik(!). Känns ju mer troligt att man blir överkörd än att det blir en "normal" kollision, och i så fall är ju den traditionella rullbågen inte särskilt användbar om man har intresse av att behålla huvudet

Varför inte låta sig inspireras?




_________________
Joakim Tanndal
Porsche 951
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Pontus Fyhr
Lund






Här sedan: 23 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Apr 2015 21:24     Re: Citera

Tänndal skrev:

Massvis av kloka saker


thumbs up thumbs up
Mycket bra tips och fin inspirationsbil, är det ett SCCA bygge?

Jag gillar tråden också Johan, det enda jag kan säga är, håll ambitionsnivån rimlig och få skrotet körbart. Stål är inte så pjåkigt


_________________
Pontus Fyhr
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Klingan75
Frillesåstrakten






Här sedan: 18 Mar 2009
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Apr 2015 22:48     Re: Citera

Pontus Fyhr skrev:

Mycket bra tips och fin inspirationsbil, är det ett SCCA bygge?


+1 mer info!

Slut på trådkapning...


_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

John Deere 2120
AC Cobra 427 S/C Replica

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
JS_Racing
Helsingborg






Här sedan: 08 Okt 2012
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2015 22:30     Re: Citera

Pontus Fyhr skrev:


thumbs up thumbs up
Mycket bra tips och fin inspirationsbil, är det ett SCCA bygge?

Jag gillar tråden också Johan, det enda jag kan säga är, håll ambitionsnivån rimlig och få skrotet körbart. Stål är inte så pjåkigt


Det är ett bygge för Pikes Pike Unlimited-klass om jag inte är helt fel ute, finns en del info i Mulsanne's corner på facebook om man nu har det.



Tänndal skrev:
Kul bygge thumbs up
Var också inne i samma tankar tiden efter Formula Student för att lugna byggbehovet men jag tror att du kommer tröttna på storleken (framföallt att man bara kan sitta en i den).
Dessutom så är så lättade komponenter i hjulupphängningen som på bilden i första inlägget inte hållbart i längden om du tänker köra gata. Gå upp något i dimension och framförallt bur över huvudet med tanke på hur lågt du kommer sitta i förhållande till vanlig trafik(!). Känns ju mer troligt att man blir överkörd än att det blir en "normal" kollision, och i så fall är ju den traditionella rullbågen inte särskilt användbar om man har intresse av att behålla huvudet

Varför inte låta sig inspireras?


Just att man kan sitta en i den är det som gör hela bilen tycker jag.

Detaljkonstruktionen är inte färdig, så det kan hända att jag får gå upp i dimension, men med lite snabba överslagsräkningar har de en säkerthetsfaktor >5, så det borde inte vara några problem, dock är ju detta i osvetsat tillstånd. Ja, Pontus du hörde rätt, blir stål. Har även övervägt svetsade uprights!

Det här med säkerhet är ett kapitel för sig själv, och just som du säger, skulle man få en XC90 i sidan så är det ju inte sidan av chassit som lär få kontakt med krock-strukturen i volvon. Får ta ytterligare en funderare på hur man ska göra med bågen och höra vad SFRO har att säga i frågan.


_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
JS_Racing
Helsingborg






Här sedan: 08 Okt 2012
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Apr 2015 00:05     Citera

Har inte hänt jättemycket, jobbar vidare i den digitala värden och skall upp till föräldrarna och verkstaden i helgen för att försöka fastställa infästningspunkterna i motorn, dock ville farsan ha lite hjälp med husrenoveringen, så får se hur mycket tid jag får över till det.

Har dock hämtat mitt material till rattformarna, och CAM-filer, verktyg och materialet är nu lämnat till verkstaden på skolan som skall fräsa dem, får väl se hur lång tid det tar för dem, brukar gå med snigelfart




Har även fått hem lite grejor som skall användas till ratten och pedalerna, såsom kontakterna som kommer sitta i ratten:



Samt lite passkruv och fjädrar till pedalerna och verktyg till ratten, en pinnfräs med 1mm bottenradie.



_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
JS_Racing
Helsingborg






Här sedan: 08 Okt 2012
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Apr 2015 17:01     Citera

Blev inte så mycket gjort uppe hos föräldrarna, bilmässigt då. Får se när nästa chans kommer, har mycket annat på g nu tyvärr, så står ganska still även CAD-mässigt.
Tittar på bakvagnen just nu, och framförallt hur man ska lösa justeringen. Har även pillat lite med pedalerna, går framåt sakta men säkert. Något som också går sakta är fräsningen av rattformar, fått ytterligare besked på två veckors försening




_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Cedergren
Trollhättan/Göteborg






Här sedan: 12 Feb 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Apr 2015 18:12     Citera

Var går viktgränsen för att regga som MC, så man slipper effektbekymmer? De kanske också har effektbegränsningar iofs...


_________________
Stefan Cedergren
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
JSR MkI -20XX
tråden läst  
53488 ggr 
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa sida>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Server render time: 0.0925   |||   Client render time: