Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
JSR MkI "Ataxia" -20XX
<<   1, 2, 3, ... 12, 13, 14   >>
3 besök senaste veckan (118527 totalt)
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Cedergren skrev:
Var går viktgränsen för att regga som MC, så man slipper effektbekymmer? De kanske också har effektbegränsningar iofs...


Vet faktiskt inte, lyckas inte hitta det i SFRO-boken, men tror det är 400kg och det verkar inte finnas någon viss effektbegränsning, utan bara:
"Ombyggd/amatörbyggd Mc har inga andra krav på motoreffekten än att vid konstruktionsbesiktning skall alla i konstruktionen ingående funktioner vara anpassade mot varandra. Mycket effekt/vridmoment ställs mot styrka i ramverk, bromsförmåga och väghållning."

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
JS_Racing skrev:
Cedergren skrev:
Var går viktgränsen för att regga som MC, så man slipper effektbekymmer? De kanske också har effektbegränsningar iofs...


Vet faktiskt inte, lyckas inte hitta det i SFRO-boken, men tror det är 400kg och det verkar inte finnas någon viss effektbegränsning, utan bara:
"Ombyggd/amatörbyggd Mc har inga andra krav på motoreffekten än att vid konstruktionsbesiktning skall alla i konstruktionen ingående funktioner vara anpassade mot varandra. Mycket effekt/vridmoment ställs mot styrka i ramverk, bromsförmåga och väghållning."


Fick svar från Gustav:

therealpinto skrev:
Den viktigaste regeln är kanske att fyrhjulig MC får ha max 15 kW, alltså 20,4 hk. I övrigt är de tekniska kraven samma som för andra motorcyklar, kan man säga.

Gustaf

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Cedergren
Trollhättan/Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76



JS_Racing skrev:
JS_Racing skrev:
Cedergren skrev:
Var går viktgränsen för att regga som MC, så man slipper effektbekymmer? De kanske också har effektbegränsningar iofs...


Vet faktiskt inte, lyckas inte hitta det i SFRO-boken, men tror det är 400kg och det verkar inte finnas någon viss effektbegränsning, utan bara:
"Ombyggd/amatörbyggd Mc har inga andra krav på motoreffekten än att vid konstruktionsbesiktning skall alla i konstruktionen ingående funktioner vara anpassade mot varandra. Mycket effekt/vridmoment ställs mot styrka i ramverk, bromsförmåga och väghållning."


Fick svar från Gustav:

therealpinto skrev:
Den viktigaste regeln är kanske att fyrhjulig MC får ha max 15 kW, alltså 20,4 hk. I övrigt är de tekniska kraven samma som för andra motorcyklar, kan man säga.

Gustaf


Tyckte jag läste att en tung mc definieras som ett två- eller flerhjuligt fordon med effekt över 15 kW, så du får väl slänga på ett femte hjul om det nu är så känsligt med just fyra

_________________
Stefan Cedergren
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Går med snigelfart här, har blivit en del husrenovering, fixa med flytt till göteborg osv. MEN idag fick jag äntligen rattformarna, bara en månad senare...
Så nu är det bara att slipa, slipa och polera och sen är de förhoppningsvis färdiga för gjutning Iläggen är iaf färdiga, så det är ju alltid något!

Sähär ser de ut för tillfället:




_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Får väl lägga ut en fredagsbild, har suttit och slipat många timmar nu, men börjar se ljuset i tunneln.



Tröttnade på att slipa efter ett tag, så då bestämde jag mig för att ta en paus och fräsa fram en form till växelpaddeln, men den vart ju så enkel så det tog inte mycket tid innan man vart tillbaka till slipandet...



Förhoppningsvis är alla formar färdigslipade nu i helgen så jag kan börja lägga kolfiber snart

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Kul projekt, och Snygga bitar! Detta kommer bli kul att följa.
Då jag besiktat en del fordon via SFRO så tror jag du kommer få det tungt att övertyga SFRO om kolfiber monocoque. Men jag håller tummarna att du lyckas- för det skulle vara en milstolpe för bilbyggandet. Risken finns att du måste göra lite förstörande tester för att bevisa kvalliteten och metoden (limning mm)och det kan bli mycket kostsamt.. Som tidigare nämnts så har amatörbyggd MC fri effekt vilket är bra men då kan du inte ha fler än 3hjul som min MRide T42turbo. Som Gustav U skrev är det annars max 15kw som gäller för 4hjulig MC. Pedalen såg riktigt fin ut. Men värt att tänka på är att tex bromspedalen ska du kunna belasta med full benkraft även snett om du i paniken skulle missa mitten- du trycker alltså på ena kanten. Utan att veta, så ser det spontant ut som kolfiber skivorna är lite väl tunna för att klara en sådan övning.
Hängslen o livrem du vet..

Ser fram emot nästa uppdatering!!!

//Micke

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Micke Fredriksson skrev:
Kul projekt, och Snygga bitar! Detta kommer bli kul att följa.
Då jag besiktat en del fordon via SFRO så tror jag du kommer få det tungt att övertyga SFRO om kolfiber monocoque. Men jag håller tummarna att du lyckas- för det skulle vara en milstolpe för bilbyggandet. Risken finns att du måste göra lite förstörande tester för att bevisa kvalliteten och metoden (limning mm)och det kan bli mycket kostsamt.. Som tidigare nämnts så har amatörbyggd MC fri effekt vilket är bra men då kan du inte ha fler än 3hjul som min MRide T42turbo. Som Gustav U skrev är det annars max 15kw som gäller för 4hjulig MC. Pedalen såg riktigt fin ut. Men värt att tänka på är att tex bromspedalen ska du kunna belasta med full benkraft även snett om du i paniken skulle missa mitten- du trycker alltså på ena kanten. Utan att veta, så ser det spontant ut som kolfiber skivorna är lite väl tunna för att klara en sådan övning.
Hängslen o livrem du vet..

Ser fram emot nästa uppdatering!!!

//Micke


Tack så mycket Micke! Vi får som sagt se vad som händer med SFRO, kommer tyvärr ta lite tid innan jag är redo för fortsatta diskussioner med dem då jag kommer CAD:a om chassiet, vilket kommer medföra en hel del ändringar kring alla system tyvärr, men förhoppningsvis kommer dessa modifieringarna göra att jag kan få fram en körbar bil klart snabbare totalt sätt ändå.

Sen vad gäller tester mm så vart tanken från min sida nog att göra en del ändå, mest för att få ett hum om hur väl Fem-beräkningar osv stämmer med verkligheten.

Det är medräknat när jag gjorde fotstöden till pedalerna, de är klart stabilare än vad bilderna medger, men får väl se vad som händer när man kan montera det i bilen och testa, i värsta fall får man ta och styva upp konstruktionen på dem.

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Ett väldigt litet steg för JSR MkI, men just nu känns det stort, har äntligen börjat med upplägget i ratten
Äntligen färdigslipat, iaf för tillfället!


_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72



Kul bygge, det är ganska många gamla FS studenter som har gått i samma tankar men inte många som har slutfört det. Hoppas på att du gör det.

En sak jag rekomenderar är att fundera lite över bromsarna. Du skrev ISR 4-kolvsok, antar att du menar de som väldigt många FS bilar kör med, 22-048. Med yanke på den ökade vikten jämfört med en FS bil skulle jag nog rekomendera minst ett par 6-kolvare (typ 22-034) i fram och de 4-kolvarna i bak. Annars är det inte dumt att gå upp en storlek på belägg så man kör med 22-05 i fram och 22-047 i bak. Det blir större friktionshöjd på skivorna så de kan ta upp lite mer energi. Det har varit en del FS bilst som har kokat bromsarna med den "vanliga" setupen och eftersom din blir lite tyngre och antagligen kommer ha lite högre hastigheter på banan så kan det va bra att ta i lite mer på bromsarna. Behöver du några CAD modeller på oken är det bara hojta till så fixar vi det.

Jon/ ISR

_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Kul rattprojekt!

Hur skapar du kompakteringstrycket vid härdning? Expanderande kärna eller nåt?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Jon MW skrev:
Kul bygge, det är ganska många gamla FS studenter som har gått i samma tankar men inte många som har slutfört det. Hoppas på att du gör det.

En sak jag rekomenderar är att fundera lite över bromsarna. Du skrev ISR 4-kolvsok, antar att du menar de som väldigt många FS bilar kör med, 22-048. Med yanke på den ökade vikten jämfört med en FS bil skulle jag nog rekomendera minst ett par 6-kolvare (typ 22-034) i fram och de 4-kolvarna i bak. Annars är det inte dumt att gå upp en storlek på belägg så man kör med 22-05 i fram och 22-047 i bak. Det blir större friktionshöjd på skivorna så de kan ta upp lite mer energi. Det har varit en del FS bilst som har kokat bromsarna med den "vanliga" setupen och eftersom din blir lite tyngre och antagligen kommer ha lite högre hastigheter på banan så kan det va bra att ta i lite mer på bromsarna. Behöver du några CAD modeller på oken är det bara hojta till så fixar vi det.

Jon/ ISR




Håller helt med föregående talare.
När jag valde bromssetup på min Mride C42 turbo (den 4 hjuliga bilen) så var det med Gustav Ulander (SFRO). Jag ville köra Hondas CBR900RR Skivor runt om. Och det svar jag fick var: Visst är det möjligt men det kommer mest troligt att visa sig på bromsprovet att Skivorna har för lite massa för att absorbera den värme som blir i en bil som har över dubbla vikten av MC:n. Så det slutade med att jag körde ventilerade skivor "scorpio 2,9" fram och cbr skivorna bak. På bana märkte jag en viss avmattning av bakbromsarna- vilket verkligen antyder att det hade inte funkat fram på bilen då dom ansätts mycket hårdare.
Värt att fundera på.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Jon MW skrev:
Kul bygge, det är ganska många gamla FS studenter som har gått i samma tankar men inte många som har slutfört det. Hoppas på att du gör det.

En sak jag rekomenderar är att fundera lite över bromsarna. Du skrev ISR 4-kolvsok, antar att du menar de som väldigt många FS bilar kör med, 22-048. Med yanke på den ökade vikten jämfört med en FS bil skulle jag nog rekomendera minst ett par 6-kolvare (typ 22-034) i fram och de 4-kolvarna i bak. Annars är det inte dumt att gå upp en storlek på belägg så man kör med 22-05 i fram och 22-047 i bak. Det blir större friktionshöjd på skivorna så de kan ta upp lite mer energi. Det har varit en del FS bilst som har kokat bromsarna med den "vanliga" setupen och eftersom din blir lite tyngre och antagligen kommer ha lite högre hastigheter på banan så kan det va bra att ta i lite mer på bromsarna. Behöver du några CAD modeller på oken är det bara hojta till så fixar vi det.

Jon/ ISR


Definitvt något att tänka på! Du har helt rätt med att jag tänkte köra på 22-048, detta pga att jag inte får plats med några andra ok i fälgarna då dessa kräver större skivor. Jag har för tillfället ca 10mm frigång i fälgen med 250mm skivor, vilket det är det största tillåtna enligt spec, och de ok du har tipsat om kräver minst 280mm enligt era specifikationer, men det kanske hade gått att använda lite mindre skivor? Hur ser det ut med oljetillförseln i de ok du rekommenderar? Skulle det vara möjligt att köra med samma lösning som till 22-048?
Sen jämfört med FS-bilarna så kommer jag köra med bättre viktbalans bromsmässigt, då jag kommer köra med klart mer vikt% bak än vad som är normalt för FS, då jag i stort sett bara flyttat framaxeln framåt för att få fötterna bakom densamma. Sen har jag nog klart större skivor än vad som är brukligt, vi körde med 4-kolvsok på vår hybridbil som vägde ungefär i samma härad som jag kommer göra, men den använde skivor som vart ca 190mm i diameter, dock skall det nog tilläggas att den inte har samma fartresurser.


Micke Fredriksson skrev:
Håller helt med föregående talare.
När jag valde bromssetup på min Mride C42 turbo (den 4 hjuliga bilen) så var det med Gustav Ulander (SFRO). Jag ville köra Hondas CBR900RR Skivor runt om. Och det svar jag fick var: Visst är det möjligt men det kommer mest troligt att visa sig på bromsprovet att Skivorna har för lite massa för att absorbera den värme som blir i en bil som har över dubbla vikten av MC:n. Så det slutade med att jag körde ventilerade skivor "scorpio 2,9" fram och cbr skivorna bak. På bana märkte jag en viss avmattning av bakbromsarna- vilket verkligen antyder att det hade inte funkat fram på bilen då dom ansätts mycket hårdare.
Värt att fundera på.


Tack för att du delar med dig av dina egna erfarenheter, guld värt Vad vägde Mride, så man har en referens?

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
DJ skrev:
Kul rattprojekt!

Hur skapar du kompakteringstrycket vid härdning? Expanderande kärna eller nåt?


Jag lägger upp bitarna med prepreg, så de kommer härdas med hjälpa av autoklav. Ratten kommer bestå av två skal som limmas ihop med en överlappsfog och består enbart av kolfiber, så ingen kärna används.

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



JS_Racing skrev:
Jon MW skrev:
Kul bygge, det är ganska många gamla FS studenter som har gått i samma tankar men inte många som har slutfört det. Hoppas på att du gör det.

En sak jag rekomenderar är att fundera lite över bromsarna. Du skrev ISR 4-kolvsok, antar att du menar de som väldigt många FS bilar kör med, 22-048. Med yanke på den ökade vikten jämfört med en FS bil skulle jag nog rekomendera minst ett par 6-kolvare (typ 22-034) i fram och de 4-kolvarna i bak. Annars är det inte dumt att gå upp en storlek på belägg så man kör med 22-05 i fram och 22-047 i bak. Det blir större friktionshöjd på skivorna så de kan ta upp lite mer energi. Det har varit en del FS bilst som har kokat bromsarna med den "vanliga" setupen och eftersom din blir lite tyngre och antagligen kommer ha lite högre hastigheter på banan så kan det va bra att ta i lite mer på bromsarna. Behöver du några CAD modeller på oken är det bara hojta till så fixar vi det.

Jon/ ISR


Definitvt något att tänka på! Du har helt rätt med att jag tänkte köra på 22-048, detta pga att jag inte får plats med några andra ok i fälgarna då dessa kräver större skivor. Jag har för tillfället ca 10mm frigång i fälgen med 250mm skivor, vilket det är det största tillåtna enligt spec, och de ok du har tipsat om kräver minst 280mm enligt era specifikationer, men det kanske hade gått att använda lite mindre skivor? Hur ser det ut med oljetillförseln i de ok du rekommenderar? Skulle det vara möjligt att köra med samma lösning som till 22-048?
Sen jämfört med FS-bilarna så kommer jag köra med bättre viktbalans bromsmässigt, då jag kommer köra med klart mer vikt% bak än vad som är normalt för FS, då jag i stort sett bara flyttat framaxeln framåt för att få fötterna bakom densamma. Sen har jag nog klart större skivor än vad som är brukligt, vi körde med 4-kolvsok på vår hybridbil som vägde ungefär i samma härad som jag kommer göra, men den använde skivor som vart ca 190mm i diameter, dock skall det nog tilläggas att den inte har samma fartresurser.


Micke Fredriksson skrev:
Håller helt med föregående talare.
När jag valde bromssetup på min Mride C42 turbo (den 4 hjuliga bilen) så var det med Gustav Ulander (SFRO). Jag ville köra Hondas CBR900RR Skivor runt om. Och det svar jag fick var: Visst är det möjligt men det kommer mest troligt att visa sig på bromsprovet att Skivorna har för lite massa för att absorbera den värme som blir i en bil som har över dubbla vikten av MC:n. Så det slutade med att jag körde ventilerade skivor "scorpio 2,9" fram och cbr skivorna bak. På bana märkte jag en viss avmattning av bakbromsarna- vilket verkligen antyder att det hade inte funkat fram på bilen då dom ansätts mycket hårdare.
Värt att fundera på.


Tack för att du delar med dig av dina egna erfarenheter, guld värt Vad vägde Mride, så man har en referens?


Hej igen! Den vägde ca 570kg + förare. Nu blir säkert din lite lättare. Men Riktiga bromsar är klart värt att satsa på. Mc oken flexar fruktansvärt mycket när man tar i med benet istället för med fingertopparna. Fram hade jag HiSpec ultralight4 ok till scorpio skivorna. Dom var ca 900gr/st så mycket lätta och vackra att se på, men även dom i klenaste laget.... Flex även här.
Man får en svampig känsla om det blir för klent och då spelar det ingen roll om du har mytomspunna slangar, racingbelägg mm mm. Känslan blir inte bättre än i en volvo 240 från -77 med 40000 mil på mätaren.
SFRO Förespråkar även bromsok med dammtätningar. De flesta racingok saknar det och kräver mycket underhåll iform av rengöring för att det inte ska kärva. Kör nu med wilwood MIDIlite och dom känns stabila och har lite större klosssar än de andra jag testad. Dammtätade och allt. Rekommenderas!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



JS_Racing skrev:
DJ skrev:
Kul rattprojekt!

Hur skapar du kompakteringstrycket vid härdning? Expanderande kärna eller nåt?


Jag lägger upp bitarna med prepreg, så de kommer härdas med hjälpa av autoklav. Ratten kommer bestå av två skal som limmas ihop med en överlappsfog och består enbart av kolfiber, så ingen kärna används.

OK.
Trodde du tänkte göra den i ett stycke.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
DJ skrev:
OK.
Trodde du tänkte göra den i ett stycke.


Det blir så jobbigt att få in elektroniken när den är fylld med skum

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Liten sneak-peak på vad som komma skall...
Nästa bild blir på färdigställd ratt


_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Vad fränt!

Nu ska jag käka popcorn och följa den här resan!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Cammo skrev:
Vad fränt!

Nu ska jag käka popcorn och följa den här resan!


Ät bara inte för mycket så att det inte jobbas på Z4:an

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304


Trådstartare
Så äntligen har dagen kommit då jag kan lämna in rapporten till ratten, för nu är den äntligen "färdig"!
Väger in på 588g med snabbkopplingen, om man nu gillar sådana siffror

Jaja, här får ni en bild på skiten


_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Vad är knapparna tänkta att gå till? Jag är ju van vid två: tändning och startmotor

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Våra race- och banåkarbilar
JSR MkI "Ataxia" -20XX
<<   1, 2, 3, ... 12, 13, 14   >>
3 besök senaste veckan (118527 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande